سينمای ما - نشست با كارگردان و يكي از نويسندگان «حقيقت گمشده»: / «21 گرم» از ساختاري فلسفي بهره مي‌گيرد و «حقيقت گمشده» داستاني ساده دارد
جمعه 15 آذر 1387 - 7:25
اخبار:      • دومین یادداشت امیر قادری برای ستون جدیدش در روزنامه «فرهنگ آشتی»؛ / شهر امن و امان و البته کمی هم بی‌مزه است/حالا فقط خداداد عزیزی برای‌مان مانده      • به دنبال مجوز نگرفتن کنسرت مهران مدیری، سایت «سینمای ما» پی‌گیری می‌کند؛ / مدیر برنامه‌های گروه دارکوب: نمی‌دانیم چه اتفاقی افتاد، هم مجوز اماکن را داشتیم و هم حراست ارشاد را      • امیر کاظمی انیمیشن بازی می‌کند؛ / فیلم برداری سریال «همه بچه های من» مرضیه برومند از نیمه گذشت      • یک حرکت پروفشنال؛ / لوکيشن‌هاي "خيلي دور، خيلي نزديک" جاذبه گردشگري مي‌شود      • محمدعلی سپانلو درباره علی حاتمی به مناسبت سالگرد درگذشت‌اش؛ / جوانی بود سبک روح      








نظر سنجی

شما کدام سریال ماه مبارک رمضان را بیشتر پسندید؟




سينماي جهان
«شوالیه تاریکی» در صدر 100 فیلم برتر سال 2008 تایمز
«کنگ فو پاندا» نامزد 16 جایزه شد، از «وال-ای» هم بیشتر
نامزدهای جایزه اسپیریت (اسکار مستقل‌ها) اعلام شد
مستقل‌های انگلیسی‌ «میلیونر اسلمداگ» و كارگردانش را برگزیدند
شایعاتی درباره فیلم زندگینامه یان فلمینگ: دی‌کاپریو حتما، ران هاوارد شاید
شایا لابوف و «همدست»اش
تهیه‌کنندگان به بازیگران نامه دادند: اعتصاب به ضرر شماست
گیلرمو دل‌ترو «هابیت»اش را 370 روزه تمام می‌کند
بالاخره اسکاری‌ها اکران می‌شوند
پدرخوانده هندی سوم هم با آمیتاب باچان ساخته می‌شود
امپایر 100 شخصیت برتر تاریخ سینما را برگزید/ تایلر دردن «باشگاه مشتزنی» بهترین است
«استرالیا» یادآور سینمای حماسی، باز لورمان یادآور دیوید لین


آتش سبز


  (19 رأي)

کارگردان:
محمدرضا اصلانی
-------------------------------------
خواستگار محترم


  (8 رأي)

کارگردان:
داود موثقي
-------------------------------------
دلداده


  (69 رأي)

کارگردان:
قدرت الله صلح میرزایی
-------------------------------------
چار چنگولی


  (15 رأي)

کارگردان:
سعید سهیلی
-------------------------------------
محیا


  (123 رأي)

کارگردان:
اکبر خواجویی
-------------------------------------


پربیننده ترین اخبار هفته
 تحلیل اصغر فرهادی از سی سال سینمای پس از انقلاب؛ / اگر «دایره زنگی» با همان پایانی که من برایش نوشته بودم اکران می‌شد......
 حرف‌های محمدرضا گلزار درباره فعالیت‌های اخیرش در ورزش و روزنامه نگاری؛ / رئیس فدراسیون والیبال: این جا خانه اول گلزار است...
 گزارش «جهان» از دلایل توقیف «نسل جادویی»؛ / هدیه تهرانی نمی‌تواند آن سوی دیوار را ببیند. این معجزه است...
 گزارشی کامل درباره شرایط امروز اکران «به رنگ ارغوان»؛...
 تازه‌ترین خبر؛ / حمید فرخ‌نژاد فردا مهمان برنامه دو قدم مانده به صبح است...
 حرف های مسعود کیمیایی در روزنامه فرهنگ آشتی درباره فعالیت های سینمایی این روزهایش: / «به من و داریوش مهرجویی می‌گویند بیایید درباره تهران فیلم مستند بسازید و آن وقت طرح‌های سینمایی‌مان را بلاتکلیف نگه می‌دارند»...
 عکس‌های تنهایی؛ / نمایشگاه عکس رضا کیانیان ...
 بازتاب‌های حضور محمدرضا گلزار به عنوان مربی والیبال در روزنامه‌های ورزشی؛ / گلزار: کجایش عجیب است؟ ...
 فروتن، اسکندری، شاهرخ‌شاهی، ابر، عبدی، مصفا و... / 15 گفتگو با 15 بازیگر سینمای ایران / کجا بازی می‌کنید؟ پیشنهاد جدیدی دارید؟ ...
 حرف‌های مجیدی در برخورد با دانشجوهایی که عکس سروش در دست داشتند...
 یادداشت‌های هفتگی امیر قادری -24؛ / همه‌اش ده سال هم نشد...
 به گفته سازندگانش، اين فيلم نسل اول و نسل سوم انقلاب را مورد قياس قرار داده است / «موج سوم» (آرش سجادي‌حسيني) با بازی حامد بهداد و مهرداد صدیقیان در جشنواره فجر...
 یادداشت مسعود ده‌نمکی درباره ابراهیم حاتمی‌کیا؛ / او از میدان به در نمی‌رود...
 علاقه‌مندان سینما خوشحال باشند؛ / ماهنامه دنیای تصویر یک بار دیگر مجوز انتشار گرفت...



گزارش
 به دنبال مجوز نگرفتن کنسرت مهران مدیری، سایت «سینمای ما» پی‌گیری می‌کند؛ / مدیر برنامه‌های گروه دارکوب: نمی‌دانیم چه اتفاقی افتاد، هم مجوز اماکن را داشتیم و هم حراست ارشاد را...
 حرف‌های محمدرضا گلزار درباره فعالیت‌های اخیرش در ورزش و روزنامه نگاری؛ / رئیس فدراسیون والیبال: این جا خانه اول گلزار است...
 یادداشت‌های هفتگی امیر قادری -24؛ / همه‌اش ده سال هم نشد...
 تحلیل اصغر فرهادی از سی سال سینمای پس از انقلاب؛ / اگر «دایره زنگی» با همان پایانی که من برایش نوشته بودم اکران می‌شد......
 گزارش مفصل «فرهنگ آشتی» از دلایل لغو مجوز گروه «دارکوب»؛ / دارکوب‌ها به لانه بازمی‌گردند...
 به همراه گفتگوهایی با جواد نوروزبیگی، فرهاد اصلانی و مهراوه شریفی‌نیا؛ / گزارشی از پشت صحنه سریال «آشپزباشی» ساخته محمدرضا هنرمند...
 بخشی از گفتگوی مصطفی جلالی‌فخر با آیدین آغداشلو درباره سینمایی‌نویسان جوان و سینماگران هم‌نسل‌‌اش؛ / نه کیمیایی روشنفکر است، نه مهرجویی و نه کیارستمی...
 پرکارترین بازیگران زن و مرد جشنواره فیلم فجر بر اساس فیلم‌های که تاکنون تقاضای شرکت داشته‌اند ...
 گزارش تولید پروژه پرخرج «ملک سلیمان»؛ / همه چیز درباره جلوه‌های ویژه کامپیوتری این فیلم...

آرشيو...



نشست با كارگردان و يكي از نويسندگان «حقيقت گمشده»:
«21 گرم» از ساختاري فلسفي بهره مي‌گيرد و «حقيقت گمشده» داستاني ساده دارد
«21 گرم» از ساختاري فلسفي بهره مي‌گيرد و «حقيقت گمشده» داستاني ساده دارد


سينماي ما- كارگردان فيلم سينمايي «حقيقت گمشده» معتقد است: اين فيلم فيلمي گيشه‌اي نيست و در دوره فعلي به نظر مي‌رسد فيلم‌هاي غيرگيشه‌اي مورد ظلم واقع مي‌شوند. محمد احمدي با حضور در خبرگزاري ايسنا همزمان با اكران دومين ساخته‌ي سينمايي‌اش بعد از فيلم «شاعر زباله‌ها»، درباره‌ي «حقيقت گمشده» سخن گفت:  از آن‌جا كه فيلم «حقيقت گمشده» فيلمي گيشه‌اي نبود با زمان اكران آن كه مقارن مي‌شد با ماه مبارك رمضان مخالفتي نكرديم.
اين كارگردان و فيلمبرداري سينماي ايران اظهار تاسف كرد از اينكه، به هنگام اكران فيلم‌هاي غيركليشه‌اي احساس مي‌شود كه برخورد مناسبي با فيلم‌هاي غيرگيشه‌اي صورت نمي‌گيرد و زماني نامناسب و مرده براي اكران آن‌ها در نظر گرفته مي‌شود. از سوي ديگر، پخش‌كنندگان اين فيلم‌ها نيز از آن‌جا كه پيش‌بيني مي‌كنند فروش اين فيلم‌ها چشم‌گير نيست، براي پخش آن‌ها هزينه چنداني نمي‌كنند.
او معتقد است اين فيلم‌ها به نوعي يتيم هستند و ادامه داد: آن‌چه در ساخت اين فيلم براي من از اهميت ويژه‌اي برخوردار بود، ساختن فيلمي متفاوت بود كه حاوي پيامي خاص و ساختاري متفاوت و غيركليشه‌اي باشد.
اين كارگردان در ادامه دستيابي به اين اهداف را مغاير با سينماي گيشه خواند و افزود: قطعا با چنين نگاهي، نمي‌توان گيشه را فتح كرد، اما با اين‌حال دوست داشتيم اين فيلم در زماني مناسب و با تبليغات مناسب اكران شود تا حداقل افرادي كه به دنبال اين نوع سينما هستند به تماشاي آن بروند.
او همچنين خاطرنشان كرد: درست است كه درحال حاضر اين فيلم از فروش چنداني بهره نمي‌برد، اما با اين‌حال اگر مقايسه‌اي ميان فيلم‌هاي درحال اكران انجام شود، متوجه اين نكته مي‌شويم كه به غير از يكي، دو فيلم، بقيه فروش‌ها در يك حد است. 
محمد احمدي كه پيش از كارگرداني، طي سالهاي گذشته به عنوان مدير فيلمبرداري، مدير توليد و عكاس در فيلم‌هايي چون «كشتي يوناني»، «گبه»، «سيب»، «به خاطر هانيه»، «نون و گلدون» و... فعاليت داشته است، با اشاره به اولين ساخته سينمايي‌اش «شاعرزباله‌ها» به مشكلات موجود بر سر راه اكران آن اشاره كرد و گفت: علي‌رغم تلاش‌هاي متعددي كه براي اكران «شاعر زباله‌ها» داشتيم، اين فيلم به دلايلي چون عدم موافقت سينماداران هيچ‌گاه اكران نشد.
احمدي در ادامه، خاطرنشان كرد: قطعا هنگامي كه فيلم‌سازي فيلمي مي‌سازد، دوست دارد مخاطب داشته باشد، اما با اين‌حال نبايد براي به دست‌آوردن گيشه و مخاطب دست به هر اقدامي زد. در اين فيلم نيز علاقه من به جلب مخاطب موجب شد براي ايفاي نقش به سراغ بازيگران حرفه‌اي بروم. اما در اين انتخاب‌ها، بي‌شك، توانايي بازيگر نيز از ملاك‌هاي مهم من بوده است.
اين كارگردان، درباره تعدد نويسندگان فيلم‌نامه اين فيلم نيز اظهار كرد: در مقاطع مختلف زماني، افراد مختلفي به صورت انفرادي يا گروهي به نگارش اين فيلم‌نامه پرداختند و هيچ‌گاه پنج عضو تيم نگارش، همراه و هم‌زمان با يكديگر كار نكرده‌اند.
او همچنين به فيلم‌نامه‌اي كه در ابتدا از سوي تهيه‌كننده فيلم به او پيشنهاد شده بود اشاره كرد و افزود: هنگامي كه آن فيلم‌نامه را خواندم طرح اوليه آن را پسنديدم و براي نزديك‌ترشدن آن به ساختار‌هاي ذهني‌ام، با مشورت رضا خطيبي، صابري و غلامي تصميم گرفتيم از آن طرح در قالب فيلم‌نامه‌اي ديگر استفاده كنيم و بدين‌ترتيب تعداد نويسندگان اين فيلم‌نامه به پنج نفر افزايش يافت.
احمدي در پاسخ به پرسشي مبني بر شباهت اين فيلم به فيلم «21 گرم» كه از سوي منتقدان مطرح مي‌شود، گفت: در «حقيقت گمشده» سعي داشتيم به نوعي سه زندگي و سه خانواده مجزا را به يكديگر مرتبط كنيم و شايد يكي از عواملي كه موجب شده است عده‌اي اين فيلم را شبيه «21 گرم» بدانند در همين نكته باشد، چراكه آن فيلم نيز داستان سه زندگي گره خورده به يكديگر است، كه البته ما در «حقيقت گمشده» به طور تعمدي ارتباط يك خانواده را كم‌رنگ‌تر نشان داديم.
احمدي در مورد تدوين اين فيلم نيز اظهار كرد: از آن‌جا كه به شخصه در نگارش فيلم‌نامه نيز سهيم بودم، به هنگام تدوين تقريبا مشخص بود كه چه روندي بايد شكل گيرد و تقريبا 90 درصد تدوين فيلم بر اساس فيلم‌نامه آن انجام شد.
او درباره نمايش اين فيلم در جشنواره فجر هم اظهار كرد: در ابتدا گفته شد كه اين فيلم در بخش رزرو مسابقه جشنواره قرار مي‌گيرد، اما پس از مدتي 2 جايزه جنبي بر آن تعلق گرفت و گفته شد كه اين فيلم در بخش اصلي قرار دارد، اما آن‌چه جاي سئوال دارد آن‌كه اگر اين فيلم در بخش اصلي بوده است، چرا بازي خوب حميد فرخ‌نژاد مورد توجه قرار نگرفت.
اين كارگردان با تأكيد بر اين‌كه نكته مهم در بخش مسابقه جشنواره‌ها ديده‌شدن فيلم است و نه جوايز، گفت: ما نيز به مانند سايرين دوست داريم فيلم‌مان ديده شود و مورد تجزيه و تحليل قرار گيرد و به شخصه معتقدم، حتا با وجود نقدهاي مخالفي كه ممكن است صورت گيرد، بهتر آن است كه فيلم ديده شود. او موسيقي و صدابرداري آن را از ديگر نكات مثبت اين فيلم خواند و از همكاري اصغر شاهوردي كه اين روزها در بستر بيماري است، ياد كرد.
كارگردان «شاعر زباله‌ها» در ادامه، فيلم‌برداري اين فيلم را خاص و در خدمت كار دانست و گفت: معتقدم فيلم‌برداري فيلم بايد در خدمت فيلم باشند و فيلم‌بردار نبايد پي آن باشد كه هنر خود را به رخ كشد، بلكه لازم است تمام عوامل فيلم در پي آن باشند كه فيلم‌نامه فيلم به بهترين شكل به تصوير درآيد.
او درباره فيلم‌برداري اين اثر توسط خودش نيز عنوان كرد: يكي از سختي‌هاي اين‌كار اشتغال هم‌زمان من به عنوان تهيه‌كننده، كارگردان و فيلم‌بردار بود. اما تجربه كارگرداني و فيلم‌برداري به صورت هم‌زمان تجربه خوبي بود، چراكه ممكن بود انتقال ذهنيات به فيلم‌بردار ديگر كمي زمان‌بر باشد.
او درباره فيلم اولش و اين‌كه در آن از حضور فيلم‌بردار بهره برده است، نيز متذكر شد: در آن كار نيز مشكل خاصي در اين زمينه وجود نداشت. البته در آن فيلم هم دوست داشتم كه تجربه فيلم‌برداري را نيز داشته باشم، اما به دليل آن‌كه تجربه اول سينمايي من محسوب مي‌شد، براي تمركز بيشتر برروي كارگرداني، فيلم‌برداري را به فرد ديگري محول كردم. احمدي همچنين كارگرداني و فيلم‌برداري را از علايقش در حرفه سينما دانست و از علاقه‌اش به همكاري با جوانان خوش‌فكر و نوپرداز سخن گفت.
اين كارگردان، در بخش ديگري از اين نشست، درباره عكس‌العمل مخاطبان فيلم «حقيقت گمشده» گفت: به هنگام اكران اين فيلم در جشنواره، عده بسياركمي آن را نيمه‌كاره رها كردند و از ميان افرادي نيز كه تا پايان فيلم سالن را ترك نكردند، هيچكس ناراضي نبود و تمامي افرادي‌كه تا پايان اين فيلم نشستند، از آن راضي بودند.
احمدي افزود: دركل در سينما اعتقادي به مخاطب خاص ندارم و معتقدم بايد در تمامي ژانرها كار شود و هر فيلمي مخاطب خاص خود را دارد. تجربه ما نيز ثابت كرده در مورد هر فيلمي كه ساخته مي‌شود نيز كارگردان، تهيه‌كننده و تماشاچي آن راضي هستند و دركل كسي كه براي گيشه فيلم نمي‌سازد، انتظار فروش بالا را نيز ندارد.
كارگردان «حقيقت گمشده» در ادامه به پايين‌آمدن سطح سليقه مخاطب طي سال‌هاي اخير اشاره كرد و تلويزيون و برخي فيلم‌هاي سينمايي را از عوامل موثر در اين مورد دانست و گفت: هنرمند مي‌تواند سطح فكر جامعه را ارتقا دهد، اما درحال حاضر عده‌اي براي جذب تماشاچي براساس ديدگاه عامه جامعه فيلم مي‌سازند، درحالي‌كه هنرمند بايد پيشاپيش جامعه حركت كند و قدرت ايجاد تغيير داشته باشد. او همچنين خاطرنشان كرد: فيلم ساختن در شرايط فعلي سينما كار سختي است، اما به هرحال ما مقاومت خواهيم كرد.
اين كارگردان سينما درباره كار بعدي‌اش «حريم» كه در حال حاضر تهيه‌كنندگي آن را برعهده دارد نيز اظهار كرد: «حريم» فيلمي خاص است كه براي گيشه ساخته شده، اما با اين حال فيلمي متفاوت است و همين مسئله موجب مي‌شود، اگر در اكران موفقيتي كسب كرد، به اين مسئله برسم كه مي‌توان با يك فيلم تغيير و تحول آفريد.
احمدي در پايان صحبت‌هايش خاطرنشان كرد: قطعا در هيچ‌يك از ساخته‌هاي بعدي‌ام نيز فيلمي ساده و گيشه‌اي نخواهم ساخت و همواره به دنبال فيلم‌هايي خواهم بود كه حتا اگر شده براي مدت 5 ثانيه مخاطب را به تفكر وادارد و ساختن فيلم براي سرگرمي را دوست ندارم چون هيچ‌گاه در سينما به دنبال پول نمي‌گردم.
رضا خطيبي يكي از فيلم‌نامه‌نويسان اين كار نيز در اين نشست درباره شباهت‌هاي اين فيلم با «21 گرم» عنوان كرد: به هيچ عنوان به وجود چنين شباهتي اعتقاد ندارم و فكر مي‌كنم افرادي كه چنين باوري دارند حداقل يكي از اين دو فيلم را خوب نديده‌اند. چراكه «21 گرم» از ساختاري فلسفي بهره مي‌گيرد و «حقيقت گمشده» داستاني ساده دارد.
او كه پيش از اين نيز تجربه كارگرداني فيلم «در شهر خبري نيست، هست» را داشته، ارتباط با فيلم جديدش
«حريم» نيز گفت: اين فيلم كه اميد دارم ساخت آن تا زمان جشنواره فيلم فجر به پايان برسد، با موضوعي ترسناك ساخته مي‌شود.


منبع خبر : ايسنا
چهارشنبه,20 شهریور 1387 - 5:22:43

اين مطلب را براي يک دوست بفرستيد صفحه مناسب براي چاپگر
آرشيو
اخبار مرتبط:

نظرات

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  




module-htmlpages-display-pid-97.html



             

استفاده از مطالب و عكس هاي سايت سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سایت سینمای ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت پويشگران اطلاع رساني تهران ما  است.

مجموعه سايت هاي ما : سينماي ما ، موسيقي ما، تئاترما ، دانش ما، خانواده ما ، تهران ما ، مشهد ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Powered by Tehranema Co. | Copyright 2005-2008, cinemaema.com
Page created in 0.715934038162 seconds.