سينمای ما - یادداشت های جشنواره امیر قادری- قسمت اخر: ته جشنواره
يکشنبه 17 آذر 1387 - 8:38
اخبار:      • هديه تهراني بعد از مدت‌ها در يك محفل عمومي ظاهر شد      • پلسخ مفصل سيف‌ا... داد به مجيد مجيدي به خاطر انتقادهاي اخيرش به سينماي دوران خاتمي؛ / هيچ كدام از مخالفان حرفه‌اي دوم خرداد، آن چيزي را نگفتند كه شما گفتيد      • گزارش برای علاقه‌مندان هنرمند کم پیدای سینمای ایران؛ / فرامرز قریبیان این روزها کجاست و چه می‌کند؟      • گمانه‌زني‌ها ادامه دارد؛ / گزارش و اخباري تازه از اكران "به رنگ ارغوان" در جشنواره امسال فيلم فجر      • شماره جديد "تازه" منتشر شد؛ / از داريوش خنجي تا سيمين غانم و جرج كلوني      








نظر سنجی

شما کدام سریال ماه مبارک رمضان را بیشتر پسندید؟




سينماي جهان
جوایز مهم منتقدان آمریکا را دنی بویل، کلینت ایستوود و دیوید فینچر بردند
آنجلینا جولی و ویل اسمیت گرانترین بازیگران هالیوود
قدرتمند‌ترین زن دنیای سرگرمی اپرا وینفری است
«ماداگاسكار۳» استارت زد
فرانک لانگلا از انس با شخصیت نیکسون گفت + عکس‌هایی از فیلم تحسین‌شده «فراست/نیکسون»
جنگ جهانی دوم با 6 فیلم مطرح به سینما بازمی‌گردد
جاناتان دمی برای پروژه بعدی سراغ یک رمان کوتاه رفت
اما او تصور نمی‌کند که مسیح یک ... (یادداشت راجر ابرت بر فیلم «هِنری پول ‏اینجاست» ترجمه پیمان جوادی)‏
جشنواره ساندنس فیلم‌های بخش مسابقه‌اش را اعلام کرد
بروس ویلیس سال آینده پرکار می‌شود
هیلاری سوانک «ساکن» می‌شود
بازلورمن برای «استرالیا» تقدیر می‌شود


آتش سبز


  (29 رأي)

کارگردان:
محمدرضا اصلانی
-------------------------------------
خواستگار محترم


  (14 رأي)

کارگردان:
داود موثقي
-------------------------------------
دلداده


  (79 رأي)

کارگردان:
قدرت الله صلح میرزایی
-------------------------------------
چار چنگولی


  (23 رأي)

کارگردان:
سعید سهیلی
-------------------------------------
محیا


  (125 رأي)

کارگردان:
اکبر خواجویی
-------------------------------------


پربیننده ترین اخبار هفته
 حرف‌های محمدرضا گلزار درباره فعالیت‌های اخیرش در ورزش و روزنامه نگاری؛ / رئیس فدراسیون والیبال: این جا خانه اول گلزار است...
 گزارشی کامل درباره شرایط امروز اکران «به رنگ ارغوان»؛...
 حرف‌های مجیدی در برخورد با دانشجوهایی که عکس سروش در دست داشتند...
 یادداشت‌های هفتگی امیر قادری -24؛ / همه‌اش ده سال هم نشد...
 حرف‌های مفصل مجیدی درباره فرار مغزها، مسئولان فرهنگی و سه سال میوه‌فروشی؛ / با وجود علاقه‌ای که به شخصیت آقای خاتمی‌ دارم، می‌خواهم بپرسم چرا در زمان ایشان ابتذال در سینما رشد کرد؟...
 دومین یادداشت امیر قادری برای ستون جدیدش در روزنامه «فرهنگ آشتی»؛ / شهر امن و امان و البته کمی هم بی‌مزه است/حالا فقط خداداد عزیزی برای‌مان مانده...
 علاقه‌مندان سینما خوشحال باشند؛ / ماهنامه دنیای تصویر یک بار دیگر مجوز انتشار گرفت...
 هديه تهراني بعد از مدت‌ها در يك محفل عمومي ظاهر شد...
 یادداشت مسعود ده‌نمکی درباره ابراهیم حاتمی‌کیا؛ / او از میدان به در نمی‌رود...
 در جستجوی پاسخی بر یک سوال؛ / آیا فیلمبرداری فیلم «یک بوس کوچولو» به آرامگاه کوروش آسیب رسانده است؟...
 یک فیلمساز ایرانی در میان بهترین فیلمسازان سینمای مستقل جهان...
 امیر کاظمی انیمیشن بازی می‌کند؛ / فیلم برداری سریال «همه بچه های من» مرضیه برومند از نیمه گذشت...
 بحثی مفصل و پر چالش با فرج‌الله سلحشور درباره سريال يوسف پيامبر/آیا منظور سلحشور ادر انتقاد از «آن سریال» حلقه سبز است؟ / بجز روشنفكران و برخي هنرمندان كه كاري به مذهب و آثار مذهبي ندارند، بقيه با فيلم ارتباط برقرار كرده‌اند ...
 گزارشی از برنامه بزرگداشت احمد آقالو در رادیو گفتگو/از کیانیان تا تبریزی، همه از هنرپیشه فقید گفتند؛ / به راه‌رفتن‌اش از پشت سر هم که نگاه می‌کردی، باز می‌فهمیدی آقالوست...



گزارش
 به دنبال مجوز نگرفتن کنسرت مهران مدیری، سایت «سینمای ما» پی‌گیری می‌کند؛ / مدیر برنامه‌های گروه دارکوب: نمی‌دانیم چه اتفاقی افتاد، هم مجوز اماکن را داشتیم و هم حراست ارشاد را...
 حرف‌های محمدرضا گلزار درباره فعالیت‌های اخیرش در ورزش و روزنامه نگاری؛ / رئیس فدراسیون والیبال: این جا خانه اول گلزار است...
 یادداشت‌های هفتگی امیر قادری -24؛ / همه‌اش ده سال هم نشد...
 تحلیل اصغر فرهادی از سی سال سینمای پس از انقلاب؛ / اگر «دایره زنگی» با همان پایانی که من برایش نوشته بودم اکران می‌شد......
 گزارش مفصل «فرهنگ آشتی» از دلایل لغو مجوز گروه «دارکوب»؛ / دارکوب‌ها به لانه بازمی‌گردند...
 به همراه گفتگوهایی با جواد نوروزبیگی، فرهاد اصلانی و مهراوه شریفی‌نیا؛ / گزارشی از پشت صحنه سریال «آشپزباشی» ساخته محمدرضا هنرمند...
 بخشی از گفتگوی مصطفی جلالی‌فخر با آیدین آغداشلو درباره سینمایی‌نویسان جوان و سینماگران هم‌نسل‌‌اش؛ / نه کیمیایی روشنفکر است، نه مهرجویی و نه کیارستمی...
 پرکارترین بازیگران زن و مرد جشنواره فیلم فجر بر اساس فیلم‌های که تاکنون تقاضای شرکت داشته‌اند ...
 گزارش تولید پروژه پرخرج «ملک سلیمان»؛ / همه چیز درباره جلوه‌های ویژه کامپیوتری این فیلم...

آرشيو...



یادداشت های جشنواره امیر قادری- قسمت اخر: ته جشنواره
یادداشت های جشنواره امیر قادری- قسمت اخر: ته جشنواره


سینمای ما - امیر قادری:
 1 -
و آنگاه قدرت فيلم Z نيروي غريب سينماي چيپ. «احضارشدگان» آرش معيريان، همان چيزي بود که سال ها منتظرش بوديم. يک فيلم «بد» به معناي واقعي کلمه. و جاي جي هوبرمن خالي بود که بيايد و ببيند اين فيلم «بد»، چه انرژي از حاضران در سينماي مطبوعات در آخرين سکانس نمايش فيلم در روز 21 بهمن آزاد کرد. يک کمدي وحشت ناب. تک تک لحظات فيلم، با چنان اعتقادي به مديوم سينما و دانش سازنده اش به زير و بم اين مديوم ساخته شده که حيرت انگيز است. تماشاي آن را موقع اکران از دست ندهيد. در اين شب رويايي، روح «اد وود» در سينما صحرا حاضر شده بود. خشونت و وحشت و ايده هاي ماورايي به نحو جذابي پيش پاافتاده «احضارشدگان»، براي به وجد آوردن هر بيننده خسته از فيلم هاي ثقيل و مريض و سفت و محکم جشنواره امسال، از کافي هم کافي تر بود. بايد مي بوديد و بازي شهرام حقيقت دوست و مهدي سلوکي، ارتباط هاي بين آدم هاي داستان، گريم هايشان، چاقو زدن و خوردن هايشان را مي ديديد و از همه مهم تر ديالوگ هايشان را مي شنيديد. اين همان لذتي است که در سينما فقط موقع تماشاي Z Movieها مي شود، برد. در اوج فيلم، فقط انتظامات آمد و يکي، دو نفر از رفقا را به دليل خنديدن و به هم ريختن جو سالن سينما، احضار کرد، ولي وقتي رفتيم سراغ شان و از رفيق انتظاماتي پرسيديم شما مگر فکر مي کني ژانر اين فيلم چيست که نبايد بخنديم؟ طرف هاج و واج نگاه مان کرد، جوابي نداشت و ما دوباره برگشتيم سراغ کمدي وحشت خودمان. بعد وقتي عنوان بندي پاياني ظاهر شد و همه با تمام وجود براي تشويق فيلم و سازندگانش، جيغ و کف زديم و هوار کشيديم؛ ناگهان به نظرم رسيد در اين مدت و با تماشاي اين فيلم ها، چقدر بهمان فشار آمده، چقدر نيروي آزاد نشده داريم که حالا با تماشاي اين فيلم آزاد شده است. لذتي که از تماشاي فيلم بد واقعي ( فيلم بد هم واقعي و قلابي دارد آخر ) مي بريم را هيچ وقت نمي توانيم موقع تماشاي يک فيلم خوب حاصل کنيم. از يک نوع و جنس ديگر است. به همين خاطر است که فيلمسازي مثل کوئنتين تارانتينو، تمام تلاشش را به خرج مي دهد که اين لذت را به شکلي آگاهانه در مواردي بازسازي کند و راستش چون اين جور فيلم ساختن، يک جور خلوص مي خواهد، در اين حد موفق نمي شود. حيف که مهدي اميني خواه فيلم کم بود. او به عنوان يکي از سلاطين اين نوع سينما در ايران، در همان اندک زمان حضورش بر پرده، شوري آفريد که ديگر تکرار نشد. بعد از نمايش فيلم، رفتم سراغ تهيه کننده اش، محمد خزاعي که دمش گرم؛ بعد همه آن سر و صداها ايستاده بود تا مخاطب هاي شاد و سرحال فيلمش را ببيند. گفتم همه گناهانش بخشيده شد، بس که بعد از 10 روز، اينقدر به ملت حال داد.

2- «شب» رسول صدرعاملي هم در حد و حدود خودش فيلم جمع و جور و خوش ساختي بود که کيفيت تصوير بدش خيلي بهش لطمه زد و فيلم اين وسط گم شد. صدرعاملي بازي هاي خوبي از بازيگرانش گرفته (ري اکشن هاي شکيبايي عالي است)، ايده چرخاندن تخت و يکهو ديدن گنبد حرم هم خيلي خوب بود و مهارت صدرعاملي در ترکيب به جاي تصاوير مستند با داستاني، اينجا هم جواب داده. او همچنان يکي از معدود کارگردان هايي است که در اين سينما مي تواند ملودرام بسازد و نمي دانم چرا نمي سازد. با اين شرايطي که ديديم، تماشاي فيلم کارگرداني که دکوپاژ بلد است، کم کم دارد به «اتفاق» مهمي تبديل مي شود. درست مثل رضا کريمي که همچنان به نظرم يکي از کارگردان هاي ديده نشده سينماي ايران است («هزاران زن مثل من» چيز به دردخور زياد دارد)، ولي حيف که نتوانسته براي بروز استعدادهايش هنوز محمل مناسبي پيدا کند. به دکوپاژ صحنه برخورد ديرباز و گودرزي در «انعکاس» توجه کنيد. بعضي وقت ها ادعا و جار و جنجال، براي تماشاي بي ادعايي يک فيلمساز لازم است.

3- وقتي دارم اين ستون را مي نويسم، هنوز برنده ها اعلام نشده اند ولي نامزدها (اگر مورد «باد در علفزار مي پيچد» و حضور در هيات داوران و بزرگداشت مسعود جعفري جوزاني را که به نوعي تهيه کننده فيلم است، کنار بگذاريم ) از هميشه بهتر انتخاب شده اند. بعد از فاجعه داوري پارسال، اين بار همه چيز رو به راه تر و سازمان يافته تر به نظر مي رسد. همان طور که باقي جشنواره، از هر سال، سازمان يافته تر بود. مشکل اصلي، انتخاب فيلم ها و حساب گري هاي فراوان در مميزي آثار به نمايش درآمده بود که همه چيز را، چه قبل و چه در دوران جشنواره، عقب انداخت و جدول نمايش فيلم ها را به شکل غريبي دچار آشفتگي کرد. اما اين هم که فيلم خوب (به جز آواز گنجشک ها) نداشتيم يا کم داشتيم، بيشتر به فقر سينماي ايران بازمي گردد تا مديران جشنواره. بخش بين الملل هم که همچنان با تناقض هاي ذاتي خودش دست و پنجه نرم مي کند و بعيد است مشکلش حل شود. سينماي مطبوعات هم که يکي از بهترين و آرام ترين سال هاي خودش را پشت سر گذاشت. جز يکي دو مورد در روزهاي اول، به حضار احترام گذاشته شد و دست مان براي کار کردن (شوخي با فيلمسازها يکي از همين کارهاست ديگر)، از هميشه بازتر بود. غ يک تشکر ويژه از رامتين شهبازي، که آن سوالم درباره «آتش سبز» را با جديت تمام قرائت کرد و باعث شد بعد از چند دهه، يک صف بندي جذاب بين دو نوع نگاه و دو نوع زندگي، بين منتقدها و نويسنده ها در اين 10 روز و در صفحات اين ويژه نامه اتفاق بيفتد. از زمان فکر کنم دوايي و کاوسي به اين طرف،ف و براي همه اين جور کارها، بايد فضاي مناسبي فراهم شود و حبيب ايل بيگي، مدير روابط عمومي جشنواره، يکي از معدود مديراني است که ديده ام به کارش علاقه مند است. دلش مي خواهد جشنواره فجر شلوغ و پررونق باشد و اين برعکس تصور شما، يک آرزوي همگاني نيست. پاي دردسر اين شلوغي هم مي ايستد. اگر او نبود، نمي توانستيم با اين کيفيت در اختيار مخاطب هايمان باشيم و مدير روابط عمومي خوب کارش همين است. همکارانش وحيد اسلامي و خسرو باباپور هم در اين مسير کمکش کردند. کاش ايل بيگي بماند و در خانه را باز نگه دارد.

4- دعواهايمان را تمام کنيم. «آتش سبز» به جز در يکي دو رشته فرعي، فقط براي دريافت جايزه در بخش من درآوردي «نگاه ملي» نامزد شده است. گفتم که فيلم مظهر همه چيزهايي است که با انگشت نمي شود نشان شان داد.

5- روز ششم، هفتم جشنواره بود که يک نفر آمد طبقه بالا و با لگد زد توي شيشه آن کنار و شکستش. گفت هوا گرم بوده و بايد اين کار را مي کرده. از آن روز به بعد، گرماي سينما مطبوعات قابل تحمل تر شد.

6- و اين که کم کم داريم خداحافظي مي کنيم. روي هم رفته اش را که نگاه کني خوش گذشت. جمع بندي بد و خوب جشنواره مال روزنامه و ستون امروز نيست. کمي وقت مي خواهد. سراغ ايجاد دشمن جديد هم نمي رويم. مثلاً ديگر به اين نکته اشاره نمي کنم که فرزاد موتمن در جلسه مطبوعاتي بعد از «جعبه موسيقي»، درباره فرانک کاپرا و کريسمس و جريان هاي «اکستريم» و «ژانر» و «ضدژانر»، و فيلم «جدي» و فيلم «معمولي تر» چي گفت. موتمن برمي دارد توي گفت وگوهاي مطبوعاتي از اين حرف ها مي زند، جماعت خبرنگار هم گوش مي کنند و بعد همه اش را چاپ مي کنند، اينجا هم دست بردار نيست. اگر اوايل جشنواره بود، خلاصه جلسه مطبوعاتي اين فيلم هم سوژه خوبي از آب درمي آمد. ولي 10 روز تمام شده، داريم به چيزهاي خوب فکر مي کنيم، اين خبر هولناک درباره «سنتوري» عزيز ما و داريوش مهرجويي را هم داريم زور مي زنيم که فراموش کنيم و اصلاً مطرحش نکنيم و همچنين اين که شنيده ام رضا ناجي بزرگ براي «آواز گنجشک ها» جايزه نگرفته و جايش را به امين حيايي داده و خلاصه اينکه کم کم داريم کفش ها را آويزان مي کنيم.از فردا ديگر معلوم نيست چي مي شود. اين که سر صبح قرار نيست همديگر را ببينيم و اينکه يک چيزي از زندگي مان رفت که ديگر برنمي گردد. اين جمله آخر ربطي نداشت. مال کشيش فيلم «دره من چه سرسبز بود» عاليجناب جان فورد است و همين الان به ذهنم رسيد که بد نمي شود اگر نقلش کنم.


منبع خبر : اعتماد
سه شنبه,23 بهمن 1386 - 13:25:22

اين مطلب را براي يک دوست بفرستيد صفحه مناسب براي چاپگر
آرشيو
اخبار مرتبط:

نظرات


سه‌شنبه 23 بهمن 1386 - 14:0

سنتوری آمد.......


سه‌شنبه 23 بهمن 1386 - 14:2

فیلم سنتوری مهرجویی نیز سر انجام برای دانلود گذاشته شد!

http://istgaheabshar.blogfa.com/

nima
سه‌شنبه 23 بهمن 1386 - 14:18

سلام. اگر این اقی کریم همان کارگردان عشق+2 و تب است(خیلی کریمی در سینما داریم و حافظه ام یاری نمی کند نام کوچکش چی بود) کاملن موافقم. کارهای ایشون یه چیزی داره که احتمالن دکوپاژ و ریتم است.بهش بپردازین جای اینکه واسه خیلها تبلیغ منفی کنید.

amir
سه‌شنبه 23 بهمن 1386 - 20:51

در مرود فیلم احضار شدگاتن هیچ اظهار نظری نمی کنم چون مزخرفترین فیلمی بود که در عمرم دیدم یعنی فیلم پرچ های قلعه کاوه در مقایسه با این فیلم در حد پدرخوانده می باشد.!!!!

ما هم با مشکلات همکار شما هنگام دیدن این فیلم روبرو شدیم چون خنده های ما هم برای دیگران عجیب بود منتهی ما آخر سر تونستیم همه رو راضی کنیم تا متاسفانه برای این فیلم هو سر بدهند.!!!!!!

نوید ه
سه‌شنبه 23 بهمن 1386 - 21:34

منم یه چیزکی نوشتم ، خوشحال میشم سر بزنیدhttp://www.beket.blogfa.com

آرش
چهارشنبه 24 بهمن 1386 - 0:13

سنتوری پخش شد

هنوز باور نکردید ؟

توی همهی سایتهای دانلود گذاشته شده

elham
چهارشنبه 24 بهمن 1386 - 5:58

moteasefane santoori be internet keshide shod va chand roozist ke dar sitehaye takhrib gari chon: www.iranproud.com baraye download gozashte shode, abden in film ro didam va jedan yeki az mandegar tarin va taesir gozar tarin filmhaye cinemaye iran ast, amma bayad begam ke felan mablaghe 100 pond tavasote man va khanevadam kenar gozashte shode, hamchenin dar sadad hastim ke in masalaro bairaniane inja: "england,leeds" dar mian bogzarim ta betavanim mablaghi ra baraye avamele kar tahie konim. beharhal ham bazigaran, poshte sahne, kargaradan va khanandeye in kar "chavoshi" hame va hame binazir boodand

heyf ke nashod anche bayad mishod!!! sabz bashid

sepas

dastanetan por tavan


چهارشنبه 24 بهمن 1386 - 14:16

سنتوری باز های عزیز(البته من هیچوقت جزء شما نبودم) دی وی دی سنتوری امروز تو کلاس زبان رسید دستم دوستم میگفت کیفیتش اینه اس

فیلم رو دوست ندارم اما سینمای ایران رو چرا

ناراحت شدم خیلی

و متاسف برای اقای فرازمند

چون بقیه عوامل هر چقدر هم که ناراحت باشن پول هاشون رو گرفتن و........!

این وسط بیچاره سینمای فقیر ایران

بیچاره تهیه کنن!

بیچاره سینما دارها

اگر گردو خریده بود با پولش الان دو برابر شده بود

این هم عاقبت سرمایه گزاری فرهنگی در ایران!

تا یادم نرفته بگم دی وی دی رو از رفیقم نگرفتم

دلم میخواد یاده فیلم همونطور که تو سینما دیدم تو ذهنم بمونه

باز هم میگم فیلم رو دوست ندارم

0حالا خودتون میبینید ومیفهمید که زیادی گنده اش کردن) اما سینمای ایران رو دوست دارم.

مريم رحماني
چهارشنبه 24 بهمن 1386 - 15:40

سلام آقاي قادري

مي خواستم بپرسم منظورتان ازجمله"هميشه بهتر انتخاب شده اند" دقيقن چيست؟؟؟

...

يعني چه چيزي از ميان انتخاب شده است كه دقيقن بهتر از همه انتخاب قرار بود شه باشد ؟؟!!

...

من يك كم گيج شده ام . شما به دل نگيريد

....

گاهي همان كسي كه دم از عقل مي زند

گاهي به هشياري خود مست مي رود

...

"بهتر" واژه سنگيني براي ملاك ارزش جشن 26 بود

aziz
شنبه 27 بهمن 1386 - 14:21

shoma ke az ein jashnvare va filmhayash be nam mojeze yad kardid ... che mitavan goft!

ويلي
يکشنبه 19 اسفند 1386 - 19:29

سلام

تكمله نظر حضرتعالي در مورد آتش سبز

http://www.cheknevis.com/Parts/Art/atashe_sabz.html

اضافه کردن نظر جدید
:             
:        
:  




module-htmlpages-display-pid-97.html



             

استفاده از مطالب و عكس هاي سايت سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سایت سینمای ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت پويشگران اطلاع رساني تهران ما  است.

مجموعه سايت هاي ما : سينماي ما ، موسيقي ما، تئاترما ، دانش ما، خانواده ما ، تهران ما ، مشهد ما

 سينماي ما : صفحه اصلي :: اخبار :: سينماي جهان :: نقد فيلم :: جشنواره فيلم فجر :: گالري عكس :: سينما در سايت هاي ديگر :: موسسه هاي سينمايي :: تبليغات :: ارتباط با ما
Powered by Tehranema Co. | Copyright 2005-2008, cinemaema.com
Page created in 0.722764015198 seconds.