سينمای ما - حرف‌های جنجالی چیستا یثربی درباره خاطرات‌اش از حضور یا عدم حضور ستاره‌ها در فیلم «دعوت»؛ / چرا گلزار و هدیه تهرانی و رادان و پورسرخ در «دعوت» بازی نکردند؟
جمعه 9 اسفند 1387 - 13:42
• حرف‌هاي كاهاني درباره فيلمي كه قبل از "بيست" ساخت؛ / كاش فيلم‌ام بيش‌تر ديده مي‌شد      • اولين خبرها از فيلم تازه داريوش مهرجويي؛ / استاد در برج ميلاد      • گزارش لحظه به لحظه مراسم اسکار - 20 / «سینمای ما» همزمان با ختم مراسم گزارش می‌دهد: برندگان اسکار روی صحنه چه گفتند؟      • گزارش لحظه به لحظه مراسم اسکار - 18 / گروه پرجمعیت «میلیونر زاغه‌نشین» به روی صحنه رفتند/این هم از جایزه بهترین فیلم قابل‌ پیش‌بینی‌ترین اسکار تاریخ      • گزارش لحظه به لحظه مراسم اسکار - 18 / با وجود تمام احتمال‌ها به نفع میکی رورک؛ جایزه بهترین بازیگر مرد به شان پن رسید      






نظر سنجی

به نظر شما بهترین فیلم بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر کدام بود؟




سينماي جهان
پوسترهای «حرامزاده‌های لعنتی» کوئنتین تارانتینو
دختر از هم گسیخته (یادداشت راسِل اِدواردز – ورایتی- بر فیلم «قطعات تِریسی» ترجمه پیمان جوادی)
گزارش‌های اسکاری (16): بیننده‌های اسکار بیشتر شد، زاغه‌نشین‌های هند میلیونر شدند
ایستوود نخل طلایی افتخاری گرفت/ کلینت تمام نمی‌شود
گزارش‌های اسکاری (15): شب مال هندی‌ها است/ زاغه‌نشین‌ها خوشحالی کردند
گزارش‌های اسکاری (14): رکوردهای اسکار
گزارش‌های اسکاری (13): قضیه عجیب میلیونر زاغه‌نشین/ حواشی اسکار
گزارش‌های اسکاری (12): گزارش شیدا شیرازی از فرش قرمز اسکار
گزارش‌های اسکاری (11): برندگان اسکار این‌طور شادی‌شان را ابراز کردند
گزارش‌های اسکاری (10): اسکاری‌ها چه گفتند + عکس‌ها
گزارش‌های اسکاری (9): این چند اسکار تعلق گرفتند به ... + عکس‌ها
عضوی از مراسم عروسی (یادداشت راجر ابرت بر فیلم «راشِل ازدواج می‌کند» ترجمه پیمان جوادی)


سهم گمشده


  (19 رأي)

کارگردان:
حسن نجفی
-------------------------------------
ايستگاه بهشت


  (38 رأي)

کارگردان:
نادر مقدس
-------------------------------------
مخمصه


  (65 رأي)

کارگردان:
محمدعلی سجادی
-------------------------------------
پاپیتال


  (154 رأي)

کارگردان:
اردشیر شلیله
-------------------------------------
آتش سبز


  (171 رأي)

کارگردان:
محمدرضا اصلانی
-------------------------------------
خواستگار محترم


  (102 رأي)

کارگردان:
داود موثقي
-------------------------------------
دلداده


  (200 رأي)

کارگردان:
قدرت الله صلح میرزایی
-------------------------------------
چار چنگولی


  (153 رأي)

کارگردان:
سعید سهیلی
-------------------------------------
محیا


  (174 رأي)

کارگردان:
اکبر خواجویی
-------------------------------------



حرف‌های جنجالی چیستا یثربی درباره خاطرات‌اش از حضور یا عدم حضور ستاره‌ها در فیلم «دعوت»؛
چرا گلزار و هدیه تهرانی و رادان و پورسرخ در «دعوت» بازی نکردند؟
چرا گلزار و هدیه تهرانی و رادان و پورسرخ در «دعوت» بازی نکردند؟


سینمای ما - چیستا یثربی نویسنده فیلمنامه ومسئول انتخاب بازیگران دعوت گفت وگویی جنجالی با نشریه رویش کرده ودر این گفت وگو حرفهای جالبی درباره حضور بازیگران مختلف در فیلم دعوت زده است .هرام رادانچیستا یثربی درباره حضور بهرام رادان دراین فیلم گفته است :خیلی دلم می خواست بهرام رادان دراین فیلم باشد اما فیلم زنانه بود و برای رادان نقش مناسبی وجودنداشت دو سه بار آمد من گفتم به خاطر آقای رادان اپیزود را طولانی می کنم امانشد و خودش هم نتوانست . داشت می رفت خارج و به من گفت :این اپیزودها همه زنانه است و من نمی توانم بیایم نقش ۵ دقیقه ای بازی کنم.یثربی ادامه داده است :رادان دوست دارد نقشهای چالش برانگیز و متفاوتی بازی کند ودعوت نقشی نداشت که چالش برانگیز باشد.من سه اپیزود را به رادان پیشنهاد دادم و این اولین قانون شکنی من بود حاتمی کیا به من گفته بود به هرکس قصه خودش را بدهم .یثربی درادامه توضیح داده که بهرام رادان در میان مردان بازیگر مورد علاقه او است به گفته یثربی رادان می گفت حرف پول رانزنید اگر نقشی مناسب من باشد حتما بازی می کنمهدیه تهرانییثربی درادامه گفت وگوی خود گفته است من خیلی دوست داشتم بهرام رادان وهدیه تهرانی دراین کار باشند امانشد هدیه تهرانی از فیلمنامه وداستان خوشش آمد ورفتار خانمانه و منطقی داشت اما گفت :شرایط کاری ام طوری است که درگیر کارهای دیگری شده ام ودارم می روم خارج و نمی توانم تمرکز بازیگری داشته باشم اول یکی از نقشها را قبول کرد ولی بعد گفت نمی تواند ورفت .همانطوری که گفتم خانم تهرانی هم گفت می خواهم بروم ایتالیا و کار دارم و...دلیل واقعی را خود خانم تهرانی می داند و خدای خودش .محمد رضا فروتنآقای فروتن خیلی خوشحال شدکه من از آن گروه رفتم ومن نمی دانم چرا.وقتی چیزی به ایشان می گفتم اصلاانگار نه انگار که من وجوددارم می گفت من با کار گردان حرف می زنم.مهناز افشار ومریلا زارعیمهناز افشار ومریلا زارعی دوستان صمیمی من هستند کتایون ریاحی می گفت :چون چیستا هست پذیرفتم وگرنه می خواستم دریک فیلم دیگر باری کنمعلیرضا شجاع نوریشجاع نوری قرار بود که به جای فرهاد قائمیان نقش شوهر بهار یعنی آقا خوش تیپه ای را بازی کند که زن صیغه کرده .پیشنهادهایی دادکه مورد قبول حاتمی کیا قرار نگرفت.گلزارگلزار قرار بود نقش یک مرد۵۰ساله ای را بازی کند باید او را پیر می کردیم وبرای او شکم ولپ می گذاشتیم و عینک ته استکانی .درنهایت ماسه نفر (حاتمی کیا ، من وگلزار )به این نتیجه رسیدیم که این نقش برای او مناسب نیست.ستاره هاآقای پیرهادی اعتقادداشت که این فیلم باید کلکسیون رنگارنگی از بازیگران گیشه باشد و می دانست چون فیلم حاتمی کیاست همه با دستمزد کم می آیند.محمد رضا شریفی نیامحمد رضا شریفی نیا جای احمد مهرانفر آمد تنها کسی که نفهمیدم چرا آمد شریفی نیا بود !سر آقای شریفی نیا من از پروژه آمده بودم بیرون. من فقط تا فیلمبرداری اپیزود فروتن و جوزانی بودم بعد که رفتند کلک چال من از پروژه بیرون آمدم.و اما حاتمی کیاچیستا یثربی در بخشهایی از این مصاحبه می گوید :فاصله من وحاتمی کیا که مثل دوتا شریک بود شد مثل فاصله دوتا کوه!اختلافات ما شروع شد دیدم نمانم بهتر استکتایون ریاحی خیلی ناراحت شد وقتی فهمید من دارم می روم .مهناز افشار می گفت من هم سر کار نمی روم من گفتم بچه ها تااینجا که باید می آمدم که آمدم و بعد ازاین دیگر نیازی نیست و باید کار خوبی از مار درآید.من دراین فیلم رفتارهایی دیدم وبه این نتیجه رسیدم که بهتر است دیگر سر این کار نروم.به خودم گفتم چیستا یثربی احترام خودت را حفظ کن ودیگر نیا!آن موقع وپس از این جریانات افتادم بیمارستان.امکانیان جواد طوسی ،تهمینه میلانی و علیرضا شجاع نوری خیلی کمک کردند که من از جایم بلند شوم.شنیدم رضا کیانیان هم در آژانس شیشه ای خیلی دخالت کرده بود راستی او هم یکی از بازیگران مورد علاقه من بود که نتوانیستیم برای این پروژه جذبش کنیم.من نویسنده خیلی خیلی خوبی بودم که یکدفعه از محیط استیریلیزه وپاستوریزه نویسندگی و تئاتر وارد محیطی با روابط بسیار پیچیده و عجیب و غریب سینما می شوم.آه پورسرخرفتن آقای پور سرخ ازاین پروژه به این برمی گشت که کنار لیلا اوتادی ترکیب خوبی را پدید نمی آوردند پور سرخ خیلی انرژی گذاشت وخیلی تمایل نشان دادکه دراین پروژه باشد و زمانی که ماجبور شدیم بگوییم نه یک درصد هم فکر نمی کردیم که آه پور سرخ اینجور بگیرد وآن اپیزود حذف شود.پور سرخ یکبار دیگراین اتفاق برایش افتاده بود زمانی که دربه رنگ ارغوان به جای او کوروش تهامی انتخاب شد.پور سرخ می گفت :من سر فیلم به رنگ ارغوان آه کشیدم و آن فیلم اکران نشد.

منبع خبر : وبلاگ زهرا نعیمی
دوشنبه,20 آبان 1387 - 17:17:31

اين مطلب را براي يک دوست بفرستيد صفحه مناسب براي چاپگر
آرشيو
اخبار مرتبط:

نظرات

ایلیا
دوشنبه 20 آبان 1387 - 18:12
1
موافقم مخالفم
 

خیلی خیلی جالب و مفید بود

ظاهرا این مدل حسادت و زیر اب زنی در سینما بیشتر از بیرون رواج دارد

در ضمن بازیگران چشم رنگی و خوشگل ملاک نیستند کی این باید حال بشه..

ajab
دوشنبه 20 آبان 1387 - 19:18
-1
موافقم مخالفم
 

shoma goftio ma ham bavar kardim....pas oon hame takhire jenabe hatami kia da molaghat ba hedieh tehrani ke mafhoomi be joz bi ehterami nadare chi bood ?yadetoon rafte?

نوستالوژی
دوشنبه 20 آبان 1387 - 19:19
0
موافقم مخالفم
 

من مصاحبه کاملشو تو مجله رویش خوندم و از جسارت و صداقت خانم یثربی لذت بردم ،همینطور از کار زیبای مجله رویش که اطلاع رسانی درسته.

masoud
دوشنبه 20 آبان 1387 - 21:20
-1
موافقم مخالفم
 

اولا خانم یثربی باید خدا را شکر کنند که حاجی اجازه داد ایشون با گروه همکاری کنند البته نباید منکر زحمات ایشون شد.ثانیا همون بهتر که گلزار بازی نکرد چون بنده اصلا ایشون را بازیگر نمی دونم و......وثالثااگر خانم یثربی میدونند که آقای پور سرخ با بر و بچه های وزارت ارتباط دارند بهتره به مردم بگند ودر ضمن ما نمی دونستیم که آقای پور سرخ انقدر اعتبار پیش خدا دارند که نفرینشون باعث میشه به رنگ ارغوان اکران نشه و اپیزود آقای بازغی وخانم اوتادی حذف بشه.خدا را صد هزار مرتبه شکر که این دو نفر تو فیلم بازی نکردند.

آنیتا
دوشنبه 20 آبان 1387 - 21:20
1
موافقم مخالفم
 

خیلی واضح است که این خانم رسما دیوانه است، چون حتی اگر همه این حرف هایی که زده درست باشد این که این ها را با این ادبیات حق به جانب بیان کرده و انقدر از خودش تعریف کرده آقای حاتمی کیا را به عرش می برد! و خودش را به قعر! خانم نویسنده خیلی خیلی خوب. برگرد برو تئاترتو بنویس بابا جان!

یاس
دوشنبه 20 آبان 1387 - 21:40
1
موافقم مخالفم
 

عجب ماجراهایی داشته این دعوت !

ولی به هر حال خوشحالم که در پایان فیلم خیلی خوبی از اب دراومده

هدایتی
دوشنبه 20 آبان 1387 - 22:1
1
موافقم مخالفم
 

سلام صحبت های خانم یثربی جالب است ادمهای بزرگ احتیاج به تبلیغ ندارند و جالب تر اینکه درباره حاشیه های فیلم دعوت جنجالی ترین حرفها رو ایشون زدنند نظرات بسیار صریح درباره هنر پیشه ها و ... و بعد از گذشت این همه مدت هنوز این حاشیه ها براشون تمام نشده بی تردید ادمهای بزرگ نیاز به تبلیغ ندارند چون ذاتا بزرگ هستند و نیازی به توجیه اشتباهات خودشون ندارند چون اول خودشون خودشون رو نقد می کنند در نتیجه ادمهای واقع بینی هستند و بعد اینکه انقدر بزرگند که حتی در برابر اشتباهاتشون هم بزرگوارانه بر خورد می کنند

سهند
دوشنبه 20 آبان 1387 - 22:38
0
موافقم مخالفم
 

واقعا خانوم چيستا يثربي در اين صحبتها، خيلي براي خودشان نوشابه باز كرده اند!

كليه بازيگران فيلم عاشق ايشون بوده اند و به خاطر ايشون بازي در اين فيلم را قبول كرده اند و وقتي ايشون رفته، بازيگران هم مي خواستند بروند و به اصرار ايشون ماندند و با حاتمي كيا كار كردند! عجب! خوب شد خانوم يثربي خودش گفت كه تازه وارد محيط سينما شده! وگرنه بازيگران براي ايشان جان مي دادند!

خانوم يثربي دعوت هر چي كشيده به خاطر شما بوده. حاتمي كيا عزيز ما هميشه فيلمنامه هايش كمترين گاف ها را داشت. همواره كمترين اشتباهات منطق و دراماتيكي در آنها به چشم مي خورد. ولي با حضور شما فيلمنامه تبديل به آشفته بازار شده و آنقدر گاف دارد، آنقدر بي منطقي دارد كه مخاطب را دلسرد مي كند. حاتمي كياي عزيز ما در فيلم هايش هميشه براي شعور مخاطبينش احترام قائل بود. هيچگاه قضاوت نمي كرد و به نفع چيزي حكم صادر نمي كرد. همواره قضاوت را به مردم مي سپرد و خودش بي طرف بود. ولي با حضور شما در فيلم جديدش، فيلم تبديل به يك دادگاه شده كه بدون اجازه دادن به متهم و وكيل مدافع، به تنهايي حكم صادر مي كند. نمايشنامه هاي فمنيستي اتان به درد خودتان ميخورد. چرا اين تفكرات مزخرف فمنيستي اتان را به فيلم حاتمي كياي عزيز ما وارد كرديد؟ چرا حاتمي كيا گذاشته شما اينگونه حكم صادر كنيد و لحن فيلم را به حد فيلم فمنيستي هاي درجه 2 نزول دهيد؟

حاتمي كياي عزيز ما همواره بهترين انتخاب بازيگران را داشت. ولي با حضور شما، اينبار نصف بازيگران سر جاي خودشان نيستتد. مهناز افشار چه مي گويد؟ فروتن و جفعري جوزاني چه مي خواهند؟ رضا بابك ديگر چه مي خواهد؟

خانوم يثربي حاتمي كياي عزيز چون براي اولين بار در حيطه اي خارج از جنگ فيلم ميساخت، تصميم به كمك گرفتن از يك فرد ديگر را گرفت. ولي يقينا در فيلم هاي تـي اش اين كار را نخواهد كرد. كاش در دعوت هم اين كار را نمي كرد. يقينا حاصل كار، بدتر از چيزي كه الان پيش روست نمي شد!

خانوم يثربي مقصر اصلي ضعف در دعوت شما هستيد. بهتر است بيش از اين براي خودتان نوشابه باز نكنيد!

asheghhhhh
سه‌شنبه 21 آبان 1387 - 4:10
-1
موافقم مخالفم
 

golzar haghesh nist ke to filmay mozakhraf bazi koneh

golzar behtarineeeeeeeeeeeeeee

یک جوان بیکار تهرانی
سه‌شنبه 21 آبان 1387 - 4:36
1
موافقم مخالفم
 

خانم یثربی حیف شما و خیلی از منتقدان و نویسندگان و هنرمندان واقعی که تو این بازار مکاره‌ی سینمای کوتله‌ها ، مجبورید گاهی اوقات به خاطر ارائه اثرتان و زمانی هم به جهت غم نان ، این مانکن‌های خوش‌سیمای سینمایی را که حالا برای ما ژست روشنفکری و نویسندگی و داستان نویسی هم گرفته‌اند تحمل کنید .

" ابرهیم حاتمی کیا " هم که به مسعود کیمیایی پیوسته و از دست رفته .

روزگاری " ابرهیم حاتمی کیا " به تأسی از مرادش می‌گفت : " باید فرزند زمانه خویش بود . " نتیجه‌اش این می‌شود که مسعود کیمیایی در دهه 50 گیر کند ، و خود آقای حاتمی کیا در دهه 70 شمسی ، تا موقعی که در آن دهه‌ها زندگی می‌کردیم و نفس می‌کشیدیم آثارشان قابل اعتنا و گاهی بی‌نظیر بود اما حیف که زمان می‌گذرد.

فلینــی " جاده " را برای دهه 50 میلادی نساخت ،،

کوروساوا " آشــوب " را برای قرن بیستم نساخت ،،

و شاید تارکفسکی " سولاریس " را فقط برای هزاره ما نساخته باشد ،،

این است راز ماندگاری ،، آقای حاتمی‌کیا که خیال می‌کنی مشکل ملت مسخ شده‌ی ما سقط جنین است .....

بيتا
سه‌شنبه 21 آبان 1387 - 8:21
0
موافقم مخالفم
 

از اين كه پورسرخ تو دعوت نبود خيلي خيلي خوشحالم

س.ک
سه‌شنبه 21 آبان 1387 - 8:23
-1
موافقم مخالفم
 

چقدر خوب شد که هدیه تهرانی تو این به اصطلاح فیلم بازی نکرد.... این جور چیزا در حد همون کتایون ریاحی و مهناز افشاره...


سه‌شنبه 21 آبان 1387 - 10:32
0
موافقم مخالفم
 

he he che bahal mishod age beja majid moshiri golzar mishod shohare katayoon riahi oon vaght mishod va amma ba`d az shame akhar:))=))


سه‌شنبه 21 آبان 1387 - 11:31
0
موافقم مخالفم
 

آه پورسرخ؟! پس حتما اكران نشدن سنتوري هم بدليل آه محمد سلوكي بود كه انتخاب اول مهرجويي بود و رادان جاشو گرفت!

Reza
سه‌شنبه 21 آبان 1387 - 13:18
0
موافقم مخالفم
 

vaghti soojeye film chert bashe farghi nemikone dige ki bazi kone ki bazi nakone ... be andazeye kafi tohin shod be sho'ure mokhatab


سه‌شنبه 21 آبان 1387 - 13:57
1
موافقم مخالفم
 

خدا را شکر که گلزار و پور سرخ تو این فیلم نبودند چون این دو نفر بدترین بازیگران سینما هستند پورسرخ به درد همان سریالهای احمقانه روز حسرت می خورد

خانم یثربی هم زیادی خودش را جدی گرفته


سه‌شنبه 21 آبان 1387 - 15:47
-1
موافقم مخالفم
 

چه بهتر که بازیگر ثابت بدترین فیلمهای تجاری: مجسمه ی یخی و بی روح و بی استعداد در فیلم آقای حاتمی کیای عزیز بازی نکرد. او لایق همان فیلمهای مبتذل غریبانه و سیاوش و چتری برای دو نفر و آبی و دنیا و دستهای آلوده و ... است. دو فیلم دیازپام در زندگی بازی کرده فکر کرده هنرپیشه است.

مینا
سه‌شنبه 21 آبان 1387 - 17:21
1
موافقم مخالفم
 

جوان بیکار تهرانی تو در حدی نیستی که بخوای راجه به حاتمی کیا صحبت کنی......اگه چند سال پیش راجه به سقط جنین فیلم ساخته می شد الان تو این دنیا این همه ادمایه حرزه پیدا نمی شد ......هیچ چیز تو دنیا مهم تر از تولد یه انسان سالم نیست..................


سه‌شنبه 21 آبان 1387 - 18:38
-1
موافقم مخالفم
 

آقا/خانم جوان بيكار تهراني (!)

قلم خوبي داري

اطلاعات خوبي هم داري

كاش فكر بلندتري داشتي

negarr
سه‌شنبه 21 آبان 1387 - 19:3
1
موافقم مخالفم
 

سلام سلام ....

چرا پرویز پرستویی عزیزمان در فیلم دعوت بازی نکرد........

_________


سه‌شنبه 21 آبان 1387 - 19:7
0
موافقم مخالفم
 

naghshe katayoon riahi vase ht kheili pirrrrrrrrrrrr bood ,kheili bi ensafin....khanoome yasrebi!

غنچه
سه‌شنبه 21 آبان 1387 - 19:27
1
موافقم مخالفم
 

اره اره واقعا حیف شد گلزار و پورسرخ بهتر می تونستن تو نقش دخترا مثلا به جای مریلا زارعی یا مهناز افشار بازی کنن

تینا
سه‌شنبه 21 آبان 1387 - 23:33
0
موافقم مخالفم
 

خانم یثربی نوشابه دونه ای چند؟

همون بهتر که هدیه تهرانی تو این فیلم آبکی نبود

...
چهارشنبه 22 آبان 1387 - 0:47
1
موافقم مخالفم
 

خانم یثربی فکر کردید با این حرف ها ارزش خودتان را بالا می برید؟؟ فکر کردید کسی باور می کند که مهناز افشار و ... به خاطر شما و نه ابراهیم حاتمی کیا در این فیلم حضور دارند؟؟ مهناز افشاری که در دو قدم مانده به صبح و مصاحبه های اخیرش آنقدر با شوق در مورد حاتمی کیا و همکاری اش صحبت می کند مطمئنا یکی از بزرگترین آرزوهای سینمایی اش همکاری با حاتمی کیا بوده و نه شما.

نمی دانم چرا شروع به زدن حرف هایی کردید که اعصاب آقای حاتمی کیا را "گچی کرده" اما مطمئن باشید فقط جایگاه خود را از یک نویسنده خوب پایین می آورید.

آقای حاتمی کیا لطف کردند که نام شما را در کنار نام خودشان به عنوان فیلمنامه نویس آوردند وگرنه همه می دانیم که تنها داستان ها از آنِ شما بوده. لطفا با چنین مباحثی بیش از این آقای کارگردان را از انجام این لطف پشیمان نکنید.


چهارشنبه 22 آبان 1387 - 1:23
0
موافقم مخالفم
 

از چیستا یثربی مغرور و خودخواه و افاده ای بدم میاد

همون که فروتن به خوبی تحویلش نمیگرفت معلوم برای چه بود

ایکاش قضیه اس ام اس را هم این زن مغرور و به قول بچه ها واسه خود نوشابه باز کن تعریف میکرد.

ضعف اصلی فیلم هم او بودش.

یک جوان بیکار تهرانی
چهارشنبه 22 آبان 1387 - 7:4
0
موافقم مخالفم
 

1) مینا خانم ، متأسفم که نظر من در باره‌ی آثار اخیر آقای حاتمی‌کیا شما را رنجاند ..... حال که نظر شما را خواندم سلامت اندیشه و عقیده شما برایم رشک‌انگیز و قابل احترام آمد ،..... اما این موضوع را نمی‌توانم بپذیرم که اگر چند سال پیش فیلم خوبی راجع به سقط جنین ساخته می‌شد ، اکنون تعداد آدمهای هرزه کمتر بود .... من خودم در گذشته از طرفداران جدی بعضی فیلمهای آقای حاتمی‌کیا بودم . مثلاً « خاکستر سبز » هنوز برایم مانند سِـحر یک رویای شبانه است ، و یا با آنکه از بعضی دیالوگهای جهت‌دار و چاپلوسانه‌ی فیلم « آژانس شیشه‌ای » بیزارم ، اما از صداقت و خشم و شور احساسی پراز بغض و غصه‌ی فیلم به وجد می‌آیم ، و یا معتقدم «روبان قرمز» با آن سکانس پایانی بی نظیر شنای لاک پشت در دالان زیرزمینی پر از آب شده‌ی داوود (پرویز پرستویی) از بهترین آثار استعاری تاریخ سینمای ایران است ، اما کارهای اخیر آقای حاتمی کیا به خصوص دو سریال تلوزیونی خاک سرخ و حلقه سبز و دو فیلم اخیر ایشان ( بنام پدر و دعوت ) کاملاً ناامیدم کرد .

به نظرم این از عوراض « فرزند زمانه خویش بودن » است ، چون هر فرزندی روزی پیر می‌شود و دوران دردانه‌گی و ناز خریدنهای او از سوی دیگران به پایان می‌رسد .

اینکه آقای حاتمی‌کیا فروش خوب « دعوت » را به رغم نظر اکثر منتقدان و هنردوستان ، دلیلی بر موفقیت هنری فیلمشان می‌پندارند ، ادعایی نادرست است . با این استدلال ما براحتی می‌توانیم «آتش بس» و « اخراجی‌ها » را در ردیف شاهکارهای سینمایی و از ذخایر ماندگار هنر و اندیشه‌ی بشری به‌حساب آوریم ، که البته این نتیجه گیری بیشتر به یک جک بی‌مزه و یا لطیفه‌ای گستاخانه شبیه خواهد بود.

آقای حاتمی‌کیا اگر به دو فیلم « روزی روزگاری آمریکا » ساخته " سرجو لئونه " و « آشوب » ساخته " اکیرا کوروساوا " به عنوان نمونه دقت کنند ، پی‌خواهند برد این دو هنرمند در سالهای پایانی عمر هنریشان دو شاهکار سینمایی خلق کرده‌اند ، بدون آنکه بخواهند در مناسبات روزمره زمان خون غور کنند تا بدان وسیله توجه مردمان روزگار خود را به دردی از جنس آن زمان و دوره جلب کنند . اما این دو هنرمند با درک عمیقی که از خود و پیرامونشان داشتند پی‌بردند سنشان مانع از آن می‌شود که فرزند زمانه‌ی خویش باشند و این نقش موقتی را به نسلهای جوانتر از خود در آن روزگار سپردند و به جای پذیرفتن چنین نقشی و گفتن حرفی متناسب با زمان آن دوره پیامی به پهنه چند قرن دادند ، کوروساوا در آشوب « مرثیه ای برای مرگ امید به انسان سرود و کابوس پس از بیداری از خواب را به ما نشان داد . » و سرجولئونه در روزی روزگاری آمریکا مانند « مارکز » اما بسیار تلخ‌تر از او به همه‌ی نسلهای محکوم به تنهایی گفت : « فرصتی برای زندگی دوباره نخواهید داشت ، پس آنچه به شما داده شده ، همین لحظه‌ای است که در آن حضور دارید ، پس دم را دریابید و آن را غنیمت شمرید و آن را صرف چیزی جز لذت نکنید . »

شاید من و شما با پیام بزرگانی چون کوروساوا و لئونه موافق نباشیم ، ( مثلاً خود من با فلسفه‌ی لئونه در فیلم مذکور موافق نیستم.) اما نمی‌توانیم منکر عظمت پیام آنها و ماندگاری آثارشان شویم.

البته منظور من مقایسه آثار آقای حاتمی‌کیا و یا هنرمندان داخلی با شاهکارهای ادبی و سینمایی غولهای هنری قرن نیست چرا که هیچ هنردوست عاقلی انتظار ندارد که آقای حاتمی‌کیا و سایر هنرمندان همکارشان و کلاً هیچ ایرانی رشد کرده در کشور ایران ، حداقل تا چندین دهه بعد بتواند اثر هنری ماندگار و تأثیر گذار برای جامعه انسانی سراسر جهان بیافریند ، اما می‌توانیم توقع داشته باشیم که ایشان و بقیه ، آثاری ماندگار و حداقل قابل اعتنا و تأمل برانگیز برای جامعه ایرانی خلق کنند .

مثلاً آقای بهمن فرمان آرا وقتی « خانه‌ای روی آب » را می‌ساختند ، تنها به پیچیدگیها و مشکلات سالهای پایانی دهه 70 شمسی توجه نمی‌کردند بلکه پیام نهفته در درونمایه اثرش مهمتر از این بود که فقط نمایانگر آشفتگیها و امیدهای مردم ایران در آن سالهای پر التهاب باشد . درست که « خانه‌ای روی آب » شاهکاری در قواره‌ی سینمای ایران نیست ، اما اکنون که در تماشای دوباره به این فیلم می‌اندیشیم آن را تأمل برانگیز و شریف و در تاریخ سینمنای ایران قابل یادآوری می‌یابیم.

در پایان می‌خواهم دغدغه‌ی پاک شما را مبنی بر هراس از هرزگی گروه قابل توجهی از نسل جدید قابل اعتنا و محترم بدارم ، اما باز بگویم دلیل هرزگی خیلی از ما ، ساخته نشدن فیلمهای مرتبط با سقط جنین در سالهای گذشته نیست . بلکه موقعیت ماست ، ... «من اعتقاد دارم ما انسانها متأسفانه بیش از آنکه بنده خـدا باشیم ، بنده‌ی موقعیت هستیم » ، موقعیت و مختصات کنونی ما نتیجه‌ی چندین دهه سرکوب عاطفی و احساسی و جنسی است و ماحصل آن در نسل سوم در سه دسته دیده می‌شود ، دسته‌ی اول به‌قول شما به «هرزگی» پناه بردند ، گروه دوم در «افسردگی» فرو رفته است ، و دسته‌ی آخر که خود را سالم و دو گروه اول را مجرم و معیوب می‌پندارد اسیر «تعصب» است.

--------------------------------------------------------------------------

علیرضا احمدی alira1950@yahoo.com

یک جوان بیکار تهرانی
چهارشنبه 22 آبان 1387 - 7:6
-1
موافقم مخالفم
 

آقا یا خانم « سه‌شنبه 21 آبان 1387 - 18:38» ابتدا به خاطر تعریفی که از قلم و اطلاعات من کردید از شما ممنونم .

اما در پایان کامنت کوتاهتان آرزو کردید که ای کاش من فکر بلندتری داشتم .

شاید این آرزو شمای به آن جهت بود که من در انتهای کامنت اولم نوشته بودم : « آقای حاتمی‌کیا چرا فکر می‌کنید مشکل ملت مسخ شده‌ی ما سقط جنین است ؟ »

اکنون نیز فکر می‌کنم ، سقط جنین در جامعه ما خود مشکل نیست بلکه عارضه‌ی بیرونی ده‌ها مشکل است ، آقای حاتمی‌کیا یا مشکلات حقیقی‌تر را نمی‌بینند و یا ترس دارند با مطرح کردنشان از محفل دوستان و خودی‌ها خارج شوند.

در ابتدای کامنت اولم منظورم از « مانکن‌های خوش‌سیمای سینمایی که حالا برای ما ژست روشنفکری و نویسندگی و داستان نویسی هم گرفته‌اند » ، مطمئناً شخص آقای حاتمی‌کیا نبوده است ، منظورم بسیاری از بازیگرهای سینماست ، مانند آنهایی که در قبال خانم چیستا یثربی جوری رفتار می‌کنند که انگار نه انگار ایشان وجود دارند .( به نقل از گفته‌های خود ایشان).

مسلماً ما هنردوستان از نوشته‌های نویسندگان و منتقدانی مانند خانم یثربی خیلی بیشتر آموخته‌ایم تا از بازیگران رنگین چشم ورنگین موی و خوش‌اندام و خوش‌صدا که وجودشان روی پرده غیر از حظ دیداری و شنیداری موقتی چیز بیشتری نصیبمان نمی‌کند.

maryam
چهارشنبه 22 آبان 1387 - 15:2
-1
موافقم مخالفم
 

eyval.. ba harfet moafegham ghoncheh goon اره اره واقعا حیف شد گلزار و پورسرخ بهتر می تونستن تو نقش دخترا مثلا به جای مریلا زارعی یا مهناز افشار بازی کنن

s.t
چهارشنبه 22 آبان 1387 - 20:17
1
موافقم مخالفم
 

کاش از اول آقای حاتمی کیای عزیز فیلمنامه رو نمی داد خانم یثربی از خود متشکر بنویسه .

در ضمن بهتر که پورسرخ و گلزارو به خصوص این خانم اوتادی مغرور نابازیگر تو این فیلم نبودن که واقعا حیف اسم حاتمی کیا و فیلم حاتمی کیا که بخوان اینا توش بازی کنن.

خانم یثربی من می گم اگه خیلی از این بازیگرا خوشت میاد یه فیلمنامه بنویس پورسرخ و گلزار و اوتادی رو توش بازی بده که پورسرخ سفارشتو پیش خدا بکنه چون ظاهرا پارتیش پیش خدا کلفته که نفرین کرده و فیلم به رنگ ارغوان اکران نشده .

بچه ها هوای کارگردانمون رو داشته باشیم حیفه ها دلش میشکنه...


چهارشنبه 22 آبان 1387 - 22:18
1
موافقم مخالفم
 

جوان بیکار عزیز، قلم خوبی داری و سعی کردی با این نثر و ادب متظاهرانه ات بگویی انسان شریفی هستی ولی مطلقا نیستی. احتمالا تو هم درگیر "تعصب" شده ای.

    123   >

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  



module-htmlpages-display-pid-97.html



             

استفاده از مطالب و عكس هاي سايت سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سایت سینمای ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت پويشگران اطلاع رساني تهران ما  است.

مجموعه سايت هاي ما : سينماي ما ، موسيقي ما، تئاترما ، دانش ما، خانواده ما ، تهران ما ، مشهد ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Powered by Tehranema Co. | Copyright 2005-2008, cinemaema.com
Page created in 2.96239900589 seconds.