از نگاه شما

شما مخاطبان سایت سینمای ما مي توانيد عکس‌ها، فیلم و یا فایل‌های صوتی خود را از حوادث و رويدادهای جاري سینمای ایران با نگاهي طنز آميز و نقادانه به اين بخش ارسال كنيد


download block
برای نمایش ویدئو‌ها به صورت آنلاین روی گزینه play کلیک کنید
most disscusion
  • با فضاي مجازي فاصله‌ها را كم كنيد و درباره موفقيت بزرگ كارگردان «جدايي نادر از سيمين» نظر بدهيد
    اين‌جا فضايي براي تبريك و ابراز شادماني‌ كاربران سايت "سينماي ما" به اصغر فرهادي و سينماي ايران است

  • خبر اجراي محمدرضا شهید‌ی‌فر توسط دفتر جشنواره تاييد نشد
    مجری مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر هنوز انتخاب نشده است

  • اختصاصی "سینمای ما"؛ مغایرت با شئون اجتماعی ایران، بازیگر را منصرف کرد
    حامد بهداد بازی در فیلم آنگلوپولوس را قبول نکرد

  • افتخار سينماي ايران در حال تكامل است؛ به بخش اصلي اسكار هم رسيديم
    دو نامزدي براي يك جدايي؛ «جدايي نادر از سيمين» كانديداي دريافت اسكار فيلمنامه و فيلم خارجي‌زبان آكادمي علوم و هنرهاي سينمايي شد

  • واكنش صريح حامد بهداد به حرف‌هاي حسين ياري را هم به فهرست جوابيه‌هايش اضافه كنيد
    شما خود بازیگری را بلد نیستید نه قاعده آن را!/ عشق را خوب می‌شناسم اما نمی‌توانم نقش عاشق را خوب بازی کنم

  • متن کامل دادنامه رخشان بنی اعتماد در پاسخ به تکرار اهانت فرج الله سلحشور به هنرمندان سینما
    به حکم اعتقادات مورد ادعای خود گوینده، او باید به شلاق مجازات تهمت سیاه و کبود شود

  • جنبه های شخیصتی حامد بهداد و نقشهایش از نگاه یک دکتر روانشناس
    پسر تُخسِ تنهای جذابِ قانون شکنِ خودشیفته که معلوم نیست شباهت با مارلون براندو را از کجا آورده است؟!

  • يادداشت نيما حسني‌نسب درباره شرايط سينماي ايران پس از دريافت گلدن گلوب براي«جدايي نادر از سيمين»
    «زيره» را اگر مرغوب باشد، به «كرمان» هم مي‌شود بُرد!

  • گفتگویی تازه با سازنده سریال «یوسف ع» که انگار قصد ندارد از سوژه داغش دست بردارد!
    فهرست آدم‌های خوب، هنرمندان ارزشمندی، بچه مومن صالح و بازیگران زن سالم (!) و محترمه سینما از نگاه فرج الله سلحشور /مسعود ده نمکی جزو اینها نیست!

  • ابراهیم حاتمی کیا پس از مدت‌ها سکوت درباره یادداشت تندش برای اصغر فرهادی توضیح داد
    آرایش جنگی پیاده نظام در اینترنت به هیچ حریم و حرمتی قائل نیست/ این خرس و پلنگ و شیر و حتی سیمرغ استعداد گوساله سامری شدن را دارد

  • تحليلي بر تنش و خشونت جاري در سريال‌هاي شبانه تلويزيون
    مخاطبان و انجمن سریال‌سازان دل‌مرده!

  • باز هم اولين بار در سايت "سينماي ما"؛ اصغر فرهادي از مردم صلح‌دوست‌ ايران مي‌گويد
    فیلم بخش اهداي گلدن گلوب بهترين فيلم خارجي‌زبان 2012 را اين‌جا تماشا كنيد

  • گزارش سایت "سینمای ما" از ماجرای سونامی رسانه ای مسعود کیمیایی و فیلم تازه
    هم اسم "سونامی" تکذیب شد هم بازی گلزار یا عرب نیا؛ اصل ماجرا چیست؟

  • نگاه هفته؛ پنج‌شنبه‌ها با علیرضا خوانساری
    تهمت به جای مخالفت‌، توهین به جای نقد

  • نظرخواهی سایت "سینمای ما" درباره سینمای رسانه ها در جشنواره سی ام فجر - بخش اول
    انتقال سینمای اصحاب رسانه از برج میلاد نشان محافظه کاری مسولان است/ برج میلاد شبیه زندان آلکاتراز است!

  • نگاه صریح و انتقادی به مواضع ضدسینمایی خانه تئاتر و مخالفت با حضور ستاره ها روی صحنه
    آسیب شناسی یک عقده قدیمی؛ از خشمِ دیده نشدن!

  • جایزه های جهانی فیلم اصغر فرهادی انگار تمامی ندارد
    طاووس نقره‌اي جشنواره «گوا» هم به «جدايي نادر از سيمين» رسيد

  • لحظاتي پيش اتفاق افتاد؛ اصغر فرهادي هنگام دريافت گلدن گلوب بهترين فيلم خارجي‌زبان 2012 چه گفت؟
    فقط مي‌خواهم از مردم سرزمينم حرف بزنم كه حقيقتاً صلح‌دوست‌ هستند

  • نگاه هفته؛ دوشنبه ها با بهنام شریفی
    خشم مقدس یک آرمان خواه

  • یازدهمین دوره جشنواره مراکش 10 تا 19 آذر برگزار می‌شود
    تصاویر حضور لیلا حاتمی در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم مراکش را اینجا ببینید

  • Live Content
  • در فاصله 3 روز مانده به آغاز سی امین جشنواره بین المللی فیلم فجر، کتاب فیلمشناخت جشنواره به سردبیری مسعود نجفی منتشر شد
  • 2012-01-30 14:07:21
    0 18
  • نسخه کامل فیلم سینمایی "بوسیدن روی ماه" به کارگردانی همایون اسعدیان و تهیه‌کنندگی منوچهر محمدی به دبیرخانه جشنواره تحول داده شد
  • 2012-01-30 14:05:26
    0 14
  • وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز به همراه جمعی از مدیران این وزارت‌خانه با حضور در مرقد مطهر حضرت امام (ره) به مقام شامخ بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران ادای احترام کرد
  • 2012-01-30 14:04:26
    0 4
  • با انجام آخرین مراحل فنی، نسخه 35 میلی‌متری دو فیلم سینمایی «اینجا شهر دیگری است» و «روزهای زندگی» 12 بهمن‌ماه تحویل دفتر جشنواره می‌شود
  • 2012-01-30 14:04:02
    0 4
  • به گفته دبير جشنواره فجر، جايزه بهترين فيلم بخش بين المللي از نگاه تماشاگران به فهرست جوايز امسال اضافه شد
  • 2012-01-29 20:28:52
    0 14
  • "كلاه قرمزي و بچه ننه" به كارگرداني ايرج طهماسب به جشنواره فيلم فجر نمي رسد
  • 2012-01-29 20:16:53
    0 14
  • فیلم سینمایی "خوابم می‌آد" ساخته رضاعطاران امروز تحویل دفتر جشنواره فیلم فجر شد
  • 2012-01-29 01:15:22
    0 41
  • کارگردان "خودزنی" از ارائه نسخه نهایی این فیلم برای حضور در جشنواره فیلم فجر تا10 بهمن ماه خبر داد.
  • 2012-01-29 01:14:37
    0 18
  • رضا یزدانی در مراسم افتتاحیه سی امین جشنواره بین المللی فیلم فجر، برنامه اجرا خواهد کرد.
  • 2012-01-29 00:49:30
    3 24
    mehdi :
    khoshhalam 1 khanandeh pop mikhanad
    2012-01-29 13:59:05
    پویان :
    واااای آخه چرا؟ منم می‌خوام تو مراسم افتتاحیه باشم:( از تلویزیون حال نمیده. می‌خوام تو سالن باشم!
    2012-01-29 17:51:21
    حسام :
    اینی که موسیقی راک توسط رضای عزیز و چند گروه داخلی و خارجی مون داره شناسونده میشه و حالا برای اختتامیه جشنواره ازش دعوت می کنند خیلی خوبه اما اینی که توی هر جشن سینمایی رضا حضور پیدا میکنه از نظرم خیلی اونو تبدیل به یه خواننده ی پاپیولار میکنه.در حالیکه موسیقی راک ماهیتا خاصه و چنین نیست.
    2012-01-29 18:47:31
    نام
    ارسال نظر
  • تهیه‌کننده «پری‌ناز» گفت: اصلاحات فیلم انجام شد و فردا فیلم به دفتر جشنواره ارایه خواهد شد که امیدواریم با نظر مساعد دبیر جشنواره «پری‌ناز» ساخته بهرام بهراميان در بخش مسابقه سینمای ایران پذیرفته شود.
  • 2012-01-29 00:45:38
    0 18
  • اعضاي گروه ساماندهي صنوف سينمايي معرفي شدند و از معاونت حكم گرفتند
  • 2012-01-25 22:15:59
    0 34
  • مدیر روابط عمومی جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با بیان اینکه پخش برنامه هفت در ایام برگزاری جشنواره فیلم فجر قطعی است، گفت: برنامه‌های رادیویی تلویزیونی به شیوه گسترده، بزرگ‌ترین رویداد سینمایی کشور را پوشش می‌دهند.
  • 2012-01-25 21:05:03
    6 38
    حسام :
    امیدوارم منتقدین و سینماگران تو برنامه ی امسال هفت شرکت کنند و الا هیچ جذابیتی نداره.
    2012-01-25 21:19:59
    داریوش :
    امیدوارم از منتقد های با سواد استفاده کنند .. این برنامه با اون منتقدش واقعا کسل کننده میشه
    2012-01-25 21:36:42
    بهارنوروز :
    برنامه ی هفت با این کیفیت واین محافظه کاری هیچ امیدی بهش نیست که جشنواره رو اونجوری که مردم می خوان پوشش بده، نه اون جوری که مسولین وبه خصوص تلویزیون می خواد !!!
    2012-01-26 16:48:08
    مینا :
    کاشکی فقط فراستی نباشه!بقیه منتقدا هم باشن
    2012-01-27 01:13:19
    محسن :
    واقعاً بي انصافيه اگه زحمات تيم برنامه هفت رو در جشنواره پارسال نديد بگيريم. واقعاً گل كاشتن و حسابي پوشش دادن و خيلي هم جسور و تند رفتن يه وقتايي حتي تندتر از چيزي كه بايد باشه. ممنون آقاي جيراني
    2012-01-29 02:56:18
    پویان :
    دیگه وقتی فراستی شده داور جشنواره، می‌خواین تو هفت نباشه؟!!! واقعاً داور قحط بود...
    2012-01-29 17:53:45
    نام
    ارسال نظر
    جدول فروش هفتگی
    فروش کل روزهای نمایش نام فیلم
    741
    41 اسب حيوان نجيبي است
    664 36 اخلاقتو خوب كن
    281 29 در امتداد شهر
    18.5 15 پايان دوم
     
    • ارقام فروش به میلیون تومان است.
    گفت و گو
  • ترانه علیدوستی از زندگی و سینما و بازیگری می گوید
    اسم همسرم را گذاشته‌اند تاجر ونیزی! / می‌گویند خاک بر سرت «ابله» را می‌گذاری کنار؟!
  •  
  • واكنش عليرضا سجادپور به بي‌توجهي رسانه ملی و وزارت ارشاد به جايزه گلدن گلوب
    اگر حمایت‌های معاونت سینمایی نبود، فرهادی و فیلمش این همه جایزه خارجی نمي‌گرفت/ سینما به ‌اندازه ورزش و حوزه های دیگر طرفدار ندارد
  •  
  • حمید نعمت‌الله از شرایط پیچیده انتخاب فیلم برای مسابقه جشنواره فجر می گوید
    برای حضور تعدادی از فیلم‌ها خیلی بحث کردم و چانه زدم/ اداره نظارت و ارزشیابی باید پاسخگوی غیبت فیلم‌هایی باشد که مشکل نظارتی دارند
  •  
  • گفت‌وگو با بازيگر توانا و پر كار اين روزهاي سينما و تلويزيون
    مهران احمدی از تجربه دو جنسی شدن می گوید
  •  
  • واكنش اصغر فرهادي به شايعه مهاجرت، فيلمسازي در خارج و داستان فيلم تازه‌اش در فرانسه
    اولين بار خبر مهاجرتم را پشت چراغ قرمز ميدان هفت تير تهران شنيدم
  •  
  • ناگفته‌هاي عطاران از زندگي، تلويزيون، سينما و خيلي چيزهاي ديگر
    زندگي خصوصي، مهران مديري، مرگ و زندگي، دستمزد، ويژگي‌هاي اخلاقي، كلاه، مشهدي‌ها... و زندگی به سبک خیام!
  •  
  • واكنش صريح حامد بهداد به حرف‌هاي حسين ياري را هم به فهرست جوابيه‌هايش اضافه كنيد
    شما خود بازیگری را بلد نیستید نه قاعده آن را!/ عشق را خوب می‌شناسم اما نمی‌توانم نقش عاشق را خوب بازی کنم
  •  
  • گفت‌وگوي مسعود فراستي با سايت اصوالگراي "رجا نيوز" درباره وضعيت سينما و نشر ايران
    برگمان را از هفده سالگي دوست داشتم، هيچكاك بعدها توجه مرا جلب كرد!/ تفاوت حق‌التاليف 13درصد پشت جلد كتاب با دستمزد ميلياردي فلان بازيگر سينما شوخي غم‌انگيزي است
  •  
  • حرف‌هاي تازه محمدرضا گلزار درباره سينما و زندگي خصوصي‌ پر دردسرش
    اگر من نبودم، «شيش و بش» اصلاً ساخته نمي‌شد/ جوانان ایرانی روزبه روز هم دارند خوشگل تر وخوش تیپ تر می شوند
  •  
  • ابراهیم حاتمی کیا پس از مدت‌ها سکوت درباره یادداشت تندش برای اصغر فرهادی توضیح داد
    آرایش جنگی پیاده نظام در اینترنت به هیچ حریم و حرمتی قائل نیست/ این خرس و پلنگ و شیر و حتی سیمرغ استعداد گوساله سامری شدن را دارد
  •  
    آرشيو
    Popular News
  • نيمه شب 25 دي بر اثر برخورد اتومبيل با درخت مقابل حسیینیه ارشاد
    بازيگر زن جوان سينما و سريال «خط قرمز» درگذشت

  • باز هم اولين بار در سايت "سينماي ما"؛ اصغر فرهادي از مردم صلح‌دوست‌ ايران مي‌گويد
    فیلم بخش اهداي گلدن گلوب بهترين فيلم خارجي‌زبان 2012 را اين‌جا تماشا كنيد

  • واکنش مادر و پدر گلشیفته فراهانی به انتشار عکس‌ دخترشان روي جلد مجله فيگارو
    من گلشیفته را بزرگ کردم و بهتر از هر کس مي‌دانم دخترم اهل این خودنمایی‌ها نیست/ يک آدم مریض عکس فتوشاپي را در داخل اینترنت قرار داده است

  • ویدئوی گفت‌و‌گوی اصغر فرهادی و پیمان معادی پس از جايزه منتقدان لوس آنجلس + متن حرف‌هاي كارگردان و بازيگر
    ادعا نمي‌كنم كه فيلم تصوير كاملي از ايران است، ولي سعي كردم تصويرم از يك بخش جامعه شهري صادقانه و بدون اغراق باشد/ اين روزها متاسفانه تصوير نه‌چندان درستي از ايران بيرون از كشور وجود دارد

  • پيام تبريك رخشان بني‌اعتماد و نامه محرمانه كمال تبريزي به اصغر فرهادي
    آخه عزیز دل برادر! الان هم وقت جایزه گرفتن بود؟! اونم از گلدن گلوب؟!

  • حقایقی تازه از زندگی شخصی مهران مدیری كه اين روزها ادامه ساخت سريالش به بحران رسيده است
    بچه متولد سرآسیاب دولاب كه فلسفه هگل مي‌خواند و خواب سالوادور دالي مي‌ديد و شادبودن را جلف مي‌دانست!

  • همراه سايت "سينماي ما" به استقبال رونمايي از «تهران 1500» كه اتفاق مهم جشنواره فيلم فجر امسال است
    پيرمرد 160 ساله‌اي كه نوه‌اش در كره ماه درس مي‌خواند و دنبال مدركي مي‌گردد تا در قطعه هنرمندان دفن شود!

  • لحظاتي پيش اتفاق افتاد؛ اصغر فرهادي هنگام دريافت گلدن گلوب بهترين فيلم خارجي‌زبان 2012 چه گفت؟
    فقط مي‌خواهم از مردم سرزمينم حرف بزنم كه حقيقتاً صلح‌دوست‌ هستند

  • با فضاي مجازي فاصله‌ها را كم كنيد و درباره موفقيت بزرگ كارگردان «جدايي نادر از سيمين» نظر بدهيد
    اين‌جا فضايي براي تبريك و ابراز شادماني‌ كاربران سايت "سينماي ما" به اصغر فرهادي و سينماي ايران است

  • 10 عكس از «خوابم مي‌آد» ساخته رضا عطاران/ اکبر عبدی در نقش مادر رضا!
    اکبر عبدی در فهرست بازيگران زن سينماي ايران به جشنواره فیلم فجر می‌آيد

  • متن و تصوير پيامك‌هاي هنرمندان سينما و تلويزيون و تئاتر + پيشنهاد مديرعامل فارابي درباره اصغر فرهادي
    وقتي اصغر فرهادي به ايران آمد، همه به استقبال او برويم و از نزديك تبريك بگوييم

  • آخرين وضعيت يكي از فيلم‌هايي كه هنوز پشت سد مميزي جشنواره گرفتار مانده است
    تصوير شخصيت زن كه گريمش برای «پریناز» مشکل‌ساز شد! با نمایش نسخه اصلاح‌شده هم موافقت نشد

  • ترانه علیدوستی از زندگی و سینما و بازیگری می گوید
    اسم همسرم را گذاشته‌اند تاجر ونیزی! / می‌گویند خاک بر سرت «ابله» را می‌گذاری کنار؟!

  • واقعاً تبریک ویژه عادل فردوسی‌پور به اهالی سینما تنها واكنش رسانه ملي به اين اتفاق مهم هنري تا اين لحظه است؟!
    فردوسي‌پور در شروع برنامه «نود» از جایزه گلدن گلوب « جدایی نادر از سیمین» گفت/ برنامه «هفت» سكوت تلويزيون را جبران مي‌كند؟

  • يادداشت نيما حسني‌نسب درباره شرايط سينماي ايران پس از دريافت گلدن گلوب براي«جدايي نادر از سيمين»
    «زيره» را اگر مرغوب باشد، به «كرمان» هم مي‌شود بُرد!

  • گفت‌وگو با بازيگر توانا و پر كار اين روزهاي سينما و تلويزيون
    مهران احمدی از تجربه دو جنسی شدن می گوید

  • مسعود كيميايي جايزه گلدن گلوب اصغر فرهادي را تبريك گفت
    روزگار ما با شما جان مي‌گيرد، جان كه خاموش نمي‌شود

  • دو بازيگر خوب ايراني از موفقيت «جدايي نادر از سيمين» و اصغر فرهادي در گلدن گلوب مي‌گويند
    رضا كيانيان: واقعاً چرا مقامات کشوری تبریک نمی‌گویند؟/ مريلا زارعي: خون تازه‌ای در رگ‌های خانواده سینما پمپاژ شد

  • پروژه پر بازیگر سینمای ایران در شعبه 113 دادگاه کیفری استان تهران
    عوامل فیلم «هیس! دختران فریاد نمی‌زنند» به دادگاه رفتند

  • فیلم فرهادی بر سه رقیب اسکاری پیروز شد + عکس اهدای جایزه در هالیوود پالادیوم لس آنجلس
    «جدایی نادر از سیمین» بهترین فیلم خارجی‌زبان انجمن منتقدان فیلم رسانه‌‌‌ای BFCA شد

  • Fajr Pics
    News
  • سومین داوری بین المللی عظیمی در 6 ماه اخیر به صورت ویدئو کنفرانس انجام شد
    بهرام عظیمی داور جشنواره بین المللی "کروما فستیوال" مکزیک شد
  •  
  • عباس کیارستمی برای تحویل نسخه نهایی فیلم راهی ژاپن شد
    «مثل يك عاشق» از روي ميز تدوين جمع شد
  •  
  • پیام تبریک داریوش مهرجویی به اصغر فرهادی که برای سایت "سینمای ما" فرستاده شد
    همان طورکه طلسم جایزه نوبل شکسته شد...
  •  
  • پروژه پر بازیگر سینمای ایران در شعبه 113 دادگاه کیفری استان تهران
    عوامل فیلم «هیس! دختران فریاد نمی‌زنند» به دادگاه رفتند
  •  
  • سجادپور اعلام کرد که پروانه نمایش دائم فیلم‌ها به محض نهایی شدن صادر می‌شود
    مساله دارها پروانه موقت گرفتند؛ فهرست بیست فیلم دارای پروانه نمایش موقت جشنواره فیلم فجر
  •  
  • ترانه علیدوستی از زندگی و سینما و بازیگری می گوید
    اسم همسرم را گذاشته‌اند تاجر ونیزی! / می‌گویند خاک بر سرت «ابله» را می‌گذاری کنار؟!
  •  
  • کانون فیلم «هشت و نیم» برگزار می کند: «فیلم دیدن با ...»
    نمایش «جدایی نادر از سیمین» با حضور پیمان معادی؛ تحلیل حضور بین المللی، گلدن گلوب و اسکار
  •  
  • محمد تقی فهیم، امیر قادری، رضا اورنگ و محمود گبرلو به عنوان گرداننده جلسات در اتاق فکر دبیر جشنواره حاضر شدند
    کدام رسانه‌ها در اتاق فکر جشنواره فجر شرکت کردند؟
  •  
  • افتخار سينماي ايران در حال تكامل است؛ به بخش اصلي اسكار هم رسيديم
    دو نامزدي براي يك جدايي؛ «جدايي نادر از سيمين» كانديداي دريافت اسكار فيلمنامه و فيلم خارجي‌زبان آكادمي علوم و هنرهاي سينمايي شد
  •  
  • يك هيات داوري ديگر جشنواره هم معرفي شد
    مستندسازان نام‌آشنا داوران بخش مستند بلند جشنواره سی‌ام هستند
  •  
  • فيلم تازه داريوش مهرجويي در راه جشنواره فجر
    كريستف رضاعی آهنگساز «نارنجی‌پوش» شد
  •  
  • افتخاري ديگر براي فيلم اول يك فيلمساز جوان و مستقل ايراني
    موزه هنرهای مدرن نیویورک به تماشاي «سوگ» نشست
  •  
  • کارگردان برجسته جهاني سينماي تركيه و كارگردان «روزي روزگاری در آناتولیا» در تهران
    نوری بیلگه جیلان مهمان جشنواره فيلم فجر است
  •  
  • مسعود كيميايي، گلاب آدينه و عليرضا رئيسيان هم به فهرست داوران فجر اضافه خواهد شد؟
    مسعود جعفري جوزانی، احمدرضا معتمدی و شهريار بحرانی داوران سی‌امین جشنواره فیلم فجر
  •  
  • براي تيتراژ «بيتابي بيتان روي غزلي از حضرت حافظ
    حامد بهداد هم ترانه ساخت و هم آواز خواند
  •  
  • روابط عمومی سی‌امین دوره جشنواره فیلم فجر اعلام کرد
    9 استان ميزبان برنامه‌هاي مختلف جشنواره فيلم فجر شدند
  •  
  • خبر اجراي محمدرضا شهید‌ی‌فر توسط دفتر جشنواره تاييد نشد
    مجری مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر هنوز انتخاب نشده است
  •  
  • گروه ساماندهی امور صنوف در ادامه بحث انحلال خانه سينما شروع به كار كرد
    حسین زندباف رئیس گروه ساماندهی صنوف سینمایی شد
  •  
  • حاتمی‌کیا، مجیدی، پوراحمد، تبريزي، درويش، داودنژاد، افخمي، ميركريمي وعسگرپور در میان 60 امضاکننده بيانيه
    سینماگران ايراني ترور دانشمندان هسته‌ای كشور را محکوم کردند
  •  
  • آخرين وضعيت «خرس»،«پریناز»، «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» و «قلاده های طلا» در جشنواره
    تغيير شخصيت روحاني به رزمنده هم كارساز نشده است؟
  •  
    I تبلیغات متنی I
    موسسه سینمایی پاسارگاد
    به تعدادی آقا و خانم جهت بازی در فیلم‌های سینمایی و سریال نیازمندیم
    09121468447
    ----------------------------
    روزنامه تفاهم
    اولین روزنامه کارآفرینی ایران
    ----------------------------
    پارسيس
    مشاوره،طراحي و برنامه نويسي  پورتال‌های اینترنتی
    ----------------------------

    موسسه سینمایی پاسارگاد
    ارائه هنرور و بازیگر به پروژه‌ها
    09121468447
    search

    خبر عكس
    I نظرسنجی I

    مایل به تماشای کدامیک از نسخه‌های فیلم «جرم» (مسعود کیمیایی) در سینما هستید؟

    amar
    بازديد امروز: 479041
    بازديد ديروز: 800842
    متوسط بازديد هفته گذشته: 682491
    بیشترین بازدید در روز ‌پنجشنبه 6 بهمن 1390 : 1035278
    مجموع بازديدها: 347746197

    natije nazarsanji
       
    jorm-redcaroet
    jashn
    bottom banner


    fajr posters 30

    fajr film 29


    این بخش به زودی تکمیل خواهد شد
    fajr cinema 30
     
    fajr video
      تیزر رخشان بنی‌اعتماد برای فیلم «یه حبه قند»
      آنونس فیلم سینمایی «برخورد خیلی نزدیک»
      اهدای خرس طلایی برلین به اصغر فرهادی
      نشست مطبوعاتی فیلم «سعادت آباد» - 1
      صحبت‌های حامد بهداد و پولاد کیمیایی درباره «جرم»

    asrejomeadv
    tablighat









    adv
    در صورت علاقه به درج آگهي در پايگاه خبري تحليلي سينماي ما می توانید با شماره تلفن های دفتر سایت تماس بگیرید.
    تلفن: 88535305 (داخلی 109)
           09386503357 
    آدرس: تهران - خيابان شهيد بهشتي (عباس آباد) - نرسیده به خیابان میرزای شیرازی - ساختمان پارسه - واحد 12
    پست الكترونيكي: [email protected]

    > برای مشاهده تعرفه آگهی‌ها اینجا کلیک کنید
    Oscar count down
    lg3d

    Nokia

    i news
    سينماي ما- جشنواره سي‌ام فيلم فجر از پنجشنبه 13 بهمن در سينماي برج ميلاد آغاز خواهد شد. هر روز شش فيلم در سانس‌هاي مختلف به نمايش در مي‌آيد و نشست‌هاي پرسش و پاسخ هم در...
    سينماي ما- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به سی‌امین دوره جشنواره فیلم فجر عنوان کرد: سی‌امین جشنواره فیلم فجر به حسب مقدمات، پرمایه‌تر از قبل شکل گرفته است. به نقل از روابط عمومی جشنواره فیلم فجر، متن کامل پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به شرح زیر است:...
    سينماي ما- دبیر سی‌امین جشنواره فیلم فجر یادآور شد همچنان به تعامل با صنوف تاکید دارد و داوران، هیئت انتخاب و بزرگداشت‌های جشنواره براساس پیشنهاد صنوف گزینش شده‌اند. محمد خزاعی دبیر سی‌امین جشنواره فیلم فجر روز یکشنبه نهم بهمن‌ماه در جمع خبرنگاران حاضر شد و بعد از ارائه توضیحاتی درباره بخش‌های مختلف جشنواره به سئوالات مطرح شده پاسخ داد...
    goldiran
    Main News
     
    سينماي ما- جشنواره سي‌ام فيلم فجر از پنجشنبه 13 بهمن در سينماي برج ميلاد آغاز خواهد شد. هر روز شش فيلم در سانس‌هاي مختلف به نمايش در مي‌آيد و نشست‌هاي پرسش و پاسخ هم در...
     
    سينماي ما- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به سی‌امین دوره جشنواره فیلم فجر عنوان کرد: سی‌امین جشنواره فیلم فجر به حسب مقدمات، پرمایه‌تر از قبل شکل گرفته است. به نقل از روابط عمومی جشنواره فیلم فجر، متن کامل پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به شرح زیر است:...
     
    سينماي ما- ابراهیم حاتمی‌کیا که قبلا در سه فیلم خودش «دیده‌بان»، «خاکستر سبز» و «بوی پیراهن یوسف» بازی کوتاهی کرده بود، در «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» نقش مکمل مرد را داشته است. فیلمی که هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر آن را فاقد کیفیت دانست و از بخش مسابقه کنار...
     
    سينماي ما- دبیر سی‌امین جشنواره فیلم فجر یادآور شد همچنان به تعامل با صنوف تاکید دارد و داوران، هیئت انتخاب و بزرگداشت‌های جشنواره براساس پیشنهاد صنوف گزینش شده‌اند. محمد خزاعی دبیر سی‌امین جشنواره فیلم فجر روز یکشنبه نهم بهمن‌ماه در جمع خبرنگاران حاضر شد و بعد از ارائه توضیحاتی درباره بخش‌های مختلف جشنواره به سئوالات مطرح شده پاسخ داد...
     
    سينماي ما- محمد خزاعي دبير جشنواره فيلم فجر در گفت‌وگوي تلفني با برنامه «هفت» اعلام كرد:‌ آخرين فرصت تحويل نسخه نهايي فيلم‌ها به جشنواره‌ي فيلم فجر تا ظهر يكشنبه 9 بهمن خواهد بود. دبير سي‌امين جشنواره بين المللي فيلم فجر شب 7 بهمن  به صورت تلفني با برنامه‌ «هفت» گفت وگو مي‌كردT با بيان اينكه با پايان وقت اعلام شده براي...
     
    سينماي ما- کارگردان فیلم سینمایی انیمیشن "تهران 1500" گفت: من اهل درخواست نیستم اما از مسئولان می‌خواهم که نسبت به کم و کیف حضور این فیلم در بخش مسابقه سینمای ایران بازنگری شود تا اگر احتمالاً اشتباهی در انتخاب این فیلم صورت گرفته این...
     
    سينماي ما- خشایارالوند نویسنده «قهوه تلخ» با انتقاد از اینکه تهیه کننده دستمزدهای عوامل این مجموعه را پرداخت نمی کند در گفت و گو با همشهري جوان در آمد حاصل از فروش این مجموعه را ۴۲ میلیارد تومان عنوان کرده است. بخش هایی از این گفت و گو بدین شرح است:...
     
    سينماي ما- «قلاده های طلا» رسما توقیف شده است! به وزارت ارشاد اعلام کرده اند که این فیلم توقیف است و نباید در جشنواره به نمایش درآید. در حالی از چهارشنبه هفته جاری جشنواره فیلم فجر رسما آغاز به کار میکند که هنوز تکلیف نمایش تعدادی فیلم در این جشنواره...
     
    سينماي ما- در حکمی از سوی دبیر جشنواره سی‌ام، سیدضیاءالدین دری به عنوان داور ایرانی بخش جلوه‌گاه شرق (سینمای آسیا)، داریوش فرهنگ و فریدون جیرانی به عنوان داوران ایرانی بخش مسابقه بین‌الملل...
     
    سينماي ما- رضا یزدانی در سی امین جشنواره بین المللی فیلم فجر با اجرای دو ترانه «سينما» و «خليج فارس» حضور خواهد داشت. يزداني در مراسم افتتاحیه سی امین جشنواره بین المللی فیلم فجر، در دو مقطع اين برنامه را...
     
    سينماي ما- سايت "سينماي ما" امسال هفتمين سالي‌ست كه اخبار و حواشي و تصاوير جشنواره فيلم فجر را در فضاي مجازي پوشش مي‌دهد. با افتخار اعلام مي‌كنيم كه در طول اين مدت كوشيديم راوي و گزارش‌گر صادق و منصف فضا و آثار اين رويداد بزرگ باشيم و به كاربران وفادار و علاقمند و پي‌گير سايت مباهات مي‌كنيم كه هر سال بيش‌تر و همراه‌تر مي‌شوند و سبب شده‌اند افتخار بزرگ «پر بازديدترين سايت سينمايي ايران» را با اختلاف چشمگيري در تمام سال‌هاي فعاليت‌مان تا امروز...
     
    سينماي ما- فیلمبردای فیلم سینمایی "هیس..دخترها فریاد نمی‌زنند" به کارگردانی پوران درخشنده در مجتمع قضایی امام خمینی(ره) ادامه دارد. این پروژه که از نظر ترکیب بازیگران یکی از آثار پر بازیگر محسوب می‌شود از حدود یک هفته پیش کلید خورده است و هم اینک در مجتمع قضایی...
     
    سينماي ما- کارت‌های جشنواره سی‌ام فیلم فجر که برخی از اهالی رسانه و اعضای انجمن منتقدان آن را دریافت کرده اند، با سال‌های گذشته تفاوت هایی دارد. کارت های این دوره پس از سه روز غیبت متوالی صاحب کارت، باطل می‌شود. کارت های جشنواره سی ام فیلم فجر تفاوت هایی نسبت به ...
     
    سينماي ما- مجموعه «شام ایرانی» با حضور اشکان خطیبی، رامبد جوان، سروش صحت و مهدی پاکدل از نیمه دوم بهمن ماه وارد شبکه نمایش خانگی می شود. قرار بود نام این مجموعه بفرمایید شام ایرانی باشد که به دلیل هم نام بودن با برنامه شبکه ماهواره ای، تغییر پیدا کرد.کارگردان این مجموعه، بیژن بیرنگ است و مجوز انتشار سری اول این مجموعه که شامل 4 قسمت است...
     
    سینماي ما- «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی در جوایز سزار 2012 نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم خارجی است. آکادمی علوم و هنرهای سینمایی فرانسه روز جمعه اسامی نامزدهای سی و هفتمین دوره جوایز سزار را اعلام کرد. در بخش بهترین فیلم خارجی ...
     
    سينماي ما- یک روزنامه نوشت که گلزار برای بازی در سریال جدید لطیفی با عنوان 'ساخت ایران' با تهیه کنندگان این پروژه به توافق رسیده و قرار است برای بازی دراین سریال برای یک ماه ،۸۰۰میلیون تومان دریافت کند. یک روزنامه نوشته که گلزار در لبنان جلوی دوربین سومین سریال ویدئویی ایرانی ...
     
    سينماي ما- اصغر فرهادي از پيام‌هاي تبريكي كه پس از اهداي جايزه‌ي گلدن گلوب منتشر شد، تشكر كرد. اين كارگردان سينماي ايران كه اين روزها براي پيش‌توليد فيلم جديدش در فرانسه بسر مي‌برد در متن پيامش نوشته است: «پاسخ اين همه مِهرهم‌ميهنان در توان من نيست. خوشحالم در ادامه‌ي راهي که...
     
    سينماي ما- اسامی هیئت داوران بخش سودای سیمرغ سی‌امین جشنواره بین المللی فیلم فجر اعلام شد. «مجید انتظامی»، «علیرضا رئیسیان»، «جمال شورجه»، «داود رشیدی»، «ابوالقاسم طالبی»، «احمد‌رضا معتمدی»، «یدالله صمدی»، «داود میرباقری» و «اسفندیار شهیدی» هیئت داوران جشنواره امسال را تشکیل می‌دهند. هیئت داوران جشنواره در بخش
     
    سینمای ما- پوستر فیلم سینمایی «یک عاشقانه ساده» به کارگردانی سامان مقدم برای اولین بار در سایت "سینمای ما" رونمایی می شود. این فیلم در بخش مسابقه سینمای ایران سی‌امین جشنواره فیلم فجر حضور دارد و از آثار مطرح جشنواره است که کنجکاوی برای...
     
    سینمای ما- پس از گذشت یک هفته از آغاز اکران، 3 سینما به سینماهای اکران‌کننده فیلم سینمایی "شب واقعه" ساخته شهرام اسدی اضافه شد. در حالی که "شب واقعه" از 28 دی‌ماه اکران خود را با 16 سینما در گروه سینمایی استقلال آغاز کرده 3 سینمای پیوند، شاهد و ققنوس هم از چهارشنبه 5 بهمن این فیلم را به صورت تمام سئانس در برنامه نمایش خود قرار دادند...
    reportpic

                                                                                               

    toptitle
                از سال 1384
    TopFilm
    کارگردان : شهرام اسدی
    (11 رأي)
    کارگردان : علی عطشانی
    (91 رأي)
    کارگردان : مسعود اطيابي
    (70 رأي)
    کارگردان : مهدی صباغ زاده
    (10 رأي)
    کارگردان : يعقوب غفاري
    (72 رأي)
    کارگردان : جميل رستمي
    (14 رأي)
    کارگردان : عبدالرضا کاهانی
    (365 رأي)
    VIDEO BANNER

    bank
    جهت مشاهده تيزر ها به صورت آنلاين نياز به برنامه Flash Player 9 داريد --- Download Flash Player 9 ---
    بخش بانك تيزر سايت مناسب كاربراني است كه از اينترنت پر سرعت استفاده مي كنند

    مقاله مفصل علیرضا معتمدی درباره دو دهه محسن مخملباف؛
    سه جور مخملباف داریم...
    سه جور مخملباف داریم...


    سینمای ما - علیرضا معتمدی:

    مخملباف اول: مخملباف ایدئولوگ

    محسن مخملباف، مهم‌ترین و اثر گذارترین پدیده‌ی سه دهه‌ی اخیر سینمای ایران، حتا اگر فیلم‌های نفرت انگیزی مثل فریاد مورچه‌ها و سکس و فلسفه را هم بسازد، باز چیزی از اهمیتش در سینمای پس از انقلاب کم نمی‌شود. حقیقت این است که مخملباف قربانی یک تحول منطقی ایده‌ئولوژیک شد. تحولی که می‌توانست رخ ندهد اگر نگاهی ایدئولوژیک به هنر نداشت. اما اشکال کار این‌جاست که او همیشه (چه در روزهای ابتدایی کارش در حوزه‌ی اندیشه و هنر اسلامی در آغازین سال‌های دهه‌ی شصت که مرجع تقلید بچه مسلمان‌ها در حیطه‌ی هنر و اندیشه بود و چه حالا که خود را روشنفکری جهان‌وطنی -یا دست‌کم تئوریسین روشنفکری جهان سوم- می‌داند) نگاهی به‌شدت ایدئولوژیک نسبت به هنر داشته است. و شگفت این که او در این سه دهه به همه چیز و همه کس شک کرد، الا به خودش و تفکر ایدئولوژیکش. مخملباف بارها تغییر کرد و چرخید و دور زد و بازگشت و ایستاد و به چپ رفت و از راست باز آمد، اما هرگز در بنیان نگاه ایدئولوژیکش به هنر تشکیک نکرد و ندانست (یا نخواست بداند) که وقتی هنر ابزار ابراز ایدئولوژی می‌شود، این خطر به شدت وجود دارد که اثر تولید شده خالی شود از ظرافت‌های ویژه و خاص هنر. و طبیعی‌ست که هنرمندی که تبیین ایدئولوژی را وظیفه‌ی هنر می‌داند، آخرین دستاورد فکری‌اش (فریاد مورچه‌ها) همان قدر سطحی و آزار دهنده است که یکی از اولین تراوشات ذهنی‌اش در روزگار جمودش (مثلاً استعاذه).
    هدف از نوشتن این مقاله ارشاد مخملباف یا دعوت او به بازگشت و به خود آمدن و دست کشیدن از راهی که حالا در یک سوم پایانی‌اش قرار گرفته نیست، زیرا که در این صورت همین یادداشت هم تبدیل می‌شد به نقض غرض. هدف نبش قبر گذشته‌ها و آزردن خاطر مخملباف هم نیست که اکنون به تبعیدی خود خواسته رفته و بی‌پناه‌تر از همیشه، توهین و زیرسئوال بردن خودش و عملکردش کاری ساده و آسان شده است. قصدم اول این است که بگویم چه‌قدر جای مخملباف در فضای سینمای ایران خالی‌ست (گیرم که ده‌سالی می‌گذرد از آخرین باری که با اثری از او شگفت زده شدم) و دوم این که بگویم چه‌طور موفق شدیم با همدستی و همفکری خودش، یکی از بزرگ‌ترین نوابغ فرهنگی و هنری تاریخ معاصرمان را به قتل برسانیم. داستان به قتل رسیدن مخملباف داستانی اندکی پیچیده و نهایتاً به شدت تراژیک است. سرنوشت او از سرنوشت سهراب شهید ثالث که در غربت مُرد، یا از سرنوشت فریدون گله (دیگر نابغه‌ی سینمای‌مان) که در کُنج عزلت دق مرگ شد، غم‌انگیزتر و اشک انگیزتر است.
    شاید به مطایبه بتوان نام فرعی این نوشته را "گونه شناسی محسن مخملباف" گذاشت، اما حقیقت این است که این مطایبه چندان هم دور از واقعیت نیست. مخملباف را با همه‌ی تفاوت‌ها و بعضاً تضادهای فکری و شخصیتی و با همه‌ی وجوه مختلف فعالیت‌های فکری و فرهنگی و هنری‌اش می‌توان به سه شخصیت متفاوت و مستقل از هم توصیف کرد:
    مخملباف اول مخملباف نظریه پرداز است که روزگاری در سودای دست یافتن به قوانین اسلامی و قرآنی برای سینما، نگارش توضیح المسائل فقهی‌اش را درباب سینما آغاز کرد و امروز درباب جنسیت و ارتباط آن با فلسفه، مخملباف فیلمساز را وادار به سخنرانی و فلسفه بافی در فیلم های اخیرش کرده است.
    مخملباف دوم مخملباف نویسنده است. کسی که دست‌کم دو دهه در خلوت و سکوت نوشت و آفرید و در مقابل دو مخملباف مشهورتر و جنجالی و پر سر و صدا سکوت کرد، اما دست آخر او هم دست‌ها را بالا برد و اکنون چندسالی‌ست که کسی از سرنوشت‌اش اطلاعی ندارد.
    مخملباف سوم مخملباف سینماگر است. مشهورتر از دیگران است و همیشه این منت را برسر دو مخملباف دیگر گذاشته که من بودم که پول درآوردم و شما را از گرسنگی نجات دادم، وگرنه مخملباف اول به سرنوشت برخی از ایدئولوگ‌های تندروی هنری (اعم از چپ و راست و مسلمان و توده‌ای و خلقی) دیگر دچار شده بود و در فقر و اعتیاد دست و پا می‌زد، یا دست شسته بود از همه‌ی آرمان‌ها و با یک تاکسی مدل 1360 در خیابان‌های تهران مسافر کشی می‌کرد. و مخملباف دوم هم بی مخملباف سوم لابد شب‌ها روی تاکسی مخملباف اول کار می‌کرد تا بلکه پول سیگارش را بتواند دربیاورد مثلاً.
    درباره‌ی مخملباف اول تا همین‌جای کار هم که حکم مقدمه‌ی ورود به بحث را داشت، مفصل‌تر از دو مخملباف دیگر حرف زدیم، دلیل‌اش هم واضح است البته؛ همه‌ی آتشی که در این سه دهه محسن مخملباف به پا کرده است از گور مخملباف اول برمی‌خیزد. مخملبافی که هنوز هم که هنوز است (در دهه‌ی ششم زندگی‌اش) به یاد روزگار نوجوانی خودش را چریکی می‌بیند با رسالت خلع سلاح کردن آن پاسبان ِ مشهور. این پاسبان البته چهار دهه‌است که مدام دارد شکل عوض می‌کند. یک‌بار با لباس نظامی سمبل رژیم شاهنشاهی‌ست و بار دیگر در لباس بهرام بیضایی و دیگران، سمبل فرهنگی که مخالف با فهم آن‌زمانی مخملباف از اسلام است. یک‌بار پاسبان رویاهای مخملبافِ اول نظام سرمایه‌داری فرصت طلب ایرانی‌ی تحت تأثیر کاپیتالیسم جهانی‌ست و لابد به سرکردگی کمپانی مرسدس بنز که آرمش در ابتدای عروسی خوبان شعارها و ارزش‌های اسلامی باقی مانده روی دیوارها را نشانه رفته است. و بار دیگر همین پاسبان به هیأت بخشی از گروه‌های سیاسی داخل کشور در می‌آیند. باید اعتراف کرد که بینش و نگاه سیاسی مخملباف اول در اغلب موارد هم‌سو و همراه با خواست و اراده ی جمعی مردم بوده است، و شاید به همین دلیل هم هست که این مخملباف همواره توانسته حقانیت خود را به مخملباف اصلی و دو مخملباف دیگر ثابت کند و آن‌ها را تحت امر خود درآورد. اما نکته‌ در این است که مخملباف اول گرچه می‌توانست در عصر اصلاحات سیاستمداری محبوب و با نفوذ باشد، اما در عرصه‌ی هنر او همچنان در فکر خلع سلاح کردن پاسبان‌های مدام تغییر شکل داده‌اش است و در حالی که خودش پشت تریبون ایستاده و در حال شعار دادن و بررسی و موشکافی جهان است، دو مخملباف دیگر را از کار اصلی‌شان، خلاقیت و آفرینش هنری بازداشته و وادارشان کرده است که هر قلمی که می‌زنند یا هر پلانی که می‌سازند، اول از همه مطمئن شوند که چریک‌شان خلع سلاح شده است؟ و در مرحله‌ی دوم به فکر خلق یک اثر هنری ظریف و فکورانه باشند که غیر مستقیم جهانی را به تصویر می‌کشد. شاید اگر محسن مخملباف به جای این همه انقلاب که در همه‌ی این سال‌ها علیه همه چیز و همه کس کرده است، یک‌بار هم علیه مخملباف اول قیام می‌کرد و سکان هدایت فکری خود را خود به دست می‌گرفت، ما امروز این‌گونه در حسرت از دست دادن چنین استعداد بزرگی نبودیم. برای هنر و اثر هنری البته نمی‌توان نسخه پیچید، اما یک اصل اساسی که در این زمینه وجود دارد این است که درست برخلاف ایدئولوگ‌ها و نظریه پردازان و چریک‌ها و فعالین سیاسی، که هرچه صریح‌تر و آشکارتر و بی‌پرده‌تر حرف‌شان را بزنند موفق‌ترند و بیش‌تر خود را در قلب مردم جا می‌کنند، هنرمندان باید از صریح و آشکار و شعاری حرف زدن بپرهیزند. چون یک فیلم با گزارشی از یک سخنرانی (سیاسی، فلسفی، اجتماعی، عرفانی و هرچیز دیگر) خیلی فرق‌ها دارد.
    در هفته‌های آینده درباره‌ی مخملباف نویسنده و مخملباف فیلم‌ساز سخن خواهیم گفت.


    مخملباف دوم: مخملباف نویسنده

    مخملباف دوم آبروی دو مخملباف دیگر بود که نشسته بود کُنج خانه، می‌نوشت و خلق می‌کرد و به‌سان مادری دل‌سوز، مهربان و بی‌توقع بالیدن فرزندانش را تماشا می‌کرد.
    او از همان ابتدا راهش را از مخملباف اول جدا کرده بود و به جای مصاحبه کردن و برای این و آن خط و نشان کشیدن، رفیق شاعران فقید سلمان هراتی و قیصرامین پور شده بود. شاعرانی که خود آبروی شعری "بچه مسلمان ها" بودند و هستند تا همین امروز. آن‌ها با هم خوش بودند، پرتقال‌هایی را که "سلمان" از شمال می‌آورد توی حیاط حوزه با هم قسمت می‌کردند و دور از چشم مخملباف اول از فروغ فرخ‌زاد با هم حرف می‌زدند. گاه که مخملباف ِ ایدئولوگ زبان به کام می گرفت و مغز پرآشوب و پر سروصدای "محسن" آرام می‌گرفت؛ مخملباف دوم قلم به دست می‌گرفت و مشغول نوشتن می‌شد. گیرم مخملباف اول هرگز نفهمید که مخملباف دوم چه لطف‌ها که در حق او نکرده است. مثل مادری شبانه بر بالین پسرک سربه‌هوا و بازیگوش‌اش که روی دفتر مشق‌های فردا خوابش برده حاضر می‌شد و به فکر آبروی فردای پسرک در مدرسه، انشاهای نانوشته‌اش را می‌نوشت تا پسرکش عاقبت سری توی سرها دربیاورد. حقیقت این است که در همان روزها که مخملباف اول درباره ی هنر و اندیشه ی اسلامی نظریه های شداد و غلاظ صادر می کرد، این مخملباف دوم بود که باعث اعتبار و آبروی او شده بود، وگرنه در سال های نخستین دهه ی شصت، کشور ِ انقلابی از قید ِ سلطنت رسته چیزی که کم نداشت چریک های نظریه پرداز بود. مخملباف اول خط و نشان می کشید و مخملباف دوم با حجب و حیا و وقاری که تا آخر همراهش بود - و همین اصلاً زمینه های «شهادتش» را در سال های پایانی دهه ی 1370 فراهم کرد- آن عقب ها توی تاریکی اتاق محسن مخملباف سرش به کار و کتابش بود. او نخستین "اتفاق" حوزه ی اندیشه و هنر اسلامی به معنای واقعی کلمه بود، گرچه مخملباف اول به جایش سخن می گفت و پُز نبوغ اش را او می داد.
    مخملباف دوم البته بیش از دو همزاد دیگرش مستعد و خلاق و هنرمند بود اما کم‌تر از آن دو قدر دید؛ شاید به این دلیل که نه سر و زبان و جسارت و مشروعیت مخملباف ایدئولوگ را داشت و نه ظاهر جذاب و عنوان پر طمطراق و دهان پُرکن مخملباف سینماگر را. او محجوب بود، بی‌ادعا بود و چنان که رسم دیار ماست، همچو دیگر صاحبان قلم، مظلوم بود. او حتا در روزگاری که نمایشنامه‌های اخلاقی و شعاری – مثلاً شیخ شهید و حصاردرحصار و مرگ دیگری را - می‌نوشت هم از مخملباف مشهور و بانفوذ اول و هم از مخملباف سوم (مخملباف فیلم‌ساز که تازه‌تازه داشت تاتی‌تاتی می‌کرد) عاقل‌تر و آگاه‌تر و باهویت‌تر و با فرهنگ‌تر بود. مخملباف دوم همیشه و تا همین چند سال پیش که به طرز مشکوکی، طی یک کودتای خونین توسط دومخملباف دیگر به قتل رسید و حتا جسدش هم هرگز پیدا نشد، معتدل و در حد امکان روشنفکر بود. در نیمه‌ی اول دهه‌ی 1360، وقتی مخملباف دوم در خلوت و عزلت داستان‌های "حوض سلطون" و "باغ بلور" و "جراحی روح" و "محبوبه‌های شب" را می‌نوشت(داستان‌هایی که هر کدام در ادبیات داستانی "رسمی" آن سال‌ها "اتفاق"ی بودند برای خودشان) مخملباف اول هنوز درگیر مسئله‌ی کیفیت حضور زنان در تولیدات هنری بود و مخملباف سوم، تازه از "استعاذه" به "بایکوت" رسیده بود. "باغ بلور" رمان محبوب آن سال‌ها، کوچک‌ترین شباهتی به مخملباف‌های دیگر همان زمان ندارد. مخملباف دوم قادر بود افکارش را متمرکز کند (شاید چون نوشتن بیش از حرف زدن زمان می‌بَرَد و باعث ته نشین شدن افکار می‌شود) و آن‌ها را بی‌دغدغه‌ی شعار دادن به طرز هنرمندانه‌ای تصویر کند (شاید چون مخملباف دوم در هنگام تقسیم وظایف با کمال میل شعار دادن و فلسفه بافی را به مخملباف اول محول کرده بود و می‌دانست که تنها وظیفه‌اش قصه گفتن است). با این وجود او هرگز نتوانست از زیر سایه‌ی مخملباف‌های استثمارگر دیگر بیرون بیاید. آن‌ها آن‌قدر از او سوء استفاده کردند و حق اش را ضایع کردند که این دوست داشتنی‌ترین محسن مخملباف از کار اصلی خودش بازماند. هر کس دیگری که جای مخملباف دوم بود و دو دهه‌ی پیش در برهوت ادبیات داستانی رسمی با چنان استعدادی چنین داستان هایی می‌نوشت تا امروز لابد به جای‌گاه درخوری در داستان نویسی معاصر دست پیدا کرده بود. اما از او سوء استفاده شد، داستان‌هایی را که برای خودش نگه داشته بود خرج آبروی مخملباف فیلم‌ساز کرد. البته این ایثارگری‌ها‌ و از خودگذشتگی‌ها تا زمانی که منجر به ساخت فیلم‌هایی هم‌چو "بای‌سیکل‌ران" و "عروسی خوبان" و "هنرپیشه" و "ناصرالدین‌شاه آکتور سینما" می‌شد مؤثر بود و هدر دادن استعدادها تلقی نمی‌شد. گرچه در همین فیلم‌‌ها هم جسته گریخته و بیش و کم ردپایی از دخالت‌های مخملباف ایدئولوگ که زورش زیادتر از دو مخملباف دیگر بود دیده می‌شد، اما این تک مضراب‌ها در این چند فیلم چندان آزار دهنده نبود. دلیل‌اش هم البته به دوران کوتاه افسردگی و پس از آن تطور و پوست انداختن مخملباف اول بازمی‌گشت که استثنائاً تصمیم گرفته بود مدتی روزه‌ی سکوت بگیرد و تکلیف خودش را با یأس فلسفی-مکتبی‌ای که چندی بود گریبان‌اش را گرفته بود روشن کند. این بود که در همین مدت کوتاه، استثمار مخملباف دوم توسط مخملباف سوم نتایج خوبی به بار آورد و آبروی مخملباف فیلم‌ساز اصلاً از همین چند فیلم حاصل شد. اما همه‌ی مشکلات از روزی آغاز شد که یائسگی موسمی مخملباف اول به پایان رسید و او پوست انداخت و با ریش تراشیده و افکار نو به میدان بازگشت. این مخملباف همه چیزش عوض شده بود الا شعار دادنش. به این ترتیب چون هنوز زورش زیاد بود شروع کرد به دخالت مستقیم در رابطه‌ی کاری میان مخملباف دوم و سوم. کارش شد توی قصه‌های مخملباف دوم دست بُردن و بازنویسی کردن آن‌ها با محتوای سخنرانی‌های ناکرده‌ای که در دل‌اش مانده بود چون دیگر عصر سخنرانی کردن و سخنرانی شنیدن گذشته بود. و مخملباف سوم هم چشم بسته شروع کرد به فیلم کردن این قصه‌ها که جوهر و ایده‌ی نابی داشتند زیرا که متعلق به مخملباف دوم بودند، اما سروشکل و جملاتشان کسالت‌بار و خسته کننده و شعاری بود، آن‌چنان که مخملباف اول بود. مخملباف بی‌چاره‌ی دوم استثمار می‌شد و راه فراری هم نداشت. مجبور بود مدام بنویسد و جوری بنویسد که مخملباف اول نتواند چندان خراب و کسالت‌بارشان کند. اما هرروز که می‌گذشت کم‌تر موفق بود. او جان کَند و نوشت و جور آن دوتای دیگر را کشید. مجبور بود خرج سفرها و شهرت سومی را بدهد و تغییرات و سخنرانی‌ها و ژست‌های فیلسوف مآبانه‌ و بی‌پایان مخملباف اول را مدام با قصه‌ها و درام‌های تازه توجیه کند تا آن‌ها به چشم بیایند. کم فروشی هم نکرد. تا زمانی که زنده بود تمام سعی و تلاش‌اش را کرد اما دو مخملبافی که از پس و پیش احاطه‌اش کرده بودند فقط به فکر خودشان بودند. یادشان رفته بود که مخملباف دیگری هم هست که آبروی نهفته‌ی آنان است. مخملباف زبان بسته‌ی دوم خودش را فدای آن‌دوی دیگر کرد. هرکاری بلد بود کرد تا آن‌ها به چشم بیایند اما خودش نادیده ماند. تنها ماند. کسی دستش را نگرفت. توجهی به‌ او نکرد، جوهره‌ی ناب قصه گویی‌اش نادیده و دست‌کم گرفته شد تا روزی که به ته خط رسید. روزی که دیگر از دست او هم برای نجات دو مخملباف خودخواه دیگر کاری ساخته نبود. این‌گونه شد که کم‌کم گم شد پشت انبوه محصولات خانه‌ی فیلم مخملباف و هرگز هیچ کس نه به فریادش رسید و نه حتا یادش آمد که روزی مخملباف دومی هم بود که استعدا نابی در قصه نویسی بود.
    غیبت مخملبافِ نویسنده را هیچ کس احساس نکرد، زیرا که او پیش از آن که مخملباف فیلمساز ترک دیار بگوید، هابیل وار به دست او و با نقشه‌ی مخملباف فیلسوف ایدئولوگ به قتل رسیده بود. و این مرگ چنان تدریجی و بی صدا بود که نه کسی مرثیه ای برایش سرود و نه سراغی از او گرفت. انگار که از اول هم چنین "مخملباف"ی زنده نبوده است؛ غافل از این‌که تراژدی مخملباف سوم درست از روز گم شدن آقای نویسنده آغاز شد...
    در قسمت بعدی این یادداشت به سرنوشت مخملباف سوم می‌پردازیم.


    مخملباف سوم: مخملباف فیلم‌ساز

    هنوز هم هیچ کارگردانی در سینمای ایران به شهرت و اعتبار و محبوبیت مخملباف سوم دست نیافته است. او نخستین کارگردان/ستاره‌ای بود که نام‌اش تضمینی بود بر فروش فیلم‌هایش. او یک دهه این‌چنین در اوج بود و مردم برای تماشای «فیلمی از محسن مخملباف» سر و دست می‌شکستند. دهه‌ای که با بایکوت در سال 1364 آغاز شد و با گبه در سال 1374 به پایان رسید. داستان مخملباف سوم را از نیمه آغاز کردیم، اما حقیقت این است که تا پیش از این، مخملباف سوم به هیچ وجه نزد عامه‌ی مردم و منتقدان و اهالی سینما هویت و اعتباری نداشت. او از بایکوت به بعد بود که به گفته‌ی خودش سینما را "بلد" شد؛ وگرنه تا پیش از آن مخملباف سوم تصویر کننده‌ی افکار و منویات ِ مخملباف ایدئولوگ بود. اما دوره‌ی دوم فیلم‌سازی او در این یک دهه‌ی درخشان، دوران صمیمیت مخملباف‌های دوم و سوم و به حاشیه رفتن موقت و تا حدودی مصلحتی مخملباف اول بود. او نخستین پدیده‌ی سینمای پس از انقلاب بود. نخستین "بچه مسلمان انقلابی" فیلم‌ساز شده‌ای که به اعتبار و شهرت و مشروعیت توأمان رسیده بود. او البته کاربلد و موقعیت شناس بود، ذیل حمایت‌های بی دریغ مخملباف دوم قرار داشت و فرزند زمانه‌ی خود بود و به همین اعتبار موفقیت‌های خاص و عام‌اش بی سبب نبود. اما یکی از معماهای بزرگ تاریخ سینمای ما این پرسش است که او چه‌گونه این‌چنین از اوج محبوبیت و موفقیت به یک ورشکسته‌ی فرهنگی -دست کم در داخل کشور- تبدیل شد و به کنج عزلت و تبعیدی خودخواسته فرود آمد؟
    برخی معتقدند که مخملباف سربه‌راه و موفق ِ آن دهه‌ی طلایی را عباس کیارستمی ناخواسته با ساخت فیلم کلوزآپ که مستقیماً به "پدیده‌ی مخملباف" در فضای اجتماعی آن سال‌های ایران می‌پرداخت، بی‌آن که قصد و نیت شومی داشته باشد از راه به در کرد. گرچه لابد خود مخملباف هم زمینه‌های لازم را برای این از راه به در شدن داشته است. مخملباف در سال 67 بای‌سیکل‌ران را ساخته بود و در حالی که به حکم مخملباف اول خود را به مدت یک‌سال به اتاق فکر تبعید کرد تا با رهبر فکری‌اش علی شریعتی خلوت کند و خود را در مناسبات نوین جامعه‌ی ایران پس از جنگ بازشناسد، در فیلم کیارستمی هم در نقش خود ظاهر شد. البته تأثیرات کیارستمی و جهان بینی سینمایی و ویژگی‌های منحصر به فرد سینمای او بر روی مخملباف به این زودی‌ها خود را نشان نداد، زیرا مخملباف هنوز یک مرحله‌ی دیگر تا دگردیسی‌ی کیارستمیانه‌ی خود فاصله داشت. اما امروز کسی نیست که نداند خشت اول ِ رویای بزرگ مخملباف برای جهانی شد، با همان یک فیلم گذاشته شد. اما برگردیم اصل به داستان. جلسه‌ی توجیهی یک ساله‌ی مخملباف اول با دو مخملباف دیگر که به آخر رسید، ثمره‌اش شد دو فیلم جنجالی و هرگز به نمایش درنیامده‌ی شب‌های زاینده رود و نوبت عاشقی که نشان می‌داد مخملباف مطلق‌گرای اول این‌بار به مخملبافی "مطلقاً نسبی‌گرا" تبدیل شده است. گرچه تعبیر "مطلقاً نسبی گرا" در ذات خود متناقض و غیر قابل وقوع است، اما این بهترین توصیفی‌ست که می‌توان برای محسن مخملباف با همه‌ی تناقض‌ها و تضادهایش یافت. او خود نیز پدیده‌ای ست دیریاب و بلکه نایاب.
    گردش ایدئولوژیک مخملباف اول که در ویترین مغازه‌ی دو نبش مخملباف سوم عرضه شده بود، به راستی انقلابی بود در فضای فرهنگی آن سال‌های کشور. بسیاری این دگردیسی را سرنوشت محتوم همه‌ی انقلابی‌های دیگر می‌دانستند و مخملباف را به دلیل هوش سرشاری که داشت طلایه دار این انقلاب بزرگ می‌دانستند. در آن سوی میدان اما حامیان گذشته‌ی مخملباف اول قرار داشتند که مخملباف سوم را فرزند ناخلف آموزه‌های خود می‌دیدند و این تغییرات بنیادین را نتیجه‌ی توطئه‌ی بزرگ دشمن تلقی می‌کردند که با تشویق‌ها و جایزه‌های فستیوال‌های جهانی عملی شده بود. مخملباف به استغفار و بازگشت به گذشته فراخوانده شد. فیلم‌هایش توقیف شد و اندک اندک چماق‌های تکفیر برای مخملبافی که روزگاری ایدئولوگ فرهنگی نظام انقلابی بود بالا رفت. او را بُریده از انقلاب خواندند و بحث تازه‌ای گشودند پیرامون تلاش گسترده‌ی دشمن برای به انحراف کشاندن فرزندان انقلاب. مخملباف البته چندان هم در این میدان تنها نبود. او علاوه بر حامیانی که در فضای روشنفکری کشور برای خود دست و پا کرده بود، توانسته بود در صف نیروهای خودی داخل حکومت نیز شکافی عمیق - و بی‌سابقه- ایجاد کند. از آن به بعد جغرافیای فرهنگی بسیاری از این نیروها با توجه به دوری یا نزدیکی‌شان به حرف‌ها و اندیشه‌های محسن مخملباف تعریف می‌شد. ورای این جنجال‌های سیاسی اما مخملباف تازه‌ای پا به دنیا گذاشته بود. او نخستین کسی بود که از اردوگاه روشنفکری – گرچه تازه به آن پیوسته بود- فیلم پرفروش می‌ساخت و هم‌زمان در جشنواره‌های جهانی هم می‌درخشید. مخملباف نویسنده و مخملباف فیلم‌ساز به اتحادی چشمگیر رسیده بودند و مخملباف ایدئولوگ در حاشیه قرار گرفته بود. اما دیری نپائید که او باز، و این‌بار در شکل و هیأتی دیگر سربرآورد. هرچه می‌گذشت ردپای او بیش‌تر در فیلم‌های مخملباف سوم دیده می‌شد و این طرفداران "محسن" را نگران می‌کرد. او اما سرمست از محبوبیت داخلی و موفقیت‌های خارجی گوش‌اش به این حرف‌ها بدهکار نبود. مصاحبه‌هایش باز تبدیل ‌شدند به خطابه‌های ملال آور یک دهه پیش، به رنگ و زبانی متفاوت اما به همان اندازه بی‌ارتباط به مقوله‌ای به‌نام هنر. مخملباف باز شروع کرد برای هنر و سینما مانیفست صادر کردن و نسخه پیچیدن، عیناً همان کاری که یک دهه پیش، از موضعی دیگر کرده بود و سرانجامی جز ندامت نیافته بود. او در فیلم سلام سینما این تصویر را از خود کامل کرد. او پس از آن گبه را به عنوان آخرین شاهکار خود ساخت. فیلمی سرشار از شعار اما به شدت شاعرانه. شعریتی که شعارها را تلطیف و قابل تحمل می‌کرد. سخنرانی‌ها را در ترکیب درخشان رنگ‌ها و موسیقی جادویی‌اش هضم می‌کرد و اتفاقاً همین شد تیر خلاصی به مغز مخملباف ِ سوم. او پس از آن با مخملباف دوم قطع رابطه کرد، چون تصور می‌کرد مخملباف اول یک متفکر جهانی‌ست و مخملباف دوم در بهترین حالت یک قصه‌نویس خوب با مخاطب ِ پنج شش هزار نفری داخلی، به تعداد نسخه‌های کتاب‌هایی که می‌نویسد. و این‌گونه شد که مخملباف سوم در جدال و ستیز ابدی مخملباف اول و دوم، طرف اولی را گرفت و خود و تریبون و مدیوم‌اش را دو دستی تقدیم او کرد. او می‌خواست جهانی باشد. و فکر می‌کرد وظیفه‌ی مخملباف فیلم‌ساز فیلمبرداری کردن از سخنرانی‌های مخملباف اول است برای نجات بشریت. او ابتدا بازیگران را از فیلم‌های خود حذف کرد و پس از آن سنت داستان گویی را. سفرقندهار را ساخت و قلم را به دست مخملباف اول داد تا در نبود مخملباف دوم، به جای داستان، سخنرانی طویل و ملال آور "بودا در افغانستان از شرم فرو ریخت" را بنویسد. او می‌خواست تکمیل کننده‌ی سینمای کیارستمی باشد – گرچه خودش این تأثر پذیری را مطلقاً انکار می‌کند- . او به سیاق سینمای کیارستمی که در آن‌سال‌ها در همه‌ی جهان مُد بود، قصه و بازیگر را از فیلم‌هایش حذف کرد و از دهان نابازیگران یا بازیگرانی که ادای نابازیگران را درمی‌آوردند باز شروع کرد به شعار دادن. تفاوت مخملباف توبه‌ی نصوح و مخملباف فریاد مورچه‌ها در این بود که در اولی فرج‌الله سلحشور زبان مخملباف بود و در آخری لونا شاد. حقیقت این است که تغییرات در مخملباف اول و سوم در حد همین تفاوت ظاهری است، اما هر دو فیلم به‌طرز شگفت‌انگیزی به هم شبیه هستند. در هردو فیلم مخملباف دوم پرده‌ی سینما را با تریبون سخنرانی اشتباه گرفته است. او به شیوه‌ی کیارستمی که فیلم‌هایش در ظاهر قصه ندارند می‌خواست فیلم بسازد پس قصه را فراموش کرد، اما از این نکته غافل بود که آدم‌های فیلم‌های کیارستمی هرگز افکار و ایدئولوژی خود را فریاد نمی‌زنند. فیلم‌های کیارستمی درباره‌ی انسان‌هاست اما فیلم‌های مخملباف درباره‌ی آن‌چه در مغز انسان‌های فیلسوف و عارف می‌گذرد.
    مخملباف دوم باز ثابت کرد که مجموعه‌ی تناقض‌هاست. مگر می‌شود کسی که به این دشواری فیلم‌سازی را "بلد" شده است و یک دهه با ساخت دست‌کم سه فیلم از شاهکارهای سینمای ایران درخشیده‌است این "بلد" بودن را فراموش کند؟ مخملباف ثابت می‌کند که وقتی عقل و اراده و فرمان را دوباره به دست مخملباف اول‌ای بسپاری که روزگاری با کناره گرفتن از او پله‌های موفقیت را طی کرده‌ای، ناگزیر به سرجای اول باز می‌گردی. یک به علاوه‌ی یک همیشه و در هرجا حاصلی یک‌سان دارد. چه در حوزه‌ی اندیشه و هنر اسلامی با شرکت فرج‌الله سلحشور و محمدکاسبی و مجیدمجیدی این مسئله را حل کنی، چه در هند و تاجیکستان، با کمک لونا شاد و رقص و سکس و فلسفه.


    منبع خبر : اعتماد
    دوشنبه,29 مهر 1387 - 3:47:12

    اين مطلب را براي يک دوست بفرستيد صفحه مناسب براي چاپگر
    آرشيو

    نظرات

    مينا
    دوشنبه 29 مهر 1387 - 14:55
    1
    موافقم مخالفم
     

    خيلي جالب بود. ممنون!

    *****
    دوشنبه 29 مهر 1387 - 17:50
    0
    موافقم مخالفم
     

    مخملباف سلطان سینمای ایران

    mehri namvar
    دوشنبه 29 مهر 1387 - 22:36
    11
    موافقم مخالفم
     

    khoshhalam ke ba tamam talashi ke kardid hanoz makmalbaf ro natavanestid ba andazeh zehn kocheketan kochek konid

    shoma hanoz 20 sal vagt darid ta befahmid falsafe yani che?

    saeed
    شنبه 11 آبان 1387 - 9:38
    3
    موافقم مخالفم
     

    محسن مخملباف 123 ندارد

    این شما هستید که 123 را روی انسانها شماره میکنید

    این فیلتر کردن انسانهاست توسط شماها که در تاجیکستان و هند باسکس و فلسفه و فریاد مورچه ها نمود پیدا میکند

    اضافه کردن نظر جدید
    :             
    :        
    :  
    :       




    mobile view
    ...اگر از تلفن همراه استفاده می‌کنید


    cinemaema web awards



    Copyright 2005-2011 © www.cinemaema.com
    استفاده از مطالب سایت سینمای ما فقط با ذکر منبع مجاز است
    کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به گروه سینمای ما و شرکت توسعه فناوری نوآوران پارسیس است

    مجموعه سایت های ما: سینمای ما، موسیقی ما، تئاترما، فوتبال ما، بازار ما، آگهی ما

     




    close cinemaema.com عکس روز دیالوگ روز تبلیغات