download block
برای نمایش ویدئو‌ها به صورت آنلاین روی گزینه play کلیک کنید
most disscusion
  • اختصاصي سايت "سينماي ما"؛ نوشته‌اي از حامد بهداد به مناسبت دوازدهمين سالمرگ محمدعلي فردين
    تقديم به سلطان قلب‌ها

  • اختصاصي سايت "سينماي ما"؛ گالري عكس‌هاي ديده‌نشده مهران مديري - بخش اول
    18 فروردين تولد مهران مديري و بيستمين سالگرد حضور موفقش در تلويزيون است

  • بينندگان تلويزيون امسال با كدام مجريان سال را تحويل مي‌كنند؟
    هم فرزاد حسني و احسان عليخاني هست و هم مجري برنامه سحرگاهي/ از مجريان زن خبري نيست!

  • حرف‌هاي جنجالي پرستو صالحي از شرايط پشت صحنه سينما و تلويزيون ايران
    صدتا بازیگر حرف‌های مرا تایید می کنند ولی کسی جرات حرف زدن ندارد/ 40 درصد از افراد سینمایی پشت دوربين فاسد هستند

  • فرج‌الله سلحشور از تبريك دخترش به اصغر فرهادي متاثر شده است
    دخترم به درد و مشكل بت‌شدن هاليوود دچار شده و بايد دنبال چاره بگردم!

  • نامه سرگشاده فريده حسن زاده - مصطفوي به ترانه عليدوستي
    ‌من اگر جاي شما بودم مي‌گفتم: نه!

  • ماجرای ممنوع‌التصویري سحر قریشی را از زبان خودش بشنويد
    از من خوش‌شان نیامد و اجازه ندادند بازی کنم و از این امر خوشحال هستم!

  • آخرين وضعيت بيماري بازيگر و كارگردان قديمي سينماي ايران
    پزشكان ايرج قادري را جواب كردند و حالش وخيم است

  • حواشي و حرف‌هايي از ويژه‌برنامه‌هاي نوروزي شبكه دو و سه تلويزيون
    لعيا زنگنه گفت اولین و آخرین بار است که به چنین برنامه‌هایی می‌آید/ محسن چاوشي به تلويزيون نيامد، ولي سيروان خسروي آمد و ترانه‌اش پخش نشد/ مرجانه گلچين موفقيت فرهادي را تبريك گفت/ حميد لولايي گفت كه مردم سال گذشته خيلي دروغ گفتند!

  • تهديد سایت شهدای ایران در حاشیه تجمع حزب‌الله مقابل وزارت ارشاد در اعتراض به اكران نوروز 91
    گوش‌ها شنوا نشوند، کار را یکسره خواهیم کرد!

  • تجمع معترضان به اکران دو فیلم نوروزی مقابل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد
    پوسترهای «ننگ ارشاد» و «ما مهاجرانی نمی‌خواهیم» در میان جمعیت معترض

  • يادداشت و درخواست نيما حسني‌نسب به بهانه‌ پايان سال 1390 و نوروزي ديگر
    سايت "سينماي ما" به اميد همراهي و عشق و علاقه‌ هميشگي شما پا به سال تازه مي‌گذارد و مثل هميشه اميدمان براي تداوم، فقط و فقط به شماست

  • نامه سرگشاده حسين فرحبخش به امام جمعه موقت تهران
    شما از دایره اخلاق، عدالت و قانون خارج شده و آبروی یک مسلمان را در تریبون مقدس نماز جمعه و برابر هفتاد میلیون ایرانی بر باد داديد

  • ادعاي هفته نامه یالثارات الحسین(ع) درباره فيلمي كه اين روزها اكران پرحاشيه‌اي دارد
    فيلم «خصوصي» اولين فيلم پورنوگرافي و اروتيک پس از انقلاب است!

  • عكس‌هاي ساتيار امامي از مراسم استقبال اصغر فرهادي موقع بازگشت به ايران
    لحظه لحظه با اصغر فرهادي و جمعيت استقبال‌كننده در فرودگاه امام

  • نيما حسني‌نسب از مسعود فراستي خواست تا موفقيت اصغر فرهائي در اسكار را تبريك بگويد
    مسعود فراستي: اين جايزه را به اصغر فرهادی تبریک می‌گویم، اما به سینمای ایران نه!

  • حرف‌هاي تازه مسعود كيميايي درباره خودش، مرگ و زندگي و ... سينما + عكس‌هاي تازه
    ترس من از مرگ ریخته است/ از وودی آلن بدم می‌‌آيد/ این استخر خیلی کوچک بود و خیلی زود به تهش رسیدم

  • پس از انتقاد از فساد در سينما، حالا نوبت افشاگري‌هاي ديگر است؟!
    سرنوشت وام 50 میلیون تومانی رئیس‌جمهور به پرستو صالحی: فاقد درجه هنری هستید و وام به شما تعلق نمی‌گیرد !

  • اختصاصي سايت "سينماي ما"؛ اولين اخبار و فهرست عوامل فيلم تازه پرويز شهبازي
    محسن تنابنده، پگاه آهنگراني، احمد مهران‌فر و يك چهره جديد در «سلام / خداحافظ» بازي مي‌كنند

  • پس از تقدير از گونتر گراس، پیام تبریک شمقدری برای تبرئه‌شدن فرج‌الله سلحشور هم منتشر شد
    پاک‌شدن ساحت مجموعه «یوسف پيامبر» را از یک اتهام بی‌معنا تبریک می‌گویم

  • Top Site Banner
    گفت و گو
  • نويسنده ده قسمت اول «ساخت ايران» درباره حواشي سريال و دلايل انصرافش توضيح مي‌دهد
    دوستان آدمی را می‌خواهند که هر چه به او دیکته می‌کنند بنویسد/ فیلمبرداری منطبق با فیلمنامه پیش نرفت
  •  
  • بهرنگ توفيقي كارگردان سريال «مسير انحرافي» از متن و حاشيه سريال مي‌گويد
    شوخي‌هاي ركيك، استفاده ابزاري از زن، حدود مميزي سيما، شباهت با «لاست» و انتخاب فرزاد حسني براي «مسير انحرافي»!
  •  
  • واكنش جواد شمقدری به وقایع اخیر سینما و حواشي اكران نوروزي
    به حزب‌الهی‌ترین فیلم‌ انصار حزب‌الله نخوانده مجوز می‌دهیم
  •  
  • کارگردان «گشت ارشاد‌» مي‌گويد قطعاً فيلمي تندتر و جسورانه خواهد ساخت
    من سيلي خوردم و منتظر سيلي‌هايي كه ‌خواهم زد‌ باشند!
  •  
  • گلايه‌هاي صريح هادي كاظمي، باباشاه «قهوه تلخ» از شرايط كار و تهيه‌كنندگان سريال
    هم من و هم مهران مدیری افسردگی گرفتیم/ در خیابان به من می گویند پول‌تان را خوردید و چاق شدید و كار را تعطیل كردید!
  •  
  • درددل‌های دختر شهید آوینی در گفت‌و‌گویي صریح پيرامون افكار و عقايد پدر
    آلودگی فضاي فرهنگي كشور با دغدغه‌های پدرم تضاد کامل دارد/ در چنین معرکه‌ای بگذارید بعضی چیز‌ها ناگفته باقي بماند
  •  
  • حرف‌هاي جنجالي پرستو صالحي از شرايط پشت صحنه سينما و تلويزيون ايران
    صدتا بازیگر حرف‌های مرا تایید می کنند ولی کسی جرات حرف زدن ندارد/ 40 درصد از افراد سینمایی پشت دوربين فاسد هستند
  •  
  • متن کامل گفت‌وگوی جنجالي ابوالقاسم طالبي با مسيح علي‌نژاد روزنامه‌نگار اپوزيسيون خارج از كشور درباره «قلاده‌های طلا»
    معترضان روز 25 خرداد در فيلم من مورد تکریم قرار گرفته‌اند/ آقای نوری‌زاد الان رفیق خانوادگی من است/ فقط ما هستیم که داریم اعتقادی کار می‌کنیم و بقیه پولی‌اند
  •  
  • عليرضا سجاد‌پور معتقد است «توقيف» درمورد اکران جنجالی نوروز کلمه مناسبی نیست
    یک تصمیم مدیریتی گرفته شد تا بخشی از حواشی پیرامون این دو فیلم از بین برود
  •  
  • موضع صنفي كارگردان «بوسيدن روي ماه» در مواجهه با جنجال‌هاي اكران نوروز
    سیاست‌های نادرست شورای صنفی نمایش عامل اصلی اين مشکلات است
  •  
    آرشيو
    Popular News
  • حرف‌هاي جنجالي پرستو صالحي از شرايط پشت صحنه سينما و تلويزيون ايران
    صدتا بازیگر حرف‌های مرا تایید می کنند ولی کسی جرات حرف زدن ندارد/ 40 درصد از افراد سینمایی پشت دوربين فاسد هستند

  • نامه سرگشاده فريده حسن زاده - مصطفوي به ترانه عليدوستي
    ‌من اگر جاي شما بودم مي‌گفتم: نه!

  • متن کامل گفت‌وگوی جنجالي ابوالقاسم طالبي با مسيح علي‌نژاد روزنامه‌نگار اپوزيسيون خارج از كشور درباره «قلاده‌های طلا»
    معترضان روز 25 خرداد در فيلم من مورد تکریم قرار گرفته‌اند/ آقای نوری‌زاد الان رفیق خانوادگی من است/ فقط ما هستیم که داریم اعتقادی کار می‌کنیم و بقیه پولی‌اند

  • ادعاي هفته نامه یالثارات الحسین(ع) درباره فيلمي كه اين روزها اكران پرحاشيه‌اي دارد
    فيلم «خصوصي» اولين فيلم پورنوگرافي و اروتيک پس از انقلاب است!

  • گلايه‌هاي صريح هادي كاظمي، باباشاه «قهوه تلخ» از شرايط كار و تهيه‌كنندگان سريال
    هم من و هم مهران مدیری افسردگی گرفتیم/ در خیابان به من می گویند پول‌تان را خوردید و چاق شدید و كار را تعطیل كردید!

  • پس از انتقاد از فساد در سينما، حالا نوبت افشاگري‌هاي ديگر است؟!
    سرنوشت وام 50 میلیون تومانی رئیس‌جمهور به پرستو صالحی: فاقد درجه هنری هستید و وام به شما تعلق نمی‌گیرد !

  • کارگردان «گشت ارشاد‌» مي‌گويد قطعاً فيلمي تندتر و جسورانه خواهد ساخت
    من سيلي خوردم و منتظر سيلي‌هايي كه ‌خواهم زد‌ باشند!

  • آخرين اخبار و حواشي از حضور و دستمزد ستاره‌هاي سينما در دو سريال تازه بازار نمايش خانگي
    مهران مديري، هديه تهراني، مهناز افشار و هانيه توسلي در فصل سوم «قلب يخي»؟!

  • اختصاصي سايت "سينماي ما"؛ نوشته‌اي از حامد بهداد به مناسبت دوازدهمين سالمرگ محمدعلي فردين
    تقديم به سلطان قلب‌ها

  • دو اظهار نظر متفاوت كارگردان نمايش «آمديم نبوديد رفتيم» درباره عدم حضور مهناز افشار
    مهناز افشار جايش را به هانيه توسلي داد

  • با پایان رای‌گیری نشریه «تایم» اعلام شد
    اصغر فرهادی در رتبه چهارم 100 چهره تاثیر‌گذار سال ایستاد

  • احسان عليخاني درباره اتفاق‌هاي برنامه زنده سال تحويل توضيح داد
    رضا صادقی سامان گوران را دوست دارد/ هیچ اتفاقی نیفتاد که باعث دلخوری لعيا زنگنه شود/ محسن چاوشی دوست ندارد تنهایی‌‌اش خراب شود

  • اختصاصي سايت "سينماي ما"؛ گالري عكس‌هاي ديده‌نشده مهران مديري - بخش دوم
    سايت "سينماي ما" تولد مهران مديري هنرمند توانا و محبوب را تبريك مي‌گويد

  • اختصاصي سايت "سينماي ما"؛ گالري عكس‌هاي ديده‌نشده مهران مديري - بخش اول
    18 فروردين تولد مهران مديري و بيستمين سالگرد حضور موفقش در تلويزيون است

  • يوسفعلي ميرشكاك مي‌پرسد به كسي كه مثل ابي مي‌خواند مجوز مي‌دهند، پس چرا خودش را نمي‌آوريد؟
    هر كسي كه به فيلم‌هاي كنوني سينما مجوز مي‌دهد قطعاً جايش در جهنم است

  • علت انصراف مریلا زارعی از بازی در «قلاده‌های طلا» اعلام شد
    مريلا زارعي نتوانست فشار فاشیست‌ها را تحمل کند

  • شش عكس تست گريم مهدي هاشمي را اين‌جا ببينيد
    مهدي هاشمي با شش چهره متفاوت در فیلم «من کجا خوابم برد» بازي كرد

  • به بهانه 18 فروردين، روز تولد مهران مديري: نگاهی به كارنامه سريال‌سازي مهران مدیری
    کار در تلویزیون از سینما حرفه‌ای‌تر است

  • اختصاصي "سينماي ما"؛ گمانه‌زني فهرست آثار مسابقه جشنواره كن امسال
    حضور فيلم تازه بهمن قبادي در فهرست مسابقه كن 2012 توسط مديران جشنواره تكذيب شد

  • بنياد فارابي آمار رسمي فروش سينماهاي تهران تا تاریخ 15 فروردین اعلام كرد
    «گشت ارشاد» وارد باشگاه ميلياردي‌ها شد/ «قلاده های طلا» و «انتهای خیابان هشتم» رتبه دوم و سوم هستند

  • News
  • داریوش مهرجویی یکم اردیبهشت در سینما قدس و ایران به همراه مردم به تماشای «نارنجی‌پوش» می‌نشیند.
    «مهرجویی» جمعه به سینما قدس و ایران می‌رود
  •  
  • مهمترین مسئله این است که نباید بی‌اعتمادی را در میان خانواده‌ها ترویج کنیم
    سینمایی که راهکار نمی‌دهد، مشکلات خانواده‌ها را نشان ندهد
  •  
  • علاوه بر DVD فیلم یک عینک سه‌بعدی هم با فیلم ارایه می شود؛سکانس‌هایی از فیلم به گونه‌ای طراحی شده که بدون نیاز به تلویزیون‌های LED یا LCD قابل نمایش نخواهد بود
    «علی عطشانی» اولین فیلم بلند سه‌بعدی ایرانی می سازد
  •  
  • سايت "سينماي ما" 28 فروردين سالروز تولد حميد فرخ‌نژاد را تبريك مي‌گويد
    حقایقی درباره بازیگری که نجات‌دهنده است
  •  
  • 28 فروردين سالروز تولد حميد فرخ‌نژاد است؛ ابوالفضل جليلي و محسن اميريوسفي از بازي حميد فرخ‌نژاد به "سينماي ما" گفتند
    جنس بازیگری حمید فرخ نژاد مثل کوه یخ است
  •  
  • به‌رغم شايعات و حواشي مختلف؛ سری سوم مجموعه «ساخت ایران» در نمایش خانگی عرضه می‌شود
    نه محمدرضا گلزار قهر كرد، نه امين حيايي پناهنده شد!
  •  
  • «کلاه قرمزی» و «چک برگشتی» در میان بهترین‌های نوروز تقدير شدند
    فرزاد حسنی و احسان علیخانی براي برنامه سال تحويل جایزه گرفتند
  •  
  • رقابت اصغر فرهادی با مارتین اسکورسیزی، جرج کلونی و ترنس مالیک
    «جدایی نادر از سیمین» نامزد جایزه اسکار سینمای ایتالیا شد
  •  
  • سیداحمد خاتمی خطاب به سينماگراني که به او نامه نوشتند
    حاضرم هزینه حرف‌هایم را بدهم و آماده شهادت هستم
  •  
  • «بوسیدن روی ماه» پاییز اکران می‌شود + پوستر فيلم
    كنايه سازندگان «بوسیدن روی ماه»به عدم اكران نوروزي در پوستر فيلم
  •  
  • بيانيه سینماگران در اعتراض به شیوه توزیع هدیه رئیس‌جمهور
    شیوه اسف‌بار توزیع هدیه بین هنرمندان سینما براي خودنمایی و نمایش رسانه‌ای بود
  •  
  • واكنش جواد شمقدری به وقایع اخیر سینما و حواشي اكران نوروزي
    به حزب‌الهی‌ترین فیلم‌ انصار حزب‌الله نخوانده مجوز می‌دهیم
  •  
  • کارگردان «گشت ارشاد‌» مي‌گويد قطعاً فيلمي تندتر و جسورانه خواهد ساخت
    من سيلي خوردم و منتظر سيلي‌هايي كه ‌خواهم زد‌ باشند!
  •  
  • يادداشت عليرضا محمودي به بهانه اكران نسخه سه‌بعدي فيلم «شعله» و شرايط امروز سينماي ما
    يه دو سه‌تي: سه‌بعدي؛ «شعله» سه‌بعدي مي‌شود
  •  
  • نامه سرگشاده فريده حسن زاده - مصطفوي به ترانه عليدوستي
    ‌من اگر جاي شما بودم مي‌گفتم: نه!
  •  
  • درخواست كاظم راست‌گفتار از سينماگران براي مقابله با بي‌قانوني
    در اعتراض به توقيف غلط و ناجوانمردانه «گشت ارشاد» از اكران «چك» خودداري مي‌كنم
  •  
  • يوسفعلي ميرشكاك مي‌پرسد به كسي كه مثل ابي مي‌خواند مجوز مي‌دهند، پس چرا خودش را نمي‌آوريد؟
    هر كسي كه به فيلم‌هاي كنوني سينما مجوز مي‌دهد قطعاً جايش در جهنم است
  •  
  • ورود شورای عالی سینما به مسأله فساد اخلاقی از سوي احمد نجفی اعلام شد
    ماجرای دفتر دلالی بازیگری و موسسات سینمایی غیر قانونی پي‌گيري مي‌شود
  •  
  • پس از انتقاد از فساد در سينما، حالا نوبت افشاگري‌هاي ديگر است؟!
    سرنوشت وام 50 میلیون تومانی رئیس‌جمهور به پرستو صالحی: فاقد درجه هنری هستید و وام به شما تعلق نمی‌گیرد !
  •  
  • پس از تقدير از گونتر گراس، پیام تبریک شمقدری برای تبرئه‌شدن فرج‌الله سلحشور هم منتشر شد
    پاک‌شدن ساحت مجموعه «یوسف پيامبر» را از یک اتهام بی‌معنا تبریک می‌گویم
  •  
    worldnews
    amar
    بازديد امروز: 39601
    بازديد ديروز: 267295
    متوسط بازديد هفته گذشته: 217037
    بیشترین بازدید در روز ‌یکشنبه 23 بهمن 1390 : 1490465
    مجموع بازديدها: 397228301

       
    bottom banner


    asrejomeadv
    tablighat
     





     


    adv
    در صورت علاقه به درج آگهي در پايگاه خبري تحليلي سينماي ما می توانید با شماره تلفن های دفتر سایت تماس بگیرید.
    تلفن: 88535305 (داخلی 109)
           09386503357 
    آدرس: تهران - خيابان شهيد بهشتي (عباس آباد) - نرسیده به خیابان میرزای شیرازی - ساختمان پارسه - واحد 12
    پست الكترونيكي: [email protected]

    > برای مشاهده تعرفه آگهی‌ها اینجا کلیک کنید
    Nokia

    i news
    سینمای ما-ارغوان اشتری: راجر ایبرت در مقاله‌ای مفصل به فهرست‌ها ی انتخابی مجلات معتبر در دوره‌های مختلف انتقاد كرده و دلایل انتخاب‌ها را تجریه و تحلیل و تلویحا اعلام کرده که چندان به این سیاهه‌ها اعتقادی ندارد. ايبرت نوشته كه نخستین بار در...
    سينماي ما- پرويز شهبازي تا چند روز آينده ساخت فيلم تازه‌اش را آغاز خواهد كرد. پس از وقفه‌اي نسبتاً طولاني از زمان ساخت «عيار 14»، شهبازي فيلم‌ «سلام / خداحافظ» را براساس فيلم‌نامه‌اي نوشته خودش كارگرداني مي‌كند. بازيگراني كه حضورشان در اين فيلم قطعي شده، محسن تنابنده، احمد مهران فر و پگاه آهنگراني...
    سينماي ما- اولین نشست فیلم سینمایی «نارنجی پوش» آخرین ساختۀ داریوش مهرجویی روز سه شنبه به همت کانون فیلم و عکس دانشگاه علامه طباطبایی در دانشکده مدیریت این دانشگاه برگزار شد. فیلم با حضور داریوش مهرجویی (کارگردان)، حامد بهداد (بازیگر)، وحیده محمدی‌فر ‌ (فیلمنامه‌نویس)، ‌ هایده صفی یاری (تدوینگر)، (رضا درمیشیان دستیار کارگردان و مجری طرح) و نیما حسنی‌نسب (‌منتقد فیلم) همراه جمع کثیری از دانشجویان علاقه‌مند پس از نمایش در دانشکده مدیریت علامه نقد و بررسی شد...
    goldiran
    Main News
     
    سینمای ما-ارغوان اشتری: راجر ایبرت در مقاله‌ای مفصل به فهرست‌ها ی انتخابی مجلات معتبر در دوره‌های مختلف انتقاد كرده و دلایل انتخاب‌ها را تجریه و تحلیل و تلویحا اعلام کرده که چندان به این سیاهه‌ها اعتقادی ندارد. ايبرت نوشته كه نخستین بار در...
     
    سينماي ما- بهاره رهنما کارگردان نمایش «این تابستان فراموشت کردم» گفت: در حال حاضر مشغول تمرینات این نمایش در سالن شماره یک هستیم که هدیه تهرانی از این هفته به جمع بازیگران این نمایش افزوده شد. البته نقش تهرانی متفاوت از...
     
    سينماي ما- نمايش «عشق من؛ حامد بهداد» نوشته‌ي افشين هاشمي با بازي زهير ياري و افشين هاشمي از 10 ارديبهشت ماه در كافه ترياي تالار اصلي مجموعه‌ي تئاتر شهر به روي صحنه مي‌رود. هاشمي اين نمايشنامه را براساس...
     
    سينماي ما- مدیرتولید فیلم «شبکه» آخرين ساخته ايرج قادري درباره شرايط اين سينماگر قديمي گفت: متاسفانه حال ایشان وخیم است و پزشکان به نوعی ایشان را جواب کرده‌اند. هوشنگ حمزه‌ای با بیان این مطلب توضیح داد: ایرج قادری به دلیل ...
     
    سينماي ما- طی حکمی از سوی محمدرضا عباسیان مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری و دبیر جشنواره بین المللی فیلم ویدیویی تهران، يزدان عشيري به سمت مدير روابط عمومي و سیمون سیمونیان به سمت مدیر دبیرخانه و تشریفات جشنواره منصوب شد. اين دو  از چهره های فعال و...
     
    سينماي ما- ... سه سال بود که دنبال به ثمر رسیدن این ماجرا بودم تا اینکه شهریور ماه با سیمافیلم به توافق رسیدیم، از دی ماه کار نگارش آغاز شد و اکنون همه نويسنده ها قسمت‌های 1 تا 3 را نوشته‌اند. چندی پیش نیز گروه...
     
    سينماي ما- ... مدارک پزشکی این بازیگر سینما برای پیوند کبد به شیراز ارسال شده‌ و منتظر جواب هستیم تا این عمل روی وی انجام شود. فرخ‌زادی درباره شایعه احتمال به کما رفتن این بازيگر در 48 ساعت آینده در صورت عدم پیوند کبد گفت: ...
     
    سينماي ما- پرويز شهبازي تا چند روز آينده ساخت فيلم تازه‌اش را آغاز خواهد كرد. پس از وقفه‌اي نسبتاً طولاني از زمان ساخت «عيار 14»، شهبازي فيلم‌ «سلام / خداحافظ» را براساس فيلم‌نامه‌اي نوشته خودش كارگرداني مي‌كند. بازيگراني كه حضورشان در اين فيلم قطعي شده، محسن تنابنده، احمد مهران فر و پگاه آهنگراني...
     
    سينماي ما- مجموعه تلویزیونی «مسیر انحرافی» در یازدهمین نشست از سلسله جلسات "در قاب رسانه" فرهنگسرای رسانه نقد و بررسی می‌شود. به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه، مجموعه تلویزیونی «مسیر انحرافی» به کارگردانی بهرنگ توفیقی بعد از...
     
    سينماي ما- ایلوش خوشابه که در اروپا به ریچارد لوید معروف است در سال ۱۳۱۱ در شهر ارومیه به دنیا آمد از کودکی علاقه وافری به ورزش داشت. بهمین دلیل در زمینه پرورش اندام شروع به فعالیت نموده و در سال ۱۳۲۷ زمانیکه شانزده سال بیشتر نداشت ضمن شرکت در مسابقه زیبایی اندام کشور بر همه رقبای خود پیروز شده و عنوان «آقای ایران»...
     
    سينماي ما- ... بهرام عظیمی گفت: ایده و سفارش ساخت مجموعه انیمیشن‌های «بزن بریم سینما» از طرف بنیاد سینمایی فارابی بوده و هم‌اکنون یک تیم بسیار حرفه‌ای در حال تولید این مجموعه هستند و به امید خدا اولین قسمت این کار یک ماه دیگر از تلویزیون پخش خواهد شد...
     
    سينماي ما- حـــامد مظفــــری: «ساخت ایران» بعد از «قلب یخی» و «قهوه تلخ» سومین سریالی است که از طریق شبکه نمایش خانگی به مخاطبان عرضه می‌شود. کارگردانی این سریال برعهده محمدحسین لطیفی بوده و نگارش فیلمنامه آن را نیز خشایار الوند با نظارت پیمان قاسم خانی...
     
    سينماي ما- سری سوم مجموعه «ساخت ایران» در حالی توزیع شده که حواشی مختلف پیرامون این سریال، وارد مرحله جدیدی شده است. خشایار الوند به خاطر برخی مشکلات موجود، نزدیک به دو ماه است از نگارش ادامه کار انصراف داده اما از طرف دیگر تهیه کننده کار، بر کتمان این مساله اصرار دارد و حاضر نیست نام نویسنده جدید کارش را فاش کند...
     
    سينماي ما- نمایش «بی‌چمدان سفر کن» به کارگردانی غزاله معتمد این روزها در کافه تریای سالن سایه تئاتر شهر در حال تمرین است.  «بی‌چمدان سفر کن» عنوان نمایشی است به نویسندگی مشترک جمیله دارالشفایی و غزاله معتمد که این روزها در...
     
    سينماي ما- فيلم «نارنجی پوش» با حضور داریوش مهرجویی (کارگردان)، حامد بهداد (بازیگر)، وحیده محمدی‌فر ‌ (فیلمنامه‌نویس)، ‌ هایده صفی یاری (تدوینگر)، (رضا درمیشیان دستیار کارگردان و مجری طرح) و نیما حسنی‌نسب (‌منتقد فیلم) همراه جمع کثیری از دانشجویان علاقه‌مند پس از نمایش در دانشکده مدیریت علامه نقد و بررسی شد. .. عكس‌هايي از حاشيه اين نشست را اين‌جا ببينيد
     
    سينماي ما- اولین نشست فیلم سینمایی «نارنجی پوش» آخرین ساختۀ داریوش مهرجویی روز سه شنبه به همت کانون فیلم و عکس دانشگاه علامه طباطبایی در دانشکده مدیریت این دانشگاه برگزار شد. فیلم با حضور داریوش مهرجویی (کارگردان)، حامد بهداد (بازیگر)، وحیده محمدی‌فر ‌ (فیلمنامه‌نویس)، ‌ هایده صفی یاری (تدوینگر)، (رضا درمیشیان دستیار کارگردان و مجری طرح) و نیما حسنی‌نسب (‌منتقد فیلم) همراه جمع کثیری از دانشجویان علاقه‌مند پس از نمایش در دانشکده مدیریت علامه نقد و بررسی شد...
     
    سینماي ما- تازه‌ترین فیلم داریوش مهرجویی در دومین فصل اکران بهار طی 10 روز 295 میلیون تومان فروش داشته است. این فروش برای «نارنجی‌پوش» در حالی رقم می خورد که فیلم مهرجویی بدون ...
     
    سينماي ما- سريال «مسير انحرافي» از اولين اثار پخش‌شده تلويزيون در سال 91 است كه در سطح جامعه و فضاي رسانه مطرح شده و با واكنش‌هاي مختلفي روبرو بوده است. كارگردان اين مجموعه درباره متن و حواشي اين سريال حرف‌هاي جالبي دارد كه مي‌خوانيد:
     
    سينماي ما- مهناز افشار نقش «عروس تهرانی» به کارگردانی داوود موثقی و تهیه‌کنندگی خسرو امیرصادقی را بازی می‌کند. وحید اسلامی کارگردان و منتقد سینما گفت: این فیلمنامه که تاکنون دوبار با دو کارگردان مختلف پروانه ساخت گرفته، قرار است به زودی جلوی دوربین رود. وی در ادامه افزود: فیلمنامه «عروس تهرانی» بر اساس...
     
    سینمای ما_: فیلم سینمایی «مثل یک عاشق» به کارگردانی عباس کیارستمی یکی از ۲۲ فیلم بخش مسابقه اصلی شصت و پنجمین دوره جشنواره فیلم کن است. داستان این فیلم که قبلا «پایان» نام داشت، در ژاپن اتفاق می‌افتد و رین تاکاناشی و تاداشی اوکونو در آن بازی می‌کنند. «مثل یک عاشق» تولید ژاپن و فرانسه و زبان آن ژاپنی است. نام فیلم جدید کیارستمی از ترانه‌ای در فیلم با صدای اِلا فیتزجرالد گرفته شده است. گفتنی است که فیلم عباس کیارستمی با فیلم‌های ژاک اودیار (زنگار واستخوان) والتر سالس (درجاده) و میشائیل هانکه (عشق) ودیوید کراننبرگ (کاسموپلیس) و کن لوچ («سهم فرشتگان) رقابت خواهد کرد.
    toptitle
                از سال 1384
    TopFilm
    کارگردان : حبیب الله بهمنی
    (20 رأي)
    کارگردان : علی عبدالعلی‌زاده
    (16 رأي)
    کارگردان : داریوش مهرجویی
    (52 رأي)
    کارگردان : علیرضا امینی
    (334 رأي)
    کارگردان : ابوالقاسم طالبی
    (417 رأي)
    VIDEO BANNER

    bank
    جهت مشاهده تيزر ها به صورت آنلاين نياز به برنامه Flash Player 9 داريد --- Download Flash Player 9 ---
    بخش بانك تيزر سايت مناسب كاربراني است كه از اينترنت پر سرعت استفاده مي كنند

    بزرگداشت‌هاي جشن خانه سينما: 1- رسول ملاقلي‌پور (نيما حسني‌نسب)
    بزرگداشت‌هاي جشن خانه سينما: 1- رسول ملاقلي‌پور  (نيما حسني‌نسب)


    مرثيه‌هايي براي شكست‌هاي محتوم

    كارنامه سينمايي ناتمام رسول ملاقلي‌پور با مرگ زودهنگامش بسته شد. پانزده فيلم بلند سينمايي كه در فاصله دو دهه ساخت، نشان مي‌دهد كه فيلم‌ساز پركاري بود و اگر مرگ غيرمنتظره‌اش در پنجاه‌سالگي باعث قطع اين تداوم نمي‌شد، ملاقلي‌پور فرصت‌هاي زيادي براي ساختن و تجربه‌كردن مي‌داشت و در آن‌صورت ارزيابي كارش در سينما قطعاً قضاوتي ساده‌تر و شايد عادلانه‌تر بود. در شرايط كنوني معمولاً دو راه براي بازخواني پرونده كاري فيلم‌ساز وجود دارد؛ مي شود نوشته يا نوشته‌هايي را به مرثيه براي از دست‌رفتن او تبديل كرد و يا چنين فرصتي را براي تاملي دوباره بر آثار او صرف كرد و با توجه به كيفيت اين فيلم‌ها و توانايي‌هاي فيلم‌ساز، درباره مهم‌ترين ويژگي و برجستگي‌ كارهاي او نوشت و توضيح داد. اين نوشته به قصد توصيف برجسته‌ترين ويژگي كارنامه سينمايي ملاقلي‌پور، مروري است بر نمونه‌هايي از توانايي خاص و منحصر به فرد او در ساخت و ساز صحنه‌هاي تاثيرگذار جنگي و و موقعيت‌هاي آخرالزماني و آشوب‌زده‌اي كه در سينماي جنگ ايران از او به يادگار خواهد ماند و توضيح دلايل اين تمايز ميان ساير فيلم‌سازان هم‌نسلش كه هم‌چون او فيلم‌هاي جنگي ساختند و مي‌سازند و يا سكانس‌هايي از آثارشان را به تصوير گوشه‌هايي از اين جنگ هشت‌ساله اختصاص داده‌اند.
    ***
    قطعاً اولين و مهم‌ترين دليلي كه براي كيفيت بالاي كار ملاقلي‌پور در كارگرداني صحنه‌هاي جنگي پيش كشيده مي‌شود و به ذهن مي‌آيد، شناخت او از اين موقعيت‌هاست كه حاصل لمس اين فضا در سال‌هاي حضور در جبهه است. سال‌هايي كه او و چند نفر از هم‌نسلانش با حضور در گروه‌هاي فيلم‌برداري مستندهاي جنگي يا عكاسي از اين مناطق، كار عملي فيلم‌سازي را در دل جنگ آموختند و پس از پايان جنگ، تجربه‌هاي مختلف خود را در قالب فيلم‌هاي مختلف بازسازي كردند و عمده فيلم‌هاي شاخص و ماندگار سينماي جنگ ايران هم محصول كار همين دسته فيلم سازان است. اما اگر شناخت و مشاهده را به‌تنهايي مبنا و دليل كيفيت كارهاي جنگي بگيريم، توضيح دلايل تفاوت‌هاي محصول كاري هر كدام از اين فيلم‌سازان ميسر نخواهد بود. تفاوت‌هايي كه مثلاً آثار جنگي ملاقلي‌پور و حاتمي‌كيا و در مرحله بعد احمدرضا درويش را از هم قابل تفكيك و تشخيص مي‌كند و در بعضي موارد نقطه مقابل هم قرار مي‌دهد. به عنوان مثال، ابراهيم حاتمي‌كيا هم سينما را با تجربه‌هاي تصويربرداري در جنگ ياد گرفت، اما در تمام كارنامه سينمايي‌اش نمي‌شود نشاني از يك سكانس عظيم و شلوغ جنگي يافت كه مبناي سنجش توانايي او در اين بخش و مبناي مقايسه كارش با فيلم سازان ديگر اين سينما باشد.
    در چنين شرايطي بايد به اين نتيجه قطعي رسيد كه روحيه و سليقه هر كدام از اين فيلم‌سازان، بر اين تجربه‌هاي مشابه تاثير جدي و تعيين‌كننده‌اي داشته است. بنابراين با نگاهي به فيلم‌ها و شكل برخورد و تصويرشان از فضاي جبهه و جنگ، مي‌توان حال و روز و شرايط‌ سازندگان‌شان را در آن دوران و توجه و تمركزشان را بر جنبه‌هاي مختلف و متنوع محيط خاص و غريبي كه در آن بوده‌اند و تجربه‌هاي منحصر به فردي كه در آن گذرانده‌اند، حدس زد و نمونه‌هاي بازسازي‌شده‌اش را در فيلم‌هايي كه ساخته‌اند پي‌گيري و رديابي كرد. با اين استدلال، ترديدي باقي نمي‌ماند كه ملاقلي‌پورِ جوان سال‌هايي را كه همراه دوربين عكاسي يا هشت‌ و شانزده ميلي‌متري‌اش در جبهه‌ها گذرانده، بيش و پيش از هر چيز صرف مشاهده دقيق و با جزئيات خشونتي كرده كه در ذات وضعيت و موقعيت‌هاي جنگي وجود دارد. به همين دليل است كه ملاقلي‌پور را قبل از هر چيز با تك صحنه‌هاي موثر خشونت در فيلم‌هاي جنگي و حتي غير جنگي‌اش به ياد مي‌آوريم؛ در معروف‌ترين و شاخص‌ترين صحنه‌ يكي از نخستين تجربه‌هاي بلندش بلمي به سوي ساحل كه در روزهاي اشغال خرمشهر مي‌گذرد، اتومبيل فولكس كوچكي زير چرخ‌هاي يك تانك له مي‌شود و در آخرين ساخته‌اش ميم مثل مادر كه در تهران امروز جريان دارد، مشابه چنين وضعيت‌هاي خشن و تلخي را در دل مناسبات شهري و رابطه يك مادر و پسر تداوم مي‌بخشد و خشونت را وجه جدايي‌ناپذير دو سوي اين طيف‌هاي متنوع مي‌بيند و تصوير مي‌كند. پس طبيعي است كه به اين نتيجه ساده برسيم كه خشونت، جزئي جدايي‌ناپذير از انديشه و فكر و ذهن سازنده‌شان است و زمان هم كوچك‌ترين تاثيري بر آن نگذاشته، گيرم فضا و لوكيشن اتفاق‌ها را تغيير داده است.
    ملاقلي‌پور قبل از اين‌كه حماسه‌ساز جنگ باشد، مرثيه‌خوان آن بود و اين موضوع از همان تجربه‌هاي اولش در سينماي جنگ پيداست. در دوراني كه اغلب فيلم‌هاي جنگي ايراني در سال‌هاي جنگ به تصوير حماسه‌هاي پيروزي مشغول بودند و شخصيت‌ رزمندگان و فرماندهان جنگ در آن فيلم‌ها از همين الگوي حماسي و اغلب تبليغاتي پيروي مي‌كرد، پرواز در شب تصويري به مراتب واقعي‌تر، ملموس‌تر و به همين دليل تلخ‌تر و ماندگارتر از آن فضا و آدم‌هايش بود. ملاقلي‌پور در آن روزها هم براي توصيف رشادت و از جان‌گذشتگي يك رزمنده، او را يك‌تنه به مقابله چندين نيروهاي مسلح عراقي نمي‌فرستاد. بسيجي پرواز در شب براي نمايش ايثارگري‌‌اش خود را روي نارنجك يا منورهاي آماده انفجار مي‌انداخت تا با تكه تكه‌شدن و سوختن بتواند راه را براي جلوتر رفتن همقطاران باز كند. از طرف ديگر، فرماندهان جنگ در فيلم‌هاي ملاقلي‌پور هم وضعيتي مشابه داشتند؛ در پرواز در شب (1365)، فرمانده با بازي فرج‌الله سلحشور براي نمايش ايستادگي ناچار بود بدن نيمه‌جانش را با سيم‌هاي خاردار سرپا نگه دارد و سال‌ها بعد در سفر به چزابه (1375) هم فرمانده ديگري با بازي حبيب دهقان‌نسب فقط با اتكاء به لوله تانك مي‌توانست چند دقيقه‌اي مقابل سربازانش ايستاده بماند. در فاصله يك دهه بين اين فيلم‌ها، سينماي جنگ آن‌قدر شخصيت‌هاي مشابه و كليشه‌اي و غيرواقعي از رزمنده‌ها و فرماندهانش ساخته بود كه هر دوي اين فيلم‌ها - هر چند با اختلاف زياد - به موثرترين و مهم‌ترين تصاوير جنگي در سينماي داستان‌گوي دوران خودشان و از شاخص‌ترين آثار اين گونه خاص در سينماي ايران تبديل شوند.
    افق تنها فيلم جنگي ملاقلي‌پور است كه تا حد زيادي با پيروي از همان الگوها و داستان‌ها و شخصيت‌هاي كليشه‌اي و هميشگي سينماي جنگ ساخته شد. شايد هم به همين دليل است كه اين فيلم در عين حال كه موفق‌ترين كار جنگي او در گيشه بود، خيلي كم‌تر از ديگر آثارش در ذهن‌ها مانده و فقط تصوير محوي از يك اكشن جنگي است كه با شخصيت‌هاي نامانوس و اسلوموشن‌هاي عاريتي توانست دل تماشاگران تشنه تحرك آن سال‌ها را به دست بياورد. اغلب كساني كه موقع نمايش اين فيلم از كيفيت خوب اجراي آن حرف زدند، طبعاً به توانايي‌هاي فيلم‌ساز در خلق صحنه‌هاي جنگي عظيم و سكانس‌هاي دشوار روي آب (به نسبت بضاعت ناچيز سينماي ايران) اشاره داشتند، ولي اگر بخواهيم رد و نشاني از مولفه‌هاي آشناي ملاقلي‌پور در آن پيدا كنيم، بايد كليپي را به ياد بياوريم كه بعدها هم در چند فيلم ديگر تكرار شد و جالب اين‌جاست كه اين توانايي ساخت كليپ در پناهنده (يكي از آثار ناموفق و فراموش‌شده شهري او) هم تنها نقطه قوت فيلم و تنها صحنه‌اي بود كه پس از اين سال‌ها بدون بازبيني فيلم هم مي‌شود ازش ياد كرد. به اين ترتيب مي‌توانيم به اين نتيجه‌گيري كلي برسيم كه رسول ملاقلي پور تواناترين كارگردان بي‌رقيب كليپ‌هاي جنگي در سينماي ايران بوده است. اگر اين نتيجه كلي نياز به مثال دارد، علاوه بر اين دو فيلم مي‌شود به دو سه سكانس/ كليپ عالي سفر به چزابه و نجات‌يافتگان، سكانس‌هاي گرفتارشدن رزمندگان در تونل مخوف هيوا، دو كابوس جنگي شخصيت اول قارچ سمي و سكانس قتل‌عام سربازان با آواي لالايي مادرانه در مزرعه پدري اشاره كرد؛ با وجودي كه ملاقلي‌پور، بجز در فيلم كامل و نمونه‌اي سفر به چزابه، در فيلم‌هاي ديگرش نتوانست اثر كامل و همگوني خلق كند، ولي قطعاً در كليت سينماي جنگ ايران كه كميت قابل توجهي هم دارد، صحنه‌هايي بهتر و خوش‌ساخت‌تر از اين‌ چند سكانس مثالي پيدا نخواهيد كرد.
    حالا بايد درباره اين موضوع صحبت كنيم كه رمز و راز توفيق ملاقلي‌پور در خلق اين صحنه‌ها چه بود؟ اگر قرار باشد كه امكانات نظامي و آمار و ارقام توپ و تانك و هواپيما يا بودجه‌هاي چندين ميليوني را دليل اين موفقيت بدانيم، پس چرا در كار ديگراني كه چنين امكاناتي در اختيارشان بوده، چنين تاثير و توان بالاي اجرايي را كم‌تر ديده‌ايم؟ يا اگر عناصري مثل «شناخت» و «مشاهده» را ملاك اين كيفيت‌ فرض بگيريم، پس همه فيلم‌سازان جنگ‌رفته بايد دو سه تا سفر به چزابه يا سكانس‌هاي جنگي مانند هيوا و مزرعه پدري در كارنامه مي‌داشتند. موضوع وقتي پيچيده‌تر مي‌شود كه به عنصر تعيين‌كننده‌اي به نام فيلم‌نامه مي‌رسيم و بررسي كارنامه ملاقلي‌پور نشان مي‌دهد كه فيلم‌هاي او معمولاً بيش‌تر به دليل ضعف و كمبود و ناكارآمدي قصه و فيلم‌نامه به نتيجه‌اي درخور تلاش و توان حرفه‌اي و فني و اجرايي او نرسيده‌اند. پس كيفيت ويژه اين سكانس‌هاي برگزيده و ماندگار را نمي‌شود محصول نوشته‌اي خوب و درست و هنرمندانه دانست كه در مرحله اجرا به محصولي قابل قبول تبديل شده‌اند. در شرايط مساويِ امكانات و بودجه و با وجود شناخت و مشاهدات مشابه ديگران و به‌رغم فيلم‌نامه‌هايي كه گاهي در قياس با ساير همكارانش پاشنه آشيل كارهاي ملاقلي‌پور بودند، به‌ناچار بايد دنبال دليل ديگري بگرديم. اين دليل به گمانم همان چيزي است كه در بخش ديگري از اين نوشته به آن اشاره كردم: تفاوت ميان «مرثيه» و «حماسه». نكته‌اي مهم و كليدي كه بهتر از هر چيز ديگري به كار اين نوشته و تحليل اين بخش از آثار ملاقلي‌پور مي‌آيد، به شرطي كه در اين ميان به يك استثناي عجيب را ناديده بگيريم و كنار بگذاريم؛ اپيزود دوم نسل سوخته (با اجراي عالي آتيلا پسياني و نيكي كريمي) كه هنوز فكر مي‌كنم بهترين و هنرمندانه‌ترين محصول سينمايي كارگردانش است و دلايل پيچيده‌ي به بار نشستن تجربه‌اي تا اين حد متفاوت و انتزاعي در قياس با ساير فيلم‌هاي او، نوشته‌اي جداگانه و توصيف و بررسي ويژه‌اي مي‌خواهد كه در قالب و حوصله اين نوشته نمي‌گنجد و اصلاً در ميان آثار متنوع فيلم‌ساز هم جايي دور و جدا از بقيه قرار مي‌گيرد. با اين توضيح، مي‌توانيم بار ديگر به موضوع اصلي اين نوشته و شرح و بسط آن با توجه به فيلم‌هاي ملاقلي‌پور برگرديم:
    تقريباً تمامي لحظه‌ها و صحنه‌هاي موثر و به يادماندني لابه‌لاي فيلم‌هاي ملاقلي‌پور، جاهايي شكل مي‌گيرد و به بار مي‌نشيند كه از شكست، گرفتاري، مرگ و نابودي مي‌گويد. همه سكانس‌هايي كه شخصيت‌هاي فيلم‌هاي جنگي‌اش را در موقعيت‌هاي گريزناپذيري قرار مي‌داد كه سرنوشت محتوم‌شان چيزي جز مرگي تلخ و دردناك نبود. فيلم‌هاي جنگي يا موقعيت‌هاي جنگي فيلم‌هاي شهري او جز استثناهاي ناموفقي مثل افق، روايت وضعيت‌هاي خطير و شخصيت‌هاي محاصره‌شده و نبردهاي نابرابر بوده است. چيزي كه حاصلش در نهايت تصويري پيچيده از ايثار يا الزام به آن بود و ملاقلي‌پور در ترسيم اين جور فضاها و قراردادن شخصيت‌هاي فيلم‌هايش در بحران‌هايي اين‌چنيني جسارت و توانايي قابل توجهي داشت. بهترين فيلمش و يكي از معدود فيلم‌هاي ماندگار سينماي جنگ ايران – سفر به چزابه – تماماً صَرف نمايش چنين وضعيت و شرايطي شده است. سكانس‌هاي جنگي هيوا ( كه بعد از سفر به چزابه، بهترين دستاورد سينمايي ملاقلي‌پور است)، حكايت ديگري از محاصره و سرانجام نابودي گروهي از رزمندگان پس از مقاومتي دشوار و بي‌سرانجام است. ملاقلي پور چند جايي كه اين تلخي و سياهي را در دل موقعيت‌هاي جنگي اجرا ‌كرده، حاصلش تماشايي و موثر از كار در آمده و اين تماشايي‌بودن و تاثير حتي در فيلم‌هاي مغشوش و درنيامده‌اي مانند قارچ سمي و مزرعه پدري هم غير قابل انكار است. دو فيلمي كه آشكارا با توجه به اقبال سفر به چزابه و ظاهراً براساس همان الگو ساخته شد، اما از آن‌جا كه ملاقلي پور فيلم‌سازي غريزي بود، تلاش خودآگاهانه‌اش براي تكرار الگويي حسي و دروني و جوششي طبعاً نمي‌توانست نتيجه‌اي بهتر از اين به همراه داشته باشد.
    اگر براساس اين پيش‌فرض جلو برويم كه «مرثيه شكست»، حيطه جولان و عرض اندام ملاقلي‌پور در مقام كارگردان بود، آن وقت دلايل ناكامي يا موقيت فيلم‌هاي شهري و غير جنگي او را هم از همين دريچه مي‌شود ارزيابي كرد. به اين ترتيب، گونه كمدي بايد دورترين نقطه براي موفقيت فيلمي ساخته رسول ملاقلي‌پور باشد و كمكم كن هم براساس همين فرضيه و به اذعان همگان، ضعيف‌ترين و نامربوط‌‌ترين فيلم كارنامه سينمايي اوست. وقتي مي‌شنويم كه او در زندگي عادي و روابط خصوصي بسيار شوخ و بذله‌گو و طناز بوده، حيرت‌مان از يادآوري صحنه‌هاي مختلف تنها كمدي كارنامه‌اش بيش‌تر خواهد شد. تناقض ديگري هم در اين تحليل وجود دارد كه به شخصيت پيچيده و خاص فيلم‌ساز مربوط مي‌شود و بار ديگر براي چندمين بار اين نكته كليدي را نشان مي‌دهد كه محصولات هنري و سينمايي ارتباط چنداني به حال و روز و شخصيت فردي سازنده و خالقش ندارد و اين تناقض‌ها هم درست در اين موارد شكل مي‌گيرد و به چشم مي‌آيد؛ اين‌كه ملاقلي‌پور به گواهي و گفته اغلب آن‌ها كه با او همكاري يا مراودتي داشته‌اند، برخلاف ظاهر و رفتار و گفتارش، شخصيتي ذاتاً احساساتي و خوش‌قلب و مهربان بوده، اما فيلم‌هايش بي‌شك تا مدت‌ها در صدر فهرست خشن‌ترين آثار سينماي ايران خواهد ماند. حتي زماني كه او پس از سال‌ها به سمت ملودرامي خانوادگي رفت، حاصلش ميم مثل مادر بود كه رگبار موقعيت‌ها و صحنه‌هاي خشن و رنج‌آورش بيننده را بيش از حد بي‌تاب مي‌كرد و آزار مي‌داد. او هر وقت در هر كدام از فيلم‌هايش سراغ ملودرام و موقعيت‌هاي رمانيك رفت، حاصل موفقي نداشت. سه فيلم هيوا، قارچ سمي و مزرعه پدري كه به دليل شباهت‌هاي مضموني و شكل و جنس خاص روايت‌شان مي‌توانند يك سه‌گانه را تشكيل بدهند، هر سه از همين ناحيه ضربه‌اي جبران‌ناپذير خوردند و ناكام ماندند. عشق هيوا به همسر شهيدش در هيوا، رابطه عاطفي رزمنده سابق و دختر امروزي در قارچ سمي و تصوير عاطفي و احساساتي رابطه زن و شوهر در مزرعه پدري هيچ تناسبي با فلاش‌بك‌هاي باشكوه و مثال‌زدني صحنه‌هاي جنگي اين سه فيلم نداشتند، چرا كه ذات او اساساً تلخ‌تر از آن بود كه بتواند رابطه‌اي عاطفي و موقعيتي عاشقانه را به شكلي درست و مقبول اجرا كند. شايد تنها جايي كه ملاقلي‌پور تا حدودي توانست اين موقعيت‌ها را در فيلمي به سرانجام برساند، تصوير عشق ناكام و شكست‌خورده دو جوان در مجنون بود. همين كه براي توصيف رابطه عاطفي اين فيلم هم ناچاريم از صفت‌هاي «ناكامي» و «شكست» استفاده مي‌كنيم، بار ديگر بايد به فرض كلي اين نوشته برگرديم و تكرار كنيم كه فيلم‌هاي ملاقلي‌پور براي «موفقيت»، چاره‌اي جز نمايش «شكست» نداشتند.
    ... و مرگ زودهنگام او در دوران اوج كاري و روز و سال‌هاي پختگي و تجربه، چيزي جز يك شكست محتوم ابدي نيست. شكست تلخي كه اين‌بار نه در قصه و سينما، بلكه در زندگي و واقعيت جلوي راه او قرار گرفت. ملاقلي‌پور هم كه هميشه در فيلم‌هايش نشان داده بود كه چه‌قدر دوست دارد همه را شوكه كند و به حيرت و شگفتي وادارد، اين بار خودش دست به كار شد و عجيب‌ترين صحنه ممكن را ساخت؛ صحنه‌اي كه آن‌قدر عجيب و تاثيرگذار بود كه پايان بيست سال تلاش براي تاثيرگذاري و تصويرسازي از تلخي و شكست و سياهي و سرانجام از مرگ باشد.

    دوشنبه,19 شهریور 1386 - 15:35:39

    اين مطلب را براي يک دوست بفرستيد صفحه مناسب براي چاپگر
    آرشيو

    نظرات

    مهیار
    دوشنبه 19 شهريور 1386 - 16:10
    3
    موافقم مخالفم
     

    از آقای حسنی نسب متشکرم

    خیلی مطلب زیبایی بود

    و

    هنوز معتقدم کمکم کن بهترین فیلم زنده یاد ملاقلی پور

    است

    حالا بگذریم که مرحوم ملاقلی پور این فیلم را برای

    در آوردن خرج سفر به چزابه ساخت

    روحش شاد و یادش گرامی

    bahar
    دوشنبه 19 شهريور 1386 - 17:50
    5
    موافقم مخالفم
     

    mamnoon az shoma aghaye hasani nasab ke inghadr ziba darbareye hasele omre yeki az sinemagaran matlabi neveshtid. midonama hichkas sahnehai az safar be chazabe ya mim mesle madar ro ke hame bahash gerye kardim yadesh nemire.

    rohash shad

    علیرضا
    دوشنبه 19 شهريور 1386 - 18:6
    -10
    موافقم مخالفم
     

    این یادداشت 6 ماه قبل در ماهنامه ی فیلم چاب شده بود.

    آنقدر هم نگویید که میم مثل مادر خشن بود و بیننده را آزار می داد.

    این را مردم تعیین می کنند که اذیت شده اند یا نه. ولی می بینید که این فیلم به ظاهر خشن از نظر شما, توی سینمایی که مردم عاشق طنز هستند, رکورد شاهکاری زد. و این نشون میده که حرف شما آقای حسنی نسب ذره ای اعتبار نداره. شما اگر خودت اذیت شدی این را به حساب همه نگزار. هر کی این فیلم را دیده دیوانه وار با آن ارتباط برقرار کرده و چندین بار اون رو دیده و به شدت هم از آن حمایت می کند. چون مردم این فیلم و موسیقی ماوراییش را و بازیهای جاودانه اش را و گفتن حقایقش را و زیباییش را دوست دارند. و این فیلم برای همه مقدس است.

    در ضمن ملاقلی بور نمی توانست رمانتیک بسازد؟ شما 30 دقیقه اول میم مثل مادر رو ببین. به خصوص قسمتهایی که شوهر سبیده یعنی سهیل هنوز به ایران نیامده. و برای سبیده بیغام گذاشته. فقط شما به حالت صورت سبیده و کلماتی که می گوید دقت کن. تا متوجه بشوی که نقد بسیار ضعیفی کرده ای.

    و کاربران سایت هم به شما و آقای امیر قادری به خاطر این نقدهایتان اعتراض کردند.

    اکثریت منتقدان بزرگ و کار کشته ی ایران به این فیلم از 4 ستاره 2 ستاره و یا5/2 ستاره و یا 3 ستاره و یا 5/1 ستاره داده اند. ولی شما دایره داده ای و آقای قادری هم نصف ستاره داده اند. تا مشخص شود مشکل شما با میم مثل مادر چیز دیگری است و یا مشکلتان با رسول ملاقلی بور است. و یا کلا" همین را در چنته ی خود دارید.

    این رو مردم ایران می گویند که: جاودانه ترین و ماندگارترین فیلم ملاقلی بور میم مثل مادر است. و هیچ فیلمی از او این گونه با مخاطب ارتباط برقرار نکرده. و یک فیلم ماندگار است. می دونید چرا؟ چون ماندگاری یک فیلم به آن است که آن فیلم در ذهن مردم ماندگار شود و آن را دوست داشته باشند. و نه منتقدان عزیز. و می بینید که همیشه همین طور بوده. و میم مثل مادر خیلی از فیلمهای مورد علاقه ی شما بهتر است.

    موفق باشید.

    پوپک
    دوشنبه 19 شهريور 1386 - 19:22
    -19
    موافقم مخالفم
     

    خیلی خیلی دلم براتون تنگ شده آقای ملاقلی پور عزیزم! ........... هیچکی نمی تونه جای شما رو بگیره! .......... سینما بدون شما یعنی فقط یک نما از فیلم پناهنده که بچه های "داغدار لاله های صحرایی" برای مرگ زود هنگام شما سینه می زنند! .......... دلم براتون خیلی تنگ شده! ............ خیلی! .............

    SETAREH
    دوشنبه 19 شهريور 1386 - 20:23
    -9
    موافقم مخالفم
     

    KHEYLI ZIBA BOOD AGHAYE HASANI NASAB,RASTESH MA NASLE 3VOMIHA SHENAKHT DAGHIGHI AZ ZAMANE JANG NADARIM HAR ANCHE KE ALANAM BARAMON ROSHANE ,ON CHIZHAYIST KE AZ BOZOGTARHAMON SHENIDIM YA AZ TARIGH FILMO SERYAL DIDIM,AGAR SHAHKARAYE MOLAGHOLI POR ,HATAMIKIYA VA....NABOD,HICH VAGHT,HICHVAGHT GHADRE SARZAMINEMONO,SHAHIDAYI KE PAR PAR SHODANO,JANBAZAN RO NEMIDONESTIM.......

    مازیار
    سه‌شنبه 20 شهريور 1386 - 8:40
    15
    موافقم مخالفم
     

    رسول عزیز یادت رو گرامی می دارم

    امیدوارم جایی باشی که مستحق اونی.....

    سام
    سه‌شنبه 20 شهريور 1386 - 9:13
    6
    موافقم مخالفم
     

    سلام..

    گفته بودن و گفته بودی که تنبلی ... ولی نه اینقدر که کار به توهین به خوانندگانتون بکشه!!

    همونایی که بهشون فقط تو نوشته ها و ارائه آمارهاتون افتخار میکنین ولی در عمل مثل همه هستین و توده مردم حالا از هر قشری واستون پشیزی ارزش نداره ...

    نوشته چند ماه قبلتو که مطمئنا بیشتر مراجعین به سایت اونو خوندن بعنوان یه مطلب جدید چاپ کردی که چی؟؟؟

    سارا
    پنجشنبه 22 شهريور 1386 - 3:4
    -5
    موافقم مخالفم
     

    دید خودت را نسبت به فیلم به دید کل مخاطبان تعمیم نده آقای به اصطلاح منتقد. میم مثل مادر را اگر کیمیایی ساخته بود به به و چه چه می کردی.در ضمن این مطلب نچسب را که در مجله فیلم خوانده بودیم .به نظرت خیلی خواندنی بود که آن را اینجا هم درج کردی؟

    اضافه کردن نظر جدید
    :             
    :        
    :  
    :       




    mobile view
    ...اگر از تلفن همراه استفاده می‌کنید


    cinemaema web awards



    Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
    استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
    کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

    مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

     




    close cinemaema.com عکس روز دیالوگ روز تبلیغات