سينمای ما - در برنامه «سینما صدا» با موضوع همایش سینمای ملی مطرح شد؛ / پوریا: منتقد، منفعل نیست/مستغاثی: وظیفه انجمن منتقدان فرق دارد با وظیفه یک منتقد
سه‌شنبه 13 بهمن 1388 - 19:3

I نظرسنجی I

بهترین فیلم جشنواره 28 را انتخاب کنید




سينماي جهان
من تسلیم شده‌ام
همه چیز با فیلمنامه آغاز می‌شود و به پایان می‌رسد
جورج كلوني این بار واقعا روانه بيمارستان شد
مریل استریپ امسال هم گزینه اصلی اسکار است
جیم شرایدن برای فیلم تازه‌اش دنیل کریگ را انتخاب کرد
سایت‌اند ساند 50 فیلمساز نامتعارف سینما را معرفی كرد
معرفی کامل فیلم «جی آی جو: ظهور کبرا» - حامد مظفری
سال‌هایِ از دست رفته (یادداشت گِئورگ ویلیامسون بر فیلم «تابستان» ترجمه پیمان جوادی)
گفتگویی با استاد ژاپنی انیمیشن جهان به بهانه نمایش فیلم تازه‌اش
قسمت‌های پنجم و ششم «اسپایدرمن» را نویسنده «زودیاک» می‌نویسد
فرار بزرگ (یادداشت برایان لوری –ورایتی- بر مجموعه تلویزیونی «فرار از زندان: فصل اول» ترجمه پیمان جوادی)
معرفی کامل «آدم‌های بامزه» - حامد مظفری


استشهادي براي خدا


  (34 رأي)

گارگردان :
علیرضا امینی
ماجراهای اینترنتی


  (20 رأي)

گارگردان :
حسین قناعت
تنها دوبار زندگی می‌کنیم


  (132 رأي)

گارگردان :
بهنام بهزادی
صداها


  (91 رأي)

گارگردان :
فرزاد موتمن
محاكمه در خيابان


  (317 رأي)

گارگردان :
مسعود کیمیایی
آقای هفت رنگ


  (67 رأي)

گارگردان :
شهرام شاه حسینی
نیش و زنبور


  (96 رأي)

گارگردان :
حميدرضا صلاحمند
کتاب قانون


  (342 رأي)

گارگردان :
مازیار میری
دو خواهر


  (1334 رأي)

گارگردان :
محمد بانکی



در برنامه «سینما صدا» با موضوع همایش سینمای ملی مطرح شد؛
پوریا: منتقد، منفعل نیست/مستغاثی: وظیفه انجمن منتقدان فرق دارد با وظیفه یک منتقد
پوریا: منتقد، منفعل نیست/مستغاثی: وظیفه انجمن منتقدان فرق دارد با وظیفه یک منتقد


سینمای ما - رنامه هفته گذشته سينماصداي راديو گفتكو به بحث در مورد همايش سينماي ملي اختصاص داشت.در اين برنامه كه بحث هفته گذشته اش را دنبال مي كرد،امير پوريا وسعيد مستغاثي روبروي هم قرار گرفتند.و فرزاد حسنی مثل هفته های گذشته در کسوت مجری نشست.او سعی کرد در این برنامه کم تر سخن بگوید تا مهمانانش به بحث های و اختلافاتی که بخشی از آن دربرنامه گذشته مطرح شده بود ،بپردازند.مستغاثي رييس انجمن منتقدان ونويسندگان سينماي ايران،براي دومين هفته متوالي مهمان اين برنامه بود تا جوابگوي انتقاداتي باشد كه به همايش برگزار شده توسط انجمن تحت نظرش وارد شده بود.امير پوريا نيز كه در هفته گذشته در يك ارتباط تلفني با برنامه انتقادات تندي نسبت به اهداف ورويكردهاي همايش مورد نظر داشت،اين بار به استوديو راديو گفتگو رفته بود تا بتواند به صورت رودررو از حرفهايش دفاع كند.پوريا در ادامه حرف هاي گذشته اش،صحبت هايش را اين گونه شروع كرد:«بحث اصلي من اين است كه با توجه به نوع سياست گذاري و نگرشي كه معاونت سينمايي ودر كل وزارت ارشاد نسبت به سينما دارند،برگزاري چنين همايشي اساسا بي مفهوم است.بحث اصلي برسرجهتي ست كه مسئولان مي خواهند به نقد بدهند و متاسفانه با برگزاري چنين همايشي،فكر مي كنم كم كم دارند موفق هم مي شوند.واقعا سينماي ايران در شرايطي است كه منتقدان موافق آن باشند؟تا جايي كه در جشن منتقدان به معاون سينمايي وزارت ارشاد لوح تقدير بدهندو ايشان هم مثل هميشه حرف هاي شعاري شان را تكرار كنند.لزوما تقدير از مسئولان بد نيست ولي بايد يك دفاع تئوريكي پشت آن وجود داشته باشد.در چنين دوره اي نمي توان از معاونت سينمايي تشكر كرد،آن هم از طرف انجمني كه لقب منتقدان را يدك مي كشد.همان طور كه در هفته قبل گفتم در چنين شرايطي وبا وجود فيلم هاي روي پرده مثل دلداده،دل شكسته،خواستگار محترم،احضار شدگان و…بايد همايش ابتذال در سينماي ايران برگزار مي كرديم.هفته گذشته به من گفتيد كه چرا درباره سميناري كه در آن حضور نداشتم،اظهارنظر می کنم .صحبت ها را گرفتم وگوش دادم.انگار اين همايش را انجمن مدافعان سياست هاي وزارت ارشاد برگزار كرده است.در بحث ها به ندرت حرف هاي انتقادي زده مي شود و تنها انتقادات را صدر عاملي كارگردان، مطرح مي كند و نه منتقدهاي دعوت شده،اين مساله تاسف برانگيز است.من از آقاي مستغاثي مي خواهم منطق اين نوع نگاه را بيان كنند.»سعيد مستغاثي در جواب اين بخش از انتقادات پوريا به غلط مصطلحي كه در تعبير مفهوم صنف وجود دارد اشاره كرد وگفت:«انجمن منتقدان و نويسندگان از نقطه نظر صنفي با منتقد ومفهوك نقد تفاوت دارد چه به لحاظ حقيقي و چه به لحاظ حقوقي.اين تعريف كه انجمن منتقدان بيايد وفقط نقد كند،مثل اين است كه بگوييم انجمن كارگردان ها فقط بايد فيلم بسازد.اين اشتباه بايد رفع شود.رجوعي مي كنم به يكي از بندهاي اساسنامه كه كاملا مشخص مي كند كاركرد انجمن فقط نقد فيلم نيست.آنجايي كه مي گويد از اهداف اين انجمن كوشش در جهت ارتقاي سينما و همچنين مشاركت فعال در تدوين مجموعه برنامه ها و سياست گذاري هاي فرهنگي كشور است.»همچنين مستغاثي درجواب پوريا كه پرسيد «مگر مشاركت در تدوين مجموعه برنامه ها فقط دست دادن به آقاي جعفري جلوه است و نقد كردن مشاركت محسوب نمي شود؟آيا شما داريد مصالحه را توجيه تئوريك مي كنيد؟»گفت:«اين كار اسمش مصالحه نيست،گفتن بد هميشه راحت است من مي گويم بياييم بگوييم چه چيزهايي خوب است.ما مي خواهيم حرف هايي بزنيم كه اين فضا را بشكند و ماحصل كار همان نقش داشتن در سياست گذاري ها باشد.»امير پوريا كه به نظر مي رسيد حرفهاي مستغاثي چندان قانعش نكرده است،صحبت هايش را مصداقي تر وشدت انتقاداتش را بيشتر كرده و گفت:«چيزهايي كه شما در همايشتان گفتيد تفاوتي با حرف هاي ارشادي ها ندارد كه بخواهند از شما كمك بگيرند.صحبت ها نه فلفلي داشت ونه نمكي كه بتواند بحث راه بياندازد و يا حداقل واكنش مسئولان را برانگيزد.شما در همچين شرايطي مي توانستيد اسمي از فيلم هايي چون مرك يزدگرد،حاجي واشينگتن يا ديگر فيلم هاي توقيفي در همايشتان بياوريدفيلم هايي كه منتقدان در انتخاب هايشان آنها را به عنوان نمايندگان سينماي ملي معرفي كردند.چند سالي ست كه بخشي به جشنواره فجر اضافه شده به اسم تجلي اراده ملي كه به نظر مسئولان فيلم هاي اين بخش مظهر سينماي ملي محسوب مي شود.سال گذشته جشنواره بيانيه وار موضوعاتي را كه در اين بخش قرار مي گيرند،معرفي كرد.بياييد با هم مرور كنيم.يك،پروژه هاي ملي،يعني اگر فيلمي درباره ساختن يك سد ساخته بشود آن فيلم يكي از مظاهر سينماي ملي است.دو،مترو،تعريف اين هم مشخص است، يعني بياييد پيشرفت هاي مترو را در سال هايي كه ما باني پيشرفتش بوديم نشان بدهيد.بقيه هم دفاع مقدس،قوه قضائيه،وزارت بهداشت ،بهزيستي،راهنمايي ورانندگي،نيروي انتظامي و....هستند.»او ادامه داد:«مفهوم سينماي ملي عوض شده است.نه نشاني از سينما دارد نه ملت در آن ديده مي شود.چرا سياستمداران فكر مي كنند فقط فيلم هاي ستايشي در سينماي ملي جاي مي گيرند.آيا وقتي نيروي انتظامي را در زمره مصاديق سينماي ملي قرار مي دهيم،اجازه صحبت درباره ترس مردم از پليس را هم به فيلمساز مي دهيم؟آقاي مستغاثي انتقاد به نگرشي كه اين مصاديق را معرفي مي كند،در كجاي همايش شما بود،شما كجا از نگرشي كه هيچ نشاني از مليت و ايرانيت وسينما در آن ديده نمي شود،انتقاد كرديد؟نگاهي كه حذف ايرانيت در سياست هايش بوده.به طور مثال در فيلم مهمي چون روز واقعه كه فيلمنامه اش را بيضايي نوشته است،شخصيت بي بي شهربانو به طور كامل حذف شده است.يعني شخصيت مهمي مثل بي بي شهربانو و هم نشيني اسلام وايران نبايد مطرح شوند.»صحبت هاي امير پوريا واكنش مستغاثي را در پي داشت،او گفت:شما متاسفانه از ديد فرازميني و ماورايي تان استفاده مي كنيد.اين انتقادات وجود داشت،حتي آقاي شفيعي به خاطر صحبت هايش با يكي از دوستان معاونت سينمايي درگير شد.اما شما انتقاد را فقط حرف زدن درباره وزارت ارشاد و يا جعفري جلوه مي دانيد.بياييم نگاه هايمان را گسترش بدهيم.ما اين همايش را در مقابل كساني برگزار كرديم كه مي گويند اصلا سينماي ملي وجود ندارد،در برابر كساني كه منشور سينماي ملي را ارائه كردند و فيلمفارسي ها را نماد سينماي ملي ما دانستند. هدف ما رسيدن و ارائه تعريف درستي از مفهوم سينماي ملي بود.ما هرگز دنبال مصاديق نبوديم.»پوريا با اعتراض به جمله مستغاثي در مورد ماورايي بودن برداشت هايش گفت:«نيازي نيست من تمام صحبت هاي دوستان را گوش بدهم تا بتوانم نتيجه گيري كنم.همايشي كه منتقدانش طوسي وطالبي نژاد و...هستند،معلوم است چه هدفي را دنبال مي كند.يك نگاه گذرا به ليست منتقدان مدعو همه چيز را روشن مي كند.مي خواهم بدانم امثال معززي نيا ومهرزاد دانش كجا بودند؟هر چند مهرزاد دانش را دعوت كرديد اما چون كلا مفهوم سينماي ملي را قبول نداشت دعوتتان را پس گرفتيد،او هم كل ماجرا را در يادداشتش در مجله فيلم نقل كرد.مگر غير از اين است كه ملت يعني مردم؟پس چرا مي گوييم سينماي ملي و نمي گوييم سينماي مردمي؟چرا كه يك تعريف كاملا مشخص شده اي وجود دارد كه نيروي قدرتمندي سعي بر تحميل آن دارد.وقتي نمي توان در فيلم ها از وضعيت اسف بار اجتماعي،مشكلات و معضلات جنسي موجود در جامعه ويا حتي مساله اي مثل ترافيك حرف زد،مردم كجاي اين سينما قرار مي گيرند؟در اين همايش نه تنها اين مسائل را ياد معاونت سينمايي نيانداختيد،بلكه حتي شخص شما آنجايي كه صدر عاملي از عدم وجود فضاي آزاد براي ساختن فيلم اجتماعي حرف مي زند،حرف او را قطع مي كنيد ومي گوييد«آقاي صدر عاملي شما كه فيلم هايتان را به راحتي ساختيد».يعني به نوعي دفاع مي كنيد و اين آزادي را موجود مي بينيد.»مستغاثی انتقادات صريح ومستقيم پوريا را این طور پاسخ داد:«ببينيد آقاي پوريا،تا كي مي خواهيم اين بحث بي پايان را جلو ببريم؟ما آمده ايم با هم تبادل نظر كنيم.اما انگار شما اصلا به حرف هاي من گوش نمي دهيد وحرف هاي خودتان را تكرار مي كنيد.اين جور بحث كردن منطق درستي ندارد.اگر هدف پذيرفتن حرف هاي شما از طرف من است،من پذيرفتم ولي اين ديگر اسمش بحث وتبادل نظر نيست.شما از اول برنامه حرف خودتان را مي زنيد.»پوريا نيز بلافاصله در جواب او گفت:«اتفاقا شما هم از اول شروع همايشتان حرف خودتان را زديد.آنجايي كه آقاي جعفري جلوه در صحبت هايش گفت«در فيلم ها به درمان بيانديشيد»و هيچ كدام از حضار نگفتند كه درمان و حل مشكل علي سنتوري نمايش دادن آن به مردم است،كه شما نمي گذاريد.»در حاليكه مناظره پوريا ومستغاثي به قسمت هاي جذابش نزديك مي شد،پخش صحبت هاي جواد طوسي در همايش سينماي ملي،مسير بحث را تغيير داد.جواد طوسي به اختلاف ميان اهداف اوليه و الفاظ درستي كه درابتداي هر سياست گذاري مطرح مي شود با ماحصل كار اشاره كرده و اين اختلاف را ناشي از جهت دهي خلاف اصول اوليه،توسط تشكيلات هم عرض و مكمل ها دانسته بود.وي همچنين در قسمت ديگري از حرفهايش ،به شكل گيري موج نو سينماي ايران تحت تاثير شرايط فرهنگي-اجتماعي آن روزگار اشاره كرد و اين اتفاق را در ساخته هاي علي حاتمي چون طوقي،ستارخان،حسن كچل و همچنين رگبار وكلاغ بيضايي كاملا مشهود دانست.پس از صحبت هاي طوسي درباره ي سينماي مرحوم حاتمي و معرفي آن به عنوان يكي از نمادهاي سينماي ملي،امير پوريا نيز حرف هاي قبلي اش را در قالب فيلم هاي حاتمي مطرح كرد وگفت:«سينماي حاتمي اتفاقا از اين لحاظ ملي محسوب مي شود كه اصيل است.مي دانيم آدمي اصيل تر است كه بدي هاي قومش را بهتر بشناسد.به عنوان نمونه در هزار دستان ودر قسمت ترور رئيس انبار غله،دقيقا به غفلت وتنبلي ذاتي ايراني ها اشاره مي كند،آنجا كه مي گويد«اجتماع خواب زده،جماعت چرتي»ولي اين مسايل در نگاه هاي بيروني به فيلم هاي حاتمي وجود ندارد.اين يك نمونه از نگاهي ست كه بايد در سينماي ما وجود داشته باشد،ولي نيست.اين نگاه وجود ندارد كه نهايتا در فيلمي مثل آواز گنجشك ها به جايي مي رسيم كه فيلمساز هر چيزي كه بر سر آقا كريم مي آيد را ناشي از گناه كاري او مي داند و جامعه و معضلات اجتماعي را بي تاثير مي داند.من نمي گويم منتقد فقط بايد نقد كند،اما شناخت زمانه و سياست هاي يك دوران كه از وظايف او هست.»سعيد مستغاثي نيز بخش پاياني صحبت هايش را به سينماي حاتمي و همچنين بيان دوباره اهداف همايش سينماي ملي اختصاص داد و كفت:«خيلي خوشحالم كه بلاخره آقاي پوريا واقعا وارد بحث سينماي ملي شدند ومسائل خوبي را مطرح كردند.من هم با ايشان موافق هستم.بسياري از ديالوگهايي كه حاتمي دارد،همه خصوصيات ما ايراني ها را نشان مي دهد.در سلطان صاحبقران به نوعي ودر كمال الملك به نوعي ديگر.حرف آخر اينكه هدف ما از برگزاري اين همايش،باز كردن واژه اي بود كه هيچ كس تعريفي از آن ارائه نكرده بود،ما مي خواستيم فقط مطرحش كنيم.جواب دادن به آقايxوyوحتي آن فيلمفارسي سازي كه شش سال پيش منشور سينماي ملي را نوشت،بحث ما نبود.حتي نقد ابتذال را شامل مي شد واسم همه فيلم ها نيز در آن آمد،اما هيچ كدام اينها بحث اصلي ما نبود.»آخرين مهمان اين برنامه نيز سعيد عقيقي بود كه بر روي خط سينما صدا آمد ودقايقي درباره سينماي ملي صحبت كرد.او گفت:«سينماي ايران چه به لحاظ مالي، چه مميزي وچه داوري كيفيت ونحوه ساخت،سينمايي دولتي ا ست.پس سينماي ايران در سطحي كه دولت مناسب مي داند فيلم مي سازد.وقتي از ملت حرف مي زنيم مسائل و مشكلات جامعه به شكل تصوير ظهور مي كند.حال وقتي نگاه ملت يك زاويه اي دارد با نگاه رسمي،بخشي از ويژگي ها نگفته مي ماند كه روشنفكران وهنرمندان مسئول پر كردن اين خلا هستند.در شرايطي كه سينماي امروز از جامعه فاصله گرفته است و جدي گرفته نمي شود،طيف خاص ورسمي مي خواهد با الفاظي چون معناگرا،سينماي ملي و...اين فاصله را توجيه كند.اين نوع نگاه در توجيه نا تواني ارتباط با مردم نياز دارد كه منتقداني رسمي داشته باشد.اين فرهنگ ترجيح مي دهد منتقدي را به كار بگيرد كه در هر دو سو كارايي داشته باشد.چرا كه تنها يك منتقد خنثي ست كه مي تواند با اين موضوع كنار بيايد.در اين وضعيت چه كسي بهتر از منتقدي كه در خانه سينمايي كار مي كند كه وابسته به وزارت ارشاد است و همچنين نشريه اي را در مي آورد كه وابسته به بنياد فارابي است.»جمله پاياني سينماصداي اين هفته را امير پوريا گفت:«اميدوارم روزي نرسد كه منتقد به وزني كه كلمه اش از آن ساخته شده است،يعني منفعل،تبديل شود.»

منبع خبر : سینمای ما
چهارشنبه,18 دی 1387 - 1:39:43

اين مطلب را براي يک دوست بفرستيد صفحه مناسب براي چاپگر
آرشيو
اخبار مرتبط:

نظرات

حسین عصاران
چهارشنبه 18 دي 1387 - 10:8
-4
موافقم مخالفم
 
پوریا: منتقد، منفعل نیست/مستغاثی: وظیفه انجمن منتقدان فرق دارد با وظیفه یک منتقد

بابا شما ها هم خیلی خودتون رو جدی گرفتید . به عنوان یک پیگیر سینما صراحتا عرض می کنم شما منتقدین رو سیاه دادگاه تاریخید.شما به همان قشری تعلق دارید که می گفتند "گوزنها"فیلم بدیست.اقای مستغاثی یکبار دیگه نوشته خودت را در بروشور کاست "گوزنها"و نوشته هایت درباره "منفردزاده"را بخوان تا معنی نگاه دولتی را بفهمید.اقای "پوریا"جان من یکبار دیگه "باغ کندلوس "را ببین تا ببینی از چه فیلمی تعریف کردی.نکند به خاطر اینکه "کریمی"به اصطلاح منتقده ......یا نقدشما بر "ردپای گرگ "که مصداق یک نقد تهی از اندیشه است((.البته صراحتا شما سالها بعد به اشتباه خود اشاره کردید)).اما شما آقای "قادری" ضمن تشکر بی پایان به خاطر مدیریت این سایت که بدون شک برنده تاریخ در این زمینه اید فراموش کرده اید که چه نقد های مضحکی در دفاع از فیلم "کما"در روزنامه "شرق"مینوشتید.آنجا بود که به تاریخ باختید.راستی|این انجمن منتقدان فیلم "بن بست" را دیده ا ند؟..........

مينا
پنجشنبه 19 دي 1387 - 14:42
2
موافقم مخالفم
 
پوریا: منتقد، منفعل نیست/مستغاثی: وظیفه انجمن منتقدان فرق دارد با وظیفه یک منتقد

آقاي پوريا!منتقد بر وزن مفتعل است!!نه منفعل!!!

علی
پنجشنبه 19 دي 1387 - 18:28
1
موافقم مخالفم
 
پوریا: منتقد، منفعل نیست/مستغاثی: وظیفه انجمن منتقدان فرق دارد با وظیفه یک منتقد

آقای پوریا منتقد بر وزن منفعل ساخته نشده است که در این صورت ریشه اش می شود " تقد " در حالیکه ریشه وزن مفتعل می شود " نقد "-این هم از منتقد دارای مدرک لیسانس زبان و ادبیات انگلیسی که رشته اش با مستغاثی دارای لیسانس میکروبیولوژی نزدیکی بیشتری با ادبیات دارد.

سياوشم
شنبه 21 دي 1387 - 0:29
4
موافقم مخالفم
 
پوریا: منتقد، منفعل نیست/مستغاثی: وظیفه انجمن منتقدان فرق دارد با وظیفه یک منتقد

آقاي پوريا نگفته بودي قراره معصوم باشي!!!

تازه به شرط درست بودن حرفها...كه خيلي بايد تخيل كنم تا باورشون كنم!

بالا رو بچسب!

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       





             

استفاده از مطالب و عكس هاي سايت سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سایت سینمای ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت پويشگران اطلاع رساني تهران ما  است.

مجموعه سايت هاي ما : سينماي ما ، موسيقي ما، تئاترما ، دانش ما، خانواده ما ، تهران ما ، مشهد ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Powered by Tehranema Co. | Copyright 2005-2009, cinemaema.com
Page created in 0.965631008148 seconds.