سينمای ما - گفت و گو با مدیر مسئول نشریه صبح صادق: مسئولان باید پاسخگو باشند / چرا در طول یک سال، ده فیلم درباره مشکلات زنان داریم؟
شنبه 17 بهمن 1388 - 18:42

I نظرسنجی I

بهترین فیلم جشنواره 28 را انتخاب کنید




سينماي جهان
من تسلیم شده‌ام
همه چیز با فیلمنامه آغاز می‌شود و به پایان می‌رسد
جورج كلوني این بار واقعا روانه بيمارستان شد
مریل استریپ امسال هم گزینه اصلی اسکار است
جیم شرایدن برای فیلم تازه‌اش دنیل کریگ را انتخاب کرد
سایت‌اند ساند 50 فیلمساز نامتعارف سینما را معرفی كرد
معرفی کامل فیلم «جی آی جو: ظهور کبرا» - حامد مظفری
سال‌هایِ از دست رفته (یادداشت گِئورگ ویلیامسون بر فیلم «تابستان» ترجمه پیمان جوادی)
گفتگویی با استاد ژاپنی انیمیشن جهان به بهانه نمایش فیلم تازه‌اش
قسمت‌های پنجم و ششم «اسپایدرمن» را نویسنده «زودیاک» می‌نویسد
فرار بزرگ (یادداشت برایان لوری –ورایتی- بر مجموعه تلویزیونی «فرار از زندان: فصل اول» ترجمه پیمان جوادی)
معرفی کامل «آدم‌های بامزه» - حامد مظفری


استشهادي براي خدا


  (35 رأي)

گارگردان :
علیرضا امینی
ماجراهای اینترنتی


  (22 رأي)

گارگردان :
حسین قناعت
تنها دوبار زندگی می‌کنیم


  (134 رأي)

گارگردان :
بهنام بهزادی
صداها


  (93 رأي)

گارگردان :
فرزاد موتمن
محاكمه در خيابان


  (321 رأي)

گارگردان :
مسعود کیمیایی
آقای هفت رنگ


  (70 رأي)

گارگردان :
شهرام شاه حسینی
نیش و زنبور


  (98 رأي)

گارگردان :
حميدرضا صلاحمند
کتاب قانون


  (346 رأي)

گارگردان :
مازیار میری
دو خواهر


  (1340 رأي)

گارگردان :
محمد بانکی



گفت و گو با مدیر مسئول نشریه صبح صادق: مسئولان باید پاسخگو باشند
چرا در طول یک سال، ده فیلم درباره مشکلات زنان داریم؟
چرا در طول یک سال، ده فیلم درباره مشکلات زنان داریم؟


سینمای ما - دبير سرويس فرهنگي هنري هفته نامه صبح صادق گفت : مسئولان سينمايي كشور بايد پاسخگو باشند كه چه شده كه در طول يك سال شاهد توليد بيش از 10 فيلم با موضوع معضل زنان مي‌شويم؟رامين شريف زاده گفت :در سال‌هاي نه چندان دور يكي از وظايف مسئولان سينمايي كشور، تنظيم بازار از منظر موضوع توليدات سينمايي بود. چه شده كه ديگر نه تنها شاهد اين تنظيم در بازار توليدات نيستيم بلكه در زمان اكران نيز كنترلي وجود ندارد. به تعبيري به يكباره شاهد پخش توليداتي مي‌شويم كه به نحوي در صدد عمق بخشيدن به اختلافات مردان و زنان البته از جنس وارداتي آن هستند؟نويسنده روزنامه جمهوري اسلامي تاكيد كرد :بارها به اين نكته اشاره شده كه براي داشتن تحليلي دقيق‌تر از وضعيت سينماي كشور، افزون بر بررسي و نقد آثار توليد و يا اكران شده به صورت جداگانه و مجزا، بايستي توليدات يكسال در مجموع نيز مورد بازبيني قرار گيرد. به عبارتي بايد بپذيريم كه سينما به لحاظ دركنار هم قرار گرفتن تعدادي فيلم در محدوده زماني مشخص رويكردهاي ويژه‌اي دارد كه فرآيند كلي را رقم مي‌زند. هر محصول كه در زمان حال ساخته و به نمايش درمي‌آيد ريشه در گذشته و همچنين چشم‌اندازي به آينده دارد. به همين جهت موضوعات مختلف را نه به صورت جداگانه بلكه در مجموع آثار توليد شده نيز بايد جستجو و پيگيري كرد.وي ادامه داد:به عنوان مثال از ابتداي سالجاري شاهد به اكران درآمدن آثاري بوده‌ايم كه به نحوي در جهت دامن زدن و عمق بخشيدن به اختلافات ميان زنان و مردان در جامعه گام بر داشته‌اند. اختلافاتي كه حتي با يك نگاه سطحي به آنها نيز مي‌توان دريافت كه موضوعيتي در روابط زنان و مردان ايراني نداشته و تنها به وسيله سازندگان اثر سعي شده تا به عنوان يك معضل جدي به جامعه چسبانده شود.شريف زاده افزود :مثلا هم اكنون شاهد اكران فيلم "ديوار" ساخته آقاي طالبي هستيم. كارگردان در اين فيلم تلاش كرده تا به اصطلاح از معضلات و محدوديت‌هاي پيش روي دختران و زنان ايراني سخن بگويد. با تمام احترامي كه براي سازندگان فيلم قائلم بايد به صراحت بگويم كه به نظر ايشان امروزه كدام بانوي خردمند ايراني، پيام اين فيلم را مي‌پذيرد؟ آيا دست اندركاران توليد اين فيلم در ايران زندگي نمي‌كنند و از اين موضوع آگاه نيستند كه امروزه بيش از نيمي از دانشجويان كشور را بانوان محترم تشكيل مي‌دهند و در هر پست و منصب دولتي و خصوصي، حضور بانوان به وضوح قابل مشاهده است؟ آيا بر كسي پوشيده است كه بانوان امروز جامعه ايران در مردانه‌ترين مشاغل چون رانندگي كاميون، اتوبوس، ميني‌بوس، تاكسي و آژانس به كار مشغولند؟ آيا اين توهين به شعور مخاطب فهيم نيست كه معضل امروزه زنان ايران را در نداشتن مجوز موتورسيكلت سواري محصور كنيم و سپس با اضافه كردن چاشني توهين به لهجه ساير هم‌وطنان و برخي ارگان‌هاي نظارتي سعي در جذب مخاطبان كنيم؟وي ادامه داد:البته همانطور كه اشاره شد اين موضوع به اين جا ختم نمي‌شود. هم اكنون اكران فيلم "هميشه پاي يك زن در ميان است" ساخته كمال تبريزي نيز آغاز شده است. كارگردان در اين فيلم اگر چه تلاش كرده تا با نفوذ به لايه‌هاي عميق‌تر، فيلم خود را باورپذيرتر كند ، اما توجه به فضاي طنزگونه فيلم كارگردان را آنچنان شيفته خود ساخته كه از واقعيات عيني غافل شده است. اينكه آراستن زن براي شوهر يك برده‌داري مدرن بوده و يا مترادف كردن واژه صيغه با شهوتراني و همچنين تحريف قوانين حقوقي در باب شاهدان طلاق موضوعي نيست كه به سادگي به توان از كنار آن گذشت.

منبع خبر : ایلنا
شنبه,12 مرداد 1387 - 17:41:50

اين مطلب را براي يک دوست بفرستيد صفحه مناسب براي چاپگر
آرشيو
اخبار مرتبط:

نظرات

پیام
شنبه 12 مرداد 1387 - 18:14
0
موافقم مخالفم
 

خواهشاً به معضلات زنان در جامعه توجه کنید اون وقت بیاید بگید چرا در مورد مشکلات زنان فیلم می سازیم این ها تمام مشکلا روز جامعه و زنان ایرانی می باشد


شنبه 12 مرداد 1387 - 20:54
0
موافقم مخالفم
 

اصلا تحلیل منطقی نبود..... یعنی چی؟

شيوا
شنبه 12 مرداد 1387 - 21:6
0
موافقم مخالفم
 

دوباره انتقادهاي بي معني.اره زنها امروزه با موفقيتهاشان خيلي جيزها را به همه ثابت كردهاند ولي هنوز سم زن نصف سهم مرد است . در دادگاه شهادتش نصف حساب ميشود.از خيلي از پستهاي سياسي محروم است.خيلي كم زنها را در عرصه سياست ميبينيم.هنوز مردها فكر ميكنند كمك كردن به زن در خانه يعني زن ذليلي.گشت ارشاد بي مورد به انها گير ميدهد.هنوز پدراني هستند كه دخترانشان را از ادامه تحصيل منع ميكنند .در چنين شرايطي ايا ساختن فيلم براي حقوق انها كمترين كار ممكن نيست؟كارگردان كه ميداند اگر بخواهد موضوعات اساسي اين چنيني مطرح كند فيلمش مجوز نميگيرد مجبور است به بيان موضوع مجوز موتور سيكلت بسنده كند.بيننده بايد هوشيار باشد در جامعه به دور از ازادي بيان.

ماندانا
يکشنبه 13 مرداد 1387 - 2:4
-1
موافقم مخالفم
 

اولا الان يكي از بزرگترين معضلات جامعه ما مشكلات زنان هست.بي شك!

ثانيا فعلا كه شاهد تبعيض آشكار جنسيتي در انتخاب رشته و ورود به دانشگاه هستيم.

"آيا بر كسي پوشيده است كه بانوان امروز جامعه ايران در مردانه‌ترين مشاغل چون رانندگي كاميون، اتوبوس، ميني‌بوس، تاكسي و آژانس به كار مشغولند؟"

من نميفهمم منظور از عبارت "مردانه ترين مشاغل" واقعا چيه؟!!!

فكر ميكنم اين خودش يك معضل خيلي بزرگه كه در جامعه شغل رو به دو دسته زنانه و مردانه تفكيك كنيم! انسان انسانه!و بايد براي امرار معاش كار كنه.نه كار زنانه داريم نه كار مردانه.

اگر شما اين مسئله كه خيلي از زنان ايراني به قول خودتون به "مشاغل مردانه!"اشتغال دارن رو قابل تحسين ميدونين پس چرا اصلا از اين عبارت"مشاغل مردانه"استفاده ميكنين!

اينجا يه تناقض آشكار ديده ميشه.

مگه اين مشاغل از نظر شما "مردانه"نيستن؟پس چه دليلي داره يك زن در شغلي كه "مردانه"ست فعاليت كنه؟!طبق اين قاعده شغل "مردانه" همونطور كه از اسمش پيداست مال مرده!

پس ميشه نتيجه گرفت در حالت درستش واژه زنانه يا مردانه نبايد در مورد شغل كاربردي داشته باشه.

و به نظرم آقاي تبريزي مترادف درستي براي واژه صيغه پيدا كردن !البته در جامعه امروز.

تارا
يکشنبه 13 مرداد 1387 - 11:13
0
موافقم مخالفم
 

چه طور موتورسيكلت سواري نمي تونه يك معضل باشه؟

كسي هست كه تموم زندگيش همينه،حالا اگه نتونه اين كارو بكنه براش يك معضل محسوب مي شه ديگه نه؟

من با نظر ماندانا موافقم كه ميگه كار براي انسان ساخته شده، زنانه مردانه نداريم كه!اين تقسيم ها رو خود ماها به وجود مي ياريم!حالا درسته كه يك سري از كارها به نيروي بدني بالا نياز دارند و يدي هستند ولي باقي كارها مانعي ندارند

همه ماها مي دونيم كه ايران به اين زودي ها به برابري زن ومرد در جامعه نمي رسه اما لااقل خودماها كوچيك ترين اقدام رو كه مي تونيم بكنم مي تونيم در درجه اول فكرامونو عوض كنيم...!

نشاط
يکشنبه 13 مرداد 1387 - 20:6
0
موافقم مخالفم
 

با سلام

به شخصه با نظر خانم ماندانا موافقم ولي افسوس كه درصد كمي از مردم حتي زنان ايراني با نظر ما موافقند.

راستش حالا كو تا ما ايمان بياريم كه زن و مرد نداره. انسان به دنيا اومده تا زندگي كنه و زندگي هم مرد و زن نداره. كو تا ما از خواب بيدار بشيم و......

وقتي با آيه هاي قران به مقاصد مختلف بازي ميشه / كه مثلا" تو تلويزيون ميگن تو قران اومده زنان بايد دو سال به فرزندشون شير بدن و مردان در اين مدت بايد زن رو به لحاظ غذا و لياس تامين كنن./

بايد چي گفت؟ اينه طرز نگاه رسانه ي ملي به زن و استفاده از ايه هاي قران. آخه ما كجا و طرز فكر قران كجا؟

ارزو
يکشنبه 13 مرداد 1387 - 20:55
0
موافقم مخالفم
 

اين كجاي عدالته كه زنان در شغل هاي به قول شما مردانه كار كنند؟ اين افتخار داره؟ فكر مي كنيد اون خانم ها برا خنده تن به هم چين كاراي سختي مي دن؟ در كجاي اين مملكت داره حقوق انساني رعايت ميشه؟ حالا اين ده تا فيلم كه ساخته شد رو كي ديد؟ اونايي كه بايد مي ديدن رفتن ببينن؟!

پوریا
يکشنبه 13 مرداد 1387 - 21:34
-1
موافقم مخالفم
 

چه نقد واقع بینانه ای!!!!!!فیلم دیوار رو مثال زدند...اما حرف اصلی فیلم موتور نبود..مجوز موتور نمادی از تمام مشکلات بود..و بخث توهین به لهجه ها هم جالب نیست..در این صورت تو تمام فیلم ها باید تهرانی حرف زده شه

محسن
دوشنبه 14 مرداد 1387 - 16:49
0
موافقم مخالفم
 

صحبت های این آقا اصلا لایق جواب دادن نیست.کسی که هنوز نمی دونه نماد تو یه فیلم یعنی چی می آد نظر می ده!!!!!!!!!!

"آيا اين توهين به شعور مخاطب فهيم نيست كه معضل امروزه زنان ايران را در نداشتن مجوز موتورسيكلت سواري محصور كنيم "!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       





             

استفاده از مطالب و عكس هاي سايت سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سایت سینمای ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت پويشگران اطلاع رساني تهران ما  است.

مجموعه سايت هاي ما : سينماي ما ، موسيقي ما، تئاترما ، دانش ما، خانواده ما ، تهران ما ، مشهد ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Powered by Tehranema Co. | Copyright 2005-2009, cinemaema.com
Page created in 1.01550292969 seconds.