سينمای ما - تازه‌ترین گفتگوی کارگردان فیلم «کنعان»؛ / از این که فیلم‌ام فروخت معلوم شد که انتخاب ترانه علیدوستی درست بوده
چهارشنبه 24 آذر 1389 - 17:27

I نظرسنجی I

مایل به تماشای کدامیک از نسخه‌های فیلم «جرم» (مسعود کیمیایی) در سینما هستید؟




سينماي جهان
«گفتار پادشاه» در هفت رشته نامزد دريافت جوایز گلدن گلوب شد
موفقیت‌های «شبکه اجتماعی» در فصل جوایز هم ادامه دارد
«قوی سیاه»‌ در 12 رشته نامزد جوایز منتقدان رسانه‌ای‌ شد
هاليوود به قربانگاه جوانان تبديل شده است
ميشل يوئه نقش «سان سوچي» را بازي مي‌كند
ضارب لئوناردو دي‌كاپريو به دو سال زندان محكوم شد
برلوسکونی نزدیک به 000/400 یورو به جشنواره ونیز رشوه داده است
آدام سندلر و کوین جیمز در کمدی " پیشخدمت‌های هتل" بازی می‌کنند
برادران واچوفسکی نسخه‌ مدرن رابین هود را می‌سازند
مایکل مان بزودي پروژه تلویزیونی"ماهی تن بزرگ" را می‌سازد
«ژولیده‌پولیده» به صدرنشینی «هری پاتر» پایان داد
«شبکه اجتماعی» بهترین فیلم سال 2010 شد


سن پطرزبورگ


  (447 رأي)

کارگردان :
بهروز افخمی
ملک سلیمان


  (342 رأي)

کارگردان :
شهریار بحرانی
شکلات داغ


  (80 رأي)

کارگردان :
حامد کلاهداری
یک جیب پر پول


  (70 رأي)

کارگردان :
قدرت‌الله صلح‌میرزایی
بعدازظهر سگی سگی


  (80 رأي)

کارگردان :
مصطفی کیایی



تازه‌ترین گفتگوی کارگردان فیلم «کنعان»؛
از این که فیلم‌ام فروخت معلوم شد که انتخاب ترانه علیدوستی درست بوده
از این که فیلم‌ام فروخت معلوم شد که انتخاب ترانه علیدوستی درست بوده


كارگردان فيلم «كنعان» گفت: اعتقاد من و تهيه‌كننده فيلم اين بود كه تحميق مخاطب راه ساختن فيلمي عامه‌پسند نيست.
«ماني حقيقي» كارگردان فيلم «كنعان» در پاسخ به اين پرسش فارس كه «تعريف شما از واژه معناگرايي و نحوه برخورد سينماي ايران با آن چيست و آيا فيلم «كنعان» به‌واسطه نامش و تأكيداتي كه در فصل‌هاي پاياني بر تقديرگرايي مي‌شود،در اين راستا جاي مي‌گيرد؟»، ضمن نفي اين قضيه، گفت: در سينماي ايران، فيلم معناگرا يعني فيلم كُند، كسالت بار، فاقد درام، فاقد جذابيت و فاقد مخاطب.
وي ادامه داد: همانطور كه آقاي مجيدي هم اخيرا گفته‌اند، «معناگرايي» زهري است كه به كالبد سينماي ايران تزريق شده. روزي كه مديران فرهنگي ما متوجه شوند كه با ابداع و تحميل مفاهيم من درآوردي نمي‌شود سياست‌هاي فرهنگي مملكت را هدايت كرد، روز خجسته‌اي خواهد بود.
وي در پاسخ به اين پرسش كه در «كنعان» رقابت سرسختانه‌اي بين كارگرداني و فيلمنامه اوليه وجود دارد و گاه ايده و فيلمنامه آنقدر عالي است كه بر كارگرداني مي‌چربد و گاه كارگرداني در سطحي فراتر از ايده عمل مي‌كند، گفت: من اعتقاد ندارم كه چنين رقابتي بين فيلمنامه و كارگرداني «كنعان» وجود دارد. فيلمنامه، در كنار بازيگران، براي من مهمترين ركن فيلم است.
كارگردان «كنعان» درباره اعتقادش به كار با بازيگران مطرح سينماو ميزان رضايتش از حضور ستاره‌ها در «كنعان» گفت: انتخاب بازيگران «كنعان» پروسه بسيار طولاني و دشواري بود. من در اين زمينه وسواس بسيار زيادي به خرج دادم و از تعداد بسيار زيادي از بازيگران خوب سينما و تئاتر ايران براي اين فيلم تست گرفتم. جا دارد از همه بازيگرهاي درخشاني كه به حضور در اين فيلم ابراز تمايل كردند و به هر دليل ما سعادت همكاري با آن‌ها را نيافتيم تشكر كنم. از بازي چهار بازيگر اصلي فيلم هم بي‌نهايت راضي هستم و همانطور كه پيش از اين هم گفته‌ام، اگر بنا بود امروز «كنعان» را از نو بسازم، از همين چهار نفر استفاده مي‌كردم. اميدوارم آن ها هم چنين حسي نسبت به فيلم داشته باشند.
«حقيقي» در ادامه در پاسخ به اين پرسش كه «فكر مي‌كنيد چرا فيلمنامه و كارگرداني «كنعان» در جشنواره فجر و جشن سينما، مهجور ماندند و مورد نقد هم واقع شدند و آيا اين از ضعف نگاه تخصصي مي‌آيد»، اظهار داشت: به نظر من اينگونه نيست. داوري‌هاي جشنواره فجر هميشه براي من بسيار محترم بوده‌اند و اكثريت قريب به‌اتفاق داوران سال گذشته هم از بين فرهيخته‌ترين سينماگران كشورمان برگزيده شده بودند. تنها حرفي كه در اين‌باره مي‌توانم بزنم، اين است كه اكثر تماشاگران بعد از ديدن دوباره فيلم در اكران عمومي علاقه بيشتري به آن نشان داده‌اند.
وي ادامه داد:‌به نظر مي‌رسد كه «كنعان» از آن دست فيلم‌هايي است كه با مرور زمان به دل تماشاگرش مي‌نشيند. من معتقدم داوران جشنواره و جشن خانه سينما طبعا فرصت دوبار يا سه بار ديدن فيلم ها را نداشتند.
«حقيقي» درمورد ويژگي‌هاي موسيقي فيلم كه كه در فضاسازي و شخصيت ها تأثير دارد و در عين حال از نظر ملودي و اجرا هم كار خوبي است، گفت: موسيقي «كنعان» به سليقه من بسيار نزديك است. من سعادت همكاري با كريستف رضاعي را قبلاً در فيلم «آبادان» هم داشتم. موسيقي «كنعان» با فاصله بسيار كمي از اكران فيلم در جشنواره سال گذشته ساخته شد. اگر وقت بيشتري براي كار روي تنظيم و تركيب موسيقي داشتيم كار از اين هم بهتر مي‌شد.

* استقبال مخاطب از «كنعان» بازي «ترانه عليدوستي» را تأييد كرد
كارگردان «كنعان» در پاسخ به اين پرسش كه «آيا پس از انتقاداتي كه از سوي عده‌اي نسبت به بازي ترانه عليدوستي در جشنواره واكران عمومي شد، پرمخاطب شدن «كنعان» مي‌تواند به نوعي تأييد اين بازيگر در نقشي متفاوت (از سوي مردم) باشد؟» گفت: قطعا همينطور است. خانم عليدوستي يكي از تواناترين و حرفه‌اي‌ترين بازيگرهاي ما است. بازي‌اش در «كنعان» درخشان است و همكاري با ايشان براي من افتخار بزرگي بود. اين كه منتقدان ما قادر نبودند كليشه‌هاي ذهني خودشان را درباره خانم عليدوستي بشكنند صرفا مشكل خودشان است، يا بهتر است بگويم مشكل خودشان بود، چون بعد از موفقيت فيلم در اكران عمومي و استقبال گسترده‌اي كه از بازي ايشان شد، اغلب منتقدان هم نظرشان را تغيير دادند. اين خودش جاي شكر دارد و حاكي از ذهن باز و منعطف منتقدان ما است.
 در حالي كه «كنعان» ساخته «ماني حقيقي» از مرز 440ميليون تومان گذشته و از رقابت دشوار پائيزي سربلند بيرون آمده، «حقيقي» درباره نحوه اكران، پخش تيزرها و تبليغات فيلم به فارس مي‌گويد: تبحر آقاي شايسته در تبليغ و پخش فيلم مثالزدني است. بخش عمده اي از موفقيت «كنعان» مرهون تبليغات صحيح و پخش حرفه‌اي فيلم است. جا دارد از آقاي ضرغامي هم بابت حل مشكل پخش نشدن نام خانم عليدوستي در تيزرهاي تلويزيوني «كنعان» تشكر كنم. واكنش سريع و قاطع ايشان واقعا مايه دلگرمي همه ما بود.
وي درباره همراهي تهيه‌كننده فيلم در ساختن فيلمي كه در همه اجزايش از روابط و ديالوگ‌ها گرفته تا تأكيدات نشانه‌اي و بازي‌هايش. مي‌خواهد متفاوت باشد، به فارس گفت: رابطه من با آقاي مصطفي شايسته تهيه‌كننده فيلم «كنعان»، رابطه اي پر تنش اما بسيار آموزنده و پربار بود. هر دوي ما از آغاز كار در مورد مهم‌ترين عناصر شكل‌دهنده به فيلم در تفاهم بوديم. هر دو مي‌خواستيم فيلمي جدي و حرفه‌اي براي تماشاگر عام سينماي ايران بسازيم، هر دو اعتقاد داشتيم كه تحميق مخاطب راه ساختن فيلمي عامه‌پسند نيست و هر دو به استفاده از عوامل باذوق و حرفه‌اي براي ساختن چنين فيلمي ايمان داشتيم.
وي افزود: در عين حال، ما حاضر نبوديم به‌راحتي از مواضع‌مان كوتاه بياييم و از هنر تامل، به خصوص در ارتباط با يكديگر، بهره چنداني نبرده‌ايم و اين نكته طبعا كارمان را در اكثر اوقات با مشكل روبرو مي‌كرد، ولي توفيق عمومي فيلم احتمالاً به اين معناست كه در تمام طول اين مدت، ما يكديگر را كامل مي‌كرده‌ايم و اين همه تنش بي‌ثمر يا بي‌دليل نبوده است.
وي درباره كارهاي آينده خود گفت: فيلم‌نامه‌اي را آماده ساخت دارم، اما ترجيح مي دهم وقتي همه چيز قطعي شد درباره‌اش حرف بزنم.


منبع خبر : سینمای ما
سه شنبه,28 آبان 1387 - 23:23:35

اين مطلب را براي يک دوست بفرستيد صفحه مناسب براي چاپگر
آرشيو
اخبار مرتبط:

نظرات

مسافران
چهارشنبه 29 آبان 1387 - 0:23
3
موافقم مخالفم
 

کنعان حرفه ای ترین فیلم ایران بود

زنده باد لیلی گلستان با این پسرش

زنده باد حمید علیدوستی با این دخترش

به وبلاگ من سر بزنید مصاحبه ای تاریخی از فرج الله سلحشور از دست ندهید

salmanmosafer.blogfa.com

عبدالسلام
چهارشنبه 29 آبان 1387 - 0:24
6
موافقم مخالفم
 

بازی ترنه علیدوستی واقعا عالی بود نه تنها در کنعان بلکه در همه کارهاشون چه در من ترانه در شهرزیبا در چهارشنبه سوری و در فنز و آخرین کارشون هم یعنی درباره آلی امیدوارم همچنان عالی بوده باشن

خانم علیدوستی واقعا یکی از نابغه های بازیگری در سینمای ایران هستند واقعا بهشون تبریک میگم

بهرام
چهارشنبه 29 آبان 1387 - 8:21
-4
موافقم مخالفم
 

این اقای حقیقی چرا اینقدر نون به همه قرض میده مخصوصا به ترانه علیدوستی؟؟؟

dorrin
چهارشنبه 29 آبان 1387 - 12:55
3
موافقم مخالفم
 

in alidoosti too 4shanbe sooori kheyli dorost tar bazi karde booood,na injaaa!!!!!!!!!

saye
چهارشنبه 29 آبان 1387 - 14:4
-4
موافقم مخالفم
 

گفتگوي ماني حقيقي نشان مي دهد كه مهمترين دليل موفقيت فيلمش نگاه آزاد < روشنفكرانه و پذيراي او ست .

ساناز
چهارشنبه 29 آبان 1387 - 18:37
3
موافقم مخالفم
 

كنعان فيلم دلنشيني بود وبازي ترانه عليدوستي واقعا خوب و باورپذير بود

محمدرضا كلانتر چاهوكي
چهارشنبه 29 آبان 1387 - 23:43
-4
موافقم مخالفم
 

جالبه كه ماني حقيقي اين حقيقت كه ليلا حاتمي انتخاب اولش براي نقش مينا بوده را پنهان مي كند و در مصاحبه هايش جوري وانمود مي كند كه از ابتدا ترانه علي دوستي را در نظر داشته است. ( رجوع كنيد به ماهنامه فيلم , شماره 374 , صفحه 39 و 40 ) معتقدم ترانه علي دوستي بسيار مناسب تر از ليلا حاتمي است و عالي بازي كرده اما حقيقت را نبايد پنهان كرد.

hamed
پنجشنبه 30 آبان 1387 - 1:17
1
موافقم مخالفم
 

CHE HARFE KHANDE DARII..PAS INJORII BAYAD BE KOLAH GHERMEZI JAYEZE BAZIGARI DAD

HAMED
پنجشنبه 30 آبان 1387 - 1:19
7
موافقم مخالفم
 

AGHAYE HAGHIGHI HARFE DELETO BEZAN.CHERA HARFAYE BAZAARII MIZANIN

maryam
پنجشنبه 30 آبان 1387 - 12:7
-1
موافقم مخالفم
 

tarane ali bood ino har kasi ke zarei az cinemao film bedune mifahme boghzaye tarane tuye hameye tule film geryehaye fogholadash o shekastane boghzesh vaghti majbur mishe bar khalafe khastash dande aghab begire mano ta chand mah bad az jashnvare ke in film ro didam tahte tasir gharar dade bud

hamed
جمعه 1 آذر 1387 - 1:6
7
موافقم مخالفم
 

khanome maryam:be ina nemigan bazigarii.ino ke kargardan be har gheymati va be har bahaneii entekhabe maskharasho mjbore tojih kone goyaa tarin naghde in baziye kelisheii ast

مهزاد
جمعه 1 آذر 1387 - 2:6
-5
موافقم مخالفم
 

انتخاب بي نهايت عالي بود ترانه بارهه امتحان خودشو پس داده بخصوص در تئاتر فنر رحمانيان ..فيلمم كه آخرش بود با بهترين لانگ شاتها

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       








             

استفاده از مطالب و عكس هاي سايت سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سایت سینمای ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت پويشگران اطلاع رساني تهران ما  است.

مجموعه سايت هاي ما : سينماي ما ، موسيقي ما، تئاترما ، دانش ما، خانواده ما ، تهران ما ، مشهد ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Powered by Tehranema Co. | Copyright 2005-2009, cinemaema.com
Page created in 1.25020599365 seconds.