| |
سینمای ما ـ راضيه غنجي: «رضا كيانيان» كه پزشك ميشود، در «خانهاي روي آب»، داوود ميشود، در «روبان قرمز» و روزي فرشته راهبر ميشود، در «يك تكه نان»، وقتي پا در دنياي نويسندگي ميگذارد، كتابي منتشر ميكند به نام و با نام «اين مردم نازنين» و اتفاقاً كتابش پرفروش ميشود، گاهي نقشي كوتاه در فيلمي بلند را ميپذيرد و گاهي در نقشي متفاوت ظاهر ميشود؛ اين يعني او مردي است كه عادت دارد مردم را غافلگير كند و وقتي او را در تيزر تلويزيوني «نيش زنبور» به كارگرداني حميدرضا صلاحمند ميبيني، خيلي نبايد تعجب كني و چند بار جلوي تلويزيون بنيشني و خودت را مطمئن كني كه او «رضا كيانيان» است. آري او خود خودش است؛ بازيگري كه معتقد است بايد در نقشهاي متفاوت ظاهر شد. گفتوگوي كوتاهي با او براي بازي در «نيش زنبور» داشتيم كه ميخوانيد:
■ آقاي كيانيان زماني كه مردم شما را در تيزرهاي تلويزيوني فيلم سينمايي «نيش زنبور» ديدند بسيار متعجب شدند از اينكه شما در يك اثر كمدي آن هم با آن شكل حضور پيدا كرديد. نظرتان در اين باره چيست؟ (ميخندد) ولي من اصلاً تعجب نكردم... بايد بگويم من نقشهاي كمدي در تئاتر و سينما بازي كرده بودم و اين اولين بار نبود كه ايفاگر نقشي كمدي بودم، شايد شكل «نيش زنبور» كمي متفاوت بود، در ضمن نيش زنبور كمدي سخيف و سطحي نبود به همين دليل براي حضور در اين فيلم ترديدي نداشتم. اين را هم بايد بگويم بعضي از بازيگران فقط نقشهاي خاصي را بازي ميكنند اما من تك بعدي شدن را دوست ندارم و برايم نقش كمدي و جدي تفاوتي ندارد. مهم اين است كه يك بازيگر بتواند از عهده نقشي كه قرار است بازي كند به خوبي برآيد.
■ چطور شد كه طرح «نيش زنبور» را نوشتيد؟ من طرحهاي بسياري براي سينما نوشتهام اين هم يكي از طرحهاي من است.
■ نگاه خودتان درباره اين فيلم چيست؟ «نيش زنبور» به دروغ، تقلب و كلاهبرداري با نگاه خاصي ميپردازد، فيلم از ساختار خوبي برخوردار است و تماشاگراني كه با نگاههاي متفاوت به سينما ميآيند راضي از سينما برميگردند و خوشبختانه فروش اين چند روز فيلم هم نشانگر همين نكته است.
■ فيلم ديگري كه از شما اكران شد «صداها» بود. درباره آن هم بگوييد؟ صداها ميتواند يك الگوي خوب در توليدات سينماي ايران باشد به اين دليل كه هم قصه خوبي دارد و هم فيلم كم خرجي است. همه اتفاقها در يك آپارتمان ميافتد و اين يعني توليد ارزان؛ پس ميتوان با هزينه كم هم يك فيلم خوب ساخت.
|