اخبــار فـوری
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات

ندادن سيمرغ بهترين بازيگر مرد به نويد محمدزاده مهم‌ترين حاشيه جشنواره بود. البته رضا عطاران بعدا اظهار داشت سيمرغ را متعلق به محمدزاده مي‌داند...

در سينماي ما جنجال‌هاي جشنواره سي‌ودوم را بخوانيد
سکانس‌های حاشیه‌ای جشنواره امسال
سینمای ما- آوا فتحی: جشنواره فيلم فجر امسال چه خوب و چه بد، بالاخره تمام شد. اما تمام شدن جشنواره امسال هم حسابي جریان ساز بود. با اتفاقاتي كه در اختتاميه افتاد واجب شده كه منتقدان با قلم های تیزشان به انتقاد از آن بپردازند و آن را آسیب شناسی کنند. اين‌ها تعدادي از حواشي جشنواره سي‌ودوم فجر است كه در سينماي ما مي‌خوانيد...
جشنواره امسال یکی از پرحاشیه‌ترین جشنواره‌هاي تاريخ سينماي ايران بود. این حواشی بخش مهمی از اخبار رسانه‌ها را به خود اختصاص داد. ما در این جا سعی کردیم به بخشی از این حواشی و سر و صداهایی که در جشنواره به پاشد، بپردازیم. با هم تعدادی از این حواشی را که به ترتیب از مراسم افتتاحیه تا اختتامیه شکل گرفت، مرور می کنیم.

حرف هاى خانم کارگردان
با اینکه سکانس اول حاشیه‌ای جشنواره امسال با صحبت‌ها و اظهار نظرهای یکی از بازیگران در مراسم افتتاحیه شروع شد، اما یکی از حاشیه‌های مهمی که بعد از مراسم افتتاحیه شکل گرفت، نشست مطبوعاتی فیلم رخشان بنی اعتماد در روز دوم جشنواره  بود. بنی اعتماد که مدت‌ها بود با کمتر رسانه ای گفتگو می کرد و در واقع زمانی هم که فیلمش در دولت قبل مهجور ماند، هیچ توضیحی در رابطه با پروانه ساخت نگرفتن فیلمش نداد، در این جلسه از عواملی که باعث شده بودند فیلمش پروانه ساخت نگیرد صحبت‌هایی کرد. او در این جلسه اظهار داشت که هیچ کس نمی‌تواند جلوی فیلمسازی او را بگیرد و اگر هم در این سالها فیلمی نساخته به نوع معترض بوده است. بنی اعتماد در این میان درباره یکی از رسانه‌های چاپي کشور هم صحبت کرد که به نوعی یکی از عواملی بوده که در پروانه ساخت نگرفتن فیلمش نقش داشته است.

دفاع تمام قد ابراهیم حاتمی کیا از یک فیلم
در هنگام نمایش فیلم «شیار 143» در سینمای رسانه ها، یکی از کارگردانانی که در برج میلاد به تماشای این فیلم آمده بود و در نشست مطبوعاتی آن هم شرکت کرد، ابراهیم حاتمی کیا بود. این فیلم آنقدر برای کارگردان بزرگ کشورمان مهم شد که در اقدام قابل توجهی فیلم خودش «چ» را تقدیم به کارگردان آن کرد. ابراهیم حاتمی کیا بعد از تماشای «شیار143» تمام قد به دفاع و حمایت از آن و اینکه چرا نام این فیلم در بین اسامی فیلم های بخش مسابقه مهجور مانده است، پرداخت. بعد از این اتفاق، این فیلم به نوعی به حقش رسید و توانست جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را دریافت کند.

اعتراض برخی از علمای دین به «روز رستاخیز»
بعد از نمایش فیلم «روز رستاخیز»، برخی از علمای اهل دین نسبت به چهره پردازی شخصیت های مقدس دینی و اینکه چرا چهره های حضرت ابوالفضل(ع) و خانواده امام حسین(ع) را در این فیلم نشان دادند، معترض شدند. با اینکه احمدرضا درویش مجوز نمایش چهره های مقدس دینی در جشنواره را داشت، اما او بعد از نمایش فیلمش در جشنواره مخالفانی پیدا کرد. حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی یکی از مراجع تقلید کشورمان آن دسته از مخالفانی بود که با صدور بیانیه ای از این فیلم انتقاد کرد و معتقد بود که نمایش چهره امامان در فیلمی بر خلاف سنت معهود در کشور است. اما از طرفی تهیه کننده «مختارنامه» که در سریالش تصاویری از چهره حضرت ابوالفضل(ع) در روز تاسوعا را نشان داده بود، اما تلویزیون به خاطر چارچوب ها و خط قرمزهایش، آن تصاویر 18 دقیقه ای را نشان نداد، درباره فیلم احمد رضا درویش گفت: « نمایش چهره حضرت ابوالفضل(ع) در فیلمی از جشنواره فجر به خاطر نگاه سینمایی بوده و دلیل دیگری نداشته است» اما وزیر فرهنگ و ارشاد بعد از پایان جشنواره با صحبت هایی که درباره این فیلم داشت به نوعی به شایعات و حواشی به وجود آمده در رابطه با آن، پایان داد و گفت: « من این فیلم را خودم دیدم و از 9 سال قبل در جریان آن بودم. فیلمنامه این فیلمنامه که در رابطه با حماسه ی عاشوراست با بسیاری از شخصیت های دینی و حوزوی هماهنگ شده و از نظر تاریخی مشکلی در آن وجود ندارد و کاملا منطبق با تاریخ صحیح عاشورا تدوین شده است».

دلخوری رضامیرکریمی!
بعد از نمایش فیلم «امروز» در جشنواره، فیلم مخالفان و موافقان زیادی پیدا کرد. اما انگار این مسئله در برج میلاد و در زمان نشست مطبوعاتی فیلم پررنگ تر بود. رضا میر کریمی از اینکه منتقد این نشست(سعيد قطبي‌زاده) نظرش درباره فیلم را به نظر بقیه تماشاگران فیلم تعمیم داده و گفته که من از این فیلم خوشم نیامد و بقیه هم فکر نکنم خوششان آمده باشد، ناراحت شده بود. بعد از این اتفاق، همان شب میرکریمی در برنامه هفت حضور پیدا کرد و در رابطه با این قضیه توضیحات بیشتری داد.

جو زدگی برخی از تماشاگران برج میلاد
بعد از نمایش فیلم «متروپل»، برخی از تماشاگران برج میلاد از اینکه فیلم مسعود کیمیایی فیلمی نبوده که با تعاریف برخی به عنوان یکی از آثار متفاوت کیمیایی نام گرفته و به خاطر ضعف ساختاری آن، فیلم قابل دفاعی نبوده، بر انگیخته شدند و به نوعی عصبانیت شان را با کف و سوت زدن در حین تماشای فیلم بیشتر به معرض توجه عموم رساندند. البته این کف و سوت زدن ها فقط به این فیلم اختصاص نداشت و همچنان در حین نمایش بعضی از فیلم ها هم ادامه پیدا کرد. سر نمایش فیلم «پنجاه قدم آخر» هم تماشاگران برج میلاد نسبت به برخی از سکانس های فیلم انتقاد داشتند و دوباره، برای آن هم کف و سوت زدند. اما بعد از این اتفاق دیگر کم کم صدای برخی از اهالی سینما در آمد و آنها نسبت به این مسئله معترض و متاسف بودند.

نمایش بی هنگام «عصبانی نیستم»
از وقتی دومین ساخته رضا درمشیان در برخی از سینماهای جشنواره به نمایش در آمد و معلوم شد فیلمش حسابی سیاسی است و جنجالی خواهد شد، مسئولان جشنواره هم بعد از آن تصمیم گرفتند محدودیت هایی را مسلتزم آن بدانند و فیلم را در شهرستان ها به نمایش در نیاورند. البته فیلم در برخی از سینماهای تهران هم به خوبی و با وضعیت مناسبی به نمایش در نیامد، چون همه آنهایی که برای تماشای آن در سینماها بلیت تهیه کرده بودند، موفق نشدند فیلم را ببینند. این فیلم با اینکه در سینماها با استقبال مواجه شده بود، اما از جمله فیلم هایی بود که به شدت با انتقاد مواجه شد. این قضیه بر می گشت به مضمونی که کارگردان در فیلمش به آن پرداخته بود و در آن به قضیه دو جناح اصلاح طلب و اصولگرا با نگاه جانبدارانه کارگردان و بی طرف نبودن او نسبت به این دو جناح، می پرداخت.
وقتی موج انتقادها و جنجال های این فیلم تقریبا بخش مهمی از حواشی جشنواره امسال را به خود اختصاص داد، مسئولان جشنواره هم از این اتفاقات چشم پوشی نکردند و برای نمایش این فیلم در برج میلاد تغییراتی به وجود آوردند. فیلم بدون اطلاع قبلی در ساعت 10 صبح به جای فیلم «طبقه حساس» کمال تبریزی به نمایش در آمد. البته در برخی از خبرگزاری ها درج شده بود این اقدام به خاطر آمده نبودن فیلم کمال تبریزی شکل گرفته، اما در یکی از منابع خبری اعلام شد که این فیلم به خاطر عدم برپایی شورش و جريانی در برج میلاد، در ساعت 10 صبح نمایش داده شد. حتی حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی بعد از پایان جشنواره در رابطه با این مسئله گفت: « تدبیر و اعتدال اقتضا می کند که ما در خیلی از جاها مصلحت سینما را بر مصلحت یک فرد یا یک فیلم ترجیح دهیم».

اختتامیه ای حاشیه ساز!
جشنواره ای که با حاشیه شروع شده بود، بدون شک با حاشیه هم تمام شد. حاشیه های مراسم اختتامیه از همان دقایق ابتدایی شروع مراسم با کف زدن های میهمانان جشن در برابر سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد به خاطر طولانی شدن صحبت هایشان شروع شد. اما این، تنها حاشیه آن شب نبود؛ حضور نداشتن ابراهیم حاتمی کیا و احمد رضا درویش برای گرفتن جوایز فیلم هایشان و حذف فيلم «عصباني نيستم» در بین اسامی نامزدهای فیلم های دیگر، از حاشیه های مهم جشنواره امسال بودند که در کنار آن می توان قطع شدن های نابهنگام برنامه اختتامیه از شبکه نمایش را هم اضافه کرد. اما حتی فیلمی هم که برای جشنواره ساخته بودند و هنرمندان در آن از سیاست صحبت می کردند هم به طور کلی حاشیه ای بود. فیلمی که اصلا هیچ ربطی به هنر و سینما نداشت و همه متاسفانه در آن به جای فیلم و سینما و کیفیت آثار امسال از سیاست صحبت می کردند و این مسئله برایمان به معما تبدیل شده بود!
بعد از پایان مراسم افتتاحیه و جشنواره، برخی از اهالی مهم سینما به خاطر حاشیه هایی که در جشنواره به پا شد، گله مند شدند و برخی هم نظرات مختلفی درباره هر یک از حواشی آن داشتند. آن ها همچنین از اینکه چرا برخی واکنش های غیر منطقی را در برابر فیلم ها از خود نشان دادند هم متاسف بودند.
منبع: سينماي ما
به روز شده در تاریخ: شنبه 26 بهمن 1392 ساعت 15:23:33

تمـــــــــاشــــاخــــانـه

جوایز کسب شده توسط سینمای ما
جوایز کسب شده توسط سینمای ما