سينمای ما - گزارشی کامل درباره شرایط امروز اکران «به رنگ ارغوان»؛
شنبه 17 بهمن 1388 - 3:10

I نظرسنجی I

بهترین فیلم جشنواره 28 را انتخاب کنید




سينماي جهان
من تسلیم شده‌ام
همه چیز با فیلمنامه آغاز می‌شود و به پایان می‌رسد
جورج كلوني این بار واقعا روانه بيمارستان شد
مریل استریپ امسال هم گزینه اصلی اسکار است
جیم شرایدن برای فیلم تازه‌اش دنیل کریگ را انتخاب کرد
سایت‌اند ساند 50 فیلمساز نامتعارف سینما را معرفی كرد
معرفی کامل فیلم «جی آی جو: ظهور کبرا» - حامد مظفری
سال‌هایِ از دست رفته (یادداشت گِئورگ ویلیامسون بر فیلم «تابستان» ترجمه پیمان جوادی)
گفتگویی با استاد ژاپنی انیمیشن جهان به بهانه نمایش فیلم تازه‌اش
قسمت‌های پنجم و ششم «اسپایدرمن» را نویسنده «زودیاک» می‌نویسد
فرار بزرگ (یادداشت برایان لوری –ورایتی- بر مجموعه تلویزیونی «فرار از زندان: فصل اول» ترجمه پیمان جوادی)
معرفی کامل «آدم‌های بامزه» - حامد مظفری


استشهادي براي خدا


  (35 رأي)

گارگردان :
علیرضا امینی
ماجراهای اینترنتی


  (22 رأي)

گارگردان :
حسین قناعت
تنها دوبار زندگی می‌کنیم


  (134 رأي)

گارگردان :
بهنام بهزادی
صداها


  (93 رأي)

گارگردان :
فرزاد موتمن
محاكمه در خيابان


  (321 رأي)

گارگردان :
مسعود کیمیایی
آقای هفت رنگ


  (69 رأي)

گارگردان :
شهرام شاه حسینی
نیش و زنبور


  (98 رأي)

گارگردان :
حميدرضا صلاحمند
کتاب قانون


  (345 رأي)

گارگردان :
مازیار میری
دو خواهر


  (1339 رأي)

گارگردان :
محمد بانکی



گزارشی کامل درباره شرایط امروز اکران «به رنگ ارغوان»؛
گزارشی کامل درباره شرایط امروز اکران «به رنگ ارغوان»؛


سینمای ما - شب دوازدهم بهمن ماه سال 1382 ابراهیم حاتمی‌کیا تنها چند ساعت قبل از آغاز مراسم، خود را به سالن میلاد رساند. اگر نبود، برنامه بزرگداشتی که برایش در مراسم افتتاحیه بیست و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر گرفته بودند، او ترجیح می‌داد که در همان ارتفاعات روستاي سنكده فیروزکوه بماند وساخت فیلمی را پی بگیرد که با علاقه و اشتیاق عجیبی پیگیر تولیدش بود. حاتمی‌کیا آن شب به خاطر مجموعه آثارش در زمينه دفاع مقدس و رسيدن به شيوه بياني مبدعانه و تاثيرگذار در سينماي دفاع مقدس تجليل شد و در نطق کوتاهش هم اشاره کرد که از سرصحنه فیلمبرداری می‌آید و تمرکز لازم را ندارد. آن شب کمتر کسی پیش‌بینی می‌کرد که همین کارگردان تقدیر شده، به واسطه همین فیلم چهره خبرساز دوره بعد باشد. «به رنگ ارغوان»، سیزدهمین فیلم ابراهیم حاتمی‌کیا سرنوشت عجیبی پیدا کرد.

سفر به سیاره‌ای دیگر

از 8 بهمن ماه سال 83 که به طور رسمی اعلام شد فیلم «به رنگ ارغوان» امکان نمایش در جشنواره فجر بیست و سوم را ندارد تا امروز همواره یکی از مباحث مطرح در سینمای ایران، سرنوشت این فیلم بوده است. فیلمی که به دلیل جایگاه و سابقه سازنده اش کنجکاوی‌های فراوانی درباره اش وجود داشته و بسیاری پیگیر اخبار آن هستند. در این میان هرازگاهی بحث بر سر سرنوشت این فیلم بالا می‌گیرد. بویژه دو ماه باقیمانده به جشنواره فجر که به شکل سنتی موسمی شده است برای سازندگان و علاقمندان فیلم که بلکه با وقوع اتفاقی خاص امکان شرکت فیلم در جشنواره فجر پیش رو فراهم شود. امسال هم این سنت در حال تکرار است با این تفاوت که خود ابراهیم حاتمی‌کیا هم وارد میدان شده است. او در یک هفته گذشته در 2 برنامه جداگانه از «به رنگ ارغوان» صحبت کرد. اولی در جمع دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف که گفت اگر زهري هم در فيلم موجود باشد، با گذشت زمان از بين رفته است و دیگری در گفت‌وگو با شبکه خبر که به شکل صریح و آشکار، خواستار فراهم شدن امکان نمایش فیلم در جشنواره شد. جز اینها حمید فرخ‌نژاد بازیگر نقش اصلی فیلم که به دوری از رسانه‌ها معروف است با حضور در برنامه پربیننده «دو قدم مانده به صبح»، ضمن صحبت درباره کارنامه کاریش به شکل مفصل از به رنگ ارغوان صحبت و از توقیفش ابراز نارضایتی کرد. او با استفاده از لفظ «حيف» درباره این فیلم از به رنگ ارغوان به عنوان بهترین فیلم حاتمی‌کیا یاد کرد و گفت:« نمي‌دانم چرا فيلمش نمايش داده نشد. عدم نمايش اين فيلم تاثيراتي برروي او گذاشت، او دلشكسته و دلزده شد.»

او ادامه داد: «به كار ابراهيم حاتمي‌كيا خيلي اعتقاد دارم. وقتي كه كاري را در مرحله ساخت دارد با همه وجودش سر آن كار است. حاتمي‌كيا بعد از «به رنگ ارغوان» شكلي ديگري شد، نمي‌دانم چه كسي يا كساني مي‌توانند كمك كنند كه حاتمي‌كيا برگردد و اين دلزدگي از او رفع شود. او براي فريم، فريم فيلمش ارزش قائل است. بنابراين وقتي با او با چنين ويژگي، اينگونه برخورد ‌شود، به عنوان هنرمند اذيت مي‌شود و حسي بدي به او دست مي‌دهد». اینها صریح‌ترین صحبت‌های چند سال اخیر فرخ نژاد درباره فیلمی بود که او یک اجرای متفاوت در آن ارائه داده بود.

آنچه گذشت

روزهای ابتدایی بهمن ماه سال 83 مقطع مهم در سرنوشت فیلم «به رنگ ارغوان» بودند. در این چند روز بعد از آنکه پروانه نمایش فیلم از سوی شورای نظارت و ارزشیابی وزارت ارشاد صادر شد و متعاقب آن فیلم هم به بخش مسابقه جشنواره فجر راه یافت، نهاد امنیتی کشور خواستار نمایش فیلم برای تعدادی از اعضای بلند پایه خود شده و بعد از آن روز 8 بهمن خروج فیلم از جشنواره فجر اعلام شد. ساداتيان درباره دلايل عدم اكران اين فيلم، آن زمان به ايسنا گفت: ما فكر مي‌كرديم چون پروانه ساخت گرفته‌ايم مشكلي براي فيلم پيش نمي‌آيد اما چون فيلم به حوزه امنيتي وارد شده به لحاظ تخصصي، اين گروه مي‌خواستند. نظر بدهند، بنابراين فيلم در دو نوبت براي آنان به نمايش درآمد و در جمع‌بندي نهايي به اين نتيجه رسيدند كه «به رنگ ارغوان» به نمايش درنيايد.

با بالاگرفتن حاشیه‌ها درباره این موضوع و پیگیری رسانه‌ها درباره دلایل این اقدام، ابراهیم حاتمی‌کیا دهم بهمن ماه اقدام به نگارش نامه سرگشاده‌ای خطاب به علی یونسی وزیر وقت اطلاعات کرد. او در این نامه ضمن «هم قبیله» دانستن خود و یونسی اعلام کرد به طور داوطلبانه فیلم را از جشنواره بیرون کشیده است. او در این نامه آورد: «شهادت می‌دهم كه اجازه داديد كه «به رنگ ارغوان» عليرغم ميل باطني‌تان به نمايش درآيد بي‌آنكه ثانيه‌اي حذف شود و من قادر بودم جلسه را با همين توافق ترك كنم و فيلم در جشنواره شركت كند؛ ولي من برنخاستم. چرا كه با دلم آمده بودم و دل هنوز آرام نبود». او در پایان، ابراز امیدواری کرد: «من و يارانم منتظر روزي خواهيم بود كه « به رنگ ارغوان» در فضايي صرفا فرهنگي به همراه شما و يارانتان در منظر نگاه مخاطبان اصلي آن قرار گيرد». بعد از این نامه به رغم درخواست‌های متعدد از جانب فعالان رسانه و تعدادی از سینماگران، امکان هیچ‌گونه نمایشی در ایام جشنواره فجر آن سال برای فیلم فراهم نشد و بعد از آن هم جز در مقاطع نزدیک جشنواره فجر و درخواست‌های سازندگانش اتفاق جدیدی در زمینه نمایش این فیلم نیفتاده است. حاتمی‌کیا بعد از توقیف این فیلم دست به کار ساخت فیلم «به نام پدر» شد و در جشنواره فجر سال 84 هم در مقابل سوالات متعدد خبرنگاران تنها به این جمله بسنده کرد که مسئولان فقط 365 ثانیه درباره این فیلم تفکر کنند. در این 4 سال حاتمی‌کیا کمتر از تهیه‌کننده فیلم، سید جمال ساداتیان درباره سرنوشت «به رنگ ارغوان» صحبت کرده اما در این دو ماه بر حجم صحبت‌ها و درخواست‌هایش افزوده است. در این راه با اضافه شدن فرخ‌نژاد گویی تمام سازندگان اصلی فیلم به دفاع از آن پرداخته‌اند تا بلکه بعد از 4 سال اتفاق جدیدی بیفتد.

داستان چيست؟

به رنگ ارغوان جز دو نمایش در سینما کانون تهران چند روز مانده به جشنواره فجر سال 83 ، رنگ پرده سینمای دیگری را به خود ندیده است. شنیده‌های غیررسمی هم حاکی از آن است که نسخه‌های 35 میلیمتری فیلم در اختیار سازندگان نیست. با این همه سازندگان فیلم و کسانی که در جریان مضمون و داستان این فیلم حاتمی‌کیا بودند، همگی بر خاص و متفاوت بودن آن تاکید می‌کنند. آن طور که گفته می شود به رنگ ارغوان درباره یک مامور امنیتی است که در جریان انجام ماموریتی، بر سر راه عقل و دل قرار می گیرد. آنچه به طور رسمی اعلام شد این بود: « «شفق» يكي از عوامل گروهك‌هاي سياسي كه اوائل انقلاب با به پا كردن آشوب از كشور گريخته‌ است، پس از سال‌ها تصميم می‌گيرد براي ديدن دخترش «ارغوان» كه دانشجوي دانشكده جنگلداري است مخفيانه به ايران بازگردد. يكي از مأمورين امنيتي به نام «بهزاد» به عنوان دانشجو وارد دانشكده شده و از تمامي امكانات مدرن امنيتي استفاده می‌كند تا با كنترل ارغوان، شفق را به دام بیاندازد. در اين ميان بين او و ارغوان رابطه‌اي عاطفي به وجود می‌آيد. از طرف ديگر همكاران سياسي شفق نيز تصميم دارند او را ترور كنند تا به دست مأمورين امنيتي نيفتد؛ ‌اما...». حاتمی‌کیا هم، زمانی درباره داستان فیلم گفته بود: «نمي‌دانم چه بگويم؛ كافي‌است بگوييم اين فيلم درباره ماموري است كه ... و ناگهان بار ذهني تماشاگر به سمت موضوعات سياسي برود». پرداخت حاتمی‌کیا و ساختار شکل گرفته در فیلم هم به گواه آنها که این فیلم را دیده‌اند، همگی از پختگی و بدیع بودن آن حکایت می‌کنند؛ آن چنان که در همان سال 83 ، نام بسیاری از عوامل به عنوان گزینه‌های محتمل دریافت جایزه سیمرغ بلورین جشنواره فجر مطرح بود. به دلیل ورود وزارت اطلاعات به موضوع، وزارت ارشاد و نهادهای رسمی صدور پروانه نمایش آثار سینمایی، دخالتی در این زمینه چه در دولت سیدمحمد خاتمی و چه در دولت محمود احمدی‌نژاد نداشته‌اند؛ آن چنان که محمود اربابی در آخرین نشست رسانه‌ای‌اش در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت این فیلم گفت که مسایل این فیلم مربوط به وزارت ارشاد نیست. آنچه برای به رنگ ارغوان پیش آمد در ماه‌های آخر دولت اصلاح طلب سیدمحمد خاتمی بود و بعد از انتخابات و تصدی غلامحسین محسنی اژه‌ای بر مسند وزارت اطلاعات در دولت محمود احمدی‌نژاد تا به حال موضع رسمی در این باره اتخاذ نشده است.

همه مخالفان و موافقان

در این یک ماهه که مجددا به واسطه تلاش‌های سازندگان فیلم، مجددا نام به رنگ ارغوان در محافل رسانه‌ای و فرهنگی مطرح شده، انتقادهایی هم از جانب طیف‌هایی به این اقدامات صورت گرفته است. از جمله خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) که در بخش خبرهای ویژه خود از تلاش‌های تهیه‌کننده فیلم برای اخذ مجوز نمایش آن انتقاد کرد و این اقدامات را در استای اهداف پنهان دیگری دانست تا سایت هنر نیوز به عنوان ارگان رسمی هیئت اسلامی هنرمندان که در چند خبر مختلف به موضع‌گیری در این باره پرداخت. این پایگاه خبری چند روز پیش نوشت: در حالي كه حاتمی‌كيا كارگردان «به رنگ ارغوان» بر منتفي شدن امكان اكران اين فيلم حتي در آينده تأكيد كرده است، اما جمال ساداتيان تهيه‌كننده فيلم مدعي شد هنوز هم با تمامي ارگان‌هايي كه در نمايش «به رنگ ارغوان» نقش دارند در حال رايزني براي امكان اكران عمومي اين فيلم است. به نظر می‌رسد اظهارات هر از گاهي جمال ساداتيان درباره احتمال اكران فيلم در آينده، با نيات و اهداف ديگري مطرح می‌شود.

اين در حالي است كه منابع مطلع می‌گويند آخرين رايزني‌ها نيز با مسئولين و تصميم‌گيران درباره اكران اين فيلم در آينده بي‌نتيجه بوده است».

این پایگاه، دیروز نیز در خبری که چند ساعت بعد آن را از سایت خود برداشت، از اینکه مسئولان صداوسیما هم امکان رسانه ای در اختیار سازندگان فیلم برای صحبت و تقاضا برای حل مشکل آن می‌دهند انتقاد کرد.

تاثير يك توقيف

به هرشکل آنچه تا به حال بر «به رنگ ارغوان» گذشته بنا بر نظر بسیاری از پیگیران و مطلعان سینمای ایران تاثیر زیادی بر سازنده‌اش گذاشته؛ تاثیری که به گفته آنها حاصلش در ساخت فیلم‌هایی چون «به نام پدر» و «دعوت» مشهود است.

گزیده‌ای از صحبت‌های حاتمی‌کیا درباره به رنگ ارغوان

من مدعي نيستم كه نمي‌شود از اين فيلم اشارات سياسي را درك كرد بلكه اين بستگي به تعريف ما از سياست دارد. اصلا مگر آدم غير سياسي وجود دارد، ولي نگاه سياسي در اين فيلم در حداقل‌ترين وضعيت است و به هيچوجه دوست ندارم فيلم را يك فيلم سياسي بدانند.


به رنگ ارغوان» را من ساخته‌ام، نمی‌دانم يافتن چه مولفه‌هايي نشان از حاتمي‌كيايي بودن كارم مي‌شود. اگر دنبال نشانه از جنگ مي‌گرديم به طور قطع در اين فيلم نااميد خواهيم شد؛ ولي اگر به دنبال دلمشغولي مضموني كارهايم باشيد، اين فيلم مكاشفه آدمی‌است كه در جنگ دروني خويش ميان عقل و دل مانده است. با اين مولفه مي‌توان گفت فيلم در راستاي كارهاي ديگرم هست. شايد مولفه ديگر كارهايم به روز بودن آن باشد و براي من بحث به روز بودن و به تعبيري به محاكات كشاندن خودم با زمانه، بسيار اهميت دارد و از اين باب، فيلم، فيلمی‌امروزي است.


«به رنگ ارغوان» نگاهي تغزلي به موقعيت آدم‌هاي آرمانخواه دارد. آرمان‌هايي كه در مقابل شرايط روز قرار مي‌گيرند، اجازه بدهيم فيلم به نمايش عمومی درآيد و خلاصه داستان را ازتماشاگران بپرسيم.


منبع خبر : فرهنگ آشتی
دوشنبه,11 آذر 1387 - 12:58:23

اين مطلب را براي يک دوست بفرستيد صفحه مناسب براي چاپگر
آرشيو

نظرات

ناصح رودباری
دوشنبه 11 آذر 1387 - 13:15
0
موافقم مخالفم
 

خدایا میشه این اثر مشترک دو استاد بزرگ سینما حاتمی کیا و فرخ نژاد رو دید؟؟؟

مینو
دوشنبه 11 آذر 1387 - 13:17
0
موافقم مخالفم
 

به حمید فرخ نژاد تبریک می گوییم که اینقدر معرفت داره و به این زیبایی از دوستش یاد و دفاع کرد واقعا وقتی حمید گفت "حیف" اشک توی چشمای من حلقه زد.


دوشنبه 11 آذر 1387 - 14:22
0
موافقم مخالفم
 

نظیر ابراهیم حاتمی کیا و حمید فرخ نژاد در سینمای ما وجود ندارند... ای کاش قدرشان را بدانیم..........

azade
دوشنبه 11 آذر 1387 - 14:30
1
موافقم مخالفم
 

خب گویا ما هم باید برای اکران به رنگ ارغوان شروع به فعالیت (!) کنیم. شما دوستان عزیز هم لطفا فعالیت کنید و گاهی وب لاگ ما رو باز بفرمایید تا فعالیت های بیش از پیش ما رو رویت کنید. هر چند که ما هر از چند گاهی در خصوص به رنگ ارغوان (که بنده شخصا کلی غصه اشو خورده ام ) فعالیت هایی نه چندان خرد (!) انجام داده ایم.

...

ایکاش یه نفر پیدا میشد و از این فیلم دفاع میکرد.

...

سمیه
دوشنبه 11 آذر 1387 - 14:59
-1
موافقم مخالفم
 

حاتمی کیا یگانه ی روزگار است که در مهلکه ی کینه ورزی ها افتاده است


دوشنبه 11 آذر 1387 - 16:21
1
موافقم مخالفم
 

ادم باید خیلی بزرگ و با گذشت با شه که با وجود اینهمه بی عدالتی که در حقش شده با لبخند بگه نه کسی حق منو نخورده واقعا مرحبا به حمید اقا واقعا کلاس درس بود این جملش.


دوشنبه 11 آذر 1387 - 20:24
0
موافقم مخالفم
 

اینم مثله نسل جادویی و شبانه

سهیل
سه‌شنبه 12 آذر 1387 - 0:8
-1
موافقم مخالفم
 

وجهه حاتمی کیا در سینمای ایران بسیار بالاست حاتمی کیا با سینمای ایران عجین شده است یاد و خاطره از کرخه تاراین، آژانش شیشه ای و ... هیچگاه از یاد و خاطره مردم پاک نمی شود

انشا الله که مسئولان فرهنگی کشور به خاطر قدردانی از فعالیت های چندین ساله حاتمی کیا در سینمای ایران هم که شده همکاری های لازم را برای نمایش این فیلم در جشنواره فیلم فجر به عمل آورند . تا اندکی از زحمات حاتمی کیای عزیز جبران شود.

امیدوارم که در جشنواره امسال شاهد نمایش به رنگ ارغوان که به قول بسیاری بهترین فیلم حاتمی کیاست باشیم.

Red Ribbon
سه‌شنبه 12 آذر 1387 - 3:11
1
موافقم مخالفم
 

به قول جیرانی کم کارگردانی داریم که بتونه تو سه دهه هنوز هم در سطح اول خودشو نگه داره. بعد باید با همچین کارگردانی اینجوری برخورد کرد. امیدوارم مشکل نمایش این اثر حاتمی کیا رفع بشه (انشالله)

سمیه
سه‌شنبه 12 آذر 1387 - 16:15
0
موافقم مخالفم
 

حاتمی کیا عشقه

کاشی13
سه‌شنبه 12 آذر 1387 - 17:16
0
موافقم مخالفم
 

دلم برای حاتمی کیای پلاک 14 تنگ شده کاش می شد یکبار دیگه ببینمش

آرینا
سه‌شنبه 12 آذر 1387 - 18:32
0
موافقم مخالفم
 

به امید اکرانی پرفروش

ققنوس
سه‌شنبه 12 آذر 1387 - 22:53
0
موافقم مخالفم
 

صحبت های حمید فرخ نژاد انگیزه ای شد که بنویسم. دوباره بنویسم. به ابراهیم حاتمی کیا، اگر دور از چشم عهدی که با خود بسته این جا باشد.

آقای حاتمی کیا

لازم نبود حمید فرخ نژاد بگوید. ما تفاوت عکس های پشت صحنه به رنگ ارغوان با دیگر پشت صحنه هایتان را می فهمیم. ما شوقی که در چشم هایتان موج می زد را می دیدیم. ما عشقتان به به رنگ ارغوان می دانیم. دلشکستگی تان را می فهمیم.

ما هم مشتاق دیدارش هستیم. برایش غصه می خوریم و دعا می کنیم. و چه کاری بالاتر از دعا کردن؟

ما منتظر به رنگ ارغوان می مانیم . همیشه منتظر کارهای بعدیتان می مانیم. دعا می کنیم دلسرد نشوید، حساسیت هایتان کم نشود، بی حوصله نشوید و ابراهیم حاتمی کیا بمانید.

محمد
چهارشنبه 13 آذر 1387 - 1:24
0
موافقم مخالفم
 

بیایید فقط دعا کنیم

شادن
چهارشنبه 13 آذر 1387 - 1:46
1
موافقم مخالفم
 

به امید اکران به رنگ ارغوان . چقددددرررررر دلم میخواد این فیلم رو ببینم

سیما
چهارشنبه 13 آذر 1387 - 13:45
-1
موافقم مخالفم
 

هر وقت سنتوری جان من اکران شد اونم اکران میشه


چهارشنبه 13 آذر 1387 - 13:47
0
موافقم مخالفم
 

حاتمی کیا در سینمای ایران و جهان یکی است.

خدا می داند اگر روزی به رنگ ارغوان اکران شود.....

در سینماها جای سوزن انداختن نخواهد بود.....

مرتضی
چهارشنبه 13 آذر 1387 - 13:50
0
موافقم مخالفم
 

من نمیدونم این فیلم چه ایرادی برای اکران داره. مسولان محترم شما رو به خدا بگذارید مردم خودشون قضاوت کنند. مردم ما هم عاقلند هم بالغ. همون قدرت تمییزی که شما دارید, دارن. شما تشخیص میدید چی خوبه ولی ما نمیفهمیم؟! این درسته؟؟؟!!!!

مهسا
چهارشنبه 13 آذر 1387 - 18:57
0
موافقم مخالفم
 

ققنوس چرا حمید فرخ نژاد نگو ید؟ اینکه از همه می خواهد کمک کنند تا به دلجویی از حاتمی کیا برخیزند و ما را به هشیاری در مقابل دلسردی دوستش فرا می خواند عملی است که فقط یک دوست برای دوستش انجام میدهد

به معرفت و رفاقت فرخ نژاد درود می فرستم.

کاشی 13
پنجشنبه 14 آذر 1387 - 10:55
-1
موافقم مخالفم
 
گزارشی کامل درباره شرایط امروز اکران «به رنگ ارغوان»؛

دلم برای حاتمی کیای پلاک 14 تنگ شده

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       





             

استفاده از مطالب و عكس هاي سايت سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سایت سینمای ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت پويشگران اطلاع رساني تهران ما  است.

مجموعه سايت هاي ما : سينماي ما ، موسيقي ما، تئاترما ، دانش ما، خانواده ما ، تهران ما ، مشهد ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Powered by Tehranema Co. | Copyright 2005-2009, cinemaema.com
Page created in 0.755291938782 seconds.