سينمای ما - نقدي درباره «دعوت» ساخته ابراهيحاتمي‌كي: / دعوت به گفت‌وگو درباره موضوعي مهم كه مسكوت گذاشته شده است
سه‌شنبه 20 بهمن 1388 - 10:52

I نظرسنجی I

بهترین فیلم جشنواره 28 را انتخاب کنید




سينماي جهان
من تسلیم شده‌ام
همه چیز با فیلمنامه آغاز می‌شود و به پایان می‌رسد
جورج كلوني این بار واقعا روانه بيمارستان شد
مریل استریپ امسال هم گزینه اصلی اسکار است
جیم شرایدن برای فیلم تازه‌اش دنیل کریگ را انتخاب کرد
سایت‌اند ساند 50 فیلمساز نامتعارف سینما را معرفی كرد
معرفی کامل فیلم «جی آی جو: ظهور کبرا» - حامد مظفری
سال‌هایِ از دست رفته (یادداشت گِئورگ ویلیامسون بر فیلم «تابستان» ترجمه پیمان جوادی)
گفتگویی با استاد ژاپنی انیمیشن جهان به بهانه نمایش فیلم تازه‌اش
قسمت‌های پنجم و ششم «اسپایدرمن» را نویسنده «زودیاک» می‌نویسد
فرار بزرگ (یادداشت برایان لوری –ورایتی- بر مجموعه تلویزیونی «فرار از زندان: فصل اول» ترجمه پیمان جوادی)
معرفی کامل «آدم‌های بامزه» - حامد مظفری


استشهادي براي خدا


  (36 رأي)

گارگردان :
علیرضا امینی
ماجراهای اینترنتی


  (22 رأي)

گارگردان :
حسین قناعت
تنها دوبار زندگی می‌کنیم


  (137 رأي)

گارگردان :
بهنام بهزادی
صداها


  (93 رأي)

گارگردان :
فرزاد موتمن
محاكمه در خيابان


  (322 رأي)

گارگردان :
مسعود کیمیایی
آقای هفت رنگ


  (71 رأي)

گارگردان :
شهرام شاه حسینی
نیش و زنبور


  (99 رأي)

گارگردان :
حميدرضا صلاحمند
کتاب قانون


  (349 رأي)

گارگردان :
مازیار میری
دو خواهر


  (1343 رأي)

گارگردان :
محمد بانکی



نقدي درباره «دعوت» ساخته ابراهيحاتمي‌كي:
دعوت به گفت‌وگو درباره موضوعي مهم كه مسكوت گذاشته شده است
دعوت به گفت‌وگو درباره موضوعي مهم كه مسكوت گذاشته شده است


سينماي ما- ابراهيم حاتمي‌كيا فيلمساز مهمي است و بخشي از اهميتش را از موضوع‌هايي مي‌گيرد كه درباره‌شان فيلم مي‌سازد. او از معدود كارگرداناني است كه در فيلم‌هايش به <مساله> مي‌پردازد. او معمولا‌ در فيلم‌هايش درباره چيزهايي حرف مي‌زند كه به مساله تبديل شده‌اند و براي همين موضوع‌هاي مطرح شده در فيلم‌هاي او قابليت اين را دارند كه به موضوع گفت‌وگوهاي عمومي اجتماعي و حتي سياسي تبديل شوند. اين سخن بدين معنا نيست كه پاسخي كه او به مساله طرح شده مي‌دهد بهترين پاسخ باشد. يا حتي توصيفي كه از مساله مي‌كند، توصيفي كامل باشد. او معمولا‌ توصيف و پاسخ خودش را به مساله مطرح‌شده مي‌دهد و خودش آدمي انتزاعي نيست. او معمولا‌ كساني را نمايندگي مي‌كند و اين يكي ديگر از دلا‌يل اهميت حاتمي‌كيا و سينماي او است.
حاتمي‌كيا در آخرين فيلمش <دعوت> كه از روز چهارشنبه گذشته اكران محدودش را آغاز كرده است تا در روزهاي آينده سينماهاي بيشتري را در اختيار بگيرد به مساله <سقط جنين> پرداخته است؛ مساله‌اي كه اگرچه گريبانگير زنان و حتي مردان بسياري است، اما در اين باره‌ در فضاي عمومي كمتر گفت‌وگو مي‌شود.
او در فيلم دعوت برش‌هايي از زندگي چند زن را با موقعيت‌هاي اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي مختلف انتخاب كرده است كه تلفني مطلع مي‌شوند، باردار هستند. داستان هر زن اگرچه داستاني مستقل است اما مراجعه به پزشك مشترك براي بررسي‌هاي دوران بارداري و مراجعه به مركز پزشكي مشترك براي سقط جنين داستان‌ها را به هم مربوط مي‌كند و از آن داستان واحدي مي‌سازد.
حاتمي‌كيا در دعوت تمام تلا‌ش خود را به كار بسته تا كاري بي‌طرفانه و توصيف‌گر ارائه كند، اما در نهايت مي‌توان گفت دعوت فيلمي است عليه سقط جنين. در اين فيلم اگرچه به مصائب زناني كه دچار بارداري ناخواسته مي‌شوند، اشاراتي مي‌شود اما آنچه مي‌توان از فيلم نتيجه گرفت، تعريضي ظريف به سقط جنين است. در دعوت بارها تاكيد مي‌شود كه كودك هديه خداوند است و حتي تاكيد مي‌شود كودك به دعوت ما (زن و مردي كه كودك حاصل رابطه آنان است) آمده است. طبيعي است كه طرح چنين ديدگاهي از منظري فمينيستي قابل نقد باشد و احتمالا‌ بتوان اين ديدگاه را از زاويه حقوق زنان و تاثيري كه در زندگي و انتخاب‌هاي پيش‌روي زنان مي‌گذارد به چالش كشيد. با اين همه نبايد از كارگرداني كه خود داراي اعتقادها و ديدگاه‌هايي روشن است انتظار داشت كه طبق اعتقادهاي ديگران فيلم بسازد. حاتمي‌كيا فيلم خودش را ساخته و ديدگاه خودش را طرح كرده است. اهميت او در پاسخي نيست كه به مساله چالش‌برانگيز <سقط جنين> داده، بلكه در انتخاب اين موضوع و گشودن بحثي درباره آن است. او مساله‌اي را طرح كرده و پاسخ خود را به اين مساله داده و اين نه تنها پايان كار نيست كه تازه آغاز كار است. دعوت اگرچه بنا به دلا‌يل ديگري دعوت نام گرفته، اما مي‌توان گفت دعوتي است به گفت‌وگو درباره موضوعي مهم كه مسكوت گذاشته شده است. ‌ حاتمي‌كيا سعي كرده است زناني از طيف‌هاي مختلف را در برابر اين مساله قرار دهد و همين موضع اين امكان را براي تماشاگر فراهم كرده است همچنان كه امكان ارزيابي و مقايسه موقعيت‌هاي مختلف را پيدا مي‌كند، امكان ارزيابي و مقايسه مواجهه كارگردان با موقعيت‌هاي مختلف را نيز داشته باشد.
داستان‌ها با تماس تلفني از آزمايشگاه و اعلا‌م بارداري آغاز مي‌شود، اولين داستان، داستان جوان هنرپيشه‌اي است كه وسط فيلمبرداري درمي‌يابد باردار شده است. بارداري براي او يعني كنار گذاشتن روياهايي كه مدت‌ها برايش تلا‌ش كرده است و كنار كشيدن از فيلم.
براي اولين داستان مهناز افشار به عنوان بازيگر نقش اصلي انتخاب شده و ابراهيم حاتمي‌كيا نيز به عنوان كارگردان ايفاي نقش مي‌كند، اما براي فيلم مهمي مانند دعوت شروعي مايوس‌كننده است. بازي معمولي ستاره سينماي عامه‌پسند كه حضورش در فيلمي از ابراهيم حاتمي‌كيا را شانسي دوجانبه براي فيلم (از نظر فروش) و براي بازيگر (از نظر نشان دادن توانايي‌هاي بازيگري و رهايي از نقش‌هاي كليشه‌اي) ارزيابي مي‌كردند با داستاني اغراق‌آميز اولين برگ برنده كارگردان را كم‌اثر كرده است. تكيه بر اغراق در داستان دوم نيز ادامه دارد و سحر جعفرجوزاني و محمدرضا فروتن در نقش زن و وشوهر شهرستاني و مهاجر به تهران با لهجه غليظ و اغراق‌شده كه نمونه‌اش را فقط در برنامه‌هاي طنز تلويزيون ديده‌ايم، علي‌رغم اينكه بازي‌هايي به مراتب بهتر از بازيگران داستان اول ارائه مي‌دهند، ما را به اين نتيجه قطعي مي‌رساند كه ابراهيم حاتمي‌كيا در پرداخت شخصيت‌هايي كه در تجربه زيسته‌اش با زندگي‌شان آشنايي چنداني ندارد، موفق نيست، به خصوص كه از داستان سوم فيلم با ورود گوهر خيرانديش در نقش پيرزني مذهبي و سنتي كه دچار بارداري ناخواسته شده، به يكباره انگار اوج مي‌گيرد و اين روند در داستان‌هاي بعدي نيز ادامه مي‌يابد. علي‌رغم اينكه نويسنده فيلمنامه و كارگردان را گروهي از روزنامه‌نگاران حوزه اجتماعي به عنوان گروه تحقيق ياري داده‌اند، اما از آنجايي كه كارگردان خود آشنايي بي‌واسطه‌اي ندارد، نتوانسته است از ظرفيت‌هايي كه در اختيار دارد، به خوبي استفاده كند و دو داستان نخست فيلم از اين قرار است، در حالي كه در داستان‌هايي كه نقش نخستش را گوهر خيرانديش، مريلا‌ زارعي و حتي كتايون رياحي بازي كرده‌اند، حاتمي‌كيا موفق است. ‌
نكته‌اي كه به لحاظ منطقي در فيلم قابل‌تامل است و چون اساس فيلمنامه هم روي آن استوار است، مي‌تواند به كليت فيلم آسيب بزند، ادعايي است كه مدام از جانب زناني كه دچار بارداري ناخواسته مي‌شوند، تكرار مي‌شود. در فيلم به‌گونه‌اي ادعا مي‌شود كه گويي مردان مي‌توانند بدون اختيار و اطلا‌ع همسرانشان آنان را باردار كنند و جالب‌تر اين است كه در اولين داستان زن نمي‌خواسته باردار شود و شوهر مي‌خواسته و اين اتفاق افتاده و زن بعدا از طريق آزمايش از قضيه مطلع شده است. البته اين تنها داستاني است كه در آن زن اصرار به سقط جنين دارد. البته داستان پاياني هم تنها داستاني است كه زن با اصرار قصد نگه داشتن بچه‌اش را دارد، حتي به قيمت از دست دادن همسرش كه البته صيغه‌اي است. ‌ به هر روي دعوت فيلم مهمي است، نه تنها از اين جهت كه فيلم خوبي است، بلكه بيشتر از اين جهت كه باب بحثي را گشوده است كه علي‌رغم اهميتش مسكوت گذاشته شده و اين يكي از ويژگي‌هاي سينماي حاتمي‌كياست كه سينمايي معطوف به مساله است



منبع خبر : اعتماد ملي
دوشنبه,8 مهر 1387 - 20:58:47

اين مطلب را براي يک دوست بفرستيد صفحه مناسب براي چاپگر
آرشيو

نظرات

مریم پاییزی
دوشنبه 8 مهر 1387 - 23:35
0
موافقم مخالفم
 

با سلام -استاد گرامی آیا شما احیانا طرح های مروارید مدفون یا مجنون را در حوزه هنری نخوانده اید؟اپیزود اول شما دقیقا به این دو طرح بر میگردد.شباهت فکری ما اعجاب انگیز است-موفق باشید


سه‌شنبه 9 مهر 1387 - 0:52
0
موافقم مخالفم
 

خوب واقعا مردان مي‌توانند بدون اختيار و اطلا‌ع همسرانشان آنان را باردار كنندشما شک داری؟

ایمان
سه‌شنبه 9 مهر 1387 - 1:37
1
موافقم مخالفم
 

من فیلم را دیدم بهتر از یکی دو کار آخر حاتمی کیا بود اما عمرا به شاهکارهاش برسد البته قرار هم نبود با توجه به ایپیزود بودن و ساختارش برسد...

اما موضوعش جسارت میخواست که حاتمی کیا این کار را کرد...

در ضمن صفهای طولانی منتظر این فیلم بودند که بدون شک در اکران اصلیش فروشی بالای 400 و 500 خواهد کرد...

راستی اسم فروتن اول آمده بود که من در تبلیغی که در سایت سینمای ما آمد تعجب کرده بودم یعنی واقعا مهناز افشار اسمش از فروتن بالاتر هست که در سینما خوشبختانه خلافش ثابت شد و فروتن اسمش بالاتر از همه و اولتر از همه بود...

اگر چه فیلم درباره زنان و موضوع و مشکلات مربوط به بارداری و سقط جنین و کلا زنان هست و میتونست قابل توجیه باشد اگر فروتن اسمش پایینتر از نه تنها افشار بلکه دیگر زنان باشد...

اما خداییش خودمونیم اسم افشار از فروتن بالاتر هم باشد دیگه خیلی سینما واقعا ... میشه

بیخیال همون که فروتن اسمش اول بود کافیست.

ایمان
سه‌شنبه 9 مهر 1387 - 1:39
-1
موافقم مخالفم
 

راستی صحنه ای که ثریا قاسمی خواستار خریدن بچه از فروتن و همسرش بود هم خیلی جالب بود که وقتی فروتن با اون لخجه شیرینش گفت بچه خررر bache kharraa. کل سینما از خنده منفجر شدند و رفت هوا..

مریم
سه‌شنبه 9 مهر 1387 - 12:37
1
موافقم مخالفم
 

مرسی، خیلی نقدخوبی بود

حاتمی کیا خیلی خوب موضوعی را که مد نظرش بوده به تصویر و تحلیل کشیده که تماشاگر بعد از دیدن فیلم با یک تحلیل و بینش از سینما بیرون می رود

فکر می کنم این خیلی مهم است


سه‌شنبه 9 مهر 1387 - 12:53
3
موافقم مخالفم
 

khub bud man khosham oumad


سه‌شنبه 9 مهر 1387 - 13:46
-1
موافقم مخالفم
 

بهترین بازیگران فیلم محمدرضافروتن و گوهرخیراندیش بودند.ثریا قاسمی هم عالی بازی کرده بود.

یوسف
چهارشنبه 10 مهر 1387 - 13:11
0
موافقم مخالفم
 

آقای حاتمی کیا مسئله طرح می کنند ما هم همینطور:

چطور شد که آقای حاتمی کیای بسیار عزیز ما اینقدر عوض شد-مهربان بود-مغرور نبود-از جنس نور بود-همه دوستش داشتند-اما الان.......

خدایا کمک کن همان بشود که بود ما این آدم جدید را که مثل خیلی های دیگر است نمی شناسیم-همانطور که او دیگر ما را نمی شناسد-شاید این هم از مراحل ارتقائ روحی او باشد شاید خدا می خواهد به او خیلی چیزها یاد بدهد....اگر او حاتمی کیا است خدا خواسته که باشد و وای اگر روزی خدا نخواهد.....خدایا کمکش کن آزمون سختی است

mariya
پنجشنبه 11 مهر 1387 - 20:40
-1
موافقم مخالفم
 

افتضاح مطلق بود استاد!

هانيا
پنجشنبه 11 مهر 1387 - 21:35
1
موافقم مخالفم
 

هميشه در فيلم ها نشان مي دهند كه زن ها بچه ناخواسته خود را نگه مي دارند اما در واقعيت اين طور نيست چون هميشه واقعيت نمي تواند مثل فيلم به خوبي و خوشي تمام شود.

تصور كنيد دختري كه از يك خانواده آبرو دار كه از رابطه نامشروع حامله شده و پسر هم از قبول مسئوليت حاملگي سرباز مي زند، چگونه مي تواند بچه اش را نگه دارد؟ ...

شیفته ی حاتمی کیا
جمعه 12 مهر 1387 - 11:19
1
موافقم مخالفم
 

استاد ابراهیم حاتمی کیا دوشنبه شب مهمان برنامه جهانی "شب های روشن" بودند. ای کاش فروتنی و تواضع و متانت خاص ایشان الگوی همه هنرمندان این سرزمین بود.

استاد بی بدیل سینما، جناب حاتمی کیا! من از گروه دومی هستم که شما فرمودید: من به دلیل ورود شما به حوزه جدیدی از فیلم سازی به شما تبریک می گویم. فیلم " دعوت " اثر مهم و جذاب و تأثیرگذاری نه تنها در کارنامه پربار شما، بلکه در سینمای ایران و حتی اجتماع و خانواده می باشد. ما همگی در سینما از تماشای فیلمتان لذت بردیم. هزاران تبریک و خسته نباشید به شما.....

عرفان
جمعه 12 مهر 1387 - 23:20
-2
موافقم مخالفم
 

زیبا. مفید .....حتما ببینید

مبارک
يکشنبه 14 مهر 1387 - 0:12
3
موافقم مخالفم
 

لااقل به بهانه دعوت و کنعان با آقای فروتن گل مصاحبه کنید.تا الان تو سایت خوبتون از ایشون مصاحبه ای نخوندیم که.

محمد حیدری از گناباد
يکشنبه 14 مهر 1387 - 1:26
-4
موافقم مخالفم
 

استاد ععظم سی دی فیلمت را برای ما بفرست اینجا سینما نیست.ما در اینجا ترا می پرستیم.مخصوصا سریال شکیلت حضرت یوسف ع را خیلی دوست می داریم.

درودو بدرود بر خسرو شکیبایی

مهديه
يکشنبه 14 مهر 1387 - 14:10
-3
موافقم مخالفم
 

مي تونست با رفع ايراداتي مثل لهجه ،بدلكاران و حتي انتخاب لباس بازيگران(سحر جوزاني) خيلي بهتر از اين باشه. اما فيلم براي دعوت ديگران به ديدن فيلم ارزش داشت.موفق باشيد.

ا.رُسُتنی
دوشنبه 15 مهر 1387 - 13:22
4
موافقم مخالفم
 

در سطح ایران و این توهین به شعور فردی نیست، این توهین به شعور اجتماعی افراد است که هنوز با هم هندوانه ی هرچند سفید رد و بدل می کنند.

این فیلم یک جورهایی خاک بر سرمِ سینمای ایرانه

يالتا
دوشنبه 15 مهر 1387 - 13:25
0
موافقم مخالفم
 

به هر ترتيب فيلمي بود وموضوعي بود كه از ين دسن كارگردان ها توانايي مطرح كردن آنرا داشتند در ضمن آنكه وظايف ما به نقد كشيدن وحلاجي محصولات فرهنگي است و نسبت به رويداد هاي جامعه واكنش نشان بذهيم اما آنچه به نظرم خيلي خوش آمد مطرح شدن فيلي خوب بود در اين قحطي فيلمسازي و..............

سهيل
دوشنبه 15 مهر 1387 - 15:4
0
موافقم مخالفم
 

آقا يوسف عزيز مگر قرار است حاتمي كيا عزيز فقط داستان حاج كاظم ها و عباس هاي فراموش شده را براي ما روايت كند كه شما اينگونه بر عليه او و دعوت جبهه گرفته ايد دوست عزيز حاتمي كيا بيشتر از آنكه يك كارگردان فيلم هاي جنگي باشد. كارگرداني اجتماعي است او در فيلمهايش اجتماع خود را به نقد مي كشد و حرف دل مردم جامعه را مي زند از همين رو است كه فيلمهاي حاتمي كيا با استقبال خوبي مواجه ميشوند.

حاتمي كيا همان حاتمي كياي سابق است فقط داستان فيلم فرق كرده است

حسین
دوشنبه 15 مهر 1387 - 16:58
1
موافقم مخالفم
 

به نظر من استاد حاتمی کیا برای به تصویر کشیدن این فیلم از هر کارگردان دیگه ای مناسب تر بودند .و واقعا محمد رضا فروتن عالی بود.

یوسف
سه‌شنبه 16 مهر 1387 - 20:21
-1
موافقم مخالفم
 

سهیل عزیز -منظور من ساخت فیلم جنگی نیست-منش او است-تو تا به حال چند بار از نزدیک با او رو به رو شده ای؟(در طول زمان)من دشمنش نیستم -اتفاقا خیلی هم دوستش دارم برای همین هم دلم می سوزه


سه‌شنبه 16 مهر 1387 - 23:40
0
موافقم مخالفم
 

آخر عاقبت فیلم اجتماعی را دیدیم..!!!

فقط استاد کیمیایی که خدای مشکلات اجتماعیست اون هم با هزار و یک سانسور...

اصلا اگر همین دعوت را میدادند استاد میساخت جواز نمایش نمیگرفت یا بیست دقیقه سانسور میشد!!


چهارشنبه 17 مهر 1387 - 7:36
4
موافقم مخالفم
 

همه تون بازیچه این


چهارشنبه 17 مهر 1387 - 15:51
6
موافقم مخالفم
 

filme khubi bud,khoshhalam ke belakhare aghaye hatami kia bikhiale cinamaye jang shodan!chon shayad harfaye kheili taze tari vase zadan dashte bashan...movafegham ke film az nime be bad seire soudi dasht va az epizode sevom oj migereft.vali dustan ensafan un lahjeye eghrargh shodeye furutan jaye in hame tarifo tamjido dare???

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       





             

استفاده از مطالب و عكس هاي سايت سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سایت سینمای ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت پويشگران اطلاع رساني تهران ما  است.

مجموعه سايت هاي ما : سينماي ما ، موسيقي ما، تئاترما ، دانش ما، خانواده ما ، تهران ما ، مشهد ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Powered by Tehranema Co. | Copyright 2005-2009, cinemaema.com
Page created in 0.870856046677 seconds.