دبیر جشنوارهی فیلم فجر گفت: سیودومین دورهی جشنواره فجر را بدون هیچگونه تبعیض و پسرخاله، دخترخالهگری جلو میبریم و از شما هم خواهش میکنم اکنون ما را قضاوت نکنید.
علیرضا رضاداد در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه عدم شفافیت بعضی از موضوعات و در نظر گرفتن «ملاحظات» مختلف در برگزاری جشنواره به نظر میرسد مانند مدیریت سینمایی دولت قبل در حال انجام است، اظهار کرد: قاعده ما همانی است که قبلا اعلام کرده بودیم، تاکید میکنم با اختیاری که در تفسیر موارد تصریح نشده و در آییننامه جشنوارهی فجر داریم، سیودومین جشنواره فجر را بدون هیچگونه تبعیض، پسرخاله و دخترخالهگری جلو میبریم و از شما هم خواهش میکنم اکنون ما را قضاوت نکنید.
دبیر سی و دومین جشنواره فیلم فجر که در اولین نشست رسانهایاش در «هتل انقلاب» حضور داشت، در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره ادامهدار بودن روند سیاستهای دولت گذشته در جشنواره فعلی علی رغم شعارهای مشخص رئیس جمهور و رئیس سازمان سینمایی گفت: من قبلا هم خواهش کردم که رسانهها به جای تعریف کردن یک موضوع دقیق سخن بگویند، وظیفه اصلی همهی ما دقیق سخن گفتن است تا بتوانیم یکدیگر را یاری کنیم.
وی سپس در پاسخ به پرسشی درباره تبعیض قائل شدن بین فیلمسازان در جشنوارهی پیشرو اظهار کرد: ما تنها یک فیلم بدون پروانه ساخت داشتیم که آقای سیمون سیمونیان (مسئول دبیرخانه جشنواره) آن را بررسی کردند و به این نتیجه رسیدیم که این فیلم را باید جزو فیلمهایی که پروانه ساخت ندارد، بگنجانیم.
رضاداد توضیح داد: این فیلم نامش «مهمونی کامی» بود که نامش جزو فیلمهای پروانه ساخت گرفته سازمان سینمایی دیده نمیشد اما کارگردان آن اعلام کرد که به نام دیگری پروانه ساخت خود را تغییر داده است. ما نیز به ایشان گفتیم که اگر وزارت ارشاد نام دوم این فیلم را تایید کند، مشکلی برای بررسی آن نداریم اما کارگردان آن ترجیح داد اسم «مهمونی کامی» به عنوان یک فیلم ویدئویی باقی بماند و ایشان فیلم بعدیشان به عنوان اولین فیلم سینمایی خواهند ساخت.
ردپای بابک زنجانی در جشنوارهی فیلم فجر واقعیت دارد؟!
در بخش دیگری از این نشست خبرنگار «مهر» اعلام کرد که طبق اخبار موثق او، هواپیمایی «قشم ایر» متعلق به بابک زنجانی که چند روز قبل دستگیر شده، یکی از اسپانسرهای جشنوارهی فیلم فجر است و از رضاداد خواست صحت یا عدم صحت این موضوع را به اطلاع خبرنگاران برساند که رضاداد پاسخ داد: ما وقتی به دورههای گذشته مراجعه کردیم، متوجه شدیم که گرفتن اسپانسر برای جشنوارهی فیلم فجر خیلی قاعدهمند نبوده است از آنجا که جشنواره، سازمانی مستقل نیست، همیشه دو رویکرد برای جذب اسپانسر توسط آن پیشنهاد میشود.
وی توضیح داد: یکی از این دو پیشنهاد رویکرد بازاریابی انحصاری که به نظر ما توجیه خاصی ندارد و باعث ایجاد فساد میشود. رویکرد و پیشنهاد دوم هم این بود که درها را باز بگذاریم و تمام پیشنهادات اقتصادی را بررسی کنیم و به همین جهت هم پیشنهادهایی از شرکتهای «هما»، «قشم ایر»، «کیش ایر» و یا هر شرکت دیگری برایمان هیچ تفاوتی نداشت، ما در این بخش و برای جذب اسپانسر جشنواره سیودوم به توفیقاتی دست یافتیم و باید بگویم با توجه به تنوعی که در جشنواره امسال شاهد هستیم، موسسات زیادی درخواست حمایت از آن را دارند.
دبیر سیودومین جشنواره فجر همچنین درباره استقلال مالی جشنواره در دورههای آتی عنوان کرد: ما از اینکه منابع مالی جشنواره از خارج از مجموعه دولتی تامین شود، استقبال میکنیم اما تاکید داریم که سلامت رفتار اقتصادی جشنواره بر تامین مالی آن ارجعیت دارد.
ما را با جشنوارههای دیگر مقایسه نکنید
در ادامه خبرنگار فارس از رضاداد درباره اینکه جشنواره فجر با توجه به برگزاری آن در استانهای مختلف یک جشن ملی است یا جشنوارهای تخصصی؟ که او پاسخ داد: واژگان ، مفاهیم و ارزشهایی را برای خودشان دنبال دارند اما ما باید بپرسیم که از جشنوارهی فیلم فجر چه انتظاری داریم؟! آیا انتظارمان این است که تکرار جشنوارهی برلین، کن یا یک جشنواره محلی در هند باشد؟!
وی ادامه داد: باید توجه کنیم که ما میخواهیم با جشنواره به اعتلای سینمای ایران فکر کنیم، در این صورت میتوانیم بگوییم بردن جشنواره به استانها بد است یا خوب. من الان در اینباره قضاوتی نمیکنم اما میگویم که چنین کاری برای جشنوارهی فیلم فجر یک ویژگی است که میتواند مورد بررسی قرار بگیرد.
دبیر جشنواره فجر همچنین تاکید کرد: جشنواره فجر را با جشنوارههای دیگر مقایسه نکنیم ما نباید خودمان را تحقیر کنیم بلکه باید راجع ویژگیهایمان سخن بگوییم. ما نه آنیم و نه این. بلکه باید خودمان باشیم و برای خود بودن متعالی، تلاش کنیم.
رفتار منطقی داشتیم نه احساسی و محافظه کارانه
رضاداد در پاسخ به پرسشی درباره رفتار محافظهکارانه جشنواره نسبت به بعضی از فیلمها گفت: ما سعی کردهایم رفتاری منطقی داشته باشیم، اما ممکن است این رفتار از نظر برخی به ترس یا محافظهکاری تعبیر شود. ما نه هیجانزده هستیم و نه احساساتی میشویم چون معتقدیم باید با مسائل خیلی منطقی برخورد کنیم.
وی خاطرنشان کرد: هرجشنواره رویکردها و سیاستهایی دارد، ضمن آنکه محافظهکاری هم چیز بدی نیست چرا که آدم باید مراقب خود و سینمای کشور باشد اما تمام سخن من این است که ما طبق قانون رفتار منطقی انجام میدهیم.
پاسخ رضاداد به انتقاد از عملکرد هیات انتخاب جشنواره در بررسی فیلمهای کارگردانان جوان
دبیر جشنواره فجر سپس در پاسخ به انتقادی درباره عملکرد هیات انتخاب در بررسی بعضی از فیلمها که توسط کارگردانان جوان ساخته شده است، گفت: دوستانی که امیدوار بودند در دوره تدبیر و امید مشکلاتشان حل شود، همچنان امیدوار باشند و برای دریافت پروانهنمایش فیلمهایشان تلاش کنند.
وی درباره حضور این فیلمها در جشنوارهی فجر گفت: ما اعلام کردهایم برای حضور در جشنواره، فیلمها یا باید پروانه ساخت داشته باشند یا پروانه نمایش. چرا که این دو پروانه به نوعی کارت ملی و شناسایی این فیلمها است و در قانون نیز چنین چیزی تصریح شده است.
رضاداد با تاکید بر اینکه هیات انتخاب با انصاف عمل کرده است، خاطر نشان کرد: فکر میکنم ترکیب فیلمها که اعلام شده یک ترکیب منطقی است، حس من این نیست که هیات انتخاب تحت شرایطی قرار گرفته است که عدالت را زیر سوال قرار گرفته باشد.
وی همچنین با تاکید بر اینکه هیچ نظری را به هیات انتخاب تحمیل نکرده است، گفت: من در هیچ دورهای، هیچ نظری را به هیات انتخاب از جانب خودم و یا فرد دیگری تحمیل نکردهام و تمام تلاشم این بوده که رفتارهای قانونی از خودمان بروز بدهیم، البته این را باید تاکید کنم که هیچ وقت علاقه نداشتم هیات انتخاب در مقابل سینماگران قرار بگیرد و به همین دلیل هم تلاش میکنم هرگونه ابهام و شفاف سازی را خودم برای سینماگران روشن کنم.
پاسخ به حواشی مربوط به برخی فیلمها
در ادامه این نشست، خبرنگاری درباره قانون نخستین نمایش فیلمها در جشنواره فجر که باعث بروز مشکلاتی برای بعضی از فیلمها شده است، پرسید که رضاداد پاسخ داد: آن طور که در آییننامه آمده است نمایش اول فیلم در ایران و نمایش فیلم در خارج از کشور معناهای مشخصی دارد. ما امسال تنها در بخش مستند تصمیم گرفتیم که نمایشهای خارج از کشور فیلمها را برای حضورشان در جشنواره مدنظر قرار ندهیم.
وی درباره اینکه بعضی از فیلمها که پیش از این در جشنوارهی فیلم کودک به نمایش درآمدهاند نیز یادآور شد: ما اتفاقا همیشه تشویق کردهایم که نمایش اول فیلمهای کودک یا مستند در جشنوارههای تخصصی و ملی خودشان باشد، به همین دلیل هم از قدیم این فیلمها میتوانستند در جشنواره نیز حضور پیدا کنند.
همه چیز دربارهی «آشغالهای دوست داشتنی» گفته شده است
رضاداد در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره وضعیت «آشغالهای دوست داشتنی» نیز گفت: من، آقای دکتر ایوبی و اعضای هیات انتخاب تا کنون با صراحت نظراتمان را درباره این فیلم بیان کردیم که در خبرگزاری ایسنا منتشر شده است، فکر میکنم همه چیز درباره «آشغالهای دوستداشتنی» گفته شده است.
وی درباره نمایش یا عدم نمایش این فیلم برای هیات انتخاب افزود: بیش از 10 روز قبل این فیلم توسط آقای امیریوسفی به دفتر جشنواره تحویل و با لطف آقای ایوبی به دبیرخانه جشنواره داده شد اما هنوز «آشغالهای دوست داشتنی» برای هیات انتخاب نمایش داده نشده است.
دبیر جشنواره فجر همچنین درپاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره وضعیت فیلم «سیزده» به کارگردانی هومن سیدی که گفته میشود قبلا فیلمی در جشنواره فجر داشته و نمیتواند در بخش مسابقه نگاه نو حضور داشته باشد، عنوان کرد: ما درباره آقای هومن سیدی کاتالوگ دورههای قبل جشنواره را بررسی کردیم و متوجه شدیم که فیلم «آفریقا» به کارگردانی ایشان در دوره بیست و نهم جشنواره در بخش مسابقه آثار ویدئویی قرار داشته است و بنابراین حضور نخستین فیلم سینمایی ایشان در بخش نگاه بلامانع است.
پاسخ رضاداد به انتقاد از بیتوجهی به جوانان
در بخشی از این نشست یکی از خبرنگاران حاضر ضمن بیان انتقاد شدید نسبت به آنچه توجه به برج عاجنشینان سینما و بیتوجهی به کارگردانان جوانانی مانند احسان عبدیپور (کارگردان فیلم «پاپ») و نرگس آبیار (کارگردان فیلم «شیار 143») میدانست، خواستار پاسخگویی رضاداد شد.
او در این سخنانش از توجه دوچندان جشنواره به منوچهر محمدی انتقاد کرد که رضاداد در پاسخ به وی گفت: ممکن است آقای محمدی مانند خیلی از سالهای دیگر یکی از سی و چند جایزه جشنواره را به خود اختصاص دهد اما اینکه جایزهای از قبل برای ایشان کنار گذاشته شود را به شدت تکذیب میکنم.
دبیر جشنواره فجر سپس ضمن انتقاد به سخنان مطرح شده، گفت: شما دارید فضایی را درست میکنید که مطلوب من و سینما نیست چرا که همه فیلمها را در کنار هم ندیدهاید. فیلمهایی که شما از آنها نام بردهاید در جلسه هیات انتخاب دیده و درباره آنها بحث شده است و البته ما نگرانی نداریم برای اینکه نظر شما برروی فیلمهای دیگری باشد.
حکایت حضور پنج فیلم ناتمام در جشنوارهی فجر
رضاداد در ادامه سخنانش به پنج فیلم ناتمامی که ممکن است به جشنواره فجر برسند و در بخشهای مختلف حضور داشته باشند، اشاره کرد و گفت: ما هنوز نسخه کامل پنج فیلم «معراجیها» به کارگردانی مسعود دهنمکی، «اشباح» به کارگردانی داریوش مهرجویی، «آرایش غلیظ» به کارگردانی حمید نعمتالله،«حق سکوت» به کارگردانی هادی نائیجی و «یک تراژدی» به کارگردانی آزیتا موگویی را ندیدهایم و هیات انتخاب تنها نسخههای نسبتا کامل از آنها مشاهده کرده است بنابراین منتظریم تا ببینیم که نسخه کامل این فیلمها چگونه خواهند بود.
وی سپس تاکید کرد: من از هیات انتخاب هیچ دفاعی نمیکنم چون همه فیلمها را ندیدهام.
پروانه نمایش دائم و یا موقت برای فیلمهای جشنواره فجر؟
رضاداد در ادامه نشست در پاسخ به پرسشی درباره صدور پروانه نمایش دائم و یا موقت برای فیلمهای حاضر در بخش مسابقه جشنوارهی فیلم فجر بیان کرد: در دورههای مختلف رفتارهای متفاوتی با پروانه نمایش فیلمها شده است، در حال حاضر بین 10 تا 15 فیلم جشنواره پروانه نمایش دائم دارند و اگر شرایط مهیا باشد همه فیلمها پروانه نمایش دائم میگیرند.
وی در عین حال خاطر نشان کرد: ممکن است ما فرصت نداشته باشیم همه فیلمها برای پروانه نمایش دائم بررسی شوند و یا شورای پروانه نمایش فرصت بررسی دقیق همه فیلمها را نداشته باشد، در این صورت طبق درخواستی از آقای احسانی (معاون امور اثار سازمان سینمایی)، پروانه نمایش موقت فیلمها برای حضور در جشنواره گرفته میشود.
معاون اجتماعی وزیر کشور پیگیر بودجه برای نمایش فیلمها در استانها است
دبیر جشنواره فجر در پاسخ به پرسشی درباره اینکه گفته میشود مانند سال قبل ، منابع مالی پرداخت حق نمایش فیلمها در بعضی از استانها فراهم نشده است و به همین دلیل تعدادی از فیلمها نمیتوانند در استانها به نمایش در بیایند! گفت: برای پاسخ به این پرسش و با توجه به مطالبی که گاها مطرح میشود باید ابتدا از بعضی از مسئولان سال گذشته به خصوص آقای عباسیان عذرخواهی کنم. چرا که ما هیچ بنایی برای مقایسه جشنواره سی و دوم با جشنواره سالهای گذشته نداریم، چرا که هر سال موقعیتی متفاوت برای جشنواره بوده که طبق آن تصمیم گیریهای مقتضی انجام شده است.
وی سپس در پاسخ به سوال مطرح شده اظهار کرد: سال قبل براساس شرایط مالی موجود در کشور، استانهایی نمیتوانست حق نمایش فیلمها را دریافت کنند و به همین دلیل بسیاری از فیلمها به شهرستانها ارسال نشدند. ما این موضوع را با معاون اجتماعی وزیر کشور مطرح کردیم و ایشان در حال فراهم کردن منابع برای نمایش فیلمها با حفظ حقوق صاحبان آنها در استانهای محل برگزاری هستند.
جوایز سی و دومین جشنواره فجر در حد جوایز دوره قبل
علیرضا رضاداد همچنین در پاسخ به پرسشی درباره سطح جوایز این دوره جشنواره خاطرنشان کرد: جوایز در بخش مسابقه سینما ایران برای برندگان سیمرغ در حدود همان جوایز سالهای قبل (خودرو) است و تلاش داریم که این جوایز را تا حدود 20 تا 25 میلیون تومان نگه داریم. حال ممکن است این جوایز به صورت نقدی و یا به صورت حواله خودرو و یا موارد دیگر در اخیتار برگزیدگان قرار گیرد.
وی درباره جوایز سایر بخشها نیز عنوان کرد: طبیعی است جوایز بخش تجلی اراده ملی، تیزر و پوستر و ... با جوایز مسابقه سینمای ایران تفاوت دارد، گرچه در این بخش نیز تلاش داریم که رقم جایزهها در حد جوایز سال گذشته باشد.
+++
+ در نخستین نشست خبری سی و دومین جشنواره فیلم فجر که در هتل «انقلاب» برگزار شد، مسئولان و مدیران این دوره از جشنواره از جمله ابراهیم داروغهزاده، محمد حیدری، علیرضا شجاعنوری، امیر اسفندیاری، وحید اسفندیاری، حبیب ایلبیگی، محمد رضا فرجی، ایرج تقیپور، عزتالله علیزاده، سیمون سیمونیان، محمد رسول صادقی، جلیل اکبری صحت حضور داشتند.
+ از حواشی نشست جشنوارهی فیلم فجر میتوان به انتقاد بعضی از اصحاب رسانه به نحوه اداره جلسه توسط مدیر ارتباطات و رسانه جشنواره اشاره کردکه البته در این زمینه باید به رعایت نکردن برخی اصول پرسش سوال از سوی اهالی رسانه هم اشاره کرد.
+ در این جلسه از سیمرغ جدید جشنواره فجر که تقریبا هم شکل با یکی از سیمرغهای سابق این دوره از جشنواره است و فقط پایه کریستالی آن، آن را متفاوت کرده است، رونمایی شد. رضاداد در حرکتی خودجوش برای این کار از منتقدانی چون نیما حسنینسب و مازیار فکری ارشاد دعوت کرد تا در کنار آن ها سیمرغ جدید رونمایی شود.