سينمای ما - چهره هفته / هنگامه قاضیانی
يکشنبه 11 بهمن 1388 - 17:4

I نظرسنجی I

بهترین فیلم جشنواره 28 را انتخاب کنید




سينماي جهان
من تسلیم شده‌ام
همه چیز با فیلمنامه آغاز می‌شود و به پایان می‌رسد
جورج كلوني این بار واقعا روانه بيمارستان شد
مریل استریپ امسال هم گزینه اصلی اسکار است
جیم شرایدن برای فیلم تازه‌اش دنیل کریگ را انتخاب کرد
سایت‌اند ساند 50 فیلمساز نامتعارف سینما را معرفی كرد
معرفی کامل فیلم «جی آی جو: ظهور کبرا» - حامد مظفری
سال‌هایِ از دست رفته (یادداشت گِئورگ ویلیامسون بر فیلم «تابستان» ترجمه پیمان جوادی)
گفتگویی با استاد ژاپنی انیمیشن جهان به بهانه نمایش فیلم تازه‌اش
قسمت‌های پنجم و ششم «اسپایدرمن» را نویسنده «زودیاک» می‌نویسد
فرار بزرگ (یادداشت برایان لوری –ورایتی- بر مجموعه تلویزیونی «فرار از زندان: فصل اول» ترجمه پیمان جوادی)
معرفی کامل «آدم‌های بامزه» - حامد مظفری


استشهادي براي خدا


  (34 رأي)

گارگردان :
علیرضا امینی
ماجراهای اینترنتی


  (20 رأي)

گارگردان :
حسین قناعت
تنها دوبار زندگی می‌کنیم


  (132 رأي)

گارگردان :
بهنام بهزادی
صداها


  (91 رأي)

گارگردان :
فرزاد موتمن
محاكمه در خيابان


  (317 رأي)

گارگردان :
مسعود کیمیایی
آقای هفت رنگ


  (67 رأي)

گارگردان :
شهرام شاه حسینی
نیش و زنبور


  (95 رأي)

گارگردان :
حميدرضا صلاحمند
کتاب قانون


  (342 رأي)

گارگردان :
مازیار میری
دو خواهر


  (1333 رأي)

گارگردان :
محمد بانکی



چهره هفته
هنگامه قاضیانی
هنگامه قاضیانی


 نشست نقد و بررسي فيلم «به‌همين سادگي» با حضور «سيدرضا ميركريمي»(كارگردان، تدوين‌گر و يكي از نويسندگان)، هنگامه قاضياني و مهران كاشاني (بازيگران) در خبرگزاري فارس برگزار شد.
بنا بر اين گزارش، در اين نشست، «هنگامه قاضياني» برنده جايزه سيمرغ‌بلورين بهترين بازيگر زن نقش اول در بيست و ششمين جشنواره فيلم فجر، به عنوان بازيگري كه در آمريكا، تحصيل كرده، گفت: در تمام جوامع حتي در جامعه به ظاهر پيشرفته‌اي مثل آمريكا، باز هم بحث آسيب‌پذيري راجع به زنان را داريم، يعني حتي در فيلم‌هايي ديده مي‌شود كه آسيب‌ها متوجه خانم‌ها است. حال اگر آنها اين مسائل را نشان نمي‌دهند، براي اين است كه سياست‌شان اينگونه است.
وي افزود: امروز حساسيت‌ها كمياب و ناياب شده و اين خطر بسيار بزرگي براي جامعه بشري است. ما نبايد زن ايراني را با زن آمريكايي مقايسه كنيم. تازه برخي از ما، چه شناختي از زن آمريكايي داريم كه اينقدر با شجاعت راجع به اينكه زن‌هاي اروپا و آمريكا به همه‌جا رسيده‌اند و زن ايراني به هيچ جا نرسيده است، صحبت مي‌كنيم؟ آنها به كجا رسيده‌اند؟ آيا همه جوامع در طول تاريخ همسان با هم قدم برداشته‌اند؟

* نمي‌توانيم بگوييم كه «به همين سادگي» فيلمي زن سالار يا مردسالار است
هنگامه قاضياني افزود: ما كشوري در حال توسعه هستيم و چهره‌اي كه از زنان‌مان نشان مي‌دهيم، تؤام با حقيقت است ولي گاه با نگاهي يك بعدي همراه است و من منتظر فيلمي ايراني هستم كه آسيب‌پذيري مردهاي‌مان را هم نشان بدهد. شايد اگر ما اين تصوير را از مرد آسيب‌پذير جامعه (كه رو به افزايش است) نشان دهيم، منجر شود به اين كه كمتر روي مقوله زنان در سينماي ايران تمركز كنيم. ممكن است درصد آسيب‌پذيري زنان در جامعه ما زيادتر از مردان باشد اما مردهاي امروز نيز آسيب‌پذير شده‌اند. از سوي ديگر، آسيب‌پذيري زن ايراني برمي‌گردد به اينكه هنوز جايگاهش را در جامعه پيدا نكرده است و فكر مي‌كنم بعضي از خانم‌ها به خاطر اشتباه رفتن راه پيشرفت، به‌جاي اينكه بستر را فراهم كنند ما را بيشتر به عقب برمي‌گردانند.
قاضياني گفت: نمي‌توانيم بگوييم كه «به همين سادگي» فيلمي زن سالار يا مردسالار است، چون هيچ نشانه‌اي از اين دو موقعيت در فيلم نيست. سايه مردسالاري شايد در پيشينه طاهره بوده باشد كه به آن عادت كرده است، ولي در خانه شوهرش چنين چيزي را تجربه نكرده است. اين نكته هم به تازگي در ذهن من شكل گرفته كه چارچوبي كه طاهره خودش را در آن محصور كرده شايد، هيچ ربطي به امير نداشته است، اين محدوديت را طاهره در مقابل امنيت بيشتر مي‌طلبد. به اين علت كه طاهره كلاس ورزش، شعر و موسيقي مي‌رود و كلاس نقاشي رفته است. او كارت عابر بانك دارد، به‌راحتي مي‌تواند بيرون برود بدون اينكه بخواهد اجازه‌اي از همسرش بگيرد. چون من زناني را مي‌بينم كه براي بيرون رفتن از خانه به همسرشان بايد اطلاع بدهند و اين اتفاق در نسل به‌ظاهر مدرن امروز هم رخ مي‌دهد. وقتي زني با همسري مردسالار زندگي مي‌كند، در كنش‌هاي او اين وضعيت ديده مي‌شود. اما در هيچ كجاي فيلم «به همين سادگي» نمي‌بينيم كه پس از ورود امير به خانه، طاهره خموده‌تر يا شكننده‌تر شده باشد. اگر نگاه كنيم نوع راه رفتن، نگاه كردن و حرف زدن او نشانه‌اي اين است كه علي‌رغم اينكه تسلطي روي شوهرش ندارد ولي شوهرش هم روي او تسلطي ندارد.
وي ادامه داد: آنها در كنار هم شام مي‌خورند، صحبت مي‌كنند، طاهره جلوي در كت‌ امير را مي‌گيرد ولي راحت نبودن طاهره در مقابل شوهرش به خاطر آن مقطع زماني بخصوص است. در «به همين سادگي» فقط همان صبح تا شب طاهره ديده مي‌شود كه نمي‌توان تعميم‌اش داد كه همه شب‌ها و تمام روزهاي طاهره به همان شكل شب ترديد طاهره است. همه ما آدم‌ها روزهايي را داريم كه بدون هيچ دليلي حالمان خوب نيست، انگار كه تمام دنيا را باردار هستيم. گويي كه درد زايمان دنيا را داريم. اين براي همه آدم‌ها از يك سن به بعد خيلي جدي‌تر مي‌شود. خصوصا زناني كه بحران سن 35 سالگي به بالا را مي‌گذرانند.
قاضياني گفت: طاهره آن روز مود خاص خودش را دارد و من قرار بود در 60 روز، يك حالت روحي را بازي كنم كه فقط متعلق به يك روز است و بايد براي تماشاچي قابل‌باور باشد. اين يك روز واقعا جان من را گرفت، به اين خاطر كه هر كس يك روز را به اين حال سپري مي‌كند و كاملا در كلافگي سر مي‌كند، چه برسد به اينكه دو ماه در اين حال باشي.
وي ادامه داد: ما در «به همين سادگي» با يك مود مواجه هستيم و اين مود و وضعيت حاصل هزار مسئله و دليل است، مثلا امير وارد مي‌شود و بوي عطر طاهره را متوجه نمي‌شود و فكر مي‌كند بوي بادمجان است. ولي من فكر مي‌كنم خب شايد بوي بادمجان بر بوي عطر غالب بوده باشد... راستش اگر من به شما بگويم چند بار ديگر فيلم را ببينيد، پولي در جيب من نمي‌رود، من دستمزدم را گرفته‌ام و كارم را كرده‌ام، اما واقعيت اين است كه من فيلم «به‌همين سادگي» را در بار چهارم فهميديم.

* «به‌همين سادگي» بيشتر به درون آدمي مي‌پردازد تا حوادث بيرون
«قاضياني»گفت: «به‌همين سادگي» فيلم ايجاز است و به درون آدمي مي‌پردازد تا حوادث اطرافش. فيلم بيشتر به جزئيات تكيه دارد و اوج و فرود دراماتيك ندارد. امير وقتي به خانه وارد مي‌شود، سلام مي‌كند. خيلي گرم به عنوان يك تماشاگر هوشمند، نشانه‌هايي مي‌يابيم كه مشخص مي‌كند امير، شخصيتي مردسالار نيست. وقتي نقشه‌ها مي‌ريزد، خودش ‌آنها را جمع مي‌كند، در مورد جنگ عراق با زنش صحبت مي‌كند و مشاركت براي همسرش به‌وجود مي‌آورد، ولي مثل اينكه طاهره نمي‌خواهد امشب در اين معاشرت شركت كند و جوابي نمي‌دهد. امير شامش را به زور مي‌خورد، در حالي كه مي‌‌توانست مثل خيلي از مردها بهانه بياورد و شام نخورد.
وي در بخش ديگري از اين نشست گفت: من نمي‌توانم فرقي بن بازي در تئاتر و سينما قائل شوم. بخصوص در مورد تئاتر يك نفره. در سينما با لنز ارتباط داريد و ترس از خطاهايي داريد كه ممكن است انجام دهيد و ظرافت‌هايي كه بايد به كار ببريد، ولي در روي صحنه چون كات و برداشت نداريد، درصد خطاي ما بايد كمتر باشد و مي‌دانيد كه هرگز نبايد اشتباه كنيد چون ازتكاب آن اشتباهات بسيار خطرناك است. اگر يك ديالوگ را كم و بيش بگوييد، ريتم كار از بين مي‌رود.
قاضياني گفت: در سينما، هراس من از دوربين، كمتر از صحنه نمايش نيست اما قبول ندارم كه صحنه آسان‌تر و سهل‌تر از دوربين است. در سينما يك دوربين است ولي در تئاتر يك جمعيت روبروي شما هستند.

* در «به‌همين سادگي» حتي بغض‌هاي طاهره تعريف دارد
هنگامه قاضياني درمورد حضورش در «به همين سادگي» گفت: از ابتداي كار مي‌دانستم كه با امري خطير روبرو هستم. اين كه درآوردن نقش طاهره بسيار سخت است و راه من، راهي مخوفي است. اما همه چيز از ابتدا با مديريت كامل صورت گرفت و محيط كار خيلي به من كمك كرد. پيش درآمد كار خيلي عالي بود، محيط، محيط امن و محترمي بود و رعايت آن چيزهايي كه براي من حداقل به عنوان يك زن مهم بود، در اين كار مثالزدني بود.
وي در تشريح بيشتر شخصيت خود، اظهار داشت: من براي طاهره يك راه رفتن خاص را در نظر گرفتم، به خودم گفتم الان اينگونه راه مي‌روي پس بايد تا آخر اين 60 روز همين گونه راه بروي. من براي طاهره يك نگاه خاص ساختم و آهنگي را براي صدايش انتخاب كردم.
قاضياني گفت: همه با طاهره درد دل مي‌كنند و حرف مي‌زنند، ولي او ساكت است. نه به اين دليل كه آدم رازداري است، چون رازهايش برايش مقدس هستند. اين اشاره در فيلم وجود دارد؛ ابتداي فيلم كه مي‌بينيم در پشت بام، طاهره آرام شعري را زمزمه مي‌كند. امثال طاهره، زنان آبروداري هستند و وقتي ناراحت‌اند، به مادرشان نمي‌گويند و فكر مي‌كنند چرا مادرم را ناراحت كنم؟ طاهره به زبان كودكانه براي پسرش درددل مي‌كند و در ميانه بازي، مي‌گويد: واي واي، صداي زودپزم درآمد... اين خود نشانه خيلي مهمي است كه در زمان ساخت فيلم، آقاي ميركريمي تاكيد كردند كه حتما زودپز استفاده شود كه مفهوم خيلي مهمي هم دارد. زودپز سوت مي‌زند و تا زماني كه درش را باز نكنيد، غذا را بيرون نمي‌ريزد. در «به‌همين سادگي» حتي بغض‌هاي طاهره تعريف دارد و به عنوان يك بازيگر سعي كردم هر كدام از اين بغض‌ها را براي تماشاگر اجرا كنم.


منبع خبر : فارس
شنبه,31 فروردین 1387 - 17:36:23

اين مطلب را براي يک دوست بفرستيد صفحه مناسب براي چاپگر
آرشيو

نظرات

گلاب
شنبه 31 فروردين 1387 - 18:49
-1
موافقم مخالفم
 

به همين سادگي فيلم بسيار زيبايي بود و بازي خانم هنگامه قاضياني عالي بود

اميدوارم خانم قاضياني و آقاي مير كريمي در تمام كارهاشون موفق باشند

و متاسفم براي سينمايي كه چنين مخاطباني داره كه فيلمي مثل مجنون ليلي پر فروش ميشه و به همين سادگي اصلا ديده نميشه

به قول آقاي حاتمي كيا زمانه اي است كه هر چه بي خاصيت تر باشي مقبول تري...!

خدا به ما و سيناي ايران رحم كنه!

hamoon
دوشنبه 2 ارديبهشت 1387 - 5:11
3
موافقم مخالفم
 

در ستایش فریاد در سکوت


چهارشنبه 4 ارديبهشت 1387 - 14:40
5
موافقم مخالفم
 

به همین سادگی:چیزهای بسیاری که باید درباره ی این زن بفهمیم که در فیلم نبود(چه کسی جرات باز کردن جعبه اسرار یک انسان را دارد؟ )

azade
چهارشنبه 4 ارديبهشت 1387 - 19:15
-1
موافقم مخالفم
 

به همین سادگی ارزششو داره چند صد بار آدم ببینتش

با وجود بازی روون خانم قاضیانی این فیلم فیلم خوبی از آب در اومده

فرزاد.ت
پنجشنبه 5 ارديبهشت 1387 - 14:41
-2
موافقم مخالفم
 

من هم متاسفم برای کسانی که واسه خودشون هم ارزش قائل نیستن و فیلمهایی میبینن که به شعورشون توهین میکنه.

فیلم هندی چیه که فیلم فارسی_هندی می بینن!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟

سارا
پنجشنبه 12 ارديبهشت 1387 - 17:10
1
موافقم مخالفم
 

هنگامه قاضیانی معرکه بود فوق العاده بازیگری که یک تنه ارزش فیلم رو چند برابر کرد طوری که به همین سادگی رو بدون ایشون نمیشه تصور کرد

mehdi
جمعه 13 ارديبهشت 1387 - 16:5
2
موافقم مخالفم
 

به اونايي كه اين فيلم نديدن توصيه ميكنم ديدي يك فيلم عالي از دست ندن.كاراي مير كريمي واقعن تضمين شدست و ارزش چند بار ديدن داره

maryam
دوشنبه 16 ارديبهشت 1387 - 22:21
3
موافقم مخالفم
 

mamolan bazihayi ke to filmhaye mirkarimi mishe kheli ghashang va ziba jelve mikonad ke nazire an dar kheili door kheili nazdik dide mishavad.be omide bazihaye badi ghaziyani ke mibinim chi mishe.

ali
دوشنبه 16 ارديبهشت 1387 - 22:25
1
موافقم مخالفم
 

chi mishe ke avale mosahebehat madraketo be rokh mikeshi ko madraket kojast khanoome tahsil kardeye amrika?????????????????????????

pedram
شنبه 21 ارديبهشت 1387 - 22:39
-16
موافقم مخالفم
 

az sinama boro biroon ba ba hamon aval mofti mofti simorgho behet dadan.

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  
:       





             

استفاده از مطالب و عكس هاي سايت سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سایت سینمای ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت پويشگران اطلاع رساني تهران ما  است.

مجموعه سايت هاي ما : سينماي ما ، موسيقي ما، تئاترما ، دانش ما، خانواده ما ، تهران ما ، مشهد ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Powered by Tehranema Co. | Copyright 2005-2009, cinemaema.com
Page created in 1.05296802521 seconds.