سينمای ما - حرف‌های مفصل مجیدی درباره فرار مغزها، مسئولان فرهنگی و سه سال میوه‌فروشی؛ / با وجود علاقه‌ای که به شخصیت آقای خاتمی‌ دارم، می‌خواهم بپرسم چرا در زمان ایشان ابتذال در سینما رشد کرد؟
شنبه 17 بهمن 1388 - 3:19

I نظرسنجی I

بهترین فیلم جشنواره 28 را انتخاب کنید




سينماي جهان
من تسلیم شده‌ام
همه چیز با فیلمنامه آغاز می‌شود و به پایان می‌رسد
جورج كلوني این بار واقعا روانه بيمارستان شد
مریل استریپ امسال هم گزینه اصلی اسکار است
جیم شرایدن برای فیلم تازه‌اش دنیل کریگ را انتخاب کرد
سایت‌اند ساند 50 فیلمساز نامتعارف سینما را معرفی كرد
معرفی کامل فیلم «جی آی جو: ظهور کبرا» - حامد مظفری
سال‌هایِ از دست رفته (یادداشت گِئورگ ویلیامسون بر فیلم «تابستان» ترجمه پیمان جوادی)
گفتگویی با استاد ژاپنی انیمیشن جهان به بهانه نمایش فیلم تازه‌اش
قسمت‌های پنجم و ششم «اسپایدرمن» را نویسنده «زودیاک» می‌نویسد
فرار بزرگ (یادداشت برایان لوری –ورایتی- بر مجموعه تلویزیونی «فرار از زندان: فصل اول» ترجمه پیمان جوادی)
معرفی کامل «آدم‌های بامزه» - حامد مظفری


استشهادي براي خدا


  (35 رأي)

گارگردان :
علیرضا امینی
ماجراهای اینترنتی


  (22 رأي)

گارگردان :
حسین قناعت
تنها دوبار زندگی می‌کنیم


  (134 رأي)

گارگردان :
بهنام بهزادی
صداها


  (93 رأي)

گارگردان :
فرزاد موتمن
محاكمه در خيابان


  (321 رأي)

گارگردان :
مسعود کیمیایی
آقای هفت رنگ


  (69 رأي)

گارگردان :
شهرام شاه حسینی
نیش و زنبور


  (98 رأي)

گارگردان :
حميدرضا صلاحمند
کتاب قانون


  (345 رأي)

گارگردان :
مازیار میری
دو خواهر


  (1339 رأي)

گارگردان :
محمد بانکی



حرف‌های مفصل مجیدی درباره فرار مغزها، مسئولان فرهنگی و سه سال میوه‌فروشی؛
با وجود علاقه‌ای که به شخصیت آقای خاتمی‌ دارم، می‌خواهم بپرسم چرا در زمان ایشان ابتذال در سینما رشد کرد؟
با وجود علاقه‌ای که به شخصیت آقای خاتمی‌ دارم، می‌خواهم بپرسم چرا در زمان ایشان ابتذال در سینما رشد کرد؟


سینمای ما - مجيد مجيدي معتقد است: بايد قدري فضاي جامعه باز گذاشته شود تا در قالب آن خلاقيت‌ها نيز ظهور كنند، چرا كه در هر زمينه‌اي، هنگامي كه جلوي خلاقيت گرفته شود، ابتذال رشد خواهد كرد. 

مجيد مجيدي كارگردان سينما روز گذشته ـ دوازدهم آذرماه ـ در ادامه‌ي حضورهاي دانشگاهي‌اش همزمان با اكران «آواز گنجشكها» در دانشگاه علامه طباطبايي تهران حاضر شد و به سوالات مختلفي پاسخ داد.

قطعا آثارم خالي از نقص نبوده‌اند

مجيدي درابتداي اين نشست، درباره‌ي تعريف‌هايي كه از سينماي او انجام شده بود، گفت: قطعا آثارم كه پيش‌ از اين ساخته‌ام، خالي از نقص نبوده اما همواره تلاش كرده‌ام كه در هر فيلم يك برگ به نهال فيلم‌هايم اضافه شود، حال اين برگ مي‌تواند از نظر معرفتي و يا از جنبه‌ي تكنيكي مورد توجه قرار گيرد.

او ادامه داد: هر هنرمند، سيروسلوك خاص خود را دارد و خداوند براي من نيز اين‌گونه مقرر كرده است. در واقع از خود چيزي نداشتيم و هرآنچه كه نصيب ما شده از الطاف الهي بوده است.

كارگردان «آواز گنجشك‌ها» در ادامه عنوان كرد: گاه اظهار لطف‌ها به‌گونه‌اي است كه مرا شرمنده مي‌سازد، حال آنكه من كارخاصي انجام نداده‌ام، اما متاسفانه آنقدر كم‌كاري صورت مي‌گيرد كه به نظر مي‌رسد من كار مهمي انجام داده‌ام. بايد توجه داشته باشيم كه جريان اين كشور به قدري عظمت دارد كه من در برابر آن مانند قطره‌اي در مقابل اقيانوس هستم. اما متاسفانه ذخاير و گنجينه‌هاي اين كشور هنوز كشف نشده‌اند.

مجيدي هم‌چنين به ظرفيت جوان كشور اشاره كرد و افزود: همواره يكي از دلخوري‌هاي من اين بوده كه با توجه به اين حجم جمعيت جوان، كه خود بزرگترين دستاورد كشور محسوب مي‌شود و ارزش آن به مراتب بيش از هرسرمايه ديگري از جمله نفت است، همواره اين جمعيت جدي گرفته نشده‌اند، كه اين مساله جاي تاسف دارد و درموارد متعددي موجب هجرت اين جوانان و پديده فرار مغزها مي‌گردد.

او با بيان اين‌كه در سفري كه چندي پيش به آمريكا داشته، يكي از جوانان موفق ايراني را آنجا ديده و دلش به درد آمده است، گفت: از اين اتفاق‌ها به وفور صورت مي‌گيرد و اكثر اين هجرت‌ها نيز به‌دليل بي‌توجهي و نرسيدن‌هاي ماست. متاسفانه در بسياري موارد، شرايط دانشجويان ما تاسف‌آور است و امكانات دانشگاه‌ها به هيچ‌ عنوان در شأن دانشجويان نيست. طي بازديد‌هاي مختلفم، خوابگاه‌هايي را ديده‌ام كه به هيچ عنوان در شأن يك دانشجو نيستند و حتي انسان شرم مي‌كند كه يك دانشجو در آنها ساكن است.

او هم‌چنين ورود به دانشگاه‌ها را نوعي كابوس دانست و افزود: هنگامي كه امكانات و تجهيزات دانشگاه‌هاي ايران را با ساير كشورها مقايسه مي‌كنيم، غبطه مي‌خوريم كه چرا بايد چنين دانشگاهي كابوس جوانان ما باشد و انسان غبطه مي‌خورد كه چرا نبايد اين امكانات دركشوري كه موج عظيمي از جوانان را دارد، نيز وجود داشته باشد.

اين كارگردان هم‌چنين خاطرنشان كرد: هميشه معتقد بوده‌ام كه نبايد ما نيز اين مسير را ادامه دهيم، بلكه بايد خود مسيري جديد ايجاد كنيم. در سينماي ايران نيز وضعيت به همين شيوه است. اگر امروز قلب سينماي ايران به انحراف دچار شده است، دليل نمي‌شود كه من كارگردان نيز همين مسير را بروم و دراين جريان قرار گيرم. ما هريك وظيفه و اصالتي داريم و بايد به آنها پايدار بمانيم و از نظر من پايداري يكي از رمزهاي موفقيت است.

مجيدي در ادامه صحبت‌هايش نيز ابزار اميدواري كرد كه ضمن رشد كمي‌وكيفي دانشگاه‌ها، قدر نيروي جوان اين مملكت بيش از پيش دانسته شود.

نه سينماي ديني داريم، نه اجتماعي

كارگردان فيلم سينمايي «بچه‌هاي آسمان» در بخش ديگري از اين نشست نيز به وضعيت فرهنگي كشور اشاره كرد و گفت: از نظر من، درحال حاضر، نه سينماي اجتماعي داريم و نه سينماي ديني. چرا كه سينماي اجتماعي نيازمند آستانه تحمل است، اما متاسفانه درهيچ يك از اركان كشوري ما چنين تحملي وجود ندارد. هنرمند در هر حوزه‌اي كه بخواهد دخول كند، قطعا يكي از اين افراد به مخالفت با او خواهد پرداخت و به‌طور كل مي‌توان گفت كه اساسا نگاه مومنانه‌اي به اين مساله وجود ندارد.

او ادامه داد: متاسفانه ورود به فضاي سينماي اجتماعي بسيارسخت شده و مميزي‌ها و تغييرات مديريت نيز مشكلات متعددي را برسر راه اين سينما قرار مي‌دهد. البته اين حرف به آن معنا نيست كه جريان فرهنگي حاكم بركشور به دست مديران هدايت مي‌شود. جريان فرهنگي _ هنري كشور امري ناپيداست و هرفردي در هر حوزه‌اي به خود اجازه مي‌دهد كه وارد اين فضا شود. درنهايت هم‌ همين مساله موجب مي‌شود فيلمساز جسارتي كه لازمه و ذات كار اوست را از دست بدهد و با فضايي محتاط مواجه شود. 

مجيدي درادامه به شرايط شكل‌گيري فيلم‌هاي «بدوك» و «بچه‌هاي آسمان» اشاره كرد و گفت: شايد اگر حمايت‌هاي رهبر معظم انقلاب از فيلم «بدوك» صورت نمي‌گرفت، من ديگر هيچ‌گاه موفق نمي‌شدم، فيلم بسازم. اما مقام رهبري پس از اين‌كه فيلم را ديدند به حمايت از آن پرداختند و حتي برخي مديراني كه به مخالفت با آن پرداخته بودند را نيز بركنار كردند.

او درباره‌ي «بچه‌هاي آسمان» هم گفت: اين فيلم، هم فيلمي اجتماعي بود و از آنجا كه ديد من نسبت به انسان، ديدگاهي متعالي است، در آن فقر و موضوعات ديگر اصالت ندارد و اصالت با انسان است. اما با اين حال، هيچ نهادي در كشور نبود كه فيلمنامه اين فيلم را رد نكند. البته اين مساله بركاتي هم در پي‌داشت كه مي‌توان به بيرون آمدن من از حوزه‌ي هنري به‌عنوان يكي از اين بركات ياد كرد. اما همين فيلم هنگامي كه به اسكار رفت، همه مسوولان با آن عكس يادگاري گرفتند، حال آنكه اين عكس نه‌تنها در قاب‌ها بلكه هيچ‌گاه در دل من هم جاي نگرفت.

مجيدي هم‌چنين عنوان كرد: يكي از مشكلات فضاهاي فرهنگي ما اين است كه همه مي‌خواهند ديگران را شكل خود سازند. از سويي بايد دراين جامعه فضايي ايجاد شود تا آستانه تحمل اين جامعه مورد ارزيابي قرار گيرد تا در پي آن فضاها و معابري براي ورود به اين فضا ايجاد شود.

اين فيلم نيز فضايي را باز كرد تا بگويد درفيلمي كه به موضوعاتي مانند فقر كه معمولا مورد مميزي قرار مي‌گيرند را مورد توجه قرار مي‌دهد هم مي‌توان مسائل ارزشمندي مانند كرامت انساني را مطرح كرد.

او در بخش ديگري نيز به رخت بربستن اخلاقيات از جامعه اشاره كرد و عنوان كرد: متاسفانه اكنون اين بحث‌ها از خيلي از خانواده‌ها رخت بربسته و ما از آنجا كه خود درست زندگي نكرده‌ايم، نمي‌توانيم شيوه درست زندگي‌كردن را به فرزندانمان بياموزيم. فضاي هنر بايد به نوعي به كالبد شكافي اين مساله بپردازد، اما اگر نگاه‌هاي تنگ‌نظرانه و موشكافانه و سليقه‌اي وجود داشته باشند، هنرمند هيچ‌گاه نخواهد توانست به اين مهم دست يابد.

مجيدي هم‌چنين اظهار كرد: اگر من نمي‌توانستم فيلم «بچه‌هاي آسمان» را بسازم، قطعا مسير زندگي من دستخوش تغيير مي‌شد و همين اتفاق هم براي دوره‌اي افتاد. من به‌مدت 3 سال حرفه سينما را رها كردم و به سراغ ميوه‌فروشي رفتم. واقعا مگر هنرمند از چه آستانه تحمل برخوردار است و روزي اين تحمل به پايان مي‌رسد. اگر اين فيلم ساخته شده، اين حاصل همين رنج‌ها بوده است. اما اگر ما بخواهيم به هنرمندان بگوييم تنها در مسيري خاص حركت كنند، هيچ‌گاه شاهد خلاقيت‌هاي آنان نخواهيم بود.

اگر جلوي خلاقيت گرفته شود، ابتذال رشد مي‌كند

مجيدي درادامه افزود: لازم است فضايي براي بروز خلاقيت‌ها فراهم آوريم و توجه داشته باشيم كه با دوفيلم هيچ دولتي از بين نمي‌رود، چرا كه ما اعتقاد داريم پايه‌هاي اين انقلاب بسيار محكم است و بزرگترين زلزله‌ها هم نخواهند توانست آن را ويران كنند. تجربه جنگ نيز اين مساله را به خوبي اثبات كرده است، لذا بهتر است نگران نباشيم و كمي فضا را باز بگذاريم تا نسل‌هاي بعد هم بيايند و حرف بزنند. كنار اين حرف‌هاست كه خلاقيت‌ها بروز مي‌كنند و اگر در هر زمينه‌اي جلوي خلاقيت‌ها گرفته شود، بلافاصله ابتذال رشد خواهد كرد.

اين كارگردان هم‌چنين عنوان كرد: يكي ازگله‌هاي من به آقاي خاتمي هم همين مساله بود، چرا كه علي‌رغم علاقه‌اي كه به شخصيت ايشان دارم، بايد بگويم كه در دوره‌ي ايشان هم علي‌رغم فضاي آزادي كه وجود داشت چيزي جز ابتذال نصيب سينما ما نشد.

كارگردان «آواز گنجشك‌ها» درباره‌ي حوزه ي فيلم‌هاي ديني نيز گفت: جوهر دين اسلام محبت و دستگيري كردن است و در قرآن نيز بارها براين مضامين تاكيد شده است. ما نيز اگر بخواهيم فيلم ديني بسازيم بايد همين شرعيات ديني را تبيين كنيم. اما متاسفانه فيلم‌هاي ديني ما نيز وارد حوزه‌هاي خاصي شده‌اند و در آنها شاهد جن وپري هستيم، حال آنكه اين چه ديني است كه من مخاطب نمي‌توانم با آن ارتباط برقرار كنم.

او ادامه داد: اگر به طور مثال برخي تعاليم ساده ديني درباره‌ي خمس و زكات را رعايت كنيم، جامعه امنيت اصلي خود را خواهد يافت و ديگر مستضعفي نخواهيم داشت. اما اين‌كه بخواهيم فرمولي خاص دراين زمينه ارائه كنيم و مثلا بخواهيم با ماهي 70‌هزار تومان جامعه را مصون كنيم، امكان‌پذير نخواهد بود.

درابتداي اين مراسم نيز، صدر از اساتيد اين دانشگاه به ذكر صحبت‌هايي درباره‌ي سينماي مجيدي پرداخت و گفت: مجيدي فطرت پاك سينماي ايران است. اگر مرحوم حاتمي را سعدي سينماي ايران بدانيم، من ابايي ندارم كه بگويم مجيدي هم فطرت پاك و انساني سينماي ايران است.

او‌هم‌چنين عنوان كرد: مجيدي دربسياري از فيلم‌هايش دغدغه مسائل ديني و اجتماعي را داشته و برخلاف تصور غلطي كه از سينماي ديني وجود دارد، در فيلم‌هايش به بسياري ارزش‌هاي پاك انساني توجه كرده است.

صدر افزود: متاسفانه علي‌رغم اين‌كه در جمهوري اسلامي زندگي مي‌كنيم، افراد انگشت‌شماري را داريم كه در زمينه‌ي فيلم‌هاي ديني خوب كار كرده باشند و اگر اين مساله را مورد توجه قرار دهيم به خوبي متوجه مي‌شويم كه در آشفته بازار فعلي سينما كه عده‌ زيادي براي ساخت فيلم‌هاي فارسي دست‌وپنجه مي‌زنند، فردي مانند مجيدي اصالت خود را حفظ كرده است.

صدر مطرح كرد: به‌نظر مي‌رسد درحال حاضر دست ناپيدايي در مقابل سينماي ديني ايستاده و اين سينما و افرادي كه در آن كار مي‌كنند را نشانه گرفته است.

رضا درستكار منتقد حاضر دراين جلسه نيز درصحبتي كوتاه، خطاب به صحبت‌هاي صدر عنوان كرد: اين‌كه بخواهيم فيلمسازي مانند مجيدي را مصادره به مطلوب كنيم ظلم بزرگي درحق او است. اكنون بسياري سعي مي‌كنند مجيدي را به‌ خود نسبت دهند اما اين‌گونه تعابير ظلم به اوست.

او هم‌چنين عنوان كرد: هفته گذشته نيز طي مراسمي كه در دانشگاه شريف برپا بود، عده‌اي عكس سروش را بردست داشتند و به طرح سوالاتي دراين باره پرداختند و مجيدي هم با مناعت طبع پاسخ داد. بايد توجه داشته باشيم كه همه ما تنه يك درخت هستيم و ممكن است اين درخت درجهات مختلف ساقه‌هايي داشته باشد اما درنهايت كل ريشه آن درخاك است.

گفتني است: اين نشست كه از سوي بسيج دانشگاه علامه طباطبايي و خانه شهرياران جوان برگزار مي‌شد، درقالب سومين دوره جشنواره‌ «فكري جوان ايراني، پرسش امروزي» (جاي پا ) با موضوع به نقد سينماي اجتماعي و ديني برگزار شد كه قرار است برنامه‌هاي اين جشنواره در دانشگاههاي ديگر با موضوعات مختلف ادامه پيدا كند.



منبع خبر : ایسنا
پنجشنبه,14 آذر 1387 - 12:22:36

اين مطلب را براي يک دوست بفرستيد صفحه مناسب براي چاپگر
آرشيو
اخبار مرتبط:

نظرات

سید علی منصور
پنجشنبه 14 آذر 1387 - 12:51
0
موافقم مخالفم
 
با وجود علاقه‌ای که به شخصیت آقای خاتمی‌ دارم، می‌خواهم بپرسم چرا در زمان ایشان ابتذال در سینما رشد کرد؟

اقای مجیدی تصور می کنم داری زیادی حرف می زنی این شاید در عکس العمل به فروش کم فیلمت باشد ولی هر چه هست زیاده.

mina
پنجشنبه 14 آذر 1387 - 13:24
1
موافقم مخالفم
 
با وجود علاقه‌ای که به شخصیت آقای خاتمی‌ دارم، می‌خواهم بپرسم چرا در زمان ایشان ابتذال در سینما رشد کرد؟

ebteezaal???? haalaa kee haamee dararoo bastaan khubee??

kheeeeeeiliii jaaleebee...

vagheaan man neemidoonaam fiilmaiee majiidiii barayee chyy gool mikonand?

chyyzii daran gheeyree badbakhtii? feelakat?

مسافران
پنجشنبه 14 آذر 1387 - 13:45
3
موافقم مخالفم
 
با وجود علاقه‌ای که به شخصیت آقای خاتمی‌ دارم، می‌خواهم بپرسم چرا در زمان ایشان ابتذال در سینما رشد کرد؟

البته در دوران آقای خاتمی تعدادی از بهترین فیلم های سینما ایران ساخته شدند

سگ کشی آژانس شیشه ای مارمولک زیر پوست شهر

خیلی دور خیلی نزدیک عروس آتش ارتفاع پست

خانه ای روی آب و ................ که یکی از دلایلش به وجود آمدن آزادی بیان بیشتر بود

جمعه سالگرد علی حاتمی است

اگر عاشق سوته دلان یا مجید ظروفچی یا علی حاتمی هستید یه سر به من بزنید.

اگر از فوتبالیست ها خاطره دارید یه سر به من بزنید.

http://salmanmosafer.blogfa.com/

اشكان
پنجشنبه 14 آذر 1387 - 14:2
-1
موافقم مخالفم
 
با وجود علاقه‌ای که به شخصیت آقای خاتمی‌ دارم، می‌خواهم بپرسم چرا در زمان ایشان ابتذال در سینما رشد کرد؟

سلام آقاي مجيدي آقاي مجيدي توفقكر كردي كي هستي كه اين جوري داعيه روشنفكر بودن ات همه رو داره خفه مي كنه .  تو كه هنوز نمي توني در مورد يه خط از افكار خاتمي و سروش و ابتذال حرف بزني چطور داعيه ي فرهنگ و اخلاق داري . شما مسئولين سايت سينماي ما هم كه معلوم نيست توي اين سينما و نقد هست به كساني مثل ده نمكي و سلحشور و مجيدي مي پردازين اگر ممكنه خط مشي تون رو مشخص كنين تا علاف اين نباشيم بياييم سه ماه عكس آقاي مجيدي رو به عنوان عكس روز نگاه كنيم . رو راست باشيد . اونچه هستين رو رك بگيد و نقد كنيد .


پنجشنبه 14 آذر 1387 - 14:42
-2
موافقم مخالفم
 
با وجود علاقه‌ای که به شخصیت آقای خاتمی‌ دارم، می‌خواهم بپرسم چرا در زمان ایشان ابتذال در سینما رشد کرد؟

اصلا آواز گنجشك ها نمايش داده نشد و درباره اش حرفي زده نشد بسيج علامه خودش نمي دونست كه چرا مجيدي رو دعوت كرده مجيدي هم نمي دونست برا چي اومده؟ يه ادمی هم به اسم صدر فقط اومد و پرت گفت

hamed
پنجشنبه 14 آذر 1387 - 15:6
1
موافقم مخالفم
 
با وجود علاقه‌ای که به شخصیت آقای خاتمی‌ دارم، می‌خواهم بپرسم چرا در زمان ایشان ابتذال در سینما رشد کرد؟

bichare khatamiiiiiii

are khob age ishun nabudan filmhaei mesle parti ro hich vaght nemididim

hala ham ke nistan natijash ine

ebtezal nadarim

vali tedade filmhaei ke ekran nemishan chandtast???????????labod inam baraie jologiri az ebtezale

khosh bash majidi jan


پنجشنبه 14 آذر 1387 - 15:19
-1
موافقم مخالفم
 
با وجود علاقه‌ای که به شخصیت آقای خاتمی‌ دارم، می‌خواهم بپرسم چرا در زمان ایشان ابتذال در سینما رشد کرد؟

mikhastam bebinam chera modatie harchi majid majidi mige shoma be onvane titre mohem chap mikonin

va digar inke ebtezal iani chi?

cinemaee ke baese farare naderi va taslimi va khane neshin shodane beyzaee va taghvaie shod mobtazal nabud aghaie majidi? s


پنجشنبه 14 آذر 1387 - 19:41
-2
موافقم مخالفم
 
با وجود علاقه‌ای که به شخصیت آقای خاتمی‌ دارم، می‌خواهم بپرسم چرا در زمان ایشان ابتذال در سینما رشد کرد؟

وای خدا ، آخه من چی می تونم بهت بگم آقای مجیدی؟ دارم از دست حرفات دیوونه میشم ... چی میگی ؟ آخه چی داری میگی؟

لئو تولستوی میگه صادق ترین اعضای یک جامعه هنرمندان اون هستند

حالا من میگم جامعه ای که هنرمنداش با مردم صادق نباشند فاتحه اش خوندس

All alone or in twos

The ones who really Love you

walk up and down , outside the wall

some hands in hands

some gather together in bansds

THE BLEEDING HEARTS and THE ARTIST make their stand

آقای مجیدی خروجت رو از ساحت مقدسی هنر تسلیت میگم

زندی
پنجشنبه 14 آذر 1387 - 20:1
0
موافقم مخالفم
 
با وجود علاقه‌ای که به شخصیت آقای خاتمی‌ دارم، می‌خواهم بپرسم چرا در زمان ایشان ابتذال در سینما رشد کرد؟

با این حرفشون موافقم که اگر جلوي خلاقيت گرفته شود، ابتذال رشد مي‌كند

mamadfire
پنجشنبه 14 آذر 1387 - 22:5
1
موافقم مخالفم
 
با وجود علاقه‌ای که به شخصیت آقای خاتمی‌ دارم، می‌خواهم بپرسم چرا در زمان ایشان ابتذال در سینما رشد کرد؟

بزرگترین کارگردان تاریخ ایران : مجید مجیدی


جمعه 15 آذر 1387 - 2:57
0
موافقم مخالفم
 
با وجود علاقه‌ای که به شخصیت آقای خاتمی‌ دارم، می‌خواهم بپرسم چرا در زمان ایشان ابتذال در سینما رشد کرد؟

aghayeh majidi tasavor mikonana chon filmi sakhtan ke be mezaghe kharejiha khosh omadehe mitonana har nzari bekhan bedan . bale allan khobeh ke filmhaye mesele hese penhan.......... film nemonehe mishan, many filme mobtazal ro ham shendim, kash har bisavadi kargardan nemishod


جمعه 15 آذر 1387 - 5:57
-1
موافقم مخالفم
 
با وجود علاقه‌ای که به شخصیت آقای خاتمی‌ دارم، می‌خواهم بپرسم چرا در زمان ایشان ابتذال در سینما رشد کرد؟

به جز حرف منطق چیزی نخوندم.

چرا این طوری موضع میگیریم خیلی ها از نام آزادی برای پرداختن به اهداف کوتاه نظرانه و مبتذلشون استفاده میکنن.

ممنون از مسیولین سایت سینمای ما برای بلند نظریشان


جمعه 15 آذر 1387 - 11:52
0
موافقم مخالفم
 
با وجود علاقه‌ای که به شخصیت آقای خاتمی‌ دارم، می‌خواهم بپرسم چرا در زمان ایشان ابتذال در سینما رشد کرد؟

دوران خاتمی دوران طلایی فرهنگ و هنر وسینمای این کشور بود که البته این را مدیون وزیر ارشاد آن دوران عطا...مهاجرانی هستیم .آقای مجیدی چرا نمی گویید که در دوران خاتمی سانسور در هر عرصه ای به کمترین میزان رسید؟؟؟

تینا
جمعه 15 آذر 1387 - 12:22
1
موافقم مخالفم
 
با وجود علاقه‌ای که به شخصیت آقای خاتمی‌ دارم، می‌خواهم بپرسم چرا در زمان ایشان ابتذال در سینما رشد کرد؟

ذلیل این همه مخالفت رو نمی فهمم. به نظر من حرفاش خوب بود بعضی جاها حتی قابل تعمل بود.

Masoud
شنبه 16 آذر 1387 - 5:10
-2
موافقم مخالفم
 
با وجود علاقه‌ای که به شخصیت آقای خاتمی‌ دارم، می‌خواهم بپرسم چرا در زمان ایشان ابتذال در سینما رشد کرد؟

halet khobe majidi jan

هومان
شنبه 16 آذر 1387 - 8:36
0
موافقم مخالفم
 
با وجود علاقه‌ای که به شخصیت آقای خاتمی‌ دارم، می‌خواهم بپرسم چرا در زمان ایشان ابتذال در سینما رشد کرد؟

عزیزم تینا جان، تامل، نه تعمل. البته حرفی نیست شما هم مثل کارگردان مورد علاقه تون بی سوادین حتما. ولی لطفا اگه بارتون سنگین نیست انقد بی حساب و کتاب بازش نکنین.

احسان
شنبه 16 آذر 1387 - 12:6
0
موافقم مخالفم
 
با وجود علاقه‌ای که به شخصیت آقای خاتمی‌ دارم، می‌خواهم بپرسم چرا در زمان ایشان ابتذال در سینما رشد کرد؟

در مورد خاتمی حق با مجیدیه شاهد مثالش هم فیلم شارلاتانه که جریان شرم آوری رو در سینمای ایران راه انداخت که معلوم نیست کی به پایان برسه ...

شروین
شنبه 16 آذر 1387 - 14:51
2
موافقم مخالفم
 
با وجود علاقه‌ای که به شخصیت آقای خاتمی‌ دارم، می‌خواهم بپرسم چرا در زمان ایشان ابتذال در سینما رشد کرد؟

http://www.isna.ir/ISNA/NewsView.aspx?ID=News-1248854&Lang=P

پاسخ آقای سیف الله داد را به آقای مجیدی بخواننید.

حیدر
شنبه 16 آذر 1387 - 16:10
0
موافقم مخالفم
 
با وجود علاقه‌ای که به شخصیت آقای خاتمی‌ دارم، می‌خواهم بپرسم چرا در زمان ایشان ابتذال در سینما رشد کرد؟

دوران خاتمی دوران طلائی فرهنگ و هنر و سینما بود؟؟؟؟؟

نفرمائید

در ضمن آقای مجیدی هیچ تو هینی به آقای خاتمی نکرده و متاسفانه ایشان را شخصیت مورد علاقه خویش نام برده ، چرا این همه نقد به این حرفش دارید؟

در ضمن ایشان به عنوان کسی که در دولتهای مختلف فیلم ساخته اند این گونه صحبت میکنند و شرایط کارشان را بهتر می سنجند

امیدوارم شرایط دولتها بر ایشان تاثیر نگذارد و همینگوه که هستند در نهایت هنرمندی همیشه بهترینها را بسازند


شنبه 16 آذر 1387 - 16:39
2
موافقم مخالفم
 
با وجود علاقه‌ای که به شخصیت آقای خاتمی‌ دارم، می‌خواهم بپرسم چرا در زمان ایشان ابتذال در سینما رشد کرد؟

وقتي يه نفر يه فيلم شبه موفق بسازه و بعدش هزار تا دانشگاه و موسسه فرهنگي رو گز كنه بالاخره ناچار ميشه كه از هر دري سخن بگه ديگه.

آخه من نميفهمم چجوري يه فيلمساز به خودش اجازه ميده درباره فقر]،خمس ،زكات،سروش،خاتمي،مديريت جامعه و هزار و يك مورد ديگه نظر بده.

چرا تو مملكت ما همه خودشونو در همه ي موارد صاحب نظر ميدونن!!!!!!!

واقعا بهتر نيست اگه قراره يه فيلمساز از سينما حرف بزنه فقط از چيزايي كه تجربه و تخصصش رو داره بگه!!!!!!!!!

شقایق
شنبه 16 آذر 1387 - 16:52
1
موافقم مخالفم
 
با وجود علاقه‌ای که به شخصیت آقای خاتمی‌ دارم، می‌خواهم بپرسم چرا در زمان ایشان ابتذال در سینما رشد کرد؟

آقای مجیدی عزیز ابتذال در سینما رو بهتره بذاری به حساب بی جنبه بودن هنرمندان ایرانی ( مخصوصا همکارای خودتون اهالی سینما) که هنرو به این روز انداختن . . .

امید
يکشنبه 17 آذر 1387 - 1:3
1
موافقم مخالفم
 
با وجود علاقه‌ای که به شخصیت آقای خاتمی‌ دارم، می‌خواهم بپرسم چرا در زمان ایشان ابتذال در سینما رشد کرد؟

من هم کاملا با آقای مجیدی موافقم.

در زمان آقای خاتمی هم آزادی زیاد بود و هم ابتذال در سینما.

لطفا مخالفت نکنید و با فکر حرف بزنید. فیلمهای این 4 سال اخیر رو با زمان آقای خاتمی مقایسه کنید.

حق با شماست آقای مجیدی .شما به کار خودتون ادامه بدید.

به امید موفقیت سینمای ایران.


يکشنبه 17 آذر 1387 - 11:46
0
موافقم مخالفم
 
با وجود علاقه‌ای که به شخصیت آقای خاتمی‌ دارم، می‌خواهم بپرسم چرا در زمان ایشان ابتذال در سینما رشد کرد؟

امان از دست خاتمی . بمیرم واسه هنرمندان معصوم و سینمای پاک ایران که این آزادی مبتذل ساز خاتمی همه چیز رو خراب کرد حالا آقای مجیدی من با وجود علاقه‌ای که به شخصیت شما دارم می‌خواهم بپرسم چرا بعد از گذشت چند سال الان یادتون افتاده که زمان آقای خاتمی ابتذال در سینما رشد کرده؟؟؟؟؟ دوستانی هم که با صحبتهای آقای مجیدی موافقن هم بد نیست نظرشونو بگن . در ضمن اقای مجیدی نزدیک بودن زمان پرسش این سوال شما به انتخابات شخصیت شمارو یه مقدار بو دار میکنه !!!!!!!!!!

مبنا
يکشنبه 17 آذر 1387 - 12:44
0
موافقم مخالفم
 
با وجود علاقه‌ای که به شخصیت آقای خاتمی‌ دارم، می‌خواهم بپرسم چرا در زمان ایشان ابتذال در سینما رشد کرد؟

سخنان آقای مجیدی در باره سینمای دوره خاتمی واکنش های متعدد و متفاوتی را درپی داشته و برخی نیز بشدت خشمگین شده اند که از کامنت هایی که علاقه مندان به سینما در این سایت گذاشته اند، پیدا است.

اما بی آن که بخواهم از آقای خاتمی و مدیران ایشان دفاع کنم یا

آن که آقای مجیدی را بخواهیم به خاطر این سخنان تخطئه کنیم اول از همه این حق را به ایشان بدهیم که به عنوان یک فیلسماز از یک دوره یا از یک آدم انتقاد داشته باشد اما این آدم که حالا به دلیل تولید آثار خاص از دور یا نزدیک دستی به آتش شهرت دارد نباید سخنانی به زبان آورد که از سر حب و بغض یا خدای نکرده حفظ

دکان و دستگاه در قدرت باشد.

اما نکاتی از سخنان ایشان :

الف : آقای مجیدی باید ابتدا روشن کنند که تعریفشان از ابتذال چیست اصلا مرز ابتذال و غیر ابتذال در هنر در کجا و چیست ؟

چه کسانی این مرز را تعیین می کنند هنرمندان ،عالمان دینی ، حاکمان ، مردم عامی ، سیاسیون و احزاب و... ؟

2- " بايد قدري فضاي جامعه باز گذاشته شود تا در قالب آن خلاقيت‌ها نيز ظهور كنند، چرا كه در هر زمينه‌اي، هنگامي كه جلوي خلاقيت گرفته شود، ابتذال رشد خواهد كرد. "

اگر تعریف ایشان از ابتذال انسداد و بسته شدن فضای سینمای ایران است پس ایشان باید اعتراف کنند خردک آزادی که در این حوزه بوجود آمد در دوره ی آقای خاتمی بوده است. از همین رو است که در دوران خاتمی سینمای ایران با اندک فضای آزادی که بوجود آمد توانست آثار شاخصی را تولید کند که برخی از آثار آقای مجیدی نیز در این قاب زیبا می گنجد.

3- ایشان به جای این که می گفتند که در دوران خاتمی ابتذال رشد کرده،باید می گفت در دروان خاتمی با توجه به شعارهایی که داده شد ای کاش آزادی های بیشتری داده می شد تا سینما گران با آرامش خاطر آثار برجسته ای را خلق می کردند.

4- آیا ایشان آزادی را ملازم ابتذال می دانند آیا از خود پرسیدند که در این دوره که مدعیانی که بر اریکه قدرت تکیه زدند و متولیان دولتی سینما به بهانه خطر ابتذال و انحراف بسیاری از راه ها را بستند، چه اتفاق میمون و مبارکی در این عرصه بروز وظهور یافت میزان رضایتمندی یاران و همکاران شما در این دوره چقدر است ؟ شما چقدر از وضعیت فعلی راضی هستید اگر دوره خاتمی سینما به ابتذال رفته اکنون سینما به کجا می رود.؟

4- "... سينماي اجتماعي نيازمند آستانه تحمل است، اما متاسفانه درهيچ يك از اركان كشوري ما چنين تحملي وجود ندارد.

ین سخن بر خودشان نیز صدق می

هنرمند در هر حوزه‌اي كه بخواهد دخول كند، قطعا يكي از اين افراد به مخالفت با او خواهد پرداخت و به‌طور كل مي‌توان گفت كه اساسا نگاه مومنانه‌اي به اين مساله وجود ندارد.

******

kami
يکشنبه 17 آذر 1387 - 21:53
0
موافقم مخالفم
 
با وجود علاقه‌ای که به شخصیت آقای خاتمی‌ دارم، می‌خواهم بپرسم چرا در زمان ایشان ابتذال در سینما رشد کرد؟

اقای مجیدی عزیز مشکل از خاتمی نیست بلکه مشکل از خود شماست که به هر نوع ازادی بر چسب ابتذال و تهاجم و .. می زنید . مشکل از شماست که طی این سالها به انواع رانت عادت کرده اید و برای وضع موجود گریبان می درید . شمائی که معادل کل هزینه فیلمتان وام می گیرید . از امکانات فارابی مجانی استفاده می کنید . فیلم هایتان با وجود ضعف مشهود و ارزش پائین مستقیم و بی رقیب به اسکار میرود . بله اقای مجیدی خاتمی به شما و امثال شما بد کرد چرا که فضای رقابتی بوجود امد و رقیبان شما سانسور نشدند تا شما یکه تاز بمانید . مطلب زیاد است ولی همین بس که ایا اگر شما در یک کشور ازاد فیلم می ساختید باز هم این همه سینمای درجه یک فیلم بی مایه و تهی شما را اکران می کردند?!!

مسعود
دوشنبه 18 آذر 1387 - 12:46
2
موافقم مخالفم
 
با وجود علاقه‌ای که به شخصیت آقای خاتمی‌ دارم، می‌خواهم بپرسم چرا در زمان ایشان ابتذال در سینما رشد کرد؟

آقای مجیدی شما دیگه چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

میخوای بگی فیلمساز دولتی هستی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟


دوشنبه 18 آذر 1387 - 13:19
0
موافقم مخالفم
 
با وجود علاقه‌ای که به شخصیت آقای خاتمی‌ دارم، می‌خواهم بپرسم چرا در زمان ایشان ابتذال در سینما رشد کرد؟

گناه خاتمی چه بود که بعضی همکاران شما ظرفیت این آزادی و میدان دادن را نداشتند و به تولید انبوه آثار نازل پرداختند.آقای مجیدی رشد ابتذال در سینما ریشه در بی خردی بعضی کارگردانها دارد .گویا حتما باید شمشیر سانسور افراطی و خط قرمزهای فراوان بر گردن آنها باشد .و اشتباه خاتمی این بود که سایه این تیغ برنده را از سر سینما کم کرد

neda
دوشنبه 18 آذر 1387 - 20:28
1
موافقم مخالفم
 
با وجود علاقه‌ای که به شخصیت آقای خاتمی‌ دارم، می‌خواهم بپرسم چرا در زمان ایشان ابتذال در سینما رشد کرد؟

ba vojoode alagheei ke be aghaye majidi daram vali mikham begam kheili bi rabt harf zadin


شنبه 30 آذر 1387 - 14:32
-3
موافقم مخالفم
 
با وجود علاقه‌ای که به شخصیت آقای خاتمی‌ دارم، می‌خواهم بپرسم چرا در زمان ایشان ابتذال در سینما رشد کرد؟

آخه یعنی چی ؟ اصلا دقت کنین فیلمای زمان خاتمی رو با الان مقایسه کنید ببینین فرق کجا تا کجاست .

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       





             

استفاده از مطالب و عكس هاي سايت سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سایت سینمای ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت پويشگران اطلاع رساني تهران ما  است.

مجموعه سايت هاي ما : سينماي ما ، موسيقي ما، تئاترما ، دانش ما، خانواده ما ، تهران ما ، مشهد ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Powered by Tehranema Co. | Copyright 2005-2009, cinemaema.com
Page created in 0.806026935577 seconds.