سينمای ما - رضا کیانیان از بازیگری گفت؛ / فرمان اول: بازیگر باید خودش را بشناسد
پنجشنبه 10 بهمن 1387 - 14:58
اخبار:      • بيش‌ترين سيمرغ‌هاي بلورين جشنواره فجر در خانه كدام‌يك از سينماگران است؟ / ابراهيم حاتمي‌كيا چهار سيمرغ بهترين فيلم، مجيد مجيدي 4 سيمرغ كارگرداني، فاطمه معتمدآريا 4 سيمرغ بازيگري و فرامرز قريبيان و پرويز پرستويي 3 سيمرغ بازيگري دارند      • ستون هفتگي نيما حسني‌نسب در روزنامه «فرهنگ آشتي»-3 / ... و تمشك طلايي تعلق مي‌گيرد به آل پاچينوي كبير!      • معرفی سریال مناسبتی تلویزیون در ایام دهه فجر؛ / شب می‌گذرد...      • متن و حاشيه یکی از فیلم‌های پرستاره جشنواره امسال؛ / «شبانه روز» ملودرامي رمانتيك و زنانه از دو کارگردان جوان      • فهرست "ترین‌های" جشنواره بیست و هفتم فیلم فجر تغییر کرد / مرور تازه‌ترين فهرست پركارترين سينماگران ايراني جشنواره فجر      






نظر سنجی

مشتاق تماشای کدام یک از فیلم‌های سینمای ایران بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر هستید؟




سينماي جهان
فیلم زندگی استیو مک‌کوئین دو تا شد
برنامه پنجاه و نهمین جشنواره برلین کامل شد
بعد از ده سال مجوز چهار تهیه‌کننده برای یک فیلم در اسکار صادر شد
بلیت‌ جعلی اسکار هم بیرون آمد
اسپایک لی جزو نامزدان دریافت جوایز ایمیج است
خوزه پادیلا «پروتکل سیگما» را می‌سازد
سینمای روسیه عقاب‌ طلایی‌اش را بر شانه بهترین‌ها نشاند
هابیل و قابیل به سبک انگلیسی (يادداشت شیدا شیرازی بر فيلم «ميليونر زاغه‌نشين»)
بازیگر نقش تن تن در فیلم اسپیلبرگ مشخص شد/ دنیل کریگ هم هست
جشنواره برلین یک جایزه افتخاری به گنجینه افتخارات جان لسه‌تر اضافه می‌کند
اسکار آن‌قدرها هم برای آمیتاب باچان مهم نیست
«صدای باد» در گوش جت لی


سهم گمشده


  (14 رأي)

کارگردان:
حسن نجفی
-------------------------------------
ايستگاه بهشت


  (29 رأي)

کارگردان:
نادر مقدس
-------------------------------------
مخمصه


  (54 رأي)

کارگردان:
محمدعلی سجادی
-------------------------------------
پاپیتال


  (84 رأي)

کارگردان:
اردشیر شلیله
-------------------------------------
آتش سبز


  (162 رأي)

کارگردان:
محمدرضا اصلانی
-------------------------------------
خواستگار محترم


  (91 رأي)

کارگردان:
داود موثقي
-------------------------------------
دلداده


  (181 رأي)

کارگردان:
قدرت الله صلح میرزایی
-------------------------------------
چار چنگولی


  (141 رأي)

کارگردان:
سعید سهیلی
-------------------------------------
محیا


  (166 رأي)

کارگردان:
اکبر خواجویی
-------------------------------------


پربیننده ترین اخبار هفته
 اظهار نظر رضا کیانیان درباره بهرام رادان، محمد رضا فروتن، ترانه علیدوستی و محمدرضا گلزار: / رضا گلزار سرمایه این سینماست و همیشه به گلزار احتیاج داریم...
 واكنش پرند زاهدي به اتفاق‌هاي اخير برنامه «نود»: / «با شنيدن جمله عادل فردوسي‌پور ناخودآگاه اشك ريختم»...
 آخرین گزارش‌ها درباره فهرست بخش مسابقه جشنواره فجر؛ / «اخراجی‌ها 2» مخالف دارد، «بی‌پولی» رزرو است، «پاداش» را نمایش نداده‌اند و سرنوشت «درباره الی» هیچ معلوم نیست...
 گزارشی از اوضاع و احوال اولین روز پیش فروش بلیت جشنواره 27 فیلم فجر؛ / اگر امروز برای حضور در صف‌ها می‌روید؛ لیست فیلم‌ها و جدول‌ها و قیمت‌ها را این جا بیابید...
 ايرج طهماسب و حميد جبلي مذاكره با چهره‌هاي محبوب سينماي ايران را آغاز كرده‌اند / دو عروسك محبوب كلاه قرمزي و پسرخاله اين‌بار همراه ستاره‌هاي سينما به تلويزيون مي‌آيند...
 مجیدی و واکنش به مقاله اخیر بهروز افخمی درباره او؛ / به عمرم دو ساعت هم با افخمی حرف نزده‌ام، اسم استیون سیگال را هم نشنیده‌ام...
 خبر فوری: فیلم های بخش مسابقه فیلم های اول و دوم و خارج از مسابقه جشنواره 27 فجر اعلام شدند...
 فهرست "ترین‌های" جشنواره بیست و هفتم فیلم فجر تغییر کرد / مرور تازه‌ترين فهرست پركارترين سينماگران ايراني جشنواره فجر...
 ستون هفتگي نيما حسني‌نسب در روزنامه «فرهنگ آشتي»-3 / ... و تمشك طلايي تعلق مي‌گيرد به آل پاچينوي كبير! ...
 یادداشت امیر قادری درباره فیلم‌های جشنواره 27 فیلم فجر؛ / این جشن ماست. کاش همه مهمان‌ها باشند......
 متن و حاشيه یکی از فیلم‌های پرستاره جشنواره امسال؛ / «شبانه روز» ملودرامي رمانتيك و زنانه از دو کارگردان جوان...
 گزيده حرف‌هاي شنيدني بهمن فرمان‌آرا در دوازدهمين نشست تخصصي انجمن بازيگران سينماي ايران: / «تمام سوپر استارهاي دنيا به دليل شرايط فيزيكي سوپراستار شده‌اند»...
 متن وحاشيه فيلم سينمايي «وقتي همه خوابيم»، محصول پرطرفدار جشنواره 27 فجر؛ / این فيلم به لايه‌هاي پنهان سينما و اهالي آن پرداخته است...
 سفره جشنواره 27 فجر رنگین‌تر می‌شود؛ / تازه‌ترین حرف‌های کمال تبریزی با سایت «سینمای ما» درباره حضور فیلم جنجالی‌اش در جشنواره 27 فجر...



گزارش
 متن و حاشيه یکی از فیلم‌های پرستاره جشنواره امسال؛ / «شبانه روز» ملودرامي رمانتيك و زنانه از دو کارگردان جوان...
 گزارشی از اوضاع و احوال اولین روز پیش فروش بلیت جشنواره 27 فیلم فجر؛ / اگر امروز برای حضور در صف‌ها می‌روید؛ لیست فیلم‌ها و جدول‌ها و قیمت‌ها را این جا بیابید...
 سفره جشنواره 27 فجر رنگین‌تر می‌شود؛ / تازه‌ترین حرف‌های کمال تبریزی با سایت «سینمای ما» درباره حضور فیلم جنجالی‌اش در جشنواره 27 فجر...
 اختصاصی سینمای ما؛ / فیلم 11 دقیقه‌ای از پشت صحنه «پاپیتال»...
 آخرین گزارش‌ها درباره فهرست بخش مسابقه جشنواره فجر؛ / «اخراجی‌ها 2» مخالف دارد، «بی‌پولی» رزرو است، «پاداش» را نمایش نداده‌اند و سرنوشت «درباره الی» هیچ معلوم نیست...
 دو یادداشت اخیر امیر قادری درباره بهترین فیلم‌های 2008، برنامه «90» و ... / به احترام کسی که نئون را اختراع کرد...
 اختصاصی سینمای ما؛ / آنونس فیلم «پاپیتال» برای دانلود...
 گفتگوی تند و تیز حمید فرخ‌نژاد؛(عکس جدید) / بیرنگ و بو کردن «حاتمی کیا» افتخار نیست! / این روند اگر ادامه پیدا کند جشنواره فجر اعتبارش را از دست خواهد داد...
 مقاله‌ای از رضا درستکار درباره «آتش سبز» و مقاله امیر قادری و جنجال‌های پدید آمده در اطراف آن/همراه با یادداشتی از امیر پوریا در حاشیه‌اش؛ / درستکار: فیلم خوب «آتش سبز» در اکران شکست خورد، مثل «همشهری کین» / پوریا: مدافعان فيلم فقط در حيطه «هرکس اين فيلم را نفهمد، سليقه و هنرشناسي و دانش و فرهنگ ندارد» حکم مي دهند ...
آرشيو...



رضا کیانیان از بازیگری گفت؛
فرمان اول: بازیگر باید خودش را بشناسد
فرمان اول: بازیگر باید خودش را بشناسد


سینمای ما - رضا كيانيان معتقد است: هنرمند مولف هنرمندي است كه گنج دروني خود را شناخته و با بهره‌گيري از آن، در كارش يگانه شده باشد.

اين بازيگر تئاتر، سينما و تلويزيون كه عصر روز گذشته _ سه‌شنبه 12 آذرماه ـ درباره‌ي «بازيگر مولف» درتالار محراب سخن مي‌گفت، با بيان اين مطلب ادامه داد: اصولا با عنوان «بازيگر مولف» مشكل دارم. زماني بحث كارگردان مولف در مجله‌اي كه از سوي طيفي از روشنفكران منتشر مي‌شد، مطرح شد. زماني كه كارگرداني درتمام آثارش مولفه‌هاي خاصي را كه دغدغه‌هاي او هستند، پيگيري مي‌كند به او عنوان كارگردان مولف اطلاق مي‌شود درحالي‌كه تمام انسان‌ها درمشاغل گوناگون يگانه هستند و هيچ دونفري شبيه يكديگر نيستند.

او با اشاره به توصيه تمام اديان مبني‌بر خودشناسي و يافتن گنج درون يادآور شد: در بازيگري هم اين موضوع صادق است و بازيگر نبايد تلاش كند از بازيگر ديگري پيروي كند و من به‌عنوان يك بازيگر الگويي ندارم. چون زماني كه الگو داشته باشيم نهايت كارمان مشخص است و براي كارمان انتهايي وجود دارد.

بازيگر آثاري هم‌چون «روبان قرمز» و «يك تكه نان» سپس به تشريح تفاوت بازيگران چند نقش و تك‌نقش پرداخت و عنوان كرد: تجارت سينما و روشن‌بودن چراغ آن بردوش بازيگران تك‌نقش است كه گردش مالي اين هنرصنعت را به جريان مي‌اندازند كه همين‌ گردش باعث ساخته‌شدن فيلم‌هاي خاص‌تر با حضور بازيگران چند نقش مي‌شود.

كيانيان ادامه داد: برخي از بازيگران وقتي در نقشي خوب ظاهر شوند، مدام به تكرار آن مي‌پردازند چرا كه مردم علاقه‌مندند تا آنها را درهمان نقش ببينند. عده‌اي از اين بازيگران توانشان درهمين حد است اما عده‌ي ديگري هم وجود دارند مانند مرحوم فردين كه در نقش «علي بي‌غم» گير افتاده بود، درحالي‌كه توانايي بسياري داشت و خودش هم از اين موضوع ناراحت بود. او در خاطراتش توضيح داده كه علاقه بسياري داشته با كارگردان‌هاي جوان موج نو سينما كار كند اما از سوي اين كارگردان‌ها پيشنهاد همكاري با او مطرح نشده بود و تنها فرصتي كه به‌دست آورد بازي در فيلم «غزل» مسعود كيميايي است.

بازيگر نمايش‌هايي هم‌چون «حرفه‌اي‌ها» و «بازي استريندبرگ» خاطرنشان كرد: درتجارت سينما بازيگران تك‌نقش معروف‌تر هستند، چون مردم براي ديدن زيبايي‌هايي كه طبيعت به آنان داده پول مي‌دهند و عده‌ كمتري حاضر مي‌شوند، براي ديدن بازيگر چند نقش پول بدهند به‌همين دليل بسياري از اين بازيگران نقش‌هاي دوم و سوم فيلم‌ها را كه نقش‌هاي پيچيده‌تري است، بازي مي‌كنند.

نويسنده آثاري هم‌چون «شعبده بازيگري» و «تحليل بازيگري» ادامه داد: مردم به‌طور عام‌ خواهان چيزي هستند كه آن را مي‌دانند و كمتر علاقه‌مندند چيزهايي را ببينند كه آنها را نمي‌دانند، مانند كودكان كه هميشه خواستار شنيدن قصه‌هاي تكراري هستند اما زماني كه به دوره‌ي نوجواني و جواني رسيدند، سر به شورش

بر مي‌دارند و خواهان چيزهاي جديدي هستند، اما اين‌ها به آن معنا نيست كه عامه مردم بي‌شعورند و عده محدودي بسيار باشعور هستند، چرا كه جهان اين‌گونه است.

به اعتقاد او بسياري از بازيگران وقتي در نقشي درخشيدند در همان نقش باقي مي‌مانند چون خواهان تشويق مردم هستند اما بازيگران ديگري هم هستند كه تنها در پي تشويق مردم نيستند بلكه تشويق خودشان را مي‌خواهند كه سرمايه سينما علاقه چنداني به اين بازيگران ندارد.

او كه پيش از اين مقاله «آيا بازيگر همه‌چيز را بايد تجربه كند؟» را به نگارش درآورده است، درباره‌ي لزوم داشتن تجربه‌ي عملي براي بازي در نقش‌هاي گوناگون توضيح داد: گروهي معتقدند بازيگر حتما بايد همه چيز را تجربه كند، اما زماني كه به اين موضوع مي‌انديشيم مي‌بينيم چنين چيزي ممكن نيست. چون اين تجربه كامل نيست، به‌طور مثال نمي‌توان براي بازي در نقش معتاد يا دزد، دست به اين كارها زد چون اين با نقش آن كار متفاوت است و تنها به‌دست آوردن تجربه است بنابراين اين تجربه كامل نيست ضمن اين‌كه در تمام لحظات زندگي‌مان همه‌چيز را تجربه مي‌كنيم، چون به‌عنوان نوع انسان هميشه در ورطه گناه و توبه درحركتيم اين تناقض باعث رشد ما مي‌شود و البته هميشه دوست داريم توبه كنيم و پاك باشيم.

بازيگر فيلم‌هاي «خاك آشنا» و «صد‌سال به اين سال‌ها» دراين نشست به تشريح چهارسطح غريزه تا ذهنيت در وجود هر انسان پرداخت و گفت: براساس يك نظريه‌ي پزشكي در وجود هريك از ما چهار سطح ذهن (عقل)، احساس(قلب)، شكم و زيرشكم (مسائل جنسي) وجود دارد و بازيگر بايد به هرچهار مرحله فكر و آن را ادراك كند و از آن بگذرد اما معمولا ما در دوسطح دوم و چهارم قرار مي‌گيريم چون ساده‌تر است و اين‌گونه است كه دچار روزمرگي مي‌شويم، درحالي‌كه وقتي اين مراحل را از سر بگذرانيم، به حاكميت ذهن و عقل مي‌رسيم.

به اعتقاد كيانيان تعدادي از بازيگران بيشتر درمرحله‌ي دوم و چهارم در حركت هستند و حتي بازيگر بزرگي مانند مارلون‌براندو به سطح ذهن و تعقل كم‌توجه است. او معمولا درمرحله‌ي احساسي قرار مي‌گيرد و اين چنين است كه همواره او را در نقش‌هاي شورشي مي‌پذيريم، اما بازيگري مانند «كوين اسپيسي» درتمام نقش‌ها پذيرفتني است.

بازيگر فيلم‌هايي مانند «آژانس شيشه‌اي» و «خانه‌اي روي آب» با توضيح عملكرد برخي از بازيگران مانند آنتوني هاپكينز، هريسون فورد، بروس ويليس و ... براساس اين الگو، يادآور شد: يكي از علل پيچيده‌بودن يك نقش، داشتن ابعاد گوناگون و لايه‌هاي متفاوت آن است و بازيگري مي‌تواند در ايفاي اين‌گونه نقش‌ها موفق باشد كه چهار سطح را مورد توجه قرار دهد و بفهمد و اين چنين است كه بازي او باور‌پذير مي‌شود. 
او در پاسخ به پرسش يكي از حاضران مبني‌ كه بازي او را با آل‌پاچينو و دنيرو مقايسه كرده بود، عنوان كرد: اين ايده را منتقدان مطرح كردند و هيچ يك از آنان تحليلي دراين‌باره ارائه نكردند. اين نظريه به خاطر برخي از شباهت‌ها و ويژگي‌هاي ظاهري است.

او در پاسخ به پرسش ديگري مبني برشيوه‌ي بازيگري‌اش درخصوص استفاده از چهارسطح وجودي انسان تشريح كرد: تلاش مي‌كنم از تمام اين وجوه استفاده كنم. به‌همين دليل است كه هيچ نقشي را كاملا مثبت يا منفي بازي نمي‌كنم بلكه وجوه ديگري از نقش را كه در فيلمنامه عنوان نشده، بازي مي‌كنم و اين‌گونه است كه تمام آن نقش‌ها نسبي مي‌شوند.

گفتني است: اين نشست به همت فرهنگستان هنر برگزار شد و لوح تقديري به رضا كيانيان اهدا شد.



منبع خبر : ایسنا
پنجشنبه,14 آذر 1387 - 0:3:50

اين مطلب را براي يک دوست بفرستيد صفحه مناسب براي چاپگر
آرشيو
اخبار مرتبط:

نظرات

...
پنجشنبه 14 آذر 1387 - 3:19
-2
موافقم مخالفم
 

نمی دونم کی این تخم لق رو تو فضای سینمای ایران شکست که بازیگر خوب یعنی بازیگری که نقش های متفاوت بازی کنه!

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  



module-htmlpages-display-pid-97.html



             

استفاده از مطالب و عكس هاي سايت سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سایت سینمای ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت پويشگران اطلاع رساني تهران ما  است.

مجموعه سايت هاي ما : سينماي ما ، موسيقي ما، تئاترما ، دانش ما، خانواده ما ، تهران ما ، مشهد ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Powered by Tehranema Co. | Copyright 2005-2008, cinemaema.com
Page created in 1.81642699242 seconds.