اخبــار فـوری
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات

در جشن منتقدان رشته‌های بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین فیلمنامه، بهترین بازیگر زن و مرد و بهترین بازیگران مکمل، بهترین موسیقی متن، بهترین تدوین، جایزه خلاقیت و استعدادهای درخشان جایزه می‌گیرند

گزارش نشست مطبوعاتی جشن انجمن منتقدان و جشنواره مطبوعات سینمایی
برای دیگران مادریم برای خودمان زن‌بابا!
سینمای ما- نشست مطبوعاتی هفتمین جشن انجمن منتقدان و سومین جشنواره مطبوعات سینمایی ۱۶ دی‌ با حضور طهماسب صلح جو رئیس هیات مدیره انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران، کیوان کثیریان، علی علائی و سحر عصر آزاد و ...
*** هفتمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران و سومین جشنواره مطبوعات سینمایی روز  ۲۵ دی برگزار می‌شود. نشست مطبوعاتی هفتمین جشن انجمن منتقدان و سومین جشنواره مطبوعات سینمایی صبح امروز ۱۶ دی‌ماه با حضور طهماسب صلح جو رئیس هیات مدیره انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران، کیوان کثیریان، علی علائی و سحر عصر آزاد و جمعی از اهالی رسانه در خانه سینما برگزار شد.

در ابتدای این نشست طهماسب صلح جو رئیس هیات مدیره انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران گفت: در این صنف ما برای دیگران مادر هستیم و برای خودمان زن بابا. سینما در وجه فرهنگی مدیون قلم و نوشته‌های شما است. در هر جایگاهی و مقام روزنامه نگاری که باشیم آنچه می‌نویسیم باعث می‌شود که سینما رونق بگیرد.

وی افزود: همه کسانی که برای سینما تحقیق می‌کنند به این موضوع توجه می‌کنند که درباره یک اثر در زمان خود چه مطالبی نوشته شده است. این جشنی که سال‌ها است برگزار می‌شود در این انجمن، جدی‌ترین جشن سینمایی است چون از زاویه کاملا فرهنگی به فیلم‌ها پرداخته شده است. انتظار من این است که این صنف و جشن را جدی بگیرید. این مراسم با مطالب شما بازتاب پیدا می‌کند؛ چرا که ما باید خودمان ارزش‌های کار خودمان را مطرح کنیم.

در ادمه علی علائی درباره برگزاری این جشن گفت: این جشن روز ۲۵ دی ماه ساعت ۱۷ در تالار ایوان شمس برگزار می‌شود. ما در سالهای قبل مشکلاتی داشتیم اما لازم می‌دانم به خاطر برخی گشایش‌های صورت گرفته از سازمان سینمایی و در راس آن حجت الله ایوبی و رسول صادقی و همچنین موسسه تصویر شهر و سید هادی منبتی تشکر کنم.

وی ادامه داد: از سال گذشته شیوه رای گیری تغییر پیدا کرده است و به نوعی شبیه آکادمی شده است. تمام آثار در این بخش امتیازدهی می‌شوند و تا ۴۸ ساعت قبل از اعلام نامزد‌ها، رای گیری پذیرفته می‌شود. ما سال گذشته آرا را با ۸۸ منتقد و نویسنده فعال و شاخص آرا بستیم. امسال از این مرز هم می‌گذریم و فکر می‌کنم تا پایان هفته به یک خروجی خوب و قابل دفاعی برسیم.

علائی افزود: داوران امسال از طریق وب سایت می‌توانند رای گیری را انجام دهند. این آرا کاملا دقیق و با نرم افزار طراحی شده و بدون خدشه است. ما در بخش جشن منتقدان بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین فیلمنامه، بهترین بازیگر زن و مرد و بهترین بازیگران مکمل، بهترین موسیقی متن، بهترین تدوین، جایزه خلاقیت و استعدادهای درخشان را داریم که این آخری به کارگردانان فیلم اول تعلق می‌گیرد. همچنین جایزه استعداد حرفه‌ای تهیه کنندگی و جایزه استفاده خلاقانه از دستاوردهای فنی را داریم که در ‌‌نهایت ۲۱ دی ماه هم نامزد‌ها اعلام می‌شود.

در ادامه سحر عصر آزاد دبیر جشنواره مطبوعات سینمای ایران گفت: فراخوان این جشن سال ۹۰ منتشر شد و در ارتباط با آثاری است که در حوزه نوشتاری و یا فضای مجازی منتشر شده است. این جشنواره در دو بخش اصلی و جنبی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: ما در بخش اصلی آثار نقد، گزارش، گفتگو، مقاله تحلیلی و... را بررسی می‌کنیم. در بخش جنبی هم نشریه دانشجویی، عکس، کاریکاتور و طنز را مورد ارزیابی قرار دادیم. البته در بخش جنبی خیلی آثار نداشتیم. اما در بخش اصلی حضور پررنگی از اهالی رسانه و منتقدان دیده شد. ما در ۱۰ رشته برگزیده داریم. این باعث افتخار است که این جشنواره را جدی گرفتید. همچنین از فعالان رسانه‌های نوشتاری و رسانه‌های فضای مجازی تقدیر می‌کنیم. دو تقدیر ویژه نیز از پیشکسوتان عرصه نقد داریم آقایان حسین گیتی و پرتو مهتدی.

عصر آزاد درباره داوران این جشنواره گفت: فریدون صدیقی، احمد توکلی، پرتو مهتدی، طهماسب صلح جو و جسین معززی نیا از داوران هستند. این آثار برای اینکه مصون بمانند با همکاری گلاره محمدی قبل از اینکه آثار را در اختیار داوران قرار دهیم، اسم نویسنده و یا لوگو نشریه را از بین بردیم تا بدون هیچ پیش زمینه‌ای داوران آثار را بررسی کنند. پس از جمع بندی بر اساس کدهای هر مطلب، نام افراد مشخص شد و کد‌ها را در مقابل اسمی قرار دادیم. فراخوان چهارمین دوره نیز به زودی منتشر می‌شود.

علائی در پایان گفت: اما امسال در این بخش جشن نیز دو تقدیر داریم که اسامی آن‌ها اعلام خواهد شد.
منبع: mehrnews
به روز شده در تاریخ: سه شنبه 17 دي 1392,

تمـــــــــاشــــاخــــانـه