News
  • بخت‌آ‌زمایی قريبيان، عطاران، معادي و مصفا در کارگرداني به كجا مي‌انجامد؟
    چهار فیلم به کارگردانی بازیگران سینمای ایران در راه جشنواره فجر
  •  
  • تلاش اتحاديه تهيه‌كنندگان براي رفع بزرگترین خطر برای سینمای ایران!
    از حضور همزمان بازیگر در چند فیلم جلوگیری مي‌شود؟
  •  
  • واكنش صريح حامد بهداد به حرف‌هاي حسين ياري را هم به فهرست جوابيه‌هايش اضافه كنيد
    شما خود بازیگری را بلد نیستید نه قاعده آن را!/ عشق را خوب می‌شناسم اما نمی‌توانم نقش عاشق را خوب بازی کنم
  •  
  • با فیلم «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» اشتباه نگیرید
    فیلم «زندگی خصوصی» لعیا زنگنه و هانیه توسلی را حسين فرحبخش مي‌سازد!
  •  
  • آیا دردمندي حاتمي‌كيا به معنای آن‌ست که بقیه اهل رفاه و لذت‌اند؟
    اندر احوالات ابراهيم حاتمی‌کیاي این روزها: دايي‌جان ناپلئون؟!
  •  
  • بهرام رادان و بازيگري‌هاي اخيرش، به بهانه شكست تجاري - هنري «راه آبي ابريشم»
    ستاره‌اي كه اصرار به خودكشي دارد!
  •  
  • نگاهي به سريال «شوق پرواز» ساخته يدالله صمدي
    پرنده‌ا‌ی که رفتنی نیست/ بازي شهاب حسيني شرط همسر شهيد بابايي براي ساخت سريال بود؟
  •  
  • گفت‌وگوي مسعود فراستي با سايت اصوالگراي "رجا نيوز" درباره وضعيت سينما و نشر ايران
    برگمان را از هفده سالگي دوست داشتم، هيچكاك بعدها توجه مرا جلب كرد!/ تفاوت حق‌التاليف 13درصد پشت جلد كتاب با دستمزد ميلياردي فلان بازيگر سينما شوخي غم‌انگيزي است
  •  
  • از شايعه تصادف تا ده بار بازبيني «قهوه تلخ» براي مجوز و شكايت از شبكه پي‌ام‌سي؛ مهران مدیری همچنان خبرساز است
    امسال هفتمین بار است كه شایعه تصادف من منتشر مي‌شود!
  •  
  • به بهانه اكران «اسب حيوان نجيبي است» ساخته عبدالرضا کاهانی
    اینا در میاد، ریش می‌شه...!
  •  
  • «جدایی نادر از سیمین» نامزد دریافت جوایز پنج بخش حلقه منتقدان لندن + فیلم برگزیده منتقدان شیکاگو
    اصغر فرهادی داور جشنواره فیلم برلین ۲۰۱۲ شد
  •  
  • سرگذشت دختر جوانی که برای هزینه تحصیلی‌اش به بیراهه کشیده می شود
    «پایان» فیلم تازه عباس کیارستی در ژاپن به زودی به مرحله تدوین می رسد
  •  
  • تورج اصلانی از همکاری با یک پروژه هالیوودی خبر داد
    بازیگر سرشناس هالیوودی مقابل دوربین موبایل آی‌فون ۴ فیلمبردار ایرانی قرار می گیرد
  •  
  • سیروس الوند و ارزیابی نمایش فیلم‌ها در سال ۱۳۹۰
    عاملان اکران چند وقت اخیر باید محاکمه شوند
  •  
  • واکنش کانون کارگردانان به شکایت معاونت سینمایی و دادگاه ۲۱ دی
    می‌خواهند افتخار تعطیلی خانه سینما را به نام خود ثبت کنند
  •  
  • واکنش مسعود ده‌نمکی به شایعه حضورش در سیاست و انتخابات آتی
    انتخابات مجلس که نه، ولی شاید برای ریاست جمهوری کاندیدا شدم!
  •  
  • سایت "سینمای ما" از موفقیت دیگر فیلم اصغر فرهادی در مسیر اسکار خبر می دهد
    «جدایی نادر از سیمین» فیلم اول فهرست ده فیلم انتخابی کاربران سایت معتبر و مرجع IMDB در سال 2011 شد
  •  
  • يادداشت پرويز دوايي براي كتاب «صد سال اعلان و پوستر فيلم در ايران» اثر مسعود مهرابي
    چه راهنمای خوبی برای مرور آن‌چه بر این سینما، از نظر اندیشه و احساس و فهم گذشته است
  •  
  • لزوم توجه به جایگاه مردم در جشنواره فیلم فجر از نگاه سايت "سينماي ما"
    آیا برای تماشاگران عادی سينما هم تهمیدی اندیشیده شده است؟
  •  
  • «جدايي نادر از سيمين» يكي از سه نامزد اسكار فيلم خارجي كه حتما بايد آن را تماشا كرد
    هاليوود ريپورتر سه فيلمي را كه بيشترين شانس را براي اسكار دارند معرفي كرد
  •  














       




    تهیه‌کننده «مرگ کسب و کار من است» از دشواری تولید فیلم و رابطه پدر پسری در سینما می‌گوید
    امیر از كودكي با سينما غريبه نبود/ اگر فیلم درست پخش می‌شود،حداقل هزینه‌های ساختش را درمی‌آورد

    سینمای ما- هما بذرافشان: علی اکبر ثقفی پدر امیر ثقفی و تهیه‌کننده سینماست که در اولین کار بلند سینمایی پسرش در مقام کارگردان، وظیفه دشوار تهی‌کنندگی را بر عهده گرفته و راه را برای ورود امیر ثقفیِ جوان به دنیای حرفه‌ای سینما باز کرده است. او از شرایط تولید دشوار «مرگ کسب و کار من است»، رابطه پدر و پسر و معضلات پخش اثار فرهنگی در سینمای ایران حرف زده است.
    ............................

    با توجه به سابقه حضورتان در سينما وقتي متوجه شديد پسرتان به حرفه پدر تمايل دارد، احساس نگراني نداشتيد؟

    استعداد و سرزمين روح انسان‌ها شبيه معدن است؛ يكي معدن طلاست، يكي نقره، يكي آهن؛. بايد كشف و سپس خوب استخراجش كرد. در مورد امير ثقفي استعدادش را كشف كردم اما انتخاب با خودش بود. هيچ وقت فكر نمي‌كردم امير كارگردان شود. تصميم داشتم او را به طرفي سوق بدهم كه بازيگر بشود و حتي در چند فيلم من بازي كرد.

    در چه فيلم هاي بازي كرد؟

    در هشت سالگي فيلمي به اسم «كيف» بازي كرد و در نه سالگي در فيلم «يحيي». به دليل فيزيك و استعدادي كه داشت، فكر مي كردم بازيگر شود اما فقط در نوجواني به بازيگري روي آورد و چند سالي در اين زمينه كار كرد. در مقطعي هم سراغ ورزش بوكس رفت و و به مسابقات تيم ملي هم رفت. امير به تناوب سر صحنه فيلم‌ها بود ولي گرايشش در زمينه كارگرداني نمود پيدا كرد و بارقه‌هايش را در او مشاهده كردم. در زمينه سينماي دنيا تحقيق هم بسيار مي‌كرد.

    پس اين تخصص فقط از تجربه و حضور سر صحنه نيامده و در پشت آن علاقه و دانش سينمايي هم نهفته است.

    دقيقاً. امير اين دو را با هم داشت. بستر تجربه هميشه برايش فراهم بود . شايد در فيلم‌هاي من دخيل نبود اما ناظر بود. او از كودكي با سينما غريبه نبود.

    با اين كه امير ثقفي سينما را در سر صحنه كارهاي پدر ديده و آموخته، چرا جنس سينمايش با جنس سينماي پدر تفاوت دارد؟

    نگاه امير با من 180 درجه فرق دارد. سينماي مطلوب امير سينماي متفاوتي است، سينماي انديشه و درد است كه من گرايشي به اين فيلم‌ها نداشتم. او به سينماي آندري تاركوفسكي، الكساندر سوكوروف و آكيرا كوروساوا علاقه‌مند است و فيلم‌هايشان را با علاقه مي‌بيند. امير يك استمرار لاك‌پشت‌وار داشت. اين را مي‌گويم نه به خاطر اين كه پسرم است، اما به نظر من امير سينما را از خود سينما آموخت.

    شما در روند نگارش و خلق فيلمنامه «مرگ كسب و كار من است» حضور داشتيد؟ آيا نقشي هم در شكل‌گيري‌اش داشتيد؟

    بده‌بستاني كه با امير داشتم، بيشتر در حوزه توليد بود. شايد به لحاظ ساختار فيلمنامه در كارش دخالتي نداشتم، اما از لحاظ پروداكشن كاملا به من تكيه كرده بود. امیر قبل از «مرگ کسب و كار من است» یک روز به من گفت می‌خواهم یک فیلم ده دقیقه‌ای بسازم، گفت می‌خواهم تجربه کنم. رفتم برایش پروانه گرفتم و یک فیلم تله ساخت به نام «وینستون». روز دوم فیلمبرداری فهمیدم استعداد خوبی برای فیلمسازی دارد. کارگردانی فقط پلان‌گرفتن و صدا – دوربین - حركت و حتی دکوپاژ نیست. کارگردانی فن مدیریت است و امیر استعداد مدیريت را داشت و بلد بود گروه را رهبری کند. او با متریال يك كار بیست دقیقه‌ای یک تله فيلم نود دقیقه‌ای خوب ساخت.

    «مرگ كسب و كار من است» براي بخش خصوصی شديداًٌ نگراني برگشت سرمایه دارد. اگر مرکز گسترش سينماي مستند و تجربی سرمایه‌گذاري نمي‌كرد، علی‌اکبر ثقفی درباره امیر ثقفی و تفکر جوانش آن قدر به اعتقاد رسیده بود که خودش به‌تنهایی پیش‌قدم شود؟

    بله. دولت در ابتدای کار موافقتش را با سرمایه‌گذاری در این فیلم اعلام نکرده بود. دوستان مرکز با تمام لطفی که به من داشتند می‌گفتند امیر ثقفی یک هندوانه در بسته است. امیر را من می‌شناختم. آنها 35 درصد در فیلم سرمایه‌گذاری کردند و گفتند بقیه‌اش وقت ديدن راش‌ها و مرحله راف‌کات فیلم! با دیدن راش‌ها ترغیب شدند در پنجاه درصد از فیلم شریک شوند، ولی اگر به این نتیجه هم نرسیده بودند آن قدر در مورد امیر به اعتقاد رسیده بودم که خودم صد در صد سرمایه‌گذاری می‌کردم.

    با این که «مرگ کسب و کار من است» فیلم تحسین شده منتقدان و برگزيده جشنواره است، چرا در اكران مورد استقبال عمومي قرار نمی‌گیرد؟

    این فیلم یک اتفاق بود. مطمئنم که 99 درصد مردم هنوز نمی‌دانند فیلم اکران شده است. شما در بازار مسگران نمی‌توانی فریاد بزنی، چون صدایتان به جایی نمی‌رسد. با توجه به فیلم‌هایی که در حال اکران است و امکانات تبلیغاتی بسیاری دارند، بعضی از فیلم‌ها مطابق هزینه ساخت‌شان براي تبلیغات خرج می‌کنند. ما با تبلیغات حداقلي و بدون هیچ امکانات و حمایتی فیلم را اکران کردیم. یک اتفاق ناگوار هم از طریق شورای صنفی پيش آمد که به فیلم ضربه زد. نیمه اول سال که فیلم‌ها در گروه اکران می‌شد،‌ ده پانزده سالن ثابت داشتند كه ...

    مي‌خواهيد از قضیه اکران چرخشی فیلم ب‌گویید؟

    بله. ساعت ده صبح كه کسی نمی‌رود فیلم ببیند! فیلم در سالن سينماآزادی در سه سانس روزی یک میلیون تومان فروش دارد. این اتفاق را شورای صنفی نمايش باعث شد. زمانی که پخش با ما قرارداد بست، می‌خواستیم به سفر کره برویم که متوجه شدیم این اتفاق برای اکران فيلم‌مان افتاد. از سفر صرف‌نظر کردیم تا شاید بتوانیم اکران بهتری بگیریم. یا باید فیلم را اکران نمی‌کردم یا جلوي اکرانش را مي‌گرفتم. چون با پخش قرارداد بسته بودیم فیلم اکران شد و هرچه هم فریاد زدیم به گوش دوستان فرو نرفت. شاید در آینده این مشکل آسیب‌شناسی شود، ولی الان نه. البته توقع فروش میلیاردی نداشتم، ولی این فیلم حداقل می‌توانست هزینه‌های ساختش را دربیاورد.

    هزینه ساخت «مرگ کسب و کار من است» چقدر شد؟

    حدود پانصد میلیون تومان! این حداقل انتظار است که فیلمی هزینه خودش را از اكران در بیاورد. این فیلم برای من بیش از ميليارد می ارزد. خیلی فیلم تهیه کردم اما این بهترین فیلم من بود. سود ما فقط در اتفاقات مالی نیست. جهشی که برای امیر پیش آمد، ده پانزده سال دیگر انتظارش را داشتم. او با این فیلم به نقطه محکمی رسیده و در جای محکمی ایستاده است. فیلم در تمام جشنواره های داخلي دیده شد؛ در جشنواره فجر سيمرغ بلورين بهترین کارگردانی فیلم اول را گرفت، در جشن خانه سینما تندیس کارگردانی و در جشنواره پلیس هم جايزه بهترین کارگردانی را دريافت كرد. اتفاق خوب دیگر هم نگاه مثبت منتقدان و اهالی سینما بود. امیر در 23 سالگی فیلمي ساخته كه نوید تولد کارگردانی با آینده درخشان را دارد. این سینمایی است که می‌تواند ذائقه مخاطب را عوض کند. ما در گذشته فیلم‌هایی چون «طبیعت بی‌جان» (سهراب شهيد ثالث) را داشتیم كه درست در زمان فیلم‌های پرفروشی مثل «گنج قارون» و «کج‌کلاه‌ خان» ساخته شد. الان سال‌ها از آن زمان گذشته و شما به عنوان نسل جدید شايد حتی اسم این فیلم‌ها را نشنیدید، اما «طبیعت بی‌جان» محکم سرجايش ایستاده است.

    این سوال را جدا از رابطه پدر و پسری می‌پرسم؛ امیر ثقفی - با تفکر جوان و نگاه متفاوتش به روایت و تصویر - چه چیزی به سینمایی که پدرش می‌شناخت اضافه كرد؟

    من به سینما با حس و عشقم نگاه می‌کردم، اما امیر به من آموخت که سینما یک هنر منطقی است و همین جوری نمی‌شود با حس فیلم بسازی. در طول فیلم همیشه می‌گفتم کاش نوع نگاه و جدی‌بودنش در سینما را داشتم. او باعث شد تا سینما را از زاویه دیگري هم ببینم. من فیلم‌هایی می‌ساختم که در جغرافیای خودم هم مهجور بود، ولی فیلم امیر به جشنواره‌هاي بین المللی راه پیدا کرده و مخاطبان خارجی هم با وجود تفاوت در فرهنگ با فیلم ارتباط برقرار می‌کند.



    به روز شده در : سه‌شنبه 1 آذر 1390 - 13:40

    چاپ این مطلب |ارسال این مطلب | Bookmark and Share

    اخبار مرتبط

    نظرات

    محمد
    پنجشنبه 3 آذر 1390 - 23:52
    1
    موافقم مخالفم
     

    پخش فیلم یه چیزی بود فراتر از افتضاح! یه فیلم خواستیم تو این فصل اکران ببینیم، اون هم پخشش رو این جوری کردن باهاش. خب یهو اکرانش نکنین دیگه.

    اضافه کردن نظر جدید
    :             
    :        
    :  
    :       






    خبرهای سینمای ما را در صندوق پستی خود دریافت کنید.
    پست الکترونيکی (Email):

    mobile view
    ...اگر از تلفن همراه استفاده می‌کنید
    بازديد امروز: 100322
    بازديد ديروز: 332081
    متوسط بازديد هفته گذشته: 371642
    بیشترین بازدید در روز ‌چهارشنبه 27 بهمن 1389 : 983090
    مجموع بازديدها: 329571518



    cinemaema web awards



    Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
    استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
    کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

    مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

     




    close cinemaema.com عکس روز دیالوگ روز تبلیغات