دانلود

سينمای ما - یادداشتی بر فیلم «مینای شهر خاموش» ساخته امیرشهاب رضویان / خیلی دور، خیلی نزدیک

   


download block
برای نمایش ویدئو‌ها به صورت آنلاین روی گزینه play کلیک کنید
Top Site Banner
گزيده‌ «سينماي جهان»
  • جدید‌ترین گفت‌و‌گو با فرانسیس فورد کوپولا درباره جرج لوکاس، فیلم پرهزینه و جاه طلبانهٔ جدیدش و عرضه پنج فیلم خاطره انگیز در یک مجموعه را در «سینمای ما» بخوانید
    به نظرم دنباله سازی هدر دادن وقت و پول است/ می دانستم به خاطر سبک «اینک آخر الزمان» بی‌یار و یاورم
  •  
  • پای صحبت‌های یکی از پنج بازیگر بر‌تر اسیا از نگاه مجله هالیوود ریپر‌تر که در یکی از فیلمهای مهم امسال «کتاب بارقه امید» نقش آفرینی کرد
    آنوپام کر: هرچیزی امکان پذیر است/پیشخدمت هتل با آی فونش از من تست بازیگری گرفت که دیوید. ا. راسل پسندید
  •  
  • در گپی با مجله «هالیوود ریپر‌تر» کارگردان «مالهاند درایو» توضیح می‌دهد
    چرا دیوید لینچ مدتهاست فیلم نمی‌سازد؟
  •  
  • اظهارات صریح کاهانی دربارهٔ وضعیت سینما و اكران «بي‌خود و بي‌جهت»: همه که مثل آقای شورجه زندگی نمی‌کنند
    حوزه هنری و همکارانش در کشته شدن من سهیم هستند/ دیگر داریم به سینمای بدون «آزادی» عادت می‌کنیم!
  •  
  • تازه‌ترین حرف‌های همایون شجریان
    حامد بهداد استعداد زیادی برای خوانندگی دارد
  •  
  • اشاره به نقشش در سریال محرم شبکه دو
    داریوش ارجمند : شخصیتم را لو نمی‌دهم
  •  
  • سکوت فرهاد اصلانی شکسته شد
    نسخه زیرزمینی «خصوصی» دست به دست می‌‌چرخد
  •  
  • علاقه مندان سینما و فوتبال گفت‌و‌گوی جذاب با آهنگساز محبوب ومشهور انیو موریکونه درباره موسیقی و باشگاه محبوب‌اش «آ. اس. رم» را در «سینمای ما» بخوانند:
    همراه با سرجئولئونه به استادیوم می‌رفتیم/کارلوس زاگو را دوست دارم و جیاکومو لوزی را
  •  
  • برای علاقمندان سینمای هند: حرف‌های جالب شاهرخ خان به مناسبت بیست سال حضور در سینمای هند، تولدش و اكران آخرین همکاری‌اش با یاش چوپرای فقید
    زندگی‌ام از تمام فیلم‌های اغراق‌آمیزی که دیده‌ام، عجیب وغریب‌تر بوده است/ اتومبيل و اتاق در هتل مجلل نمي‌خواهم؛ فقط با من مهربان باشيد!
  •  
  • گفت‌وگو با «دنزل واشنگتن» بازیگر سیاه‌پوست هالیوود
    خانواده را فدای سینما نمی‌کنم
  •  
    آرشيو
    Popular News
  • رفتار حرفه ای و شجاعت بازیگر خوب سینمای ما جای تحسین و تقدیر دارد
    عذرخواهی شهاب حسینی از کارگردان «یکی میخواد باهات حرف بزنه»: خسته بودم و حال و روزم به لحاظ عصبی خیلی خوب و رو به راه نبود

  • فریدون جیرانی کارگردان و غلامرضا موسوی تهیه کننده «من مادر هستم» مخالفان و تماشاگران سینما را به دیدن و قضاوت منصفانه فیلم دعوت کردند
    «من مادر هستم» نه درباره خیانت است، نه درباره زنا، نه نمایش فحشاست

  • نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «من مادر هستم» در فرهنگسرای رسانه به جنجال كشيده شد
    در این جلسه کسانی را می بینم که حجاب خود را رعایت نکرده اند و موی آنها تا حدی بیرون است/ «من مادر هستم» یک فیلمفارسی تمام قد است/ فيلم جيراني مهترین اثر سینمای ایران در سبک زندگی شبه‌روشنفکری است/ اين فيلم ملت ایران را گیج و شرابخوار نشان می‌دهد

  • عرب نیا از «چ» رفت
    چه کسی سکانس پایانی فیلم حاتمی کیا را بازی می‌کند؟

  • فریبرز عرب‌نیا بازیگر فیلم «چ» جمعه شب ۲۴ آذر روی خط برنامه «هفت» آمد و در مورد حاشیه‌های حضورش در فیلم ابراهیم حاتمی‌کیا سخن گفت
    روایت های دیگری از دستمزد چند صد میلیونی عرب‌نیا برای بازی در «چ»

  • هنرمندان و کارشناسان، کیفیت نوشته و بازیگری «چشم‌هایی که مال توست» را تحسین کردند
    درخشش بهاره رهنما روی صحنه تالار گوشه نیاوران تا 17 آذر ادامه پیدا می کند

  • یادداشت عبدالرضا کاهانی خطاب به مخاطبان سینمای ایران در "سینمای ما": در اوج استقامت
    حراست از فیلم «بیخود و بی جهت» را که متعلق به خودتان میدانم، به خودتان واگذار میکنم

  • بیست و یک فیلم بر‌تر قرن بیست ویکم از نگاه منتقد مشهور جی. هوبرمن
    «ده» ساخته عباس کیارستمی در میان بیست ویک فیلم بر‌تر قرن حاضر

  • فرزاد جمشیدی ممنوع‌الکار يا اخراج نشده است: مجري برنامه «یاد خدا» هستم!
    مجری جوان با شکایت دختر جوان با دستبند به دادگاه آورده شد

  • جزئيات جديد از دستگيري ۲۸ نفر در ارتباط باشبکه‌های ماهواره‌ای: پخش «حريم سلطان متوقف شد»
    برخي گويندگان رسانه ملي و مجري مشهور‌ در جمع دستگيرشدگان هستند/ فهرست بلند اتهامات دستگيرشدگان اعلام شد

  • توضیح گروه تولید «یک خانواده محترم» در مورد پوستر امام خمینی (ره) در فیلم + اصل پوستر و تصوير خبرگزاري فارس
    خبرگزاري فارس: آتشی که از آرم «الله» جمهوری اسلامی و تمثال حضرت امام(ره) زبانه می‌کشد نشانه‌ چیست؟ / گروه توليد فيلم: اين پوستر اثر استاد علیرضا خالقی توسط آستان قدس رضوی به یادبود 22 بهمن 1358 منتشر شد

  • «من مادر هستم» در لانه جاسوسی نقد شد
    الله‌کرم: جیرانی‌ها قربانی هستند / فراستی: هم‌موضع شدن حزب‌اللهی‌ها و روشنفکران در مورد یک فیلم قضیه‌ای تاریخی است

  • رسانه دولت منتشر كرد: یادداشتي برای آنها که ندیده فیلم انساندوستانه «من مادر هستم» را به قضاوت نشسته‌اند
    ... و بالاخره فریدون جیرانی در سینمای ایران متولد شد

  • اختلافات دامنه‌دار كارگردان و بازيگر «چ» بار ديگر خبرساز شد
    فريبرز عرب‌نيا به دلايل نامعلوم از حضور در سكانس پاياني «چ» خودداري كرد

  • واكنش فريدون جيراني به انتشار فايل تصويري بحث با مخالفان «من مادر هستم» مقابل سينما آفريقا
    انتشار آن گفت‌وگو به‌شدت در حق من و آن دوستان معترض ناجوانمردانه و غير اسلامي بود

  • داستان فيلم le passé: مرد به فرانسه برمی‌گردد و یک تازه‌وارد را در خانه‌ كنار دو بچه‌اش می‌بیند
    فیلمبرداری فیلم جدید اصغر فرهادی در پاریس ادامه دارد

  • «همهٔ ما» باید عذرخواه خانواده شهدا باشیم
    کارگردان «یک خانواده محترم» سکوتش را شکست

  • نخستین عکس از جدید‌ترین فیلم اصغر فرهادی منتشر شد
    فیلمبرداری Le Passe ادامه دارد

  • اجازه ادامه پخش سریال جنجالی این روزهای کشور ترکیه داده شد
    اظهارات وزیر فرهنگ ترکیه درباره «حریم سلطان»: به پخش ادامه خواهد داد

  • برای نخستین بار در «سینمای ما» ببینید
    استاد موج نوی سینمای فرانسه سرصحنه فیلم جدیدش که سه بعدی است!

  • News
  • فرزاد جمشیدی ممنوع‌الکار يا اخراج نشده است: مجري برنامه «یاد خدا» هستم!
    مجری جوان با شکایت دختر جوان با دستبند به دادگاه آورده شد
  •  
  • آخرین اطلاعات درباره فیلم اصغر فرهادی
    «گذشته» همچنان ادامه دارد
  •  
  • ناگفته‌های کوئنتین تارانتینو و لئوناردو دی کاپریو از فیلم جدید جانگوی آزاد شده را در «سینمای ما» بخوانید/فیلم بدون فرش قرمز در شهر لس آنجلس نمایش افتتاحیه خواهد داشت:
    «جانگوی آزاد شده» نسخه طولانی‌تر هم دارد که روزی عرضه می‌کنم/هاروی واینستاین پیشنهاد داد فیلم را دوقسمتی کنیم
  •  
  • رخشان بنی اعتماد و محسن امیر یوسفي جايزه را گرفتند
    جایزه‌ ویژه هیات داوران جشنواره‌ فیلم دوبی به مستند «کهریزک:چهار نگاه» اهدا شد
  •  
  • حاشیه‌های دوبله فارسي سریال «حریم سلطان»: وزارت اطلاعات وارد ماجرا شد
    انجمن گویندگان فیلم اعلام كرد كه دستگیرشدگان هیچ ارتباطی با آنها ندارند
  •  
  • اين هم از اوضاع و احوال فيلم پرفروش و ركوردشكن امسال
    تهیه‌کننده «کلاه قرمزی و بچه ننه» مدعي شد: ۷۰ درصد سینماها به ما بدهکار هستند
  •  
  • آمار و گزارشي از اکران ناکام فیلمهاي مورد حمايت حوزه هنری و رونق گيشه آثار تحريمي
    مردم و علاقمندان سينما از فيلمهاي تحريمي حوزه هنري استقبال كردند/ شكست توليدات حوزه هنري در اكران عمومي
  •  
  • دو بازيگر، دو كارگردان و يك چهره پرداز انتخاب شدند
    جمشید مشایخی و جهانگیر الماسی، پرویز شیخ طادی، مهری شیرازی، و نادر طالب‌زاده در جشنواره فیلم فجر تقدیر می‌شوند
  •  
  • تركيبي از تهيه كننده، كارگردان و مديران دولتي همراه با يك اهل رسانه
    هيات انتخاب آثار بخش مسابقه جشنواره فيلم فجر اعلام شد
  •  
  • جوایز مراسم سالیانه «ستِِِِلایت/ماهواره» اهدا شد
    «کتاب بارقه امید» ساخته دیوید. ا. راسل برنده اصلی است
  •  
  • بهترین فیلم‌های سال ۲۰۱۲ از نگاه منتقد مشهور روزنامه نیویورک تایمز،‌ای. او. اسکات
    فرمت «دیجیتال» سینما را به نابودی می کشاند/«عشق»، «جانگوی آزاد شده» و «این فیلم نیست» ساخته جعفر پناهی و مجتبی میرطهماسب درمیان بر‌ترین فیلم‌های سال
  •  
  • اعتراف استیون اسپیلبرگ به بیماری خوانش پریشی
    سینما راه درمانم بود/ فیلمسازی مرا از احساس گناه، خجالت و سرزنش نجات داد
  •  
  • گزارش اکران و آمار رسمی فروش فیلم‌ها تا 20 آذر در سینماهای پایتخت
    روزهایی که حاشیه و جنجال باعث رونق گیشه است
  •  
  • عناوین فیلم‌های مستند متقاضی شرکت در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر اعلام شد.
    تمام داشته های مستندسازی ایران برای سی و یکمین جشنواره فجر
  •  
  • رییس کانون کارگردانان سینمای ایران خبر داد: کانون ترجیح می‌دهد وارد بحث‌ها و اتهام‌های وارده نشود
    کارگردان‌ها برای بررسی وضعیت سینما جمع شدند
  •  
  • عناوین فیلم‌های ایرانی متقاضی حضور در جشنواره اعلام شد
    تمام داشته های سینمای ایران برای سی و یکمین جشنواره فیلم فجر
  •  
  • فریبرز عرب‌نیا بازیگر فیلم «چ» جمعه شب ۲۴ آذر روی خط برنامه «هفت» آمد و در مورد حاشیه‌های حضورش در فیلم ابراهیم حاتمی‌کیا سخن گفت
    روایت های دیگری از دستمزد چند صد میلیونی عرب‌نیا برای بازی در «چ»
  •  
  • جدید‌ترین گفت‌و‌گو با فرانسیس فورد کوپولا درباره جرج لوکاس، فیلم پرهزینه و جاه طلبانهٔ جدیدش و عرضه پنج فیلم خاطره انگیز در یک مجموعه را در «سینمای ما» بخوانید
    به نظرم دنباله سازی هدر دادن وقت و پول است/ می دانستم به خاطر سبک «اینک آخر الزمان» بی‌یار و یاورم
  •  
  • انجمن منتقدان شیکاگو نامزدهای خود را اعلام کرد
    مرشد پیشتاز است/سرانجام نام لئوناردو دی کاپریو مطرح شد!
  •  
  • پای صحبت‌های یکی از پنج بازیگر بر‌تر اسیا از نگاه مجله هالیوود ریپر‌تر که در یکی از فیلمهای مهم امسال «کتاب بارقه امید» نقش آفرینی کرد
    آنوپام کر: هرچیزی امکان پذیر است/پیشخدمت هتل با آی فونش از من تست بازیگری گرفت که دیوید. ا. راسل پسندید
  •  
    amar
    بازديد امروز: 23463
    بازديد ديروز: 220829
    متوسط بازديد هفته گذشته: 321933
    بیشترین بازدید در روز ‌یکشنبه 23 بهمن 1390 : 1490465
    مجموع بازديدها: 462290613

       
    bottom banner


    asrejomeadv
    tablighat
     
    تبلیغات
     
     
     
     


     

     
    adv
    در صورت علاقه به درج آگهي در پايگاه خبري تحليلي سينماي ما می توانید با شماره تلفن های دفتر سایت تماس بگیرید.
    تلفن: 88535305 (داخلی 109)
           09386503357 
    آدرس: تهران - خيابان شهيد بهشتي (عباس آباد) - نرسیده به خیابان میرزای شیرازی - ساختمان پارسه - واحد 12
    پست الكترونيكي: info@cinemaema.com

    > برای مشاهده تعرفه آگهی‌ها اینجا کلیک کنید
    Nokia

    i news
    سینمای ما- نامزدهای بهترین آثار سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به انتخاب انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران معرفی شدند. به گزارش روابط عمومی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران، این انجمن برای نخستین بار با جمع‌آوری آرای بیش از هشتاد منتقد و نویسنده سینمایی ...
    سينماي ما- هوشنگ گلمكاني: ... فكرش را بكنيد كه اگر سايت «سينماي ما» به عنوان پربيننده‌ترين سايت سينمايي فارسي‌زبان قرار بود به شكل چاپي منتشر شود چه اتفاقي مي‌افتاد. آيا اصلاً امكان‌پذير بود؟ آيا چنين محتوايي در قالبي كاغذي/ چاپي مي‌گنجد؟ آيا اصلاً مي‌توانست در آن قالب به وظيفه‌ي كنوني‌اش عمل كند و چنين ...
    سینمای ما-یاس قانعی: مجله فیلم کامنت در جدید‌ترین شماره خود فهرست پنجاه فیلم بر‌تر سال ۲۰۱۲ را منتشر کرده است. در این فهرست که در نظر سنجی از صد کار‌شناس سینمایی و منتقد اهل امریکای شمالی جمع اوری شده است، فیلم فرانسوی موتورهای مقدس ساخته لئو کاراکاس و محصول کشور فرانسه بهترین فیلم سال انتخاب شده است
    goldiran
      
    Main News
     
    سینمای ما- نامزدهای بهترین آثار سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به انتخاب انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران معرفی شدند. به گزارش روابط عمومی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران، این انجمن برای نخستین بار با جمع‌آوری آرای بیش از هشتاد منتقد و نویسنده سینمایی ...
     
    سینمای ما- مرکز اطلاع رسانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ، صبح امروز از کشف جسد یکی از مجریان صدا و سیما در منزل شخصی‌اش خبر داد. بر اساس گزارش مرکز اطلاع رسانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ بامداد یکشنبه سوم دیماه در پی تماس تلفنی با ...
     
    سينماي ما- هوشنگ گلمكاني: ... فكرش را بكنيد كه اگر سايت «سينماي ما» به عنوان پربيننده‌ترين سايت سينمايي فارسي‌زبان قرار بود به شكل چاپي منتشر شود چه اتفاقي مي‌افتاد. آيا اصلاً امكان‌پذير بود؟ آيا چنين محتوايي در قالبي كاغذي/ چاپي مي‌گنجد؟ آيا اصلاً مي‌توانست در آن قالب به وظيفه‌ي كنوني‌اش عمل كند و چنين ...
     
    سینمای ما-یاس قانعی: مجله فیلم کامنت در جدید‌ترین شماره خود فهرست پنجاه فیلم بر‌تر سال ۲۰۱۲ را منتشر کرده است. در این فهرست که در نظر سنجی از صد کار‌شناس سینمایی و منتقد اهل امریکای شمالی جمع اوری شده است، فیلم فرانسوی موتورهای مقدس ساخته لئو کاراکاس و محصول کشور فرانسه بهترین فیلم سال انتخاب شده است
     
    سینمای ما-مریم کاتبی: تا چند روز دیگر دفتر سینمای سال ۲۰۱۲ بسته می‌شود. ۲۰۱۲سالی به شدت پر وافت وخیز بود. تولید فیلمی با موضوع هتک حرمت به ساخت پیامبر اسلام در امریکا خشم مسلمانان جهان را برانگیخت و در...
     
    سینمای ما-یاس قانعی: منتقد مشهور و برنده جایزه پولیتزر «راجر ایبرت» که در روزنامه شیکاگو سان تایمز مطلب می‌نویسد، چندی پیش در بیمارستان به دلیل شکستگی بخشی از استخوان ران بستری بود. او که فعلا فیزیوتراپی می‌شود مشکلات تندرستی متعددی پیدا کرده است از جمله ناتوانی در راه رفتن.
     
    سینمای ما-آرین سعیدی: هالیوود ریپر‌تر فهرست نه فیلم غیرانگلیسی زبان را اعلام کرد که اعضای آکادمی علوم وهنر سینمایی از میان آن‌ها پنج نامزد نهایی دریافت  اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان را به زودی اعلام خواهند کرد. در این فهرست از قاره اسیا نمایندهٔ وجود ندارد...
     
    سینمای ما-مهناز اسماعیلی: دیروز سه سناتور آمریکا از جمله نامزد سابق ریاست جمهوری جان مکین در نامه‌ای به کمپانی سونی پیکچرز بی‌دقتی این فیلم را سرزنش و نارضایتی خود از «سی دقیقه بامداد» ساخته کا‌ترین بیگلو با موضوع کشتن بن لادن را ابراز کرده‌اند.
     
    سينماي ما- «این یک رویاست...» اولین فیلم بلند سينمايي محمود غفاری در بخش مسابقه بيست‌وهفتمین دوره جشنواره فرايبورگ سوئيس انتخاب شد. اين فيلم را از ميان سي فيلم ايراني براي بخش مسابقه اصلي اين جشنواره برگزيدند. «اين يك روياست ...» ماه گذشته در جشنواره سه قاره نانت فرانسه در بخش مسابقه ...
     
    سینمای ما-یاس قانعی: سال ۲۰۱۲ رو به پایان است. سینمای امسال شاهد موفقیت «بتمن»، «جیمز باند» و...... بود. حالا وقتش رسیده به شکست خورده‌ترین فیلمهای سال نگاهی بیاندازیم که در سالن‌های سینمای تقریبا خالی از تماشاگر به نمایش عمومی درآمدند. با توجه به حساب و کتاب‌های هالیوود خیلی دشوار است که دقیقا اعلام کنیم هر کدام از این فیلم‌ها چه مبلغ ضرر وزیان کرده‌اند.
     
    سینمای ما - بازیگر و کارگردان آمریکایی برای کارگردانی درام «نشکسته» با یونیورسال پیکچرز و والدن مدیا مذاکره می‌کند.این فیلم با اقتباس از کتاب «نشکسته» («Unbroken») نوشته لورا هیلنبرند («سیبیسکت: یک افسانه آمریکایی») که سال ۲۰۱۰ منتشر شد، ساخته می‌شود.
     
    سینمای ما - تندیس تناولی:شبکه نمایش خانگی ثابت کرده راه حلی ایده‌آل برای فیلمسازانی است که به دنبال گزینه‌ای بین تلویزیون و سینما هستند. در شرایطی که شبکه‌های دولتی تلویزیونی با مشکل و سینما با تورم ناشی از
     
    سينماي ما- فریبرز عرب‌نیا در واکنش به برخی اظهارات اخیر درباره خودش و فیلم سینمایی چمران، طرف مقابل را دعوت کرد که در حضور مردم و در راستای روشن کردن اذهان عمومی با یکدیگر سخن بگویند. بازیگر نقش شهید چمران در فیلم جدید ابراهیم حاتمی‌کیا در واکنش به برخی اظهارات ...
     
    سينماي ما- در حالي كه دادستان عمومی و انقلاب تهران هفته گذشته از دستگيري 28 نفر از مرتبطين با شبكه‌هاي ضد انقلاب توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) خبر داده بود، اطلاعات جديدي از هويت دستگير شدگان به دست آمده كه مشخص مي‌كند تعدادي از ...
     
    سينماي ما- حسن نجاریان‌ قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی درباره ساخت «آشغال‌های دوست‌داشتنی» با بستر فتنه 88 گفت: قبلا هم گفتم فیلمنامه «آشغال‌های دوست داشتنی» مطالعه شده و روی این فیلمنامه در بنیاد فارابی کار شده و صحبت‌های زیادی درباره ...
     
    سينماي ما- اکران «من همسرش هستم»، «من مادر هستم» و «بی‌خود و بی‌جهت»‌ موجب تزریق شوری دوباره به پیکر سینمای ایران شده؛ شوری که سالن‌های سینمای شما‌ به خواست خود شما‌ از آن محروم مانده‌اند. گفت‌وگوهای متعددی که پیرامون اکران این سه فیلم در سطح جامعه درگرفته‌اند، بار دیگر نشان داده‌اند که ...
     
    سينماي ما- در پنجاه و پنجمین دوره جشنواره فیلم آسیا-اقیانوسیه، جایزه بهترین فیلمنامه به فیلم سینمایی «آلزایمر» ساخته احمدرضا معتمدی اهداء شد. احمدرضا معتمدی نویسنده فیلمنامه «آلزایمر» با چهار نامزد دیگر دریافت این جایزه ...
     
    سينماي ما- اندیشه فولاد وند به شیطنت رسانه‌ای در دانشنامه ویکی‌پدیا به خاطر درج خبر ازدواج او با محسن تنابنده اعتراض كرد. در اين سايت محسن تنابنده به عنوان همسر فولادوند معرفي شده است. وي در اين‌باره گفت: ...
     
    سينماي ما- احسان علیخانی مجری پرطرفداری که با برنامه «ماه عسل» به چهره تلویزیون بدل شد، امسال به گونه ای نامنصفانه از اجرای این برنامه کنار گذاشته شد، این روزها دوران پردغدغه‌ای را می‌گذراند چراکه انتشار خبری مبنی بر اینکه او مجری ویژه برنامه «شب یلدا»ی تلویزیون ...
     
    سينماي ما- منوچهر هادی کارگردان فیلم «یکی می خواد باهات حرف بزنه» در گفت‌وگو‌ نشریه صنعت سینما درباره مراحل انتخاب بازيگر زن اول فيلمش نكات جالبی گفته است‌. هادی گفت:خیلی خوشحالم که با برخی از دوستان همکاری نکردم . مثلا خانم هدیه تهرانی که ...
    toptitle
                از سال 1384
    TopFilm
    کارگردان : روح‌الله حجازی
    (امتیاز 83,0/100 - 63 رأي)
    کارگردان : عبدالرضا كاهاني
    (امتیاز 87,8/100 - 105 رأي)
    کارگردان : فريدون جيراني
    (امتیاز 86,6/100 - 156 رأي)
    کارگردان : مانلی شجاعی‌فرد
    (امتیاز 87,6/100 - 92 رأي)
    کارگردان : منوچهر هادی
    (امتیاز 71,3/100 - 103 رأي)
    کارگردان : نگار آذربایجانی
    (امتیاز 85,1/100 - 83 رأي)
    VIDEO BANNER

    bank
    جهت مشاهده تيزر ها به صورت آنلاين نياز به برنامه Flash Player 9 داريد --- Download Flash Player 9 ---
    بخش بانك تيزر سايت مناسب كاربراني است كه از اينترنت پر سرعت استفاده مي كنند

    یادداشتی بر فیلم «مینای شهر خاموش» ساخته امیرشهاب رضویان
    خیلی دور، خیلی نزدیک
    خیلی دور، خیلی نزدیک


    سینمای ما - امیررضا نوری‌پرتو: غم غربت، حس نوستالژيك به وطن و خاطرات خوش دوران گذشته از آن دسته موضوع هايي به شمار می رود که همواره دغدغه بسياري از هنرمندان ايراني بوده و هست. سينماگران ايراني نيز بارها و بارها اين تم را دستمايه كارهاي خود قرار داده اند و تلاش كرده اند كه حال و هوايی بومي و ملي را در آثارشان جاري كنند و از اين راه همدلي تماشاگران وطني را در هر كجاي اين دنياي پهناور جلب کنند. فيلم ميناي شهر خاموش كه در جشنواره بيست و پنجم فجر به نمايش در آمد و نظر نسبتا مساعد منتقدان و تماشاگران پيگير سينما را به دنبال داشت، اين روزها بر پرده سينماهاي كشور است. امير شهاب رضويان كه كارنامه جمع و جور فيلم سازي اش ( دو فيلم سفر مردان خاكستري و تهران ساعت هفت صبح) گوياي دغدغه هاي به ظاهر مستقل فرهنگي و اجتماعي اوست، در ميناي شهر خاموش موضوع بازگشت به ميهن و مرور گذشته حسرت بار آدمي كه ساليان سال در جايي دور از اينجا زندگي كرده، را به عنوان خط روايي اصلي اثر انتخاب كرده و از اين راه بر اين هدف بوده كه حرف هاي انتقادي، فرهنگي، اجتماعي و حتي سياسي اش را در لابلاي تصويرهاي خوش رنگ و لعاب سومين فيلم بلند سينمايي خود بگوید.
    ابتداي فيلم در آلمان مي گذرد. جايي كه دكتر بهمن پارسا (شهباز نوشير)، جراح و متخصص چيره دست قلب و عروق مقيم هامبورگ، پس از سي و سه سال قصد بازگشت به ايران را مي كند. كاراكتر دكتر پارسا، به عمد و شايد هم به طور ناخودآگاه، بسيار سرد و دافعه انگيز است (نوع شخصيت پردازي دكتر و جنس بازي نوشير آدم را به ياد پرسوناي دكتر عالم در فيلم خيلي دورخيلي نزديک مير كريمي مي اندازد) و تماشاگر با گذشت اندك زماني از بازگشت دكتر به ايران حدس مي زند كه قرار است بهمن پارسا در طول مدت سفرش به ايران يك پروسه تغيير و تحول شخصيتي را طي كند. مدت زماني كه پيش از آغاز تيتراژ ابتداي فيلم در آلمان مي گذرد، جز ارائه اطلاعات مختصري از زندگي دكتر كه مي توانست بعدها در طول فيلم به مرور گفته شود (و البته در روند پيشرفت داستان اين داده ها چند بار برای تماشاگر بازگو می شود) هيچ كاركرد ديگري ندارد. نمايش تصويرهايي كارت پستالي از منظره ها و ساختمان های قدیمی شهر هامبورگ و رابطه سرد بهمن با دختر دو رگه اش، سارا، آن هم پس از جدايي از همسرش نقطه خیلی محکمی براي آغاز خط روايي فيلم به حساب نمی آید و رضويان به آساني مي توانست موتور داستان فيلمش را از بازگشت دكتر به ايران به حرکت در آورد. نويسندگان فيلمنامه ميناي شهر خاموش (رضويان، آرمين هوفمان و محمد فرخ منش) در خلق انگيزه اي محكم و درست براي بازگشت بهمن به ايران ناتوان بوده اند. اين كه آدم سرد و نچسبي همچون دكتر به خواست دوست پدرش، آقاي قناتي (عزت الله انتظامي) براي درمان خواهر زاده قناتي، يك مجروح زمان جنگ به نام يزدگردي، پس از سي و سال سرخوردگي و دوري از ايران حاضر به بازگشت مي شود نمي تواند دليلي منطقي و محكم براي عزيمت شخصيت اصلي داستان از آلمان به سمت ايران باشد. تصميم دكتر براي فروش نخلستان هاي پدري اش در شهر بم، آن هم با پافشاري برادرش بيژن و يافتن عشق دوران نوجواني اش می توانست در هر زماني پيش از شروع داستان این فیلم نيز انجام شود و دلیلی باشد برای بازگشت دكتر به زادگاهش. در صورتي كه فيلمنامه هيچ توضيحي براي اين سوال ندارد. حتي جايي از فيلم دكتر در جواب سوال قناتي بيان مي كند خودش هم نمي داند براي چه به ايران آمده است!
    بخش دوم فيلم در تهران مي گذرد. در اين فصل به جز دكتر با دو كاراكتر اصلي ديگر هم سر و كار داريم؛ ابتدا با قناتی آشنا می شویم که مردي اهل ساز و عرفان و در عین حال خوش مشرب است و پيوسته از عشق ورزي به مردم و ميهن مي گويد و ديگري ايرج بهرامي (صابر ابر) است كه نقش راننده در اختيار دكتر و قناتي را بر عهده دارد و نمونه تيپيكالي از نسل جوان سرگردان امروزي به شمار می آید. چيزي كه بيش از همه در اين بخش گل درشت و گاه آزار دهنده از كار در آمده، فلاش بك هاي غير ضروري فيلم از دوران كودكي دكتر و عشق او به مينا آذر بهرام است كه باعث شده ريتم آرام اما نسبتا قابل قبول فيلم در اين قسمت گاه و بي گاه دچار سكته هاي روايي شود. در اين بخش شبه اپيزوديك از فيلم، رضويان بنا به اقتضاي سكانس هايش سعي كرده دغدغه هاي اجتماعي اش را در قالب ديالوگ ها و كنش هاي شخصيت ها به تماشاگر ابراز كند كه البته می توان گفت چندان موفق نبوده و این بازگویی ها كمي نچسب و سطحي و گاه شعاري از كار در آمده اند. به عنوان مثال می توان به حرف های ضدجنگ يزدگردي اشاره کرد. او از آخرين تيري در زمان جنگ تحميلي مي گويد كه به سوي قلب اش شليك شده، آن هم در حالي كه قصد داشته از سنگر بيرون بيايد و هواي صلح را تنفس كند. يا مي توان به مزه پراني ها و کنش های گاه خنده آور ايرج اشاره كرد كه باب سلیقه روز است و بيشتر براي مفرح كردن فضاي آرام و يكنواخت اين بخش از فيلم ترسیم شده و البته هيچ كاركرد دراماتيكي در پيشبرد قصه فيلم ندارد. از طرفي كاراكتر لاله، نامزد بهرام، از آن شخصيت هاي اضافی است كه حتي از كمك به بيشتر شناساندن درونيات شخصيت ايرج به دكتر (و تماشاگر) ناتوان است. رضويان از کانال گلايه ها و غرولندهای لاله در رابطه با كار ايرج (فروش نوشيدني هاي الكلي) قصد دارد كه از بي هدفي و به هدر رفتن نسل جوان انتقاد كند. نقطه پايان بخش فصل حضور قهرمان قصه در تهران تغيير عقيده دكتر پارسا در نرفتن به شهر بم است. شايد اگر از ابتدا دكتر به خاطر يافتن عشق سال هاي دور خود، آن هم با ايجاد يك جرقه درست و در چارچوب يك زمينه چيني دراماتيزه، قصد سفر به ايران را پيدا مي كرد، اكنون با درامي قوي تر روبه رو بوديم. ديدن عكس مينا در ميان آن عكس هاي خانوادگي كه قناتي به دكتر داده، دستاويزي سطحي در ايجاد انگيزه برای قهرمان داستان جهت رفتن به بم است.
    بخش سوم فيلم در جاده و شهر بم مي گذرد. اين قسمت نزديك به نيمي از زمان فيلم را به خود اختصاص داده است. سكانس هايي كه در جاده بين راه مي گذرد مطابق الگوي آثار ژانر جاده اي لحني اپيزوديك دارد و مي توانست كم و زياد شود (فيلم در اين بخش نسبت به نسخه نمايش داده شده در جشنواره اندكي كوتاه شده و به ريتم قابل قبولي تر دست پيدا كرده است). در اين قسمت حرف هاي بودار و سياسي بيژن در گفتگوي تلفني با بهمن بيشتر مناسب اظهارنظرهای ستون هاي سياسي روزنامه هاست و در خط روايي اصلی كاركردي ندارد. از طرفی بهمن در صحبت با برادرش هم آن قدر سرد و منفعل است كه به توصيه هاي او مبني بر گرفتن سند نخلستان ها از قناتي نه گوش می دهد و نه واکنشی نشان می دهد. سكانس ايست بازرسي مي توانست به ریتم تخت و راكد فیلم اندكي حس و حال ببخشد و تماشاگر را برای دقایقی در تعلیق فرو ببرد. اما رضويان آشكارا از رفتن به سوي مولفه هاي سينماي داستاني پرهيز كرده و از کنار اين سكانس با دليل تراشي غیرقابل باور دکتر با بی تفاوتی می گذرد. با این حال این بخش از لحاظ جنس کارگردانی رضویان در اجرای خوب دکوپاژها و میزانسن ها در اوج خود قرار دارد. هر چند که نوع ميزانسن هاي فصل جاده در جاهايي يادآور فصل هاي جاده در فيلم خيلي دور خيلي نزديك است.
    رسيدن كاراكترها به شهر بم پاياني است بر داستان آرام و كم افت و خيز فيلم. از اين جا به بعد شخصيت ها به حال خود رها می شوند و در این میان تماشاگر نمی داند تکلیفش با آدم های قصه چیست. در اين بخش تنها يك سري خاطرات پراكنده از گذشته سه کاراکتر اصلي روايت مي شود که کارکرد چندانی هم در زمان حال ندارند. این که گذشته ایرج چه بوده و چرا ترک تحصیل کرده و یا قناتی در یک ماجرای عشقی در جوانی به آسانی عشق اش را از دست داده (به راستی اگر آن ماجرا دستمایه فیلم شد اکنون با یک درام جاندار و قوی روبه رو بودیم) و یا این که دکتر به دلیل جدایی از عشق دوران نوجوانی اش هنوز هم از پدر متنفر است و نمی خواهد حتی بر سر مزار او یک فاتحه خشک و خالی بخواند، هیچ یک دستمایه خوبی برای ادامه درام اثر نیستند. در حقیقت در نیمه دوم فیلم به جز آخرين تلاش هاي دكتر پارسا براي يافتن مينا پيرنگ داستاني ديگري را دنبال نمي كنيم. در مورد شخصيت جبلي (مهران رجبي)، دوست دوران نوجواني دکتر، نیز باید گفت رضویان این کاراکتر را تنها به جهت بازگویی گوشه هایی پنهان اما تقریبا غیر مفید از سرنوشت مینا، در دوره زمانی پس از جدایی از بهمن، وارد داستان کرده و معلوم نمی شود که این پرسونا (که مهران رجبی مثل همیشه آن را روان و جذاب بازی کرده) چرا تا این اندازه بر سر فروش نخلستان ها به دكتر اصرار می کند. در این قسمت از فیلم نیز شاهد سکانس هایی اضافی و قابل حذف هستیم. رضویان دوربین خود را به قبرستان بم برده و در حدود چند دقیقه از عکس های حک شده بر روی سنگ قبر کشته شدگان زلزله دلخراش بم فیلم گرفته و روی آن هم افکت های صوتی گذاشته است. یا در جایی دیگر باید برای لحظه هایی طولانی به تماشای پرسه های بی هدف قناتی و بهمن در ارگ تخریب شده بم، خرابه های شهر و قسمت های بازسازی شده آن و چاههای قنات بنشینیم، بی آن که معلوم شود قرار است این تصاویر همدلی برانگیز چه نقشی بر حرکت کند موتور قصه داشته باشد؟ شاید دراین بین تنها سکانسی که منطق حضورش پذیرفتنی است و این پتانسيل را دارد که نظر بیننده را به خود جلب کند، همان بخش رودررویی دکتر پارسا با آن سنگ تراش قبرستان است که طنز جاری در این سکانس تلخی حقیقت انسانی پنهان در آن را اندکی تعدیل کرده و در عین حال کمک حال پیشرفت قصه است. با ورود کاراکترها به بم، ایرج آرام آرام به حاشیه می رود و معلوم نیست او در بین شخصیت هایی که هیچ شباهتی با او ندارند قرار است چه کاری انجام دهد. با وجود این که صابر ابر از پس اجرای نقش ایرج به خوبی برآمده، اما اگر باز هم بخواهیم به دنبال منطقی قوی برای چرایی حضور او در کنار دو قهرمان داستان باشیم، بدون شک با علامت سوالی بزرگ روبه رو خواهیم شد. ایرج از ابتدا تا به پایان از حد تیپ یک راننده بذله گو فراتر نمی رود و همراهی او با قناتی و دکتر تا شهر بم هیچ تغییری در شخصیت اش پدید نمی آورد.
    رازگشایی پایانی فیلم قرار است برگ برنده رضویان برای قدردانی از تماشاگری باشد که به فیلم های داستانی خو گرفته و حال حاضر شده به تماشای اثری بنشیند که چندان در قید و بند رعایت قاعده های کلاسیک نیست. با این وجود چون آن راز ابعاد چندان گسترده ای ندارد، با اطلاعاتی که قناتی در طول داستان می دهد، زودتر از موعد برای بیننده فاش می شود و در پایان دیگر نمی تواند نقش یک غافلگیری تکان دهنده را بازی کند. سکانسی در ابتدای فیلم است که دکتر به مغازه ساز فروشی قناتی می رود و در آن جا قناتی به بهمن می گوید که در مراسم ازدواج پدر و مادر دکتر ساز نواخته است. در جایی دیگر از فیلم زمانی که قناتی داستان خود و فرمانده دوران خدمتش را برای دکتر تعریف می کند، با نشانه هایی که قناتی می دهد می توان حدس زد که آن فرمانده همان پدر مستبد دکتر بوده که عشق دوران جوانی قناتی را به چنگ آورده است و قناتی به خاطر سوگندی که یاد کرده مجبور شده در مراسم ازدواج معشوق با فرمانده اش شرکت کند و ساز بزند. با این پيش زمینه ذهنی و نیز نبود یک منحنی روایی استخواندار در طول مدت زمان فیلم، آشکار شدن این حقیقت (که دستمایه بالقوه قدرتمند و جذابی است) در پایان داستان نمی تواند سرانجامی شکوهمند و به یاد ماندنی برای مرثیه امیرشهاب رضویان باشد. از سویی دیگر موضوع نرسیدن بهمن و مینا به یکدیگر با آن که در نگاه اول بر خلاف کلیشه های تثبیت شده در ذهن مخاطب عام عمل کرده، اما در دیدی موشکافانه می توان ادعا کرد نچسب و تحمیلی از کار در آمده است. شاید اگر مینا در همان زلزله کشته می شد و یا خبر مرگ او به گوش بهمن می رسید، داستان از حالت تک بعدی خود خارج می شد و حال و هوایی تراژیک به خود می گرفت و تلخی هایی را که مدنظر کارگردان بود به کام بیننده می چشاند و او را پس از تماشای فیلم به حال خود رها نمی کرد. اما پس از پشت سر گذاشتن این مراحل (که قرار است طی طریقی معنوی برای دکتر باشد) زمانی که مشخص می شود مینا به دلیلی نامعلوم و پس از سال ها اقامت در بم (او حتی پس از مرگ همسر و فرزندانش در زلزله چند سالی را در زادگاهش و روستاهای اطراف آن زندگی کرده) راهی آلمان شده، اين قضيه بیشتر از آن که شکلی منطقی داشته باشد حالتی تصنعی و تحمیلی دارد.
    با تمام این تفسیرها و تعبیرها دقت و اشتیاق امیر شهاب رضویان برای شسته و رفته از کار در آمدن پلان های فیلمش و رساندن سطح کیفی فرم و اجرای سکانس ها به حداقل استانداردهای سینمای جهان و نیز تلاش او برای دستیابی به زبانی سینمایی، ساده و همه فهم، در این آشفته بازار یکه تازی فیلم های پر اشتباه و شلخته سینمای بدنه، جای تقدیر و امیدواری دارد. مینای شهر خاموش از آن دسته فیلم هایی است که بدون توجه به کلیت پر ایراد و گاه ملال آورش، موفق شده در لحظه هایی به تماشاگر بسیار نزدیک شود و همین جاذبه در برخی سکانس هايش باعث شده بیننده ای که معمولا تاب دیدن چنین فیلم هایی را ندارد، بتواند در جاهایی با آن همذات پنداری کند. بدون شک این رابطه در صورتی به رشته ای ناگسستنی تبدیل می شد، که فیلم از لحاظ فیلمنامه و ریتم در برخی ديگر از فصل ها باعث دافعه در تماشاگر نمی شد.
    یكشنبه,24 شهریور 1387 - 10:56:19

    اين مطلب را براي يک دوست بفرستيد صفحه مناسب براي چاپگر
    آرشيو
    اخبار مرتبط:

    نظرات

    در هنگام باركردن آيتمها خطايي رخ داد
    اضافه کردن نظر جدید
    :             
    :        
    :  
    :       




    mobile view
    ...اگر از تلفن همراه استفاده می‌کنید


    cinemaema web awards



    Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
    استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
    کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

    مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

     




    close cinemaema.com عکس روز دیالوگ روز تبلیغات