اخبــار فـوری
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات

«خانواده كرودز»، «من نفرت‌انگيز2»، «يخ‌زده»، «باد مي‌وزد» و «ارنست و سلستين» نامزدهاي امسال هستند...

نشريه ورايتي نامزدهاي هر بخش اسكار امسال را بررسي مي‌كند. اولين نگاه ورايتي به بخش انيميشن است كه مخاطبانش طيف سني گسترده‌تري دارند...
راهي به سوي پيروزي
سينماي ما-صوفيا نصرالهي: چيزي به دوم مارس نمانده است. زماني كه مهم‌ترين جايزه سينمايي قرار است به بهترين‌هاي سينما اهدا شود. گرفتن جايزه اسكار ممكن است سرنوشت هر كارگردان يا فيلمي را تغيير دهد. امسال در بخش انيميشن شاهد رقابت تنگاتنگي هستيم. از يك طرف تازه‌ترين محصول ديزني «يخ‌زده» كه تحسين‌ها را برانگيخته در بخش مسابقه حضور دارد و از طرف ديگر آخرين ساخته انيماتور كهنه‌كار هايائو ميازاكي كه اعلام بازنشستگي كرده است. انيميشن متفاوتي مانند «ارنست و سلستين» هم شانس خودش را دارد. نگاهي مي‌اندازيم به همه نامزدهاي اين بخش:
خانواده كرودز
كارگردانان اين انيميشن، كريس ساندرز و كرك دميكو با مشورت هم فيلمشان را كه قرار بود در زمان ماقبل تاريخ بگذرد به دوره غارنشيني برده‌اند و به تيم انيميشن دريم‌وركز اجازه داده‌اند تا تخيل‌شان را آزادانه به كار بگيرند و تصويري جديد و تازه خلق كنند كه با وجود بديع بودنش همچنان براي مخاطب مانوس و آشنا باشد. دميكو مي‌گويد: «ما مجبور بوديم همه چيز را از نو اختراع كنيم.» درست مثل فلورا و فائوناي ديوانه كه مي‌توانند مهربان و ملايم و بي‌خطر باشند ولي در عين حال ممكن است بخواهند يك مرد يا زن غارنشين را به عنوان عصرانه‌شان بخورند. داستان خانواده يك مرد غارنشين بامزه و پر از ماجراجويي است اما در عين‌حال به طرز شگفت‌آوري قابل لمس هم هست. كارگردانان اعتبار زيادي به نيكلاس كيج داده‌اند كه با صدايش به  قلب و روح فيلم يعني مرد غارنشين گروگ، كه رييس خانواده است، جان بخشيده.

من نفرت‌انگيز 2
تنها فيلم انيميشني كه دنباله اثر ديگري بوده و نامزد دريافت جايزه اسكار هم شده است، «من نفرت‌انگيز 2» موفق مي‌شود يك كاراكتر ديگر را به مخاطبانش عرضه كند: لوسي(با صداپيشگي كريستن ويگ) و تمركزش را همچنان روي گرو(استيو كارل) بگذارد و به رابطه دوستانه او با لوسي و شيوه‌اي كه با دخترانش رفتار مي‌كند كه حالا بزرگ شده‌اند و علايق جديدي پيدا كرده‌اند. مينيون‌ها هم باعث مي‌شوند فيلم بتواند زمان طولاني‌تري روي پرده سينما دوام بياورد و از هميشه هم بامزه‌تر هستند. فيلم در سرتاسر دنيا 949 ميليون دلار فروخت و توانست فيلم قبلي‌اش «من نفرت‌انگيز» را كه فروش جهاني‌اش معادل 543 ميليون دلار بود پشت سر بگذارد. كريس رنو و پير كافن كارگردانان قسمت جديد مجبور شدند درست 6 هفته پيش از نمايش فيلم در سينماها صداي آل پاچينو براي شخصيت خبيث ادواردو را با بنجامين برت جايگزين كنند.

ارنست و سلستين
اين كارتون دو بعدي كه توسط تيم «آماتورها» توليد شده است، در گروه انيميشن‌هاي اسكاري مانند «سه قلوهاي بلويل» و «راز كلز» قرار مي‌گيرد كه از روي سري كتاب‌هاي مجذوب‌كننده گابريل ونسان نويسنده بلژيكي اقتباس شده است. بنجامين رنر، ونسان پاتر و استفان اوبيه وظيفه كارگرداني «ارنست و سلستين» را برعهده داشتند كه سال گذشته در بخش دوهفته كارگردانان كن به نمايش درآمد و جايزه ويژه را هم برد. داستان دوستي بين يك موش به نام سلستين و يك خرس به نام ارنست است. اين انيميشن در آمريكا هم پخش شده است.

يخ‌زده
آخرين انيميشن ديزني كه محصول 2013 است تا امروز توانسته فروش قابل توجهي بكند. فيلم تا امروز 800ميليون دلار در سرتاسر جهان فروش داشته است. «يخ‌زده» يك برداشت موزيكال از روي داستان «ملكه برفي» هانس كريستين اندرسون است كه كريس باك و جنيفر لي آن را كارگرداني كرده‌اند و گروه موسيقي از برادوي هم با آنها همكاري داشته‌اند. در فيلم استعدادهاي درخشاني حضور دارند كه پيش از اين در انيميشن «پري دريايي كوچك» با ديزني همكاري كرده‌اند. در حقيقت اين نمايش براي رفتن روي صحنه تئاتر برنامه‌ريزي شده بود. كريستن بل و ايدينا منزل صداپيشگان نقش آنا و السا دو خواهري هستند كه كشف مي‌كنند عشقي كه به هم دارند از هر چيزي در اين دنيا بزرگتر است. شايد هم اين طرح جديد ديزني چرخشي در قصه‌هاي پريانش باشد اينكه اين بار شاهزاده‌خانم توسط خواهرش و نه شاهزاده خوش‌تيپ نجات داده مي‌شود. همين هم باعث شده ميان تماشاچيان بيشتر سر و صدا كند. حاشيه صوتي و موسيقي فيلم هم بي‌نظير است.

باد مي‌وزد
اين فيلم آخرين اثر استاد ژاپني انيميشن هايائو ميازاكي است كه داستان ژيرو هوريكوشي، طراح هواپيماي A6M را روايت مي‌كند. امضاي ميازاكي در رويابافي و جلوه‌هاي زيباي بصري در اين داستان ژاپني كه زمان وقوعش بين دو جنگ جهاني است، ديده مي‌شود. فيلم در ژاپن به عنوان اثري جنجالي به نمايش درآمد، گروهي آن را فيلمي ضد جنگ مي‌دانند و گروهي هم با آن مخالفند به هر حال فيلم در ژاپن 120 ميليون دلار فروش كرد كه باعث شد لقب پرفروش‌ترين فيلم سال را بگيرد. بعد از اولين نمايش فيلم در جشنواره ونيز، ميازاكي 72 ساله اعلام بازنشستگي كرد. در نسخه انگليسي فيلم جوزف گوردون لويت و اميلي بلانت صداپيشگي مي‌كنند. ميازاكي پيش از اين دو بار ديگر براي انيميشن‌هايش نامزد جايزه اسكار شده بود كه براي «قلعه متحرك هاول» در سال 2005 توانست اسكار را تصاحب كند.
منبع: هفت صبح
به روز شده در تاریخ: شنبه 26 بهمن 1392 ساعت 15:30:48

تمـــــــــاشــــاخــــانـه

جوایز کسب شده توسط سینمای ما
جوایز کسب شده توسط سینمای ما