تبلیغات
تبلیغات
اخبــار فـوری
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات

مازیار پرتو چند سال قبل در آخرین روزهای حضورش در ایران، مقابل دوربین مستند «قیصر 40 سال بعد»، رفت و درباره فیلم «قیصر» و خاطراتش سخن گفت.

درگذشت فيلمساز باسابقه ايراني
مازيار پرتو در كاليفرنيا به خاك سپرده مي‌شود
سينماي ما- مازیار پرتو (فیلم‌بردار قدیمی سینمای ایران) در کالیفرنیا به خاک سپرده می‌شود. ویشکا آسایش (خواهرزاده مازیار پرتو) در گفت‌وگویی کوتاه با تایید این خبر، گفت: به دلیل این که بستگان درجه یک ایشان در آمریکا زندگی می‌کنند، این هنرمند در همان‌جا به خاک سپرده خواهد شد...
مازیار پرتو 2 بهمن ماه درگذشت. پرتو متولد 1311 بود و در سینما کارش را با فیلم‌برداری فیلم کوتاه «شقایق سوزان» آغاز کرد.

از فیلم‌هایی که او فیلم‌برداری کرده است می‌توان به «قیصر»، «طوقی»، «باباشمل»، «برزخی‌ها»، «جعفرخان از فرنگ برگشته»، «روز واقعه»، «کفش‌های میرزانوروز»، «سفر جادویی»، «آدم‌برفی»، «اصحاب کهف» و... اشاره کرد.

مجموعه‌های تلویزیونی نظیر «امام علی (ع)» و «هزاردستان»، «مردان آنجلس» از جمله آثاری است که او آن‌ها را ثبت کرده است.

مازیار پرتو چند سال قبل در آخرین روزهای حضورش در ایران، مقابل دوربین مستند «قیصر 40 سال بعد»، ساخته مسعود نجفی رفت و درباره فیلم «قیصر» و خاطراتش سخن گفت.

او فرزند علی پرتو متخلص به شین پرتو (نویسنده و محقق ادبی) بود. او دایی ویشکا آسایش (بازیگر سینما) است. مازیار پرتو دارای مدرک تحصیلی دیپلم هنرستان صنعتی تهران بود و با گذراندن دوره فیلمبرداری دانشگاه سیراکیوز در تهران( در سال 1332) در ادامه در وزارت فرهنگ و هنر به عنوان فیلمبردار فیلم‌های گزارشی، خبری و مستند، استخدام شد.

حرفه‌ی اصلی مازیار پرتو در سینما فیلمبرداری بود اما در معدودی از فیلم‌ها بازی هم کرد و به عنوان تدوینگر هم همکاری داشت.


علی نصیریان: از درگذشت مازیار پرتو متاسف شدم

علی نصیریان درباره زنده‌یاد مازیار پرتو گفت: او مرد شیرینی بود، به کار خودش بسیار مسلط بود و به خاطر درگذشت او ، متأسف شدم.

بازیگر فیلم «کفش‌های میرزا نوروز» در گفت‌وگویی کوتاه با خبرنگار ایسنا یادآور شد: من از قبل از انقلاب و و در زمان وزارت فرهنگ و هنر، پرتو را می‌شناختم. او از خانواده شریف و با فرهنگی بود و همیشه به همکاران و کارش احترام می‌گذاشت و با شنیدن خبر درگذشت او متأسف شدم.

کارگردان فیلم «روز واقعه» درباره‌ی زنده‌یاد مازیار پرتو گفت: مازیار پرتو کاربلدی بی‌اندازه باهوش، دلسوز و فهیم بود که تا پایان فیلمبرداری هر فیلم، لحظه‌ای از روند تکاملی آن جدا نمی‌شد.

شهرام اسدی در پی درگذشت مازیار پرتو (فیلمبردار) به ایسنا با بیان این مطلب ادامه داد: در دو فیلم «اوینار» و «روز واقعه» که من افتخار همکاری با او را داشتم، مملو از ایده‌های نو بود و به دلیل هر مشکل که اقتضای صحنه پیش می‌آید، راه‌حل معقول و منطقی داشت. من به سهم خودم به او مدیونم. خدایش بیامرزدش و سیاق هنرمندی‌اش پر رهر و باد.
مازیار پرتو چند سال قبل در آخرین روزهای حضورش در ایران، مقابل دوربین مستند «قیصر 40 سال بعد»، رفت و درباره فیلم «قیصر» و خاطراتش سخن گفت.

پرتو در این مستند به کارگردانی مسعود نجفی به فیلمبرداری روی دست «قیصر» اشاره می‌کند و کیمیایی نیز از نقش تاثیرگذار پرتو در ساخت فیلمش سخن می‌گوید.
مازیار پرتو (فیلم‌بردار قدیمی سینمای ایران) در کالیفرنیا به خاک سپرده می‌شود.

ویشکا آسایش (خواهرزاده مازیار پرتو) در گفت‌وگویی کوتاه با تایید این خبر، گفت: به دلیل این که بستگان درجه یک ایشان در آمریکا زندگی می‌کنند، این هنرمند در همان‌جا به خاک سپرده خواهد شد.

به گفته وی، مراسم خاکسپاری مازیار پرتو طی چند روز آینده انجام خواهد شد.

آسایش ادامه داد: مازیار پرتو طی یک سال گذشته به دلیل مشکلات قلبی در بستر بیماری بوده است.

 مازیار پرتو که بیش از شش سال است در آمریکا زندگی می‌کرد آخرین‌بار چهار سال پیش به ایران سفر کرد تا فیلمی را جلوی دوربین ببرد اما آن فیلم به سرانجام نرسید.

گفته می‌شود، خانه سینما در تدارک برگزاری بزرگداشتی برای این هنرمند است
منبع: ايسنا
به روز شده در تاریخ: جمعه 04 بهم 1392 ساعت 19:31:48

تمـــــــــاشــــاخــــانـه

جوایز کسب شده توسط سینمای ما
جوایز کسب شده توسط سینمای ما