سينمای ما - پرونده سریال «بیداری» / یادداشتی کوتاه در مورد بیداری
سه‌شنبه 13 بهمن 1388 - 23:23

I نظرسنجی I

بهترین فیلم جشنواره 28 را انتخاب کنید




سينماي جهان
من تسلیم شده‌ام
همه چیز با فیلمنامه آغاز می‌شود و به پایان می‌رسد
جورج كلوني این بار واقعا روانه بيمارستان شد
مریل استریپ امسال هم گزینه اصلی اسکار است
جیم شرایدن برای فیلم تازه‌اش دنیل کریگ را انتخاب کرد
سایت‌اند ساند 50 فیلمساز نامتعارف سینما را معرفی كرد
معرفی کامل فیلم «جی آی جو: ظهور کبرا» - حامد مظفری
سال‌هایِ از دست رفته (یادداشت گِئورگ ویلیامسون بر فیلم «تابستان» ترجمه پیمان جوادی)
گفتگویی با استاد ژاپنی انیمیشن جهان به بهانه نمایش فیلم تازه‌اش
قسمت‌های پنجم و ششم «اسپایدرمن» را نویسنده «زودیاک» می‌نویسد
فرار بزرگ (یادداشت برایان لوری –ورایتی- بر مجموعه تلویزیونی «فرار از زندان: فصل اول» ترجمه پیمان جوادی)
معرفی کامل «آدم‌های بامزه» - حامد مظفری


استشهادي براي خدا


  (34 رأي)

گارگردان :
علیرضا امینی
ماجراهای اینترنتی


  (20 رأي)

گارگردان :
حسین قناعت
تنها دوبار زندگی می‌کنیم


  (132 رأي)

گارگردان :
بهنام بهزادی
صداها


  (91 رأي)

گارگردان :
فرزاد موتمن
محاكمه در خيابان


  (317 رأي)

گارگردان :
مسعود کیمیایی
آقای هفت رنگ


  (67 رأي)

گارگردان :
شهرام شاه حسینی
نیش و زنبور


  (96 رأي)

گارگردان :
حميدرضا صلاحمند
کتاب قانون


  (342 رأي)

گارگردان :
مازیار میری
دو خواهر


  (1334 رأي)

گارگردان :
محمد بانکی



پرونده سریال «بیداری»
یادداشتی کوتاه در مورد بیداری


[ مازیار غریقی ]


در مواجه اولیه با سریاله بیداری مجددا شاهد یک ملودرام خانوادگی هستیم که تقریبا 80 درصد سریالهای این چند ساله اخیر تلویریون ایران را تشکیل میدهند.سریالهائی که عمدتا مسائل و مشکلات روزمره دوران خود را دستمایه پیش برد داستان قرار میدهند. شاید به همین منظور، طرفدارن بی شماری را هم داراست.طبق روال این سبک از داستان پردازی قهرمان داستان شخصیت نه چندان قدرتمند در مقابل جامعه ای است که با انواع مشکلات مواجه می شود تا فردیت خود را با چنگ انداختن به ریسمانهای مختلف به اثبات برساند.در بیداری هم ماجرا از همین قرار است.ترنگ شخصیت اصلی داستان دختری روستائی است که در تقابل با سیاهی های روزگار با اینکه تقریبا تمام همرهان اش را از دست داده است هنوز هم به جنگ ادامه میدهد.اما در روبری او سارا غفاری ضدقهرمان داستان قرار دارد که در تمام جنبه ها از ثروت و موقعیت اجتماعی و نوع برخورد در تقابل با اوست. با این تفاسیر و با نگاهی کلی تر میتوان این خط سیر داستانی را در بیشتر سریالها و مجموعه های تلویزیونی این سالها دنبال کرد. اما انچه بیداری را تا حدودی قوی تر از سریالهای همپای خود میکند ، دقت در انتخاب ساختاری درست و اجرائی حرفه ای است. بازیهای خوب هومن برق نورد و الهام پاوه نژاد کمک فراوانی به خلق محیط سرد و بیروح حاکم بر زندگی خانوادگی غفاری کرده است. تصویربرداری موجز با حرکتهای کاملا حساب شده ی دوربین ، با دقت در جزئیات طراحی صحنه همراه شده است. ریتم آرام تدوین حتی در پر حادثه ترین صحنه ها با ریتم یکنواخت موسیقی که با هوشمندی سازنده آن فقط برای تعداد محدودی ساز تنظیم شده، همراه شده و کمک شایانی به پدید آوردن حس کرختی و سستی بین روابط، که البته دستمایه اصلی سریال هم هست، نموده است.
یادمان نرود که همه اینها مدیون هدایت تحسین برانگیز بهرام عظیم پور به عنوان کارگردان اثر است.



منبع خبر : سینمای ما
دوشنبه,16 اردیبهشت 1387 - 17:7:9

اين مطلب را براي يک دوست بفرستيد صفحه مناسب براي چاپگر
آرشيو
اخبار مرتبط:

نظرات

بهار
دوشنبه 16 ارديبهشت 1387 - 23:23
-17
موافقم مخالفم
 

به نظر من تمام تعریفهایی که از این سریال کردید عیب بودن!!!من با هیچ کدوم از شخصیت های این داستان و روابط سردشون ارتباط برقرار نکردم...چون هیچ جا ندیدم که دختری باباشو پدر صدا بزنه ( به خصوص تو این دوره و زمونه که دختر پولدارا جز ددی چیزی صدا نمیزنن باباهاشونو)کلا" من خووشم نیومد!!!

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       





             

استفاده از مطالب و عكس هاي سايت سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سایت سینمای ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت پويشگران اطلاع رساني تهران ما  است.

مجموعه سايت هاي ما : سينماي ما ، موسيقي ما، تئاترما ، دانش ما، خانواده ما ، تهران ما ، مشهد ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Powered by Tehranema Co. | Copyright 2005-2009, cinemaema.com
Page created in 0.870590925217 seconds.