![](images/cache/1273277170.jpg)
| |
سینمای ما- كيكاووس زياري: كار فيلمبرداري اين فيلم اجتماعي به مديريت مسعود سلامي رو به پايان است. همزمان با فيلمبرداري، تدوين آن نيز توسط سهراب خسروي انجام ميشود. پرويز پرستويي، جمشيد مشايخي، صابر ابر، فرهاد اصلاني، شاهرخ فروتنيان، عليرضا اوسيوند، مهران احمدي، ابوالفضل شاهكرم، افسانه چهرهآزاد، دريا آشوري و سعيد ابراهيميفر بازيگران «سيزده 59» هستند. اين فيلم را سالور براساس فيلمنامهاي از خودش كارگرداني ميكند.
سازندگان فيلم ترجيح دادهاند خلاصه قصه را در اختيار رسانههاي گروهي قرار ندهند. اما پرويز پرستويي در فيلم در نقش يكي از فرماندهان جنگ به نام سيد جلال بازي ميكند. قصه فيلم روايت خارج شدن وي از حالت اغما، در شرايطي است كه سالها از پايان جنگ گذشته است.
اين فيلمساز جوان درباره حال و هواي كار تازهاش ميگويد: «سه سال قبل طرح اصلي قصه را نوشتم و دو سال و نيم پيش فيلمنامه آن آماده شد. طي اين چند سال، اين فيلمنامه بارها تغيير كرد. در شروع كار وجه كمدي فيلمنامه خيلي زياد بود كه با هر بار بازنويسي از وجه كمدي آن كاسته شد و قصه شكل و رنگي جديتر بهخودش گرفت. زمان ساخت فيلم هم تمام تلاشم اين بود كه با وجود سختيهاي پيش رو، فيلمي بسازم كه در وجوه مختلف هنري و فني يك كار آبرومند و استاندارد باشد.»
سالور با بيان اين كه كم شدن وجه كمدي فيلمنامه، لطمهاي به كليت آن نزده است، اضافه ميكند: «وقتي فيلمنامه را نگاه ميكنم، به نظرم ميرسد كه كاهش بار كمدي آن باعث بهتر شدن قصه شده است. از فيلمنامه فعلي بسيار راضيام، زيرا ميبينم كه قصه، منطق داستاني، غافلگيري و شخصيتهاي آن درستتر شده است. البته فيلمنامه هنوز رگههايي از طنز دارد. ولي با تغييراتي كه در آن اعمال كردم، فيلمنامه به سمت و سويي رفت كه حالا قابل قبولتر و واقعيتر به نظر ميرسد.»
به گفته اين فيلمساز نام فيلم در خودش رمزورازي دارد كه تماشاچي بايد هنگام تماشاي آن متوجه معناي آن شود. او رمزگشايي از نام فيلم را يكي از اتفاقات و كدهاي مهم آن ميداند. در عين حال، سالور بر روي پرشخصيت بودن فيلم و تعدد مكانهاي فيلمبرداري (لوكيشن) تأكيد خاصي ميكند.
اين فيلمساز قبل از اين «ساكنين سرزمين سكوت»، «چند كيلو خرما براي مراسم تدفين» و «ترانه تنهايي تهران» را ساخته و با« سيزده 59 » به سراغ يك مضمون عموميتر و با حضور بازيگران سرشناستر رفته است. او ميگويد: «ساختههاي قبليام همه كارهايي مستقل بودند كه اتفاقهاي خوبي هم براي آنها افتاد. اما اين فيلمها ظرفيت ارتباط با مخاطب عام را نداشتند. سينماي مستقل سينماي مظلومي است؛ با وجود اين، دل بسته آن هستم و دوست دارم در اين فضا كار كنم. ولي در عين حال، بايد فيلمي ساخت كه اگر چه كاملاً در آن نوع سينما قرار نميگيرد، اما ميتواند مخاطب بيشتري داشته باشد.»
سالور خبر از فيلمبرداري يك سكانس جنگي در آخرين روزهاي فيلمبرداري ميدهد، كه قرار است صحنه افتتاحيه «سيزده 59» باشد. به گفته او: «لوكيشن جنگ ما متفاوت با كارهاي مشابه سينمايي است. روي اين نكته تأكيد ميكنم كه براي اين صحنه، جنگ خاصي را مدنظر دارم. قرار است با اين صحنه در ابتداي فيلم، يك غافلگيري براي تماشاچي به وجود بياوريم. اين صحنه كه حدود پنج دقيقه طول ميكشد، بسيار مستندگونه و شبيه لحظههاي واقعي جنگ خواهد بود.»
|