اخبــار فـوری
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات

حاتمي‌كيا: من از منتقدان واژه فاخر هستم و وقتی این عنوان روی فیلمی قرار می گیرد دستمزدها چند برابر می‌شود...

شرایط تولید فیلم های پرهزینه جشنواره امسال را در سينماي ما بخوانید.
فيلم‌هايي از پول بيت‌المال با يك سوال: هزينه‌شان برمي‌گردد؟
سینمای ما- فرنوش ارس خانی: در جشنواره امسال دو فیلم به نمایش در آمدند که هر دو از آثار مهم و قابل تقدیر فیلمسازان شان به حساب مى آیند. این دو فیلم از جمله آثار پرهزینه ای هستند که در سال آینده به نمایش درخواهند آمد..
«چ»و«رستاخیز» جدا از حواشی که برايشان به وجود آمد، از آثار مهم و پرهزینه ای به شمار می آیند که در شرایط نسبتا متفاوت و طولانی ساخته شدند. این دو فیلم از پروژه های عظیم و ارزشمند سینما هستند که هریک خاصیت تبدیل شدن به یک اثر ماندگار سینمایی را دارند. اما این مسئله بیشتر از نام کارگردانان کهنه کارشان وام می گیرد؛ کارگردانانی که این بار هم مثل هميشه با سعه صدر کافی فیلم شان را ساختند و برای آن سنگ تمام گذاشتند و توانستند یک اثر خوب و موفق دیگری را در تاریخ سینمای ایران به ثبت برسانند. در ادامه سعی کردیم به شرایط تولید این دو فیلم در کنار فیلم«آرایش غلیظ» حمید نعمت الله و البته بودجه ای که صرف ساخت آنها شد، بپردازیم.

رايزنى با شرکت هاى خارجى برای ساخت «رستاخيز»!
«رستاخیز» یکی از آثار فاخر تاریخی سینمای ایران در دهه اخیر به شمار می آید که ساخت آن پنج سالی از عمر سینما و کارگردانش را به خود اختصاص داد. این فيلم که به واقعه عاشورا و قیام امام حسین(ع) می پردازد، اولین اثر تاریخی احمدرضا درویش بعد از فیلم های ماندگار«سرزمین خورشید»،«کیمیا»،«متولد ماه مهر»و«دوئل» محسوب می شود که برای آن سال های متمادی به تحقیق و بررسی پرداخت. او این فیلم را حدود 11 ماه و در سه مرحله، در لوکیشن های بنا شده ى مجید میرفخرایی در مناطق بم، شهداِد کرمان، شاهرود، ساوه، اصفهان و شمال با گروهی از عوامل حرفه ای سینمای ایران و جهان جلوی دوربین برد. این فیلم با اینکه یکی از پرهزینه ترین فیلم های سینمای ایران است و ساخت آن حدود 14  میلیارد تومان (به نقل از یکی از سایت های تخصصی سینمایی) هزینه داشته، اما از استثنایی ترین فیلم های تاریخی به شمار می رود که دولت هیچ نوع کمک مالی برای ساخت آن انجام نداده! تقی علیقلی زاده، تهیه کننده فیلم در این باره گفته: «هیچ نوع کمکی از سوی سازمان و ارگان دولتی در دوره قبل برای ساخت این فیلم صورت نگرفت و تنها کسانی که برای ساخت این فیلم عظیم به ما کمک کردند، دو شرکت خصوصی خارجی آکوا فالز و دلتا مدیا بودند که با عشق به امام حسین (ع) وارد این کار شدند و سرمایه شان را در این فیلم خرج کردند». بنابراین موسساتی هم که نام آنها در تیتراژ پایانی فیلم دیده می شود (بانک توسعه صادرات ایران که حامی شناساندن توانایی های هنرمندان ایرانی به سراسر دنیاست و موسسه آل بیت که به حضرت آیت الله سیستانی انتساب دارد) به عنوان حامیان این پروژه لقب دارند.

سرمایه گذاری فارابی در «چ»
جدیدترین اثر ابراهیم حاتمی کیا از پروژه های سنگین سینمای ایران است که با نمایش در جشنواره امسال توانست ارتباط خوبى با اکثر مخاطبان و منتقدان برقرار کند. این فیلم اثری قهرمان محور در فضای جنگی است که در آن به برخی از شخصیت های اسطوره ای سال های جنگ می پردازد. حاتمی کیا این فیلم را در تابستان 91 با گروهی از بازیگران باهوش و ستاره سینما که شباهت بسیاری هم به شخصیت های واقعی داستان داشتند، کلید زد. فیلمبرداری نزدیک به شش ماه در شرق تهران و شهرستان پاوه و کردستان طول کشید و بعد از آن مراحل صداگذاری و موسیقی در خارج از کشور انجام شد. اما جلوه های ویژه این کار یکی دیگر از بخش های مهم فیلم بوده که احتمالا زمان و هزینه زيادى هم برای آن سرمایه گذاری شده. حاتمی کیا در رابطه با علت پرهزینه بودن این فیلم 6 میلیاردی گفته: «هفدهمین فیلم سینمایی من از جمله آثاری شد که باید برای آن بودجه میلیاردی هزینه می شد؛ من از منتقدان واژه فاخر هستم و وقتی این عنوان روی فیلمی قرار می گیرد دستمزدها چند برابر می شود» او در ادامه تاکید کرده: «فیلم هایی هست که دولت باید برای آنها هزینه کند و تولید این فیلم ها را باید به اهلش سپرد اما تولید این فیلم ها به افراد دیگری سپرده می شود که این درد است». این فیلم محصول بنیاد سینمایی فارابی است و تهیه کنندگی آن را پژمان لشکری پور برعهده داشته است.                                                                                     

سرمایه گذاری در زمان محدود
اما یکی دیگر از فیلم هایی که در روزهای پایانی جشنواره امسال به نمایش در آمد، «آرایش غلیظ» حمید نعمت الله بود. این فیلم که در شرایط زمانی بسیار تنگ و محدودی و در مدت دو ماه ساخته شد، اما در نهایت توانست با زبر دستی حمید نعمت الله به یک فیلم آبرومندانه و مخاطب پسندی تبدیل شود. سومین فیلم حمید نعمت الله یک اثر اجتماعی و کمدی است که برای ساخت آن چیزی کمتر از فیلم های قبلی اش مایه نگذاشته. این فیلم به خاطر داستان پرکشش و جذابی که دارد در لوکشین های متعددی از جمله  تهران و کیش و بندر لنگه فیلمبرداری شده است. نعمت الله بااینکه زمان اندک و محدودی برای ساخت این فیلم داشت اما در زیر سایه این جابه جایی و تغییر لوکشین ها قرار نگرفت و توانست خیلی زود فیلمش را جمع و جور کند تا به جشنواره امسال برسد. سعید سعدی تهیه کننده «آرایش غلیظ» درباره شرایط تولید و سرمایه گذاری در این فیلم گفته: «آرایش غلیظ فیلم پر لوکیشن و پرهزینه ای است که در بخش خصوصی ساخته شد و هیچ کمک از سوی دولت برای ساخت آن صورت نگرفت. تعدد لوکیشن ها از ویژگی های این فیلم است و تا جایی که فضای ساخت فیلم نیاز داشت سعی کردم در مدت کوتاه شرایط را فراهم کنم. همین مسئله هزینه هایی را برای فیلم به همراه داشت که خارج از عرف تولید در بخش خصوصی بود». تاکنون مبلغ ساخت این فیلم در جایی اعلام نشده، اما به گفته سعدی یکی از کسانی که در ابتدا قرار بود برای این فیلم سرمایه گذاری کند، مهناز افشار بازیگر سینما بود، که بنابه دلایلی بعدها منصرف از این کار شد و در نهایت فقط اسم او در تیتراژ عنوان شد.



منبع: سينماي ما
به روز شده در تاریخ: دوشنبه 05 اسفند 1392 ساعت 18:06:35

تمـــــــــاشــــاخــــانـه

جوایز کسب شده توسط سینمای ما
جوایز کسب شده توسط سینمای ما