اخبــار فـوری
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات

اسامی 16 فیلم بخش مسابقه سینمای ایران در سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر اعلام شد. برخي از كارگرداناني كه امسال در جشنواره حضور دارند، سال‌ها از اين رويداد فرهنگي دور بوده‌اند...

كارگردانان مهم سينماي ايران امسال در جشنواره حضور دارند
نام‌هاي بزرگ به رونق جشنواره فجر 32 كمك مي‌كند؟
سينماي ما- در ميان 16 فيلم مسابقه ايران كه اعلام شده‌اند نام‌هايي چون حاتمي‌كيا، بني‌اعتماد و درويش حضور دارند كه چندين سال در جشنواره فيلم فجر حضور نداشته‌اند...
سينماي ما- پيش‌بيني مي‌شد كه امسال نام‌هاي بزرگي در جشنواره بين المللي فيلم فجر حضور داشته باشند. البته نام‌هاي بزرگ لزوما تاييدي بر خوب يا بد بودن فيلم‌ها و به تبع آن جشنواره نيست اما يقينا حضور بزرگان سينما به رونق پيدا كردن جشنواره كمك مي‌كند. در ميان 16 فيلم مسابقه ايران كه اعلام شده‌اند نام‌هايي چون حاتمي‌كيا، بني‌اعتماد و درويش حضور دارند كه چندين سال در جشنواره فيلم فجر حضور نداشته‌اند.

ابراهيم حاتمي‌كيا آخرين بار فيلم «گزارش يك جشن» را در سال 1389 در جشنواره داشت. فيلمي كه هنوز هم اكران نشده است. بني‌اعتماد سال 1385 با «خون ‌بازي» در جشنواره فجر شركت كرده بود و از آن زمان تا به حال فيلمي نساخته و سال گذشته هم «قصه‌ها» مجوز نمايش نگرفت. احمدرضا درويش هم نزديك به يك دهه گذشته يعني سال 1383 فيلم «دوئل» را در جشنواره فيلم فجر داشت و مدتي طولاني مشغول پروژه «رستاخيز» بوده كه فيلمي درباره عاشوراست.

در كنار اين اسامي كه بعد از سال‌هاي در جشنواره فيلم فجر حضور پيدا مي‌كنند، حضور مسعود كيميايي با فيلم«متروپل» هم در بخش مسابقه به شور و حال جشنواره اضافه مي‌كند.

«روز رستاخيز» درباره واقعه عاشوراست که با همراهی بکیر (فرزند حر ابن یزید ریاحی) به قیام حسین بن علی و متن حوادث واقعه عاشورا می‌پردازد. این فیلم مقطع زمانی مرگ معاویه تا قیام امام سوم شیعیان را در بر می‌گیرد. از خلاصه داستان «قصه‌ها» تا امروز چيزي منتشر نشده ولي ستارگان زيادي چون گلاب آدينه، محمدرضا شريفي‌نيا، صابر ابر، باران كوثري، محمدرضا فروتن، فاطمه معتمدآريا و مهدي هاشمي در آن بازي مي‌كنند. فيلم «چ» ابراهيم حاتمي‌كيا هم درباره شهيد چمران است كه فريبرز عرب‌نيا نقش اول فيلم يعني شهيد چمران را بازي مي‌كند.

«متروپل» مسعود كيميايي با بازي مهناز افشار، محمدرضا فروتن و پولاد كيميايي داستان زني به نام خاتون است كه درگير يك ماجرا شده و چند نفر در تعقيبش هستند. او به يك سالن بيليارد پناه مي‌برد و قرار است شب را تا صبح در آنجا بگذراند.

«خط ویژه» ساخته مصطفی کیایی، «زندگی جای دیگری است» به كارگرداني منوچهر هادی، «گنجشکک اشی مشی» فيلمي در ژانر كودك كه سه كارگردان، وحید نیکخواه آزاد، مسعود کرامتی و غلامرضا رمضانی به صورت مشترك ساخت اپيزودهاي مختلف آن را برعهده دارند، «مهمان داریم» ساخته محمد مهدی عسگرپور و «همه چیز برای فروش» به كارگرداني امیرحسین ثقفی بقيه فيلم‌هايي هستند كه قرار است در بخش سوداي سيمرغ شركت كنند. در ميان اين آثار «گنجشگك اشي‌مشي» پيش از اين در جشنواره كودك اصفهان به نمايش درآمده بود.

در بخش «نگاه نو» يا همان مسابقه فيلم‌هاي اول هم اسم‌هاي آشنايي داريم: هومن سيدي كه پيش از اين در جشنواره فيلم تحسين‌شده «آفريقا» را داشت، امسال اولين فيلم بلند سينمايي‌اش، «سيزده» را ساخته است. از «ملبورن» نيما جاويدي هم تا امروز خبرهاي زيادي منتشر شده شايد چون پيمان معادي بازيگر و كارگردان ايراني كه با فيلم «جدايي نادر از سيمين» جوايز زيادي كسب كرد به همراه نگار جواهريان در آن ايفاي نقش مي‌كنند.
«ارسال یک آگهی تسلیت» ساخته ابراهیم ابراهیمیان، «انارهای نارس» به كارگرداني مجیدرضا مصطفوی، «با دیگران» ناصر ضمیری و«چند متر مکعب عشق» ساخته جمشید محمودی ديگر فيلم‌هاي بخش نگاه نو هستند.

به گفته روابط عمومي جشنواره، اسامی سایر فیلم‌های منتخب متعاقبا اعلام خواهد شد. معمولا در بخش سوداي سيمرغ 22 فيلم و در بخش نگاه نو 11 فيلم با هم به رقابت مي‌پردازند. ممكن است جشنواره فجر امسال از اين هم پرستاره‌تر شود.
منبع:
به روز شده در تاریخ: شنبه 14 دي 1392,

تمـــــــــاشــــاخــــانـه