سينمای ما - یادداشت مسعود ده‌نمکی درباره ابراهیم حاتمی‌کیا؛ / او از میدان به در نمی‌رود
شنبه 17 بهمن 1388 - 3:21

I نظرسنجی I

بهترین فیلم جشنواره 28 را انتخاب کنید




سينماي جهان
من تسلیم شده‌ام
همه چیز با فیلمنامه آغاز می‌شود و به پایان می‌رسد
جورج كلوني این بار واقعا روانه بيمارستان شد
مریل استریپ امسال هم گزینه اصلی اسکار است
جیم شرایدن برای فیلم تازه‌اش دنیل کریگ را انتخاب کرد
سایت‌اند ساند 50 فیلمساز نامتعارف سینما را معرفی كرد
معرفی کامل فیلم «جی آی جو: ظهور کبرا» - حامد مظفری
سال‌هایِ از دست رفته (یادداشت گِئورگ ویلیامسون بر فیلم «تابستان» ترجمه پیمان جوادی)
گفتگویی با استاد ژاپنی انیمیشن جهان به بهانه نمایش فیلم تازه‌اش
قسمت‌های پنجم و ششم «اسپایدرمن» را نویسنده «زودیاک» می‌نویسد
فرار بزرگ (یادداشت برایان لوری –ورایتی- بر مجموعه تلویزیونی «فرار از زندان: فصل اول» ترجمه پیمان جوادی)
معرفی کامل «آدم‌های بامزه» - حامد مظفری


استشهادي براي خدا


  (35 رأي)

گارگردان :
علیرضا امینی
ماجراهای اینترنتی


  (22 رأي)

گارگردان :
حسین قناعت
تنها دوبار زندگی می‌کنیم


  (134 رأي)

گارگردان :
بهنام بهزادی
صداها


  (93 رأي)

گارگردان :
فرزاد موتمن
محاكمه در خيابان


  (321 رأي)

گارگردان :
مسعود کیمیایی
آقای هفت رنگ


  (69 رأي)

گارگردان :
شهرام شاه حسینی
نیش و زنبور


  (98 رأي)

گارگردان :
حميدرضا صلاحمند
کتاب قانون


  (345 رأي)

گارگردان :
مازیار میری
دو خواهر


  (1339 رأي)

گارگردان :
محمد بانکی



یادداشت مسعود ده‌نمکی درباره ابراهیم حاتمی‌کیا؛
او از میدان به در نمی‌رود
او از میدان به در نمی‌رود


سینمای ما - فکر می‌کنم اگر به جای سلیقه، قانون حاکم باشد جلوی بسیاری از سوءتفاهمات گرفته می‌شود. مشکل ما در بسیاری از موارد سوءتفاهماتی است که از رفتارهای سلیقه‌ای ناشی می‌شود. معمولا با تغییر مدیران، متد و ملاک فیلم‌ها هم تغییر می‌کند. و با اینکه ممیزی در همه جوامع وجود دارد، ولی اینکه ممیزی صورت گرفته براساس سلیقه افراد باشد یا در چارچوب قانون، مساله‌ای است که می‌تواند در موردش بحث کرد. در مورد فیلم «به رنگ ارغوان» هم من خیلی در مناسبات پشت صحنه‌اش نیستم که ببینم آیا این نمایش به ارشاد برمی‌گردد یا به عدم تعامل دو طرف تولیدکننده و سازنده.

بايد در مورد سينما و مخاطبش يك فايل ويژه باز کرد. کما اینکه تلویزیون مخاطب عام دارد و بیننده‌اش مختار است که کانال تلویزیون را عوض کند و برنامه و فیلمی که دلخواهش است را ببیند، ولی مخاطب سینما فرق می‌کند و خاص است. این مخاطب هزینه پرداخت می‌کند و برای دیدن فیلم مورد علاقه‌اش مسافت طی می‌کند و به سینما می‌رود.

حرفی که در مدیوم سینما زده می‌شود با‌لطبع باید متفاوت با آن چیزی باشد که در رسانه ملی و تلویزیون مطرح می‌شود؛ آنجا مخاطب عام و رسانه عام داریم؛ اینجا مخاطب خاص وجود دارد و حرف‌های خاص زده می‌شود. در سینما حرف‌هایی زده می‌شود که معمولا نمی‌شود زد و شاید هم اصلا نباید زد. به خاطر همین، من فکر می‌کنم سینما در انتخاب سوژه‌ها و مسائل اجتماعی و مسائل ملتهب باید با دست بازتری نسبت به تلویزیون عمل کند. این رقابت بین سینما و تلویزیون در جذب مخاطب وجود دارد و اگر سینما نتواند در پرداخت به موضوع‌های خاص از تلویزیون پیشی بگیرد، به ریزش مخاطب می‌انجامد. اما خود سینما هم علاوه بر اینکه مخاطب خاص دارد، در بین سینماروهای حرفه ای،
دست اندرکاران سینما و منتقدین، یک مخاطب خاص تری هم وجود دارد. آن مخاطب خاص تر به نظر من مخاطبی نیست که مثلا با دیدن یک فیلم، سررشته افکار و ایدئولوژی از دستش دربرود و یا دچار انحراف فکری شود. این نوع مخاطب اینقدر فرهنگی و فرهیخته شده که یک اثر را تمام و کمال با همه جزئیاتش بپذیرد و در جایگاه نقد قرار ندهد. من چندان در جریان جلوگیری از نمایش فیلم «به رنگ ارغوان» نیستم و نمی دانم دقیقا چه دستگاهی، دست به توقیف این فیلم زده است به خاطر همین قضاوتی نمی توانم انجام بدهم ولی معتقدم که به هر حال، سینمای ما در پرداخت به مضامین باید دستش بازتر باشد یعنی اگر آن جاذبه های عوام پسند را نمی پذیریم که نباید هم بپذیریم، جاذبه هایی که سینمای غرب با آن، مخاطب عام را جذب می کند
باید به سینما تزریق کنیم. فکر می کنم این سینمای انسانی، اخلاقی و ایرانی ما و به تعبیر بعضی ها سینمای ملی ما، که مولفه های دیگری هم دارد و باید در پرداخت به مضامین سیاسی و نزدیک شدن به خطوط قرمز و تابوهایی که وجود دارد، آزادتر باشیم. به عقیده من این سیل مخاطبان را خودمان و با دست خودمان هل می دهیم به سمت رسانه های فراگیر دیگری از قبیل ماهواره ها و .... .

فکر نمی کنم آقای حاتمی کیا کسی باشد که با بوجود آمدن مشکل برای یک فیلمش بخواهد از میدان خارج شود و کار نکند. کما اینکه فکر هم نمی کنم اثری از حاتمی کیا بدون مشکل بوده باشد. همه کارهای ایشان حواشی خاص خودش را داشته و اصلا جنس کار حاتمی کیا، «متفاوت حرف زدن» است. این حرف متفاوت، حاشیه ها و واکنش هایی ایجاد می کند که برای «به رنگ ارغوان» به این شکل است، و برای یک فیلم دیگرش به شکل دیگری.مهم این است که او پویاست و زنده است و دارد کار خودش را انجام می دهد. به نظر من حاتمی کیا،حاتمی کیاست. این یعنی کسی نمی تواند او را مجاب به این کند که باید آن چیزی را که من دوست دارم بسازی و آنطور که من می گویم باشی. حاتمی کیا، آدم کسی نیست که بخواهد باب میل کسی فیلم بسازد. اساسا هنرمند اینگونه است. هیچکس نمی تواند بگوید من فلان اثر یک هنرمند را از خودش بیشتر می پسندم. فیلمهای حاتمی کیا قطعات پازلی از شخصیت و تفکرات او هستند. «دعوت»، «آژانس شیشه ای»، «از کرخه تا راین» و «دیده بان»، قطعاتی از پازل یک هنرمند هستند که از سرشت او به وجود آمده اند. فکر می کنم اگر حاتمی کیا در سینمای جنگ نباشد، یک عده ای از رقبا خوشحال می شوند. البته من فکر نمی کنم اصلا رفتی در کار باشد، که بخواهیم راجع به رجعتش حرفی بزنیم. اصلا به نظر من خلاصه کردن آدم در یک ژانر، ظلم به هنرمند است و به نظرم اصلا خیلی از کسانی که حاتمی کیا را محکوم به این می کنند که چرا «دعوت»را ساخته ای، شاید خیلی از اینها همان کسانی هستند که از این حرفها می زدند که چرا مثلا «آژانس شیشه ای» یا فلان فیلم دیگر را ساخته است. چرخه روزگار بر این است که هنرمند، اثرش را تولید کند و مخاطب ببیند و در موردش فکر کند، حرف بزند و بنویسد. نه کسی که می نویسد و انتقاد می کند باید توقع داشته باشد که هنرمند باب میل او عمل کند، نه کسی که اثری را تولید می کند می تواند توقع داشته باشد که دیگران از اثرش تعریف و تمجید کنند.


منبع خبر : فرهنگ آشتی
دوشنبه,11 آذر 1387 - 12:41:7

اين مطلب را براي يک دوست بفرستيد صفحه مناسب براي چاپگر
آرشيو

نظرات

مسافران
دوشنبه 11 آذر 1387 - 12:50
0
موافقم مخالفم
 

تقصیر خود حاتمی کیا ست وقتی میرخ پشت صحنه اخراجی ها دهنمکی هم باید ازش دفاع کنه ولی خبر نداره که این دفاع برعکس

از اعتبار حاتمی کیا بین اهالی سینما کم می کنه

فرخ نژاد قشنگ گفت وقتی به رنگ ارغوان توقیف کردن حاتمی کیا هم دلسرد شد حیف

به من سر بزنیدsalmanmosafer.blogfa.com


دوشنبه 11 آذر 1387 - 13:45
0
موافقم مخالفم
 

hatmikia ostad ast

va mohkam ast va jasur haminasho dust daram


دوشنبه 11 آذر 1387 - 16:51
1
موافقم مخالفم
 

من فکر میکنم حمید فرخ نژاد عزیز اون حیف رو برای رسید حاتمی کیا به دعوت گفت ؛ نه موضوع توقیف به رنگ ارغوان ..

دعوت رو زنگ تفریحی بدونیم برای حاتمی کیا..


دوشنبه 11 آذر 1387 - 17:0
0
موافقم مخالفم
 

حق با مسافران است

حمایت حاتمی کیا از دهنمکی دوستداران حاتمی کیا را دلسرد می کند

بنفشه
دوشنبه 11 آذر 1387 - 18:30
1
موافقم مخالفم
 

آقای حاتمی کیا دیپلم دارند.


دوشنبه 11 آذر 1387 - 20:40
-1
موافقم مخالفم
 

یعنی کار حاتمی کیا به جایی رسیده که ده نمکی باید ازش دفاع کنه؟!!!!!!!!!

aram
دوشنبه 11 آذر 1387 - 22:15
1
موافقم مخالفم
 

khob dige hatman hatami kia alan kheyli khoshhale ke deh namaki ba oon karnameye derakhshanesh azash defa mikone

شادن
سه‌شنبه 12 آذر 1387 - 1:33
0
موافقم مخالفم
 

حاتمی کیا رو دوست دارم ولی دوست ندارم ده نمکی ازش طرفداری کنه !


سه‌شنبه 12 آذر 1387 - 10:12
-1
موافقم مخالفم
 

بابا این دو نفر از یه جرگه ی فکری هستند فقط پوسته ی حرفاشون کمی با هم فرق داره.

11
سه‌شنبه 12 آذر 1387 - 10:24
0
موافقم مخالفم
 

من هم با بيشتر نظرات موافقم آقا ده نمكي بهتر است سرگرم ساختن همان اخراجي ها باشد و در مورد استاد سينماي ايران ابراز نظر نكند. آخه تفاوت ده نمكي با حاتمي كيا به اندازه زمين تا آسمان است اگر ابراهيم حاتمي كيا رفته پشت صحنه اخراجي ها رو ديده از بزرگواريش بوده و خواسته دستي روي سر و گوش اين كوچولوي تازه وارد به سينما بكشه نه اينكه اخراجي ها رو تاييد كنه

در جواب دوستي كه در تاريخ 11 آذرگفته دعوت براي حاتمي كيا نقش زنگ تفريح رو داشته واقعاً متاسفم دوست عزيز شما كه دعوت را فيلم جدي نمي داني ميتوني الان بري تو سينما آفريقا دلداده رو ببيني احتمالاً از ديدنش بيشتر از دعوت لذت مي بري

در مورد امثال شما كه سينما را فقط چيپس خوردن و پفك خوردن مي دانيد بايد فقط سكوت كرد


سه‌شنبه 12 آذر 1387 - 13:29
-1
موافقم مخالفم
 

Akhar man nemifahmam in adameh por eda key mikhad bikhiyal besheh va hadeh aghal cinamaro meseh jahayeh digary ke kharab kardeh kharab nakoneh!!!!!!!!!!!!!!!!!!


سه‌شنبه 12 آذر 1387 - 13:52
-1
موافقم مخالفم
 

بنفشه عزیز حاتمی کیا لیسانس فیلم نامه نویسی از دانشگاه تهران دارد


سه‌شنبه 12 آذر 1387 - 15:20
1
موافقم مخالفم
 

مهم این است که یک فرد، هر که می خواهد باشد، سخن حق بگوید.

من ده نمکی را دوست ندارم. اما در مطلب بالا حرف حق گفته و من همواره با سخن حق و درست موافقم.

لطفا چشمانتان را بشویید و دنیا را طور دیگری ببینید.

کامبیزان
چهارشنبه 13 آذر 1387 - 3:53
0
موافقم مخالفم
 

---------------------------------------------------------------------حاتمی کیا

سال1376 = دو خط موازی

----------------------------------------------------------------------ده نمکی

سال1387 =در امتداد هم

حاتمی کیا----------------------------------------------------------ده نمکی

سال 1390= در وجود هم

-------------------------مسعود ابراهیم حاتمینمکی------------------------


چهارشنبه 13 آذر 1387 - 13:44
1
موافقم مخالفم
 

برای مسافران. شادن. 11 آذر 17:00. 11 آذر 20:40. آرام. 12 آذر 10:12 و کامبیزان بسیار متاسفم. برای افکار بسته شان نسبت به حاتمی کیای عزیز................

فهیمه
پنجشنبه 14 آذر 1387 - 22:3
-1
موافقم مخالفم
 
او از میدان به در نمی‌رود

برای همه تان متاسفم که نمیدانید حاتمی کیا لیسانس فیلمنامه نویسی از دانشکده سینما تئاتر (جایی که شاید شما اسمش را هم نشنیدید )از دانشگاه هنر دارد (و نه دانشگاه تهران)و در ضمن خود من هم الان در همین دانشکده مشغول تحصیلم .پایان نامه نظری ایشان "سینمای نئو رئالیسم ایتالیا" و پایان نامه عملی "از کرخه تا راین" است.استاد راهنمایشان هم شهاب الدین عادل بودند.

یک اصل در مورد فیلمسازی اینه که هنرمند باید در گونه های مختلف خودش را بسنجه .پس اینکه افرادی برای این کارگردان قصد تعین تکلیف دارن کاملا کودکانه است.

در مورد ساختار دعوت هم باید گفت این اثر کاملا بر اساس اصول سینمای مینیمال پیش رفته از نشانه های این سینما نیز پایانهای باز شخصیتهای منفعل و البته گاهی ساختار اپیزودیک است.برای مطالعه بیشتر به کتاب "داستان ساختار و سبک فیلمنامه نویسی نوشته رابرت مک کی "مراجعه فرمائید.

پس بیائید ندانسته به هیچ اثری آنهم از سر خودخواهی نظر ندهیم.بزرگترین درد حاتمی کیا هم مهین است."نقد غیر منصفانه و غیر علمی"

سمیه
پنجشنبه 14 آذر 1387 - 23:34
1
موافقم مخالفم
 
او از میدان به در نمی‌رود

حرف حق ازهر کسی که باشد شنیدنی است

حجت
جمعه 15 آذر 1387 - 2:52
-2
موافقم مخالفم
 
او از میدان به در نمی‌رود

انگار نه تنها فیلم هاش قضاوت های ما هم در مورد حاتمی کیا ملودرام است .

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       





             

استفاده از مطالب و عكس هاي سايت سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سایت سینمای ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت پويشگران اطلاع رساني تهران ما  است.

مجموعه سايت هاي ما : سينماي ما ، موسيقي ما، تئاترما ، دانش ما، خانواده ما ، تهران ما ، مشهد ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Powered by Tehranema Co. | Copyright 2005-2009, cinemaema.com
Page created in 0.839289903641 seconds.